جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳
۱۸:۱۶ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۱۳۰۷
فیلم و سینمای ایران

واکاوی سینمای تلخ ایران در جشنواره فیلم فجر

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,واکاوی سینمای تلخ ایران

در جشنواره فیلم فجر کارنامه یک‌ساله سینمای ایران رصد می‌شود. آن نتیجه‌ای که اما از دیدن فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره امسال پیش چشم آمد، این بود که چشم‌انداز چندان روشنی پیش روی سینما در اکران‌ سال آتی نیست. انبوه فیلم‌های تلخ و سیاه اجتماعی جای خالی سینما را در این جشنواره پیش چشم آورد که این نگران‌کننده بود.

همچنین این سوال که فیلمساز تا کجا وظیفه دارد آلام و کاستی‌های اجتماعی را بیان کند، نکته‌ای بود که به کرات مطرح شد؛ با اینکه این سوال فرعی‌تر را نیز باید پرسید که اگر پاسخ پرسش بالا به فرض مثبت باشد، آن وقت آیا معضلات و کمبود‌های جامعه تنها در خیانت و قضاوت خلاصه می‌شود؟ اگر پاسخ این نیز مثبت باشد آیا تا این حد فراگیر است که چنین حجمی از آثار را در بر بگیرد؟ وظیفه کسانی که رصد سینمایی را مسئول هستند چیست؛ و این افراد کی و کجا باید این تلخی و یأس را متعادل و نسبی جلوه دهند؟ البته شاید هم ماجرا بودارتر و موضوع  کمی حادتر است؛ این‌که آیا مانیفستی در پشت این سیل از تم‌های حزن در میان است و جریان سینما با تأثیرگذاری بی‌بدیلش می‌خواهد در هدایت سلیقه و عمل جامعه نقشی مستتر ایفا کند؟

سینمای اجتماعی ایران هر روز بیشتر خودنمایی می‌کند و هر روز دغدغه‌مندتر می‌شود؛ هر روز از وظیفه اصلی‌اش دورتر شده و بیشتر به قامت مصلح اجتماعی درمی‌آید و در این میان فیلمسازان نیز مفتخرند که یک آسیب اجتماعی را در قالب یک پز اجتماعی به مخاطب عرضه  کرده‌اند؛ اما فراموش‌شدن سینما، آشفتگی خیال هنرمند، سرعت در تولید، نقصان در اعمال سیاست و هدایت و نیز تعداد و میزان فیلم‌های این نوع سینما باعث شده که این سینما اوضاع تولید را به ملغمه‌ای بس عجیب مبدل کند.

این مطلب می‌کوشد تمام آموخته‌های سینمای ایران از جشنواره فیلم فجر را تیتروار مرور کند.

گمگشتگی اقتباس

کم‌اعتنایی به ادبیات از سوی فیلمسازان ما به قدری زیاد است که به نظر می‌رسد حس می‌کنند به علامگی دهر رسیده‌اند. این فرضیه  البته ارتباطی به علاقه افراطی فیلمسازان به ادبیات‌ ندارد و لازم نیست دیوانه‌وار ادبیات را رصد کرد تا متوجه اقبال و برتری یک اثر ادبی بود و به اقتباس از آن پرداخت. سینمای این روزها سینماگرانی دارد که نیازی به اقتباس نمی‌بینند؛ چرا که دوربین‌شان بر موضوعات و مضامینی زوم کرده‌اند که برای سوار‌شدن بر موج جوايز جشنواره‌های خارجی  دستمایه خوبی است. فقر اطلاعات آکادمیک به‌شدت در فیلم‌ها مشهود است و فقدان دانش آکادمیک اقتباس مشهودتر!

فقدان تنوع ژانر

سینمای ایران در برابر سینمای جهان به لحاظ تنوع و تعدد ژانرها فقیر است و به‌خصوص سینمای موسوم به بدنه پاسخگوی نیازهای واقعی و جامع مردم و مخاطبان نیست. فقدان تنوع ژانر مهم‌ترین نکته‌ای است که از حضور در جشنواره ٣٥ فیلم به ذهن می‌رسد. فیلم‌های آذر، آزاد به قید شرط، انزوا، بدون تاریخ بدون امضا، سارا و آیدا، کارگر ساده نیازمندیم، ماجان و تعداد دیگری از آثار از تم‌های نسبتا مشابه برخوردارند. در همه این فیلم‌ها قضاوت، تلخی و روابط فردی در آستانه فروپاشی با ظاهری مشابه که مهم‌ترین نمودش را امسال در صحنه‌های فراوان زندان و پزشکی قانونی دیدیم، ارایه شده بود. به فرض پذیرفتن این سینما، رئالیته، اما این سوال پیش می‌آید که نقش هنر در تلطیف این جریان چیست و آن دسته‌ای از آثار که درگیر چنین روایاتی نیستند، در کجای سینما قرار دارند؛ و البته این‌که چگونه این سینما باید همه سلیقه‌ها را به پای گیشه بکشاند؟ علايق و ذائقه مختلف مخاطب کجاست؟

در بازار سینمای ایران ژانرها و انواع فیلم‌ها وجود ندارد و عموم فیلم‌ها در معنا و پرداخت شبیه یکدیگر شده‌اند؛ تا جایی که دیدن و ندیدن بسیاری از فیلم‌های این سینما فرقی ایجاد نمی‌کند.

سینما؛ جهان و آن رنگارنگی دارد و همه اجزای تلخ و شیرین امید و یأس را در زندگی به تصویر می‌کشد. اگر سینما را هنر فراگیر توده‌ها بدانیم، بیراه و دور از تصور نیست که سینما با تنوع و تکثر همراه باشد و با جهان امروز که جهان تجربه‌های متنوع و رنگین است، همخوانی داشته باشد. امروز نمی‌توان با یک نگاه تک‌قطبی بعضا واقعی به عالم و روابط آدمیان نگریست. ذات هنر و حتی ذات زندگی دیدگاه‌های زیادی برای دیدن و زیستن فرا راه زندگی و آفریدن قرار می‌دهد.

سینما بیشتر از هر نگرش تخصصی، هنر تفریح و سرگرمی است و باید پاسخگوی نیازهای فراغتی آحاد جامعه باشد. اگر خود را در حد و اندازه سینمای جهان می‌دانیم و فیلمسازان ادعای این دارند که در جشنواره‌ها رقیب فیلم‌های جهانی‌اند پس چرا در ظاهر کمترین شباهتی با آنها نداریم؟ چرا انواع ژانر فیلم های سینمایی در سینمای وطنی وجود ندارد؟ سینمای کمدی ما کجاست؛ البته جز دو فیلم گشت ٢ و خوب، بد، جلف که صرفا با نگاهی عاری از هنر تولید شده‌اند. جای سینمای وحشت، درام‌های خانوادگی ملو و آرام، سینمای حادثه و پلیسی و... کجاست؟ مخاطب سینمای کودک و نوجوان امسال باید به تماشای چه آثاری بنشیند؟

تنوع و تکثر ژانرها در سینما سبب شده است تا این هنر در مقایسه با هنرهای دیگر فراگیر‌تر باشد و مخاطب بیشتری درگیر سینما شود. قطعا یکی از علل مهم اقتصادی‌نبودن سینمای ایران به این دلیل است که نمی‌تواند نیازهای سطوح مختلف جامعه را پاسخگو باشد. آیا جز این نیست؟

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,واکاوی سینمای تلخ ایران

فقدان مخاطب‌شناسی

 فقدان مخاطب‌شناسی در سینمای ایران یکی از پیامدهای منفی‌اش همین مسأله عدم شناخت دقیق سینماگران از ذائقه مخاطبان ایرانی است. در این وادی یک مانع فرهنگی بزرگ وجود دارد و آن بی‌اعتمادی و سوءظن نسبت به سینمای عامه‌پسند است. سینمایی که بخش عمده‌ای از مخاطب را دربر‌می‌گیرد اما با تقلیل آن به فیلم‌های سطحی از سویی و قرار دادن در مقابل سینمای روشنفکری  از سویی دیگر موجب شده تا سینمای عامه‌پسند قابل قبول و قابل دفاع در ایران شکل نگیرد. این سینما با پایان‌های باز، با استعاره‌گویی‌های نامنسجم، با نشانه‌گذاری‌های متعدد و با دیالوگ‌های سخت و نیز با سیاهی و تلخی حاکم بر اکثر فیلم‌ها دارد طیف گسترده‌ای از مخاطبانش را از دست می‌دهد.

در این میان این نکته که توسعه وسايل ارتباطی ذائقه مخاطب را هم تغییرداده و قشر جوان دانشجو زیبایی‌شناسی و توانایی درک فیلم بیشتری نسبت به مردم عادی یافته‌اند؛ کار سینمای ایران را برای ارتباط‌گیری دشوارتر نیز کرده است. تغییر در سواد بصری مخاطبان قطعا شعور و درایت بیشتری برای تأثیرگذاری بر اذهان رشد‌یافته این مخاطبان را می‌طلبد. از سویی نفوذ اینترنت و امکان دسترسی به سینمای روز جهان کنشی در مخاطبان جدید به وجود آورده و یک گروه متفاوتی از مخاطبان سینمای ایران را شکل داده که نسبت به مخاطبان سنتی از پیچیدگی و فهم سینمایی بیشتری برخوردارند. ارزشگذاری سینما تا حدی با مخاطب معیار می‌شود؛ هم نوع عام و هم خاص البته؛ و مهم است که فیلمساز اثرش چقدر با تماشاگر هدف ارتباط برقرار می‌کند و با اندیشه بیننده همراه می‌شود.

سینمای روشنفکرانه افراطی

نگاه افراطی به سینمای روشنفکرانه به یک عامل بازدارنده و مانع  گسترش سینمای عامه‌پسندانه بدل می‌شود و به ریزش مخاطب سینما می‌انجامد. طبقات اجتماعی و مخاطبان سینما احساس می‌کنند تصویری از تجارب زندگی خود را در فیلم‌ها نمی‌بینند. در این نگرش سینما به‌ عنوان رسانه دیده نمی‌شود و ابعاد تبلیغاتی مثبت آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در این نگاه اساسا سینما مجهول‌الهویه است؛ یعنی در جایی آن‌قدر هنر عام می‌شود که از دیگر پتانسیل‌های مستتر در آن‌جا می‌ماند و گاه آن‌قدر انتلکتوال و روشنفکرانه می‌شود که دیگر به عامه مردم و توده‌ها توجه نمی‌کند. این سینما در جهت تربیت و ارتقای ذائقه مخاطبان پویا و آگاه چندان کارکردی ندارد؛ چراکه گاه آن‌قدر افراطی بر امر زیبایی‌شناسانه و پزهای گفتمانی می‌پردازد که مکانیسم مخاطب‌پذیری را از یاد می‌برد.

فقدان قهرمان

امروز فیلم‌های اجتماعی قهرمان ندارند. قهرمان در درام‌های سینمایی ما مرده است و متأسفانه این قتل در داوری و نقدها ارزش‌ نیز محسوب می‌شود. این در حالی است که قهرمان شکل‌دهنده بخشی از حافظه وطعم‌دهنده آثاری است که خاطره‌ساز شده‌اند؛ علاوه بر این‌که داشتن قهرمان در واقع احترام به خواست توده هم هست. قهرمان می‌تواند در این پزهای مصلح‌وار نقش بسزایی ایفا کند و پیوند و انسجام را تولید و تحکیم  دهد؛ اما در نگاه رادیکال روشنفکرانه سینمای ایران قهرمان به صورت موجی همه‌گیر حذف شده است.

بازی‌های شبه‌روشنفکرانه که تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما را متاثر کرده، به نفی قهرمان‌ها همت گمارده و ظرفیت‌ها و کارکرد آن را در سینمایی که می‌تواند ارزش‌ساز و الگوساز باشد، نادیده گرفته است. از سوی دیگر، فقدان  آن در عین نقش موثری که در بارگیری درام می‌تواند داشته باشد، باعث می‌شود که سینما بی‌روح و بی‌زندگی جلوه کند و تاکید بر حذف آن در اکثر آثار بر بی‌هویتی و خمودگی شخصیت‌ها می‌افزاید. در سینمای بی‌قهرمان آرمان و آرزو وجود ندارد و برای مخاطب مابه‌ازای تلاش و سرزندگی کم‌سوست.

سیاه‌نمایی و تلخ‌نمایی

فیلم تلخ با سیاه‌نما متفاوت است. اما تمییز این دو برای مخاطب عام دورترین نقاط ایران چندان آسان  نیست. تماشاگر وقتی که سینما را با اندوه ترک می‌کند، دیگر چندان مشتاق سینما نخواهد بود. سینمایی که حتی در این جنس آثار، تنها یک تلخی را عنوان می‌کند و نه تاثیر می‌گذارد و نه تماشاگر را به تفکر وامی‌دارد، تنها او را منفعل می‌کند.

خودباختگی و تقلیدگرایی

خودباختگی و تقلیدگرایی موج آزارنده دیگری است که داریم. فیلم‌هایی که با اقبال مواجه می‌شوند، ناگهان چنان تکثیر شده و موجی شدید در سینما راه می‌اندازند که همه چیز شبیه هم می‌شود. جالب این‌که بیشتر این آثار مشابه با شعار و داعیه نقد اجتماعی نیز وارد گود شده‌اند، اما اکثر آنها حتی سکانسی فراتر از نمونه‌های الگویی خود ندارند.

فیلم‌هایی که تم آن کوچک و فردی است اما با عمومیت‌بخشی آن در جامعه و تقلیدگرایی از برخی فیلم‌های اجتماعی برای کسب اقبال‌های خارجی به میان می‌آیند، خروجی منفعل و بی‌تاثیری را نیز به وجود می‌آورند. این خودباختگی خاموش در خیلی از آثار رخنه کرده است؛ هر چند که برخی فیلم‌ها در کنار عناصر درونی خود، به دنبال تاثیرگذاری درست بر مخاطب خود نیز هستند.

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,واکاوی سینمای تلخ ایران

تاکید افراطی بر واقعیت‌نمایی

تصوری چندان صحیح نیست که فیلمساز تنها در سینمای رئال و واقع‌نما صرفا گزارشگر واقعیت باشد و بدون هیچ بارقه‌ای از امید به روایتگری بپردازد. زبان سینما زبان خلق و زبان ساخت  است. فیلمساز رسالت‌مدار باید کورسویی را در کنار سیاهی متصور شود؛ درکنار کاستی به امید و روشنی هم اشاره کند. ذات قصه جذابیت، عمق و معناست؛ چیزهایی که زندگی واقعی ممکن است نداشته باشد. از سوی دیگر، نمی‌توان تعمیم داد که امید یا ناامیدی به انتهای فیلم مرتبط می‌شود یا فضای فیلم و لایه‌های آن این مسأله را تصدیق یا رد می‌کند. برداشت مخاطب از فیلمی، کلیت فیلم را شامل می‌شود و این‌که فیلمی سراسر تلخ و یأس‌آور در انتها و در پلان آخر به امید می‌رسد، به بیراهه بردن مخاطب و شکل دادن به ظواهر فیلم را به ذهن می‌آورد و نه مثلا امیدآفرینی را...

رسانه‌هایی چون سینما و تلویزیون چنان جایگاه محوری در زندگی روزمره پیدا کرده‌اند که منجر به غلبه آنها بر محیط نمادین شده و پیام‌های‌شان در مورد واقعیت جای تجربه شخصی و سایر وسایل شناخت جهان را گرفته است. بر این اساس جدایی، فساد، خیانت، قضاوت و... گاه چنان افراطی بر مخاطب عرضه می‌شود که به صورت مفهومی در پس ذهن مخاطب قرار می‌گیرد. با این وجود، فیلمساز و سیاست‌گذاران فرهنگی در کنار بیان این مسائل از فراهم کردن زمینه‌ای برای تامل و شناخت بعضا غافل شده‌اند.

رابطه دیالکتیکی بین خواست سیاسی و جریان سینمایی

 به نظر می‌رسد رابطه دیالکتیکی بین خواست سیاسی و جریان سینمایی شکل گرفته که زبان و ادبیات سینمایی  دوسویه‌ای را تولید کرده است و سلیقه مخاطب به‌ناچار نیز در این دیالکتیک هویت می‌یابد؛ به‌گونه‌ای که سیاست‌گذاری با خواست فیلمساز در یک رابطه جدل منطقی تعریف شده است و در این رابطه هرمنوتیک و متعامل با هم به سنتزی فکر می‌کنند که رضایت طرفین را ایجاد می‌کند. یک رابطه مرغ و تخم‌مرغی و رابطه مارپیچی و ممتد در جریان این صنعت فرهنگی است. شعار و اعلام خط فکری مقوله مذمومی نیست، اما وقتی شعار در اثر هنری تحمیل و برچسب شود، دافعه ایجاد می‌کند. هنر مدیریت و هنر فیلمسازی در این است که همان شعار به‌گونه‌ای ظریف و نرم اعمال شود که تماشاگر آن را دریافت شخصی خود به حساب آورد.

سیاست‌های بی‌تدبیر

سیاست‌گذاری‌های سینما در یک بی‌تدبیری موضوعی گرفتار آمده است. سینماها  نسبت به جمعیت بی‌رونقند و یکی از دلایل آن این است که خوراک مناسب و پاسخگو به سلایق مهیا نیست. فیلم دغدغه‌مند که به کار زندگی اجتماعی مخاطب بیاید به شدت با کاستی مواجه است و ابعاد سرگرم‌کننده و تفریحی در فیلم‌های این دوره جشنواره به‌شدت فراموش شد. فیلم‌هایی چون پشت دیوار سکوت، بن‌بست وثوق، چراغ‌های ناتمام، شنل، آزاد به قید شرط، کوپال، ماجان، نگار، ایستگاه اتمسفر و... چه وجوه سرگرم‌کننده‌ای برای بیننده در نظر گرفته‌اند و چه کمکی به فضای فرهنگی جامعه می‌کنند؟ سینمای این روزها فاقد استراتژی به نظر می‌رسد.

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,واکاوی سینمای تلخ ایران

دیدن و ندیدن؛ مسأله این نیست 

مضامین متعددی در زندگی است که در سینما هنوز مغفول و مهجور مانده است و گاه که یکی از همین مفاهیم، توسط فیلمسازی به‌خوبی رصد می‌شود چنان تولید انبوهی صورت گرفته و بدنه سینما را اشباع می‌کند که باورنکردنی است. سینما وسیله‌ مناسبی برای رسیدن به مقاصد، اصلاح، آدمیت و... است، اما این پتانسیل  به سمت مضامین تلخ و بیمار سوق یافته است.

سینماگران خودشان را محدود کرده‌اند و تنها در ژانر خاصی کار می‌کنند. زاویه دید سینماگر باید مدور باشد و از گستردگی  موضوعات در سینما بهره‌ ببرد. یک سیاست‌گذار آگاه و کاربلد انتخاب‌گر خوبی است. دید گسترده، متنوع و کل‌نگری دارد و مدیریت می‌کند تا ایده‌های جدید وارد شود و سینما در جهت ایده‌های جدید و تازه گام بردارد.

سینماگران بیمار و حرمان‌جو

 سینمای ناامید و غمزده می‌تواند روان پاک یک کشور را نابود سازد. از سیاست‌گذاری‌ها، تقلیدگرایی‌ها و تب داغ جشنواره‌ای فیلم ساختن که گذر کنیم در یک تحلیل روانکاوی به نظر می‌رسد فیلمسازان ما عبوس، بیمار و دردمند هستند که آثارشان به این شدت تلخ و غمبار شده است.سینما ابزاری است برای تمدن‌سازی. سینماگر نبایستی از پتانسیلی که دارد به شکل دغدغه‌ای صرفا شخصی بهره‌ ببرد. او نباید خود را محدود کند. می‌تواند منجی باشد، اما در عین حال نباید به نحوی افراطی دردمندی‌اش را از اوضاع جامعه عیان سازد. این تأثیر فرهنگی روحیه اجتماعی را مخرب می‌سازد. طلاق عاطفی را هر مخاطبی در اطرافش احساس می‌کند و این موضوع چنان موضوع بکر و گمی نیست که فیلمسازی چون پوران درخشنده آن را  در زیر سقف دودی بولد و عیان می‌کند. جامعه تا این حد بسته و کم‌اطلاع نیست. فیلمساز نباید تماشاگر را ماقبل خود تصور کند؛ لااقل مخاطبی که سینما را در سبد فرهنگی و اقتصادی خانواده‌اش انتخاب می‌کند تا این حد دور از چرایی طلاق عاطفی نیست.

تک‌محوری در فیلمنامه‌نویسی

یکی دیگر از معضلات این روزهای سینما به فیلمسازانی بازمی‌گردد که خود را دانای کل می‌پندارند و اعتقادی به مشورت در فیلمنامه و برطرف کردن نقائص ندارند؛ بماند که همفکری‌های پژوهشی، تخصصی و جامعه‌شناختی و حتی روانکاوی تنها به برداشت‌های عامیانه این سناریست‌های جوان متکی است.

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,واکاوی سینمای تلخ ایران

نویسندگان جوان قصد دارند تم اصلی را به هر قیمتی شده در داستان بگنجانند. گاه نتیجه این افراط این خواهد بود که تمرکز بر قصه‌گویی فراموش می‌شود. در تمام دنیا، سینما قصه‌گو است و قصه و داستان جزو لاینفک و اجتناب‌ناپذیر سینماست. مضامین و تم نیز درون داستان نهفته است و رشد می‌کنند. فیلم‌های بی‌قهرمان در ریتمی کُند با موضوعی کش آمده و با سکانس‌هایی غیرضرور تنها برای این‌که فیلم بلند ساخته شده باشد، مخاطب را با ایما و اشاره‌های غیرلازم، به زور فرم، دکوپاژ، موسیقی و کلیپ‌واره‌ها  می‌کشانند. برخی  دیگر از سناریست‌ها می‌خواهند پیچیده‌ترین آموزه‌های فلسفی و شهودی خویش را در قالب سینمایی منحصر به ضمیر ناخودآگاه مخاطبان وارد سازند.

این فیلمسازان جوان که عاشق این هستند که فیلمنامه‌نویس اثر هم خودشان باشند در روایت‌پردازی به لکنت می‌افتند و گاه موضوعات و دستمایه‌های خوب را نمی‌توانند قوی و منسجم ارایه کنند. شخصیت‌پردازی‌ها در اکثر فیلمنامه‌ها فراموش شده است، حتی در فیلم تحسین‌شده ماجرای نیمروز؛ در این فیلم شخصیت‌پردازی انگار به قرینه  لفظی حذف و به اطلاعات فرامتنی موکول شده است. شتابزدگی در نوشتن فیلمنامه و تک‌محوری فیلمسازان اول از سویی و شتابزدگی و اولویت‌بخشی به بخش پول‌آوری فیلمسازانی که سری‌دوزی فیلم می‌سازند، باعث شده که سینما از هنر خلاقه فاصله بگیرد و تطابق فرم و محتوا دیگر برای برخی از فیلمسازان مقوله‌ای ابتدایی قلمداد می‌شود.

هر قصه‌ای را می‌شود روایت کرد، اما چگونه روایت کردن دراماتیک مهم است، چگونه پرورش دادن شخصیت و تجلی آن در دیالوگ و اکت‌ها در پیرنگ‌هایی فرعی و چفت و بست‌دار، فیلمنامه خوب را از ضعیف جدا می‌کند. یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های سینمای ایران سوار شدن قصه بر یک روایت خطی ساده است و اساسا داستان‌های فرعی که در خدمت روایت اصلی باشند در کمتر فیلمی دیده می‌شود.

shahrvand-newspaper.ir
  • 10
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش