شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
۰۸:۳۶ - ۰۱ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۰۰۱۹
فیلم و سینمای ایران

همه می دانند، جدیدترین فیلم در حال ساخت اصغر فرهادی

روایت ایرانی از قصه های جهانی

اصغر فرهادی و بازیگران فیلم همه می دانند,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

دغدغه اصغر فرهادی در پرداختن به طبقه متوسط در بسیاری از آثار او نمایان است. نوک پیکان انتقاد فرهادی و قضاوت بی‌رحمانه او در فیلم‌هایش؛ به واسطه قرار دادن آدم‌های این طبقه در موقعیت‌هایی که خودِ واقعی‌شان را آشکار می‌کنند، در فیلم‌هایی چون «چهارشنبه سوری»، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و در «فروشنده» که به اوج کمال و پختگی می‌رسد، موجب واکنش‌های ضد و نقیضی به او و فیلم‌هایش شده است.

 

فرهادی دقیق‌تر از هر فیلمسازی _ فیلمسازانی که در سال‌های اخیر تصویری سطحی از جامعه نمایش داده‌اند _ این طبقه بزرگ و فربه شده را در آزمون و خطاهای اخلاقی قرار می‌دهد و زیرکانه و یا سنگدلانه خودش را کنار می‌کشد و قضاوت را به مخاطب می‌سپارد. مخاطبی که روایت و سیر داستان چنان مبهوت و درمانده‌اش کرده که دیگر پایان برایس اهمیتی ندارد و پیش از رسیدن به سکانس آخر، با فاجعه مواجه شده است.

 

فرهادی در اولین تجربه فیلمسازی خارج از ایران هم دوباره سراغ آدم‌‌های از همین جنس رفت و به واسطه حضور شخصیتی ایرانی، قصه‌اش را روایت کرد. او به تازگی پروژه تازه‌اش را با بازیگران شناخته‌شده‌‎ای چون خاویر باردم و ریکاردو دارین و پنه‌لوپه کروز کلید زده است. اتفاقی که می‌تواند مسیر فیلمسازی او را به عنوان کارگردانی بین‌المللی تضمین کند.

 

سوال اینجاست که فرهادی به واسطه زیست و تجربیات شخصی، طبقه این طبقه وسیع در ایران را می‌شناسد و می‌تواند، مناسبات و جایگاه و نقش‌ اجتماعی‌شان را به باد انتقاد بگیرد و گاه با نگاه بی‌رحمانه در فیلم‌هایش تا مرز نابودی بکشاند؛ اتفاقی که در «گذشته» رخ داد و موجب متلاشی شدن تمام آدم‌‌های درگیر در داستان شد؛ اما آیا فرهادی مناسبات اجتماعی و طبقاتی در کشورهای اروپایی را هم می‌شناسد؟ دو خطی داستان «همه می‌دانند» نشان می‌دهد، با فیلم آشنایی طرف خواهیم بود که فرهادی بازهم سراغ موضوع مورد علاقه‌اش و قرار دادن آدم‌ها در بحران و عیان کردن خود حقیقی‌شان رفته است. 

 

دنیا فرهادی را انتخاب کرده است

تژا میرفخرایی استاد ارتباطات و پژوهشگر فرهنگی راجع به سینمای اصغر فرهادی و پرداخت به طبقه متوسط می‌گوید: «از دو جنبه می‌توان به موضوع پرداخت اصغر فرهادی به طبقه متوسط در ایران و کشوری مثل اسپانیا که او برای فیلم تازه‌اش انتخاب کرده، پرداخت. اگر بخواهیم عینی‌گرا باشیم و دنبال انعکاس واقعیت بگردیم، باید به طبقه نگاهی دقیق داشت و معضلات و مشکلات این طبقه را مورد بررسی قرار داد، اما طرف دیگر رسانه و نگاه ذهنی به موضوع است. هنرمند نگرش شخصی خودش را دارد که الزاما با واقعیت _ اگر واقعیتی وجود داشته باشد _ همخوانی ندارد و انعکاسی از نگاه شخصی او است.

 

گاه نگاه هنرمند آن‌قدر زیبا و متفاوت است مخاطب را جذب می‌کند و کاری می‌کند، بیننده با چشم‌های هنرمند به موضوع و یا به دنیا نگاه کند. در حالی که نباید مدام دنبال این جواب بگردیم که این تصویر واقعی است؟ آیا این نگرش، انعکاسی از واقعیت است؟ در حالی که هنرمند نگاهی دارد که ما پیش‌تر از آن دریچه به دنیا نگاه نکرده‌ بودیم. به قول سهراب سپهری که می‌گوید: «چشم‌ها را باید شست...» هنرمند رسالتی دارد که می‌تواند ذهنی باشد، بدون اینکه انعکاسی از واقعیت باشد.»

 

میرفخرایی درمورد نگاه سیاسی به فرهادی و آثارش می‌گوید: «جهان امروز اصغر فرهادی را شناخته است. او نه یک بار که دو بار اسکار گرفته است. اگر نگرش او بین‌المللی نبود که دنیا او را انتخاب نمی‌کرد. چطور به انتخاب بزرگترین جشنواره‌ها و منتقدان سینمای جهان دنیا شک می‌کنیم؟ آکیرا کوراساوا در دهه پنجاه و شصت میلادی بین‌المللی شد. درست زمانی که ژاپن از جنگ بیرون آمده بود و در حال بدل شدن به یکی از اقتصادهای قدرتمند دنیا بود و به واسطه همکاری با کشوری چون آمریکا، محصولاتش را به دنیا صادر می‌کرد. کوراساوا در آن برهه مطرح شد و جهان او را شناخت. در حال حاضر کشور ایران برای جهان جذابیت پیدا کرده و اصغر فرهادی در این موقعیت خودش و آثارش را به جهان معرفی می‌کند و جهان را او را انتخاب می‌کند.»

 

تژا میرفخرایی درمورد فیلمسازی با عوامل خارجی و در کشوری دیگر می‌گوید: «قبول دارم که این می‌تواند یک ریسک باشد. فیلمسازان در جه یکی که پس از مهاجرت و فیلمسازی در کشوری دیگر، فراموش شدند و نتوانستند در جوامع بین‌المللی نمود داشته باشند، اما فکر می‌کنم فرهادی به جایی دست‌نیافتی خواهد رسید. همانطور که پیش از او، استاد بزرگ سینمایی‌مان که متاسفانه فوت شد، توانست به جایگاه بین‌المللی دست یابد، فرهادی هم در همان مسیر قرار گرفته است. البته پیش‌تر سهراب شهیدثالث هم چند فیلم در کشور آلمان ساخت و توانست جایگاهی در سینمای بین‌المللی کسب کند. اصغر فرهادی و سینماگرانی که دیوار را می‌شکنند و در سینمای بین‌المللی فعالیت می‌کنند، اساتید قابل احترامی هستند. »

 

او در آخر می‌گوید: «در پژوهشی که دانشجوهایم راجع به سینمای اصغر فرهادی داشتند، نتیجه جالبی به دست آمد؛ همزمان با حضور اصغر فرهادی در سینمای بین‌المللی و جایگاه جهانی، سرعت نماها هم بیشتر می‌شود. در واقع ضرب‌آهنگ فیلم هم بیشتر می‌شود. حالا بسیاری راجع به این موضوع بحث می‌کنند که او فیلمسازی جهانی نیست اما دنیا او را انتخاب کرده و باید به او احترام بگذاریم.»

 

او موفق خواهد بود

اکبر عالمی، کارشناس و مدرس دانشگاه تربیت مدرس هم درمورد فرهادی و نگاهش به طبقه متوسط می‌گوید: «موضوع این است که اکثر آدم‌های کره زمین از طبقه متوسط هستند و آدم‌هایی که در طبقه بالا و پایین جامعه قرار دارند از اقلیت‌ها هستند. پرداخت دقیق به این طبقه آن هم در سطح بین‌المللی توانایی ارزنده‌ای است.»

عالمی می‌گوید: «با شناختی که از اصغر فرهادی و سینمایش دارم، مطمئنم او در این مسیر موفق خواهد بود و من هم به عنوان یک ایرانی همین آرزو را دارم.»

 

 

  • 14
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش