دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۹:۴۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۵۸۷۰
فیلم و سینمای ایران

شهرک سینمایی در دوره بانی‌اش به سرانجام می‌رسد؟

شهرک سینمایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
بر خلاف گفته‌های مسئولان پیشین و کنونی سازمان سینمایی، اساساً شیوه مدرن فیلمسازی، شهرک سازی یک رویکرد رو به انقراض است و حتی قابل تصور نیست که در هالیوود شهرک‌های عظیم شبیه آنچه در ایران ساخته شده، بنا شود. عمده فیلم‌های هالیوودی در استودیوهای کوچک مقابل پرده سبز ضبط می‌شوند و خبری از دکورهای عظیم نیست؛ اما در سینمای دولتی ایران، هنوز به شیوه چند دهه پیش عمل می‌شود.

به گزارش تابناک؛ شهرک سینمایی در دوره بانی‌اش به سرانجام می‌رسد؟شهرک سینمایی همچنان بزرگ ترین ردیف اعتبارات تملک سرمایه ملی را در حوزه فرهنگ در اختیار دارد؛ اما هر سال که از عمر آن می‌گذرد، زمان بهره‌برداری‌اش به سال‌های بعد موکول می‌شود و با این اوصاف مشخص نیست، این پروژه چه زمان به انتها برسد؟ شرایطی که آینه تمام نمای بسیاری از پروژه‌های عمرانی در دستگاه‌های اجرایی است و با ارزیابی آن می‌توان به نوع برنامه ریزی و اجرا در دستگاه‌های مختلف از جمله در حوزه سینما پی برد.

 

ساخت شهرک سینمایی یکی از پروژه‌هایی بود که در دوره پیشین حضور محمدمهدی حیدریان در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد، ولی با روی کار آمدن دولت نهم، این پروژه به حاشیه رفت. در سال‌های بعد، منابع محدودی به این پروژه تزریق شد، تا اینکه در نهایت با روی کار آمدن دولت روحانی، شاهد تعریف ردیف بودجه‌ای برای احداث این شهرک در ردیف اعتبارات تملک سرمایه ملی بودیم.

 

شهرک سینمایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

در همان سال ۱۳۹۳ که حیدریان به همراه دوستانش در حال ساخت فیلم محمد (ص) بودند، او در مقام تهیه‌کننده فیلم "محمد (ص)" و معاونت اسبق امور سینمایی که پروژه احداث بزرگ‌ترین شهرک سینمایی خاورمیانه در هشتگرد در دوره مدیریتی او برنامه‌ریزی شد، موضع گیری جالبی داشت و گفت: «اساسا شهرک سینمایی و ضرورت داشتن و نداشتن آن مثل یک تالار و یا زمین مستقل و معمولی نیست. این موضوع را باید مجزا بررسی کرد. ببینید ابتدا باید تعریف درستی از شهرک سینمایی داشته باشیم. شهرک سینمایی حلقه‌ای از زنجیره تولید، آموزش و نمایش است، حلقه‌ای که در صنعت سینما تعریف می‌شود. اما متاسفانه شان شهرک سینمایی برای خیلی‌ها هنوز مشخص نیست. شهرک سینمایی در دیگر کشورها باعث انبوه تولیدات محصولات سینمایی می‌شود. در مناطقی که خدمات سینمایی بیشتر عرضه شود شهرک سینمایی با تعریف جامع و در تولید محصولات سینمایی دیده خواهد شد. در زنجیره صنعت سینما ضروری است که شهرک سینمایی داشته باشیم.»

 

حیدریان در بخش دیگری از این گفت و گو به صراحت تأکید کرده بود: «به هر حال معتقدم چه در تلویزیون و چه در سینما داشتن یک شهرک سینمایی با تجهیزات لازم، یکی از ضرورت‌های هنر ما خواهد بود. همانطور که وقتی انتظار داریم تولیدات سینمایی افزایش پیدا کند، وزارت اقتصاد باید به فکر افزایش امکانات در عرصه سینما هم باشد. هنوز هم دیر نشده اما باید چندین شهرک سینمایی برای ساخت پروژه‌های تاریخی و نیز جنگ و دفاع مقدس داشته ‌باشیم.»

 

در همان سال حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در بازدید از پروژه ناتمام شهرک سینمایی هشتگرد گفت: «دست اندرکاران شهرک سینمایی هشتگرد زحمت کشیده‌اند اما حاصل کار مطلوب نبوده است... نقشه پروژه شهرک سینمایی هشتگرد قدیمی شده و ادامه اش چیزی جز ضرر ندارد» و همزمان از پیشنهادهای سایر استان‌ها از جمله استان مازندران برای احداث شهرک سینمایی سخن به میان آورد. با وجود این، همچنان در بودجه‌های تملک دارایی سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، ردیف کلان احداث شهرک سینمایی حفظ شد و طبیعتاً پس از روی کار آمدن حیدریان، این ردیف که متعلق به ایده خود او بوده، برای بودجه سال ۱۳۹۷ نیز حفظ شده است.

 

اما نگاه به نوع بودجه ریزی برای این پروژه، نشان می‌دهد که چگونه احداث یک پروژه عمرانی بی‌خاصیت در دولت به درازا می‌کشد. آن گونه که قانون بودجه نشان می‌دهد، در سال ۱۳۹۰، بیش از دو میلیارد و سیصد میلیون تومان، در سال ۱۳۹۱ بیش از یک میلیارد و صد میلیون و در نهایت در سال ۱۳۹۲، پنج میلیارد و پانصد میلیون تومان به این پروژه تزریق شده است.

 

در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ برای این پروژه درخواست سه میلیارد و دویست میلیون تومان بودجه شد و سال اتمام نیز، ۱۳۹۴ اعلام شد؛ اما در نهایت این بودجه به صورت ناقص محقق می‌شود. بدین ترتیب مجدداً ۱۰ میلیارد تومان برای سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ (مجموعاً ۲۰ میلیارد تومان) در لوایح بودجه سالیانه در نظر گرفته و عملیاتی شد. این بار سال تکمیل پروژه، به ۱۳۹۶ تغییر کرد اما در آستانه سال ۱۳۹۶ نیز خبری از پروژه نبود.

 

شهرک سینمایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

بدین ترتیب، این زنجیره بودجه ریزی ادامه یافت و در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶، موعد تکمیل شهرک سینمایی به سال ۱۳۹۸ تغییر کرد و نه میلیارد و پانصد میلیون تومان دیگر برای این پروژه کنار گذاشته شد. اکنون در بودجه سال ۱۳۹۷ نیز پنج میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده و تکمیل شهرک سینمایی که قرار بود سال ۱۳۹۵ افتتاح شود، به سال ۱۳۹۹ موکول شده است!

 

سوای اینکه این روند نشان می‌دهد، یک پروژه دولتی چقدر سخت به سرانجام می‌رسد، باید پرسید وقتی شهرک عظیمی همچون شهرک غزالی وجود دارد که امکان توسعه آن با همکاری صاحبانش وجود داشت و استودیوها نیز با سهولت بیشتری در آنجا قابل احداث بود، چرا اساساً چنین شهرکی ساخته و در آن بخش‌هایی چون رستوران، کارگاه آهنگری و جوشکاری، استودیو فیلمبرداری زیرآب و... در نظر گرفته شده است؟

 

بر خلاف گفته‌های مسئولان پیشین و کنونی سازمان سینمایی، اساساً شیوه مدرن فیلمسازی، شهرک سازی یک رویکرد رو به انقراض است و حتی قابل تصور نیست که در هالیوود شهرک‌های عظیم شبیه آنچه در ایران ساخته شده، بنا شود. عمده فیلم‌های هالیوودی در استودیوهای کوچک مقابل پرده سبز ضبط می‌شوند و خبری از دکورهای عظیم نیست اما در سینمای دولتی ایران، هنوز به شیوه چند دهه پیش عمل می‌شود.

 

 

 

 

 

  • 13
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش