جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۷:۳۱ - ۲۵ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۶۸۵۶
فیلم و سینمای ایران

بابک پناهی:تجربه کار با «حاتمی‌کیا» بی‌نظیر است/ ساخت لوکیشن‌های «امپراطور جهنم»

بابک پناهی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
بابک پناهی طراح صحنه دو فیلم «امپراطور جهنم» و «به وقت شام» گفت: تجربه کارکردن با حاتمی‌کیا بی‌نظیری است، تجربه کار با حاتمی‌کیا را نمی‌توان وصف کرد، نگاهم به سینما تغییر کرد.

به گزارش فارس، بابک پناهی طراح صحنه فعال سینما  امسال علاوه بر حضور در فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی و «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در یک کار فیلم اولی با موضوع اجتماعی - دفاع مقدس فعالیت دارد. پناهی در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر با دو فیلم که موضوع هر دو داعش و فعالیت تکفیری‌ها است حضور دارد. هریک از این آثار شرایط و مختصات خاص خود را دارند.

 

بابک پناهی که حضور در فیلم‌های مختلف از جمله «گیرنده»، «شکارچی شنبه»، «فرشتگان قصاب»، «به تهران خوش آمدید»، «پشت پرده مه» و.. را در کارنامه خود به ثبت رسانده است درباره فعالیت در دو فیلم که در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حاضر هستند توضیح داد: بعد از اتمام فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» به فاصله یک ماه مشغول کار در فیلم «به وقت شام» شدم. بعد از اتمام «به وقت شام» فیلمنامه یک کار اجتماعی با پس زمینه جنگ مرا درگیر کرد. مشغول پیش تولید در این فیلم هستم. فیلمنامه فیلم مرا به شدت درگیر کرد، البته دو فیلمنامه دیگر سینمایی هم به من پیشنهاد شد که ترجیح دادم در این کار همکاری داشته باشم. 

 

شانس حضور در فیلم‌هایی که فضای متفاوت دارند

وی درباره همکاری‌اش در  «امپراطور جهنم» توضیح داد: یکی از شانس‌های زندگی کاری من این است که در پرونده کاری‌ام چندین فیلم بود که وقایع آن در خارج از کشور اتفاق می افتد و باید در خارج از ایران کار می‌کردم و یا باید آن فضا را در ایران بازسازی می‌کردم. به طور مثال فیلم  «سی و سه روز» ساخته آقای شورجه سختی‌های خودش را داشت برای این فیلم باید در یک کشور دیگر دکورهای خاص می‌ساختیم به گونه‌ای که باید آن فضا کار را باورپذیر کند.  در این کار از بومیان منطقه و افرادی که درگیر بودند نظر می خواستم و نظرات آنها برایم در مورد فضاسازی و معماری کار مهم بود. 

 

طراح صحنه «گیرنده» در ادامه گفت: در فیلم «شکارچی شنبه»به دلیل ملاحظاتی اکثر صحنه‌های فیلم در ایران فیلمبرداری شد و تمام فضای فیلم در ایران بازسازی شد و  به قدری باورپذیر بود که در طول فیلم مخاطب با کار ارتباط برقرار می کند زیرا همه بازسازی‌ها با جزئیات انجام شد.

 

نقش جلوه‌های ویژه بصری در «امپراطور جهنم»

پناهی درباره تفاوت فضاسازی در «شکارچی شنبه» و «امپراطور جهنم» گفت: در فضاسازی فیلم «شکارچی شنبه» جلوه های ویژه بصری اصلا کمک نکرد و صحنه ها کاملاً و در اندازه‌های واقعی دکورسازی شد. اما در «امپراطور جهنم» جلوه‌های ویژه بصری به کمک طراحی صحنه آمد. در بخشی از فیلم یکی از شهرهای ساحلی فرانسه مد نظر است که با  کمک تروکاژ این شهر آماده شد.  در این کار من با ناظرفصیحی طراح جلوه‌های ویژه هماهنگ بودیم زیرا در این نوع کارها جلوه های ویژه بصری و طراحی صحنه  لازم و ملزوم هم هستند و یکدیگر را کامل می‌کنند.

 

بابک پناهی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

تمام لوکیشن‌های «امپراطور جهنم» ساخته شد

وی درباره ساخت و ساز در «امپراطور جهنم» گفت:ما تقریباً تمام لوکیشن‌ها را ساختیم. یک بخشی از فضای داخلی سفارت اسرائیل و رستوران را در محلی که  بازسازی کردیم جلوی دوربین بردیم . قبرستان ، کنیسه یهودی‌ها، مسجد مسلمانان ، تونل‌های زیرزمینی، طویله، کاخ سفارت عربستان و... حتی  لوکیشن هایی که به لحاظ تایم شاید  چند ثانیه  دیده می‌شود، ساخته شد. «امپراطور جهنم» تجربه جدیدی بود که کمتر از دوماه باید چالش‌ها و مسایل مختلف فیلم را یکی یکی حل می‌کردیم. 

 

 

هماهنگی با طراحان جلوه‌های ویژه بصری

طراح صحنه فیلم «خدا نزدیک است» درباره کار با طراحان جلوه‌های ویژه بصری گفت: کار ویژوال افکت در ایران کار جوانی است اما دوستان بسیار با استعدادی در این حوزه فعال هستند از جمله آقای ناظرفصیحی و آقای اسلامی. ما در «امپراطور جهنم» در زمان پیش تولید با فرید مفصل بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بخش‌هایی را در اندازه‌های کوچک تر ما بسازیم و بقیه را دوستان آماده کنند. به طور مثال در  بخش های زیر آب با همکاری با آقای ناظرفصیحی بخش‌هایی را آماده کردیم و زیر آب دکور زدیم و بخش‌هایی را ویژال افکت آماده کردند.  هم در پیش تولید و هم در تولید کار،  دائم با هم صحبت می‌کردیم و چالش داشتیم . 

 

تجربه کار با «حاتمی‌کیا» بی‌نظیر است

وی درباره فعالیتش در فیلم «به وقت شام» گفت: خوش شانس بودم که در کار «امپراطور جهنم» و  «به وقت شام» حضور داشتم . تجربه کار کردن  با حاتمی کیا بی نظیری است. من سالهاست که کار می‌کنم اما  تجربه کار با حاتمی کیا یک چیز دیگر است و نمی‌توان آن را وصف کرد. نگاهم به سینما تغییر کرد وقتی با ایشان کار کردم . ایشان کارگردان مسلط و خوبی هستند و  روش کار ایشان برای من عجیب بود. 

 

بابک پناهی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

«به وقت شام» کار پرزحمتی بود 

پناهی درباره طراحی صحنه در «به وقت شام» گفت: کار «به وقت شام» پرزحمت بود، خیلی از دکورها ساخته شد. بخش اعظم فیلم در هواپیما می‌گذرد ما از یک هواپیمایی که زمین گیر بود و استفاده نمی‌شد، برای فیلم استفاده کردیم اما حدود ۲۵ روز  وقت صرف کردیم تا هواپیما را  برای کار آماده کردیم و هواپیما را تصویری کردیم. هواپیما انبار قطعه شده بود و دو یا سه هفته طول کشید تا قطعات را دوباره روی آن بستند تا هواپیما به شکل اولیه بازگردد. 

 

سفر به پالمیرا بلافاصله بعد از آزادسازی

وی درباره ساخت و سازها در «به وقت شام» گفت: علاوه بر ساخت دکور، فیلم یک‌ سری فضاسازی‌های مختلف دارد برای این که بتوانیم به فضای پالمیرا نزدیک شویم من به همراه آقای خزاعی و خوشبخت به آن منطقه که کمتر از دوهفته بود از داعش بازپس گرفته شده بود، سفر کردیم تا واقعیت منطقه را لمس کنیم و بتوانیم فضا را به درستی آماده کنیم .  دکور پالمیرا را در ابعاد عظیم ساختیم و افرادی که منطقه را دیده بودند از جمله آقای حاتمی‌کیا آن را تایید کردند. 

 

وی درباره همکاری با هادی اسلامی طراح جلوه های ویژه بصری این فیلم گفت: با ایشان هم همکاری خوبی داشتم و در جاهایی آقای اسلامی باور نمی‌کرد من با ایشان اینقدر هماهنگ باشم و کارهایی را برای سهولت کار انجام دهم اما معتقدم باید با طراحان جلوه‌های ویژه بصری باید هماهنگ بود تا کار بهتر آماده شود و هماهنگی این دو گروه به کل کار کمک می‌کند و لازم و ملزوم یکدیگر است. 

 

 

 

  • 11
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش