جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۱۰:۰۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۴۱۲۷
فیلم و سینمای ایران

تعداد مخاطبین سینمای ایران، ۲۵ میلیون نفر در سال

عباس صالحی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش ۳ برابری مخاطبان سینمای ایران معادل ۲۵ میلیون نفر در سال گفت: فروش سینماها از ۳۰ میلیارد تومان تا سال ۹۳ به ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش صدا و سیما، سید عباس صالحی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه هویت ملی و مذهبی ما متاثر از انقلاب اسلامی است، گفت: طبق پیمایش انجام شده مبنی بر اینکه « تا چه اندازه به ایرانی بودن خود افتخار می کنید» ۲۸/۵ درصد گزینه زیاد را انتخاب کرده و ۵۸/۴ درصد خیلی زیاد را برگزیده اند و این به معنای تاثیر و تقویت انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته است.

 

او ادامه داد: در پیمایش دیگر ۳۵/۳ درصد به شرکت در جنگ (اگر جنگی روی دهد) گزینه زیاد را انتخاب کرده اند و ۱۹/۶ درصد گزینه خیلی زیاد را ثبت نموده اند. و این روحیه همان چیزی است که انقلاب اسلامی برای آن شکل گرفته است.

 

صالحی در خصوص بهار سینمای کشور و ایام جشنواره سینمای فجر گفت: سینمای ایران در سال های اخیر دستخوش اتقاقاتی بوده که قابل مشاهده هستند؛ از سوی دیگر سالن های سینما درکشور افزایش یافته و این امر سبب دسترسی بهتر و بیشتر علاقه مندان شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان گفت: در سال گذشته تعداد سینماهای کشور از ۳۰۰ به ۴۰۰ رسیده و به نظر می رسد که در اوایل سال آینده این رقم به ۵۰۰ برسد؛ از سوی دیگر فروش سینماها از ۳۰ میلیارد تومان تا سال ۹۳ در سال قبل به ۱۷۰ میلیارد تومان رسید.

 

او تعداد مخاطبین سینما را دستخوش افزایش ۳ برابری معادل رقم ۲۵ میلیون نفر در سال عنوان کرد و افزود: با این ارقام هنوز با سینمای جهان فاصله زیادی داریم.

صالحی ادامه داد: با تولید حدود ۷۰ تا ۱۰۰ فیلم در سال جایگاه خوبی در عرصه فیلمسازی درمنطقه داریم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور گفت: تعادل میان نقد و امید، سبب پیشرفت سینماست.

صالحی افزود: اگر سینمای ما بتواند مانند ادبیات کهن ما شود می توان به ماندگاری آن امیدوار بود.

 

او ادامه داد: در ادبیات کهن ایران تکفر وجود داشت و بدین گونه نظامی، فردوسی،​ سعدی و مولانا ماندگار شدند چون سطحی نبودند آینده درخشان سینمای کشور در گرو تلفیق تفکر و تخیل و شاعرانگی ادبیات با سینماست.

 

صالحی گفت: حتما سینما باید از ابتذال فاصله بگیرد چون ابتذال سینما را فاسد و نابود می کند مثلا دهه فیلم فارسی ها برای هیچ کس خوب و مطلوب نبود و هیچ کس از آن دوره حس رضایت ندارد.

 

او تصریح کرد: اگر سینما مسیر گیشه بی اندیشه را انتخاب کند، گیشه را هم نابود خواهد کرد و متاسفانه در سیمای کشور،​گیشه بی اندیشه کم نداریم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور افزود: از سوی دیگر دستور العمل اکران فیلم ها هم باید اصلاح شود زیرا هنوز زمانبندی برخی فیلم ها در پرده ای از ابهام قرار دارد.

 

صالحی تئاتر را هنر نقاد عنوان کرد و گفت: هنر نقاد نباید هنجار شکن باشد و میان این دو فاصله هاست و تئاتر کشور ما در حوزه نقادی گام های خوبی برداشته است.

او افزود: گاهی دیده می شود برخی تئاتر ها هنجار گریز هستند و متاسفانه این نوع تئاتر ها بیشتر رسانه ای می شوند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد بودجه بخش فرهنگی کشور گفت: گاهی در حق برخی حوزه ها همچون سینما و تئاتر اجحاف می شود اصلا خوب نیست که فقط در ۷۰ شهر کشور سینما داریم، اینکه در برخی از شهرها اصلا کتابخانه نداریم خبر بسیار ناگواری است اینکه در تهران هنوز زیر ساخت های تئاتر مربوط به قبل از انقلاب باشد برای انقلاب اسلامی خوب نیست.

 

صالحی تصریح کرد: برای همراه سازی فضاهای اجتماعی کشور با واژه امید، باید زیر ساخت های فرهنگی کشور را تقویت کنیم زیرا در بررسی درگیری های اخیر دریافتیم شهرهایی که بسترهای فرهنگی و اماکن فرهنگی ورزشی دارند بیشتر درگیر حواشی درگیری ها شدند.

 

او ناشران کشور را خدوم ترین و شریف ترین افراد حوزه فرهنگ کشور معرفی کرد و افزود: با وجود همه مشکلات اقتصادی حوزه نشر کشور، ناشران پای کار ایستاده اند حقیقت اینجاست که حال اقتصاد حوزه نشر خوب نیست.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در مورد موضوع حج و قوانین و مقررات سال آینده آن گفت: در مذاکرات صورت گرفته با عربستان، کف تعهدات سال قبل لحاظ و مضاف بر آن تعهدات دیگری هم دیده شده است، امیدواریم طرف عربستانی به تعهدات خود پایبند باشد و ما در سال آینده حجی با عزت و کرامت داشته باشیم.

 

صالحی تصریح کرد: فرهنگ هر کشور دو بخش معنوی و مادی دارد نباید فرهنگ را حوزه ای هزینه ساز دید زیرا درآمد زایی هم از مشخصه های فرهنگ بشمار می رود در کشورما صنایع خلاق فرهنگی جایگاه وسیعی دارد مثل حوزه مد، تبلیغات، کتاب و مجلات و ... و می توان گفت، سهم این صنایع فرهنگی درآمریکا حدود ۱۲۰ میلیون دلار است که ۲۸ درصد GDP این کشور را شامل می شود و ۱۶ درصد شاغلین این کشور در حوزه فرهنگی اند، در اروپا هم ۷۰۹ میلیون دلار و حدود ۳۷ درصد GDP مربوط به صنایع فرهنگی است و هفت میلیون و هفتصد هزار نفر شاغل این بخش هستند با این تفاسیر ما باید بپذیریم که صنعت دیگر مکانیکی و در ابعاد عظیم نیست، صنعت یعنی همین دستاوردهای فرهنگی که گاهی در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی تجلی می یابد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر ما در مقابل یک هجمه فرهنگی بیگانگان قرار داریم و اگر بخواهیم هویت خودمان را حفظ کنیم باید از صنایع خلاق فرهنگی داخلی بهره مند شویم.

 

 

  • 19
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش