جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۷:۵۸ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۶۶۸۸
فیلم و سینمای ایران

آیا بدون تاریخ بدون امضا رکوردشکن می شود؟!

فیلم بدون تاریخ بدون امضا,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

در شرایطی که سینمای ایران این روزها در تب و تاب و جنجال‌های داوری‌های جشنواره فیلم فجر و اعتراضات و انتقادات فیلم‌ها و فیلمسازان ناکام مانده و حتی جایزه‌برده به حواشی سرسام‌آوری دچار آمده است، موفقیت پیش‌بینی‌ناپذیر فیلم بدون تاریخ بدون امضا در نخستین روزهای اکرانش سینمای ایران را شگفت‌زده کرده است.

بدون تاریخ بدون امضا که با آن داستان اجتماعی و فضای تلخش به نظر می‌رسید که دوره نمایشی آرام با موفقیتی نسبی را به تجربه خواهد نشست، اما از همان نخستین دقایق آغاز اکران، طوفانی آغاز کرد و رکوردهایی را به ثبت رساند که پیش از این منحصر به آثار سطحی کمیک بود که همین هم موفقیت این فیلم را بیشتر جلوه می‌دهد.

 

فیلم سینمایی بدون تاریخ بدون امضا که به واسطه حضورهای بین‌المللی و جوایزی که از فستیوال‌های بین‌المللی گرفته از آن به‌عنوان پرافتخارترین فیلم ایرانی ‌سال ٩٦ نیز نام برده می‌شود، از همان نخستین دقایق اکران با استقبال کم‌نظیر مخاطبان مواجه شد. این فیلم که از ساعت ١٢ بامداد چهارشنبه بیست‌‌وپنج بهمن‌ماه اکران شد، در دو ساعت به ٢٠ سانس فوق‌العاده در سینماهای نمایش‌‌دهنده رسید. همچنین برای نخستین‌بار در تاریخ اکران پردیس کورش، این فیلم در مراسم اکران مردمی توانست در مدت زمان ٤٠ دقیقه در ٩ سانس فوق‌العاده اکران شود و مخاطبان تا پاسی از شب در کنار عوامل بدون تاریخ بدون امضا به تماشای این فیلم نشستند.

 

 

در حقیقت در نخستین اکران مردمى فیلم بدون تاریخ بدون امضا که از ساعت

 ٠٠: ١٠ بامداد آغاز شد و به علت استقبال بى‌نظیر مخاطب با طول زمانى ٤٠ دقیقه یعنى تا ساعت ٠٠: ٥٠ در ٩سانس تمدید شد - که یک رکورد تازه در سینماى ایران محسوب می‌شود که به نام پردیس کورش ثبت خواهد شد- این فیلم از دقایق اولیه اکرانش رکوردشکنی‌هایش را کلید زد که با توجه به فضا و جو فوق العاده‌ای که پیرامون این ساخته تحسین‌شده وحید جلیلوند به وجود آمده، انتظار می‌رود این رکوردشکنی‌ها ادامه پیدا کند.

 

 

بدون تاریخ بدون امضا

وحید جلیلوند فیلم بدون تاریخ بدون امضا را به نویسندگی علی زرنگار و وحید جلیلوند و تهیه‌کنندگی احسان علیخانی و علی جلیلوند در ‌سال ۱۳۹۵ جلوی دوربین برد. این فیلم که در همان نخستین نمایشش در جشنواره ملی فیلم فجر مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت، داستانی تکان‌دهنده دارد درباره یک پزشک شاغل در پزشکی قانونی که وقتی با جسدی در سر کارش مواجه می‌شود به تردید دچار می‌شود که آیا او در مرگ این نوجوان نقشی داشته یا نه؟

در فیلم بدون تاریخ بدون امضا سعید داخ، نوید محمدزاده، هدیه تهرانی، علیرضا استادی، امیر آقایی، زکیه بهبهانی و ماهان نصیری ندا ایفای نقش کرده‌اند.

 

 

اکران مردمی

بدون تاریخ بدون امضا که ‌سال گذشته در چند نوبت تا پای اکران رفت، اما بنا به صلاحدید سازندگان، نمایش آن به زمانی مناسب موکول شد، مدت‌ها بود که قرار بود از تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ در سینماهای ایران اکران شود. این فیلم که با موفقیت در فستیوال‌های درجه یک سینمایی کنجکاوی فراوانی را میان تماشاگران به وجود آورده بود، از همان نخستین اکران مردمی مورد استقبال پرشور سینمادوستان قرار گرفت؛ به نحوی که همان‌گونه که گفته شد نخستین اکران مردمی آن‌که با حضور عوامل فیلم برگزار ‌شد، با ۹ سانس‌ فوق‌العادهروبه‌رو شد.

 

 

در اکران مردمی این فیلم در بامداد روز چهارشنبه ٢٤ بهمن نوید محمدزاده، زکیه بهبهانى، سعید داخ، وحید منافى، علی جلیلوند و وحید جلیلوند با مخاطبان‌شان دیدار کردند. نوید محمدزاده ضمن خوشامدگویى به مخاطبان فیلم گفت: بسیار خوشحالم چون در فیلمى بازی کرده‌ام که بعد از تماشاى آن می‌توانم با افتخار در چشم شما نگاه کنم. او به حرف‌هایش این را علاوه کرد: خدا را شکر فیلمسازان شریفى مثل برادران جلیلوند در سینماى ما کار مى‌کنند که با شرافت براى مردم فیلم می‌سازند. من همیشه دنبال این بوده‌ام که انتخاب کنم و خدا را شکر که انتخاب می‌شوم براى سینمایى که براى مردم است نه علیه مردم.

 

محمدزاده که با گریم جدیدى در اکران مردمى کورش حاضر شده بود با شوخى حرف‌هایش را این طور ادامه داد: وقتى مو و ریشم را زدم، تازه فهمیدم آقاى ‌هاشم‌پور چقدر جذاب است و ما نیستیم. این حرف او تشویق جمعیت را به همراه داشت. وحید جلیلوند نیز ضمن تشکر از استقبال مردم گفت: فیلم ما خیلی پیام پیچیده‌ای ندارد. ما در یک فیلم ساده با یک درام ساده سعی کرده‌ایم پیغامى را به مخاطب منتقل کنیم که امیدوارم این پیغام به خوبى و بدون لکنت به شما منتقل شود.

 

 

پرافتخارترین

بدون تاریخ بدون امضا در یک‌سال گذشته با حضور در بیست‌ویکمین جشنواره فیلم بوسان، بیست‌وپنجمین فستیوال فیلم ‌هامبورگ، سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونکوور، بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم لوبیانا اسلوونیا، چهل‌ویکمین جشنواره فیلم سائو پائولو، هجدهمین فستیوال فیلم‌های آسیایی سن دیگو آمریکا، بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم سنگاپور، چهل‌وهشتمین جشنواره فیلم گواهند، چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم دوبی، بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم پالم اسپرینگ آمریکا و چهل‌وهفتمین جشنواره فیلم روتردام هلند و البته دریافت جوایزی چون سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای نوید محمدزاده و سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری برای سید علیرضا علویان از سی‌وپنجمین جشنواره فجر، جایزه بهترین کارگردانی برای وحید جلیلوند و جایزه بهترین بازیگری بخش افق‌ها برای نوید محمدزاده از هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز، جایزه هوگو طلایی کارگردانی از پنجاه‌وسومین جشنواره فیلم شیکاگو، جایزه سیلور الکساندر و جایزه منتقدان از پنجاه‌وهشتمین جشنواره فیلم تسالونیکی یونان، جایزه بهترین بازیگر برای نوید محمدزاده و جایزه منتقدان از نوزدهمین جشنواره فیلم براتیسلاوا، جایزه بهترین فیلمنامه از نوزدهمین جشنواره فیلم استکهلم، جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم شید، جایزه بهترین بازیگری برای نوید محمدزاده و جایزه ویژه هیأت داوران از سومین دوره فستیوال فیلم سینه ایران و نیز جایزه ویژه هیأت داوران برای بهترین بازیگر مرد از یازدهمین آکادمی فیلم آسیا پاسفیک؛ پرحضورترین و پرافتخارترین فیلم سینمای ایران در ‌سال ٩٦ در مجامع بین‌المللی لقب گرفته است.

 

 

تکرار اعتراض

با توجه به شرایطی که برای اکران این فیلم در‌ سال گذشته پیش آمد و علاوه بر تعویق‌های مداوم در اکران عمومی بدون تاریخ بدون امضا، رسانه‌هایی خاص نیز این فیلم را به سیاه‌نمایی برای جلب توجه فستیوال‌های غربی متهم کردند. به نظر می‌رسد موج حضور مردمی برای استقبال از این فیلم ریشه در نوعی رفتار مدنی از سوی مردم برای اعتراض به رانت‌های موجود در فضای سینما و نیز حمایت‌های بی‌حساب و کتاب سازمان‌های فرهنگی این دیار از یک‌سری سینماگر خاص داشته باشد.

 

این اتفاق در چند وقت اخیر چندبار دیگر هم رخ داده و موجب شده تا فیلم‌های اجتماعی سینمای ایران در آن برهه‌های زمانی از دیگر رقبای حمایت‌شده‌شان پیشی بگیرند. فراموش نکرده‌ایم حمایت بی‌نظیر سینمادوستان از فیلم جدایی نادر از سیمین را در نوروز ٩٠ که در رقابت با فیلم اخراجی‌ها ٣ فروشی میلیاردی را برای آن فیلم رقم زد؛ یا همین دو‌سال پیش که ابد و یک روز را در رقابت با فیلم بادیگارد به فروشی ده و اندی میلیاردی رساند.

 

 

سینمای پرفروش اجتماعی

با این‌که گفته می‌شود و البته ادعایی صحیح نیز هست که در این مرز و بوم برای رکوردشکنی فقط و فقط می‌توان روی سینمای کمدی شرط بست، اما در این بین نباید کتمان کرد که سینمای اجتماعی نیز در جدول پرفروش‌های تاریخ سینمای ایران موقعیتی غبطه‌برانگیز دارد. در این فهرست «فروشنده» اصغر فرهادی با فروش نزدیک به شانزده‌میلیارد تومان در رتبه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران ایستاده و «ابد و یک روز» سعید روستایی و «بارکد» مصطفی کیایی نیز با فروشی در حدود دوازده‌میلیارد جزو ده - دوازده فیلم پرفروش این سینما هستند. ساعت ٥ عصر، بادیگارد و لانتوری نیز در این فهرست جایگاهی آبرومند دارند.

 

با این‌حساب، می‌توان گفت که بدون تاریخ بدون امضا با آغاز رویایی اکران، امید خوبی برای تکرار موفقیت آن فیلم‌ها و رسیدن به جایگاهی بالا در جدول فروش سینمای ایران دارد. به ادعای دفتر پخش‌کننده این فیلم، بدون تاریخ بدون امضا قطعا در سومین روز اکرانش رقم فروش یک‌میلیارد تومان را پشت سر خواهد گذاشت و اگر این اتفاق رخ دهد، هیچ بعید نیست این فیلم با ادامه این راه به سرعت خود را به جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران برساند که برای فیلمی با این درونمایه و سر و شکل منتقدانه دستاورد بزرگی خواهد بود.

 

 

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 10
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش