دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۱:۴۶ - ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۴۵۳۸
فیلم و سینمای ایران

در ادامه حرکت تبلیغاتی عوامل «به وقت شام»؛

مرز بين تبليغ و ترس

تبلیغ فیلم به وقت شام,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

از چند روز قبل پوستر تبليغاتي فيلم «به‌وقت شام» با تصوير بازيگر «چطوري ايراني؟» در پرديس سينمايي كوروش نصب‌شده و بنا بود در جهت جذب مخاطب و كمك به فروش اين فيلم؛ اكران ويژه‌اي با حضور بازيگر نقش داعشي فيلم صورت گيرد. نكته‌اي كه تقريبا در تمام نمايش‌هاي ويژه فيلم‌ها صورت مي‌گيرد و اصلا چيز عجيبي نيست. اما روز دوشنبه ماجراي اين اكران ويژه ابعاد ديگري پيدا كرد. تعدادي از بازيگرهاي داعشي فيلم «به‌غيراز جوزف سلامه بازيگر اصلي به‌وقت شام با ديالوگ معروف چطوري ايراني؟» در نقش و كاراكتر اصلي خود با لباس خاص نيروهاي تكفيري در ساعات شلوغ و پرتردد مجتمع تجاري كوروش ابتدا سوار بر اسب در محوطه بيروني ظاهر مي‌شوند و سپس به داخل مجموعه آمده و طي حركت نمايشي براي فيلم «به‌وقت شام» تبليغ مي‌كردند.

 

اما تصاوير منتشرشده درفضاي مجازي حكايت ديگري داشت؛ اين حركات در ساعات شلوغ مجتمع بيشتر از اينكه حالت تبليغاتي به خود بگيرد هم باعث ترس و اضطراب مردم عادي و مخاطبان سينمايي شده بود و هم نشان‌دهنده اين نكته بود كه چه ساده مرز تبليغ و ترس مردم مخدوش مي‌شود.

 

در همين زمينه به سراغ علي سرتيپي، مدير پرديس سينمايي كوروش و رييس كانون پخش‌كنندگان رفتيم و از او در مورد نحوه تبليغ فيلم «به‌وقت شام»در اين مجتمع پرسيديم كه او گفت: «اساسا هرگونه تبليغي كه در جهت معرفي يك فيلم و دعوت مردم به سالن‌هاي سينمايي براي تماشاي فيلم‌ها باشد را ما مي‌پذيريم چون قرار ما بر اين است كه از سينما حمايت كنيم. به عنوان نمونه براي نمايش فيلمي از صبح تا شب سالن‌ها را باز مي‌گذاريم تا عوامل فيلم بتوانند براي فيلم‌شان تبليغ كنند.»

 

سرتيپي كه پخش‌كننده فيلم «به‌وقت شام» هم هست با اشاره به اينكه در جريان كم و كيف تبليغات فيلم «به‌وقت شام» در پرديس كوروش نبوده به «اعتماد» توضيح داد: «من هم به سهم خودم از مردمي كه دچار رعب و وحشت شدند عذرخواهي مي‌كنم. اما بايد بگويم كه اول از همه من در جريان اين ابعاد ماجرا نبودم و دوم اينكه كليپي كه در فضاي مجازي منتشرشده بيشتر در جهت تشويش اذهان عمومي بوده. شما به فيلم‌هاي اصلي نگاه كنيد خواهيد ديد كه مردم به اين صحنه‌هاي نمايشي نگاه مي‌كنند و كنار اين بازيگران حركت مي‌كنند.»

 

وي كل زمان اجراي اين نمايش را نيم ساعت دانست و افزود: «بدون در نظر گرفتن درست يا غلط بودن اين وجه از تبليغات، فروش فيلم «به‌وقت شام» طي يكي دو روز گذشته افزايش داشته است.»

 

سرتيپي توضيح داد: «واقعا نمي‌دانستيم ابعاد ماجرا اين گونه است؛ قبل از اجراي اين نمايش راديوهاي داخلي پرديس به‌كرات اعلام كردند كه قرار است نمايشي با حضور بازيگران داعشي فيلم «به‌وقت شام» صورت بگيرد و همه‌چيز از پيش آماده بود و مردم مي‌دانستند قرار است نمايش اجرا شود.»

 

اما تيغ تيز اين حركت تبليغاتي بيش از هركسي بر تن شخص حاتمي‌كيا فرورفت. با وجود اينكه مي‌توان متصور بود كه ابراهيم حاتمي‌كيا در جريان اين شو تبليغاتي نبوده، اما صفحات مجازي سرشار از انتقاداتي بود كه به خالق «آژانس شيشه‌اي» مي‌شد.

 

بااين‌حال حاتمي‌كيا صبح ديروز نامه‌اي را منتشر كرد ضمن اعلام بي‌خبري از ماجرا از عموم مردم و كسبه پرديس كوروش عذرخواهي كرد: «تصورم آن بود كه قرار است كسي به شكل ريش‌قرمز در فضاي بيروني كوروش بايستد و مردم با او عكس بيندازند نه اسبي و نه جمعي و نه فريادي، آن‌هم داخل مجتمع در مخيله‌ام نبود و من بي‌خبر بودم. عزيزانِ آزرده‌خاطر در مجتمع كوروش، اعم از مردم و كسبه‌ محترم، اگر دلي لرزيد، اگر وحشتي ايجاد شد، بر ما ببخشيد و حلال‌مان كنيد.»

 

البته به اين نكته هم بايد اشاره كرد كه از نوروز امسال كه فيلم «به‌وقت شام» در سطح سينماهاي ايران اكران شده تلويزيون در ساعات پرمخاطب خود براي تبليغ اين فيلم صحنه‌هاي خشونت‌آميز داعش را به‌كرات پخش كرده و از طرف ديگر موضوع سريالي تحت عنوان پايتخت هم در همين مسير بود و تبليغات شهري هم مزين به تصاوير داعش بود. با اين حال اين نامه حاتمي‌كيا چندان براي برخي از منتقدان قانع‌كننده نبود و بعضي معتقد بودند كه اگر حضور نيروهاي داعشي به‌نوعي تبليغ براي فيلم به‌وقت شام بوده پس براي معرفي فيلم «تنگه ابوقريب» به كارگرداني بهرام توكلي در تهران چه اتفاقي خواهد افتاد؟

 

و نكته آخر اينكه به نظر مي‌رسد تيم تبليغاتي «به وقت شام» از نمونه محيطي سريال پرطرفدار گيم‌آف ترونز به شيوه‌اي خام بهره بردند.

 

تينا جلالي

 

 

etemadnewspaper.ir
  • 13
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش