یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۰۹:۵۷ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۵۰۷۶۲۹
فیلم و سینمای ایران

دستمزدهای نجومی در سینمای ایران

علیرضا داوود نژاد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
بازیگری برای حضور یک هفته‌ای در یک فیلم سینمایی یک میلیارد و نیم دستمزد گرفته است و بازیگری برای یک روز بازی در نقش خودش ۷۰۰ میلیون تومان، اما فروش فیلم متناسب با این دستمزدها نیست.

در چند روز اخیر اعلام دستمزدهای بازیگران حاضر در یک فیلم سینمایی نگرانی اهالی سینما را به همراه داشت، طبق اخباری که پخش شد بازیگری برای حضور یک هفته‌ای در یک فیلم سینمایی یک میلیارد و نیم دستمزد گرفته است و بازیگری دیگر یک میلیارد تومان و از همه عجیبتر بازیگری است که برای یک روز بازی در نقش خودش ۷۰۰ میلیون تومان دستمزد گرفته است و ...

 

دستمزدهایی که خصوصا با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و مردم و نیز وضع مالی سینما که در آن کمتر فیلمی توان رسیدن به چنین سودآوری دارد، عجیب و تکان‌دهنده به نظر می‌رسد.

 

این اتفاق باعث شد در روز ۲۰ مرداد "کانون کارگردانان سینمای ایران" نسبت به ورود پول‌های مشکوک به سینمای ایران هشدار داد و طی بیانیه ای اعلام کرد:

 

«اهالی زحمتکش سینمای ایران ناظر ورود پول های کلانی از منابع نامشخص و بعضا دارای شبهه به حیطه پاک اقتصاد سینمای ایران هستند.

 

[...] ما کارگردانان سینمای ایران با اینکه بازیگران سینمای ایران درآمدهای کلان داشته باشند مخالفتی نداریم؛ اما در شرایطی که سایر عوامل سازنده در سینمای پر افتخار ایران به دشواری گذران زندگی می کنند، سیر صعودی این دستمزدهای کلان و غیر عادی می تواند به بالا رفتن کنترل نشده دیگر هزینه های تولید فیلم و به تبع آن محدودیت تهیه کنندگان و کارگردانان در تولید فیلم های جدید و در نهایت به رکود در تولید و در نتیجه بیکاری خیل بزرگ و تازه ای از عوامل آسیب پذیر پشت دوربین در سینمای ایران بی انجامد.»

 

علیرضا داوود نژاد کارگردان و تهیه کننده با سابقه سینما هم در حمایت از بیانیه کانون کارگردانان نوشت: «بهترین روش برای ناتوان سازی سینما از تفکر انتقادی و عاجز کردن آن از تخیل خلاق همین ناامن کردن بازار برای نیروهای خوش قریحه و متخصص و خلاق و کشاندن آن‌ها به سمت باز تولید کلیشه‌های تجاری و سیاسی و اتکاء هرچه بیشتر به سرمایه‌های ناشناس و در اصل درآمدهای بازار سیاه است.»

 

مهدی صباغ‌زاده(کارگردان و تهیه کننده) هم طی مصاحبه ای بیان کرد: «اگر بازیگری توان برگشت گیشه را دارد و پولساز است باید دستمزد متعادل خود را بگیرد اما درصدی در سود فیلم مشارکت داشته باشد. این روزها همه بازیگران به دنبال پول نقد هستند متاسفانه به این نکته باید اعتراف کرد که بعضی بازیگران شش برابر کارگردانی که خون‌جگر خورده و شرایط فرهنگی این سینما را ایجاد کرده دستمزد می‌گیرند و این دردآور و بی‌عدالتی محض است.»

 

منوچهر محمدی(تهیه کننده) هم طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: «به‌هيچ‌وجه با محدود كردن دستمزدها به شكل دستوري و فرمايشي موافق نيستم... خصوصا اگر بخواهد در اين قضيه دولت هم وارد شود محدوديت‌ها به فساد منجر مي‌شود. محدود كردن دستمزدها باعث مي‌شود قراردادهاي زيرميزي شكل مي‌گيرد يا حتي اگر صنف ورود پيدا كند ولو توافق جمعي منجر به رفتار زيرميزي مي‌شود.»

 

در کل با توجه به نظرات می‌توان دریافت که طیف‌های مختلف سینمای ایران از این مسئله ناراضی و نگران هستند و عاقبت خوبی را برای این اعداد و ارقام پیش بینی نمی‌کنند.

 

در همان فیلم سینمایی در حال ساخت که اشاره شد دستمزد ۵ بازیگر آن در حدود ۴ میلیارد تومان است و با احتساب دستمزد دیگر بازیگران - حدود ۲۰ بازیگر دیگر هم دارد - و عوامل پشت دوربین، دکور و ... هزینه تولید این فیلم را در حدود ۲۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده‌اند، این فیلم باید حداقل ۵۰ میلیارد فروش داشته باشد تا به سود دهی برسد که با توجه به امکانات و ظرفیت سینمای ایران این امر تا حدی دور از انتظار است، رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما ایران همین چند روز پیش شکسته شد و به اسم فیلم "هزارپا" ثبت گشت(با فروشی بیش از ۲۵ میلیارد تومان).

 

حال چهار حالت می توان در نظر گرفت :

 

۱- وارد شدن چنین سرمایه‌هایی به سینما جهت پولشویی است و اساسا بازگشت سرمایه در آن مد نظر نیست.

 

۲- شایعه سازی تیم سازنده فیلم یا خود سلبریتی‌هاست، به نیت بالا بردن رقم دستمزد یا ایجاد جنجالی تبلیغاتی برای فیلم مذکور همزمان با روزهای تولید آن.

 

۳- شخصی به عشق سینما یا آشنایی با اهالی سینما وارد چنین بازی گرانقیمتی شده است و بعد از ساخت این فیلم او هم از یادها فراموش می‌شود مانند بسیاری نمونه‌های دیگری که سالهای قبل شاهد آن بوده‌ایم.(به باد دادن سرمایه یک علاقمند به سینما)

 

۴- در انداختن طرحی نو در سینمای ایران و چشم‌انداز و عملکرد درست سرمایه گذاران و عوامل سازنده فیلم و شکستن تمام استانداردها و معیارهای سینمای ایران چه به لحاظ تولید و چه به لحاظ فروش و عوض کردن قواعد بازی.

 

در هر صورت در آینده ای نه چندان دور روشن خواهد شد چه اتفاقی یا چه شرایطی برای این فیلم خاص رقم خواهد خورد، اما از همین اکنون باید به سینمای ایران این نکته را گوشزد کرد که تا معلوم نشدن سرنوشت چنین فیلم‌هایی نباید اصول نانوشته و قوانین عرفی موجود در ارتباط با دستمزدها را زیر پا گذاشت، والا با بالا رفتن هزینه‌ها، تولید فیلم در سینمای ایران تقریبا به امری محال تبدیل خواهد شد و این یک قطبی شدن فضا به جامعه فرهنگی ایران ضررهای جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

 

تاریخ سینمای ایران شاهد بسیاری از این تک اتفاق‌ها بوده و فقط گذشت زمان است که تکلیف همه چیز را روشن خواهد نمود.

 

نهال موسوی

 

asriran.com
  • 16
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش