دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۲۳:۲۹ - ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۶۰۴۵۶۷
فیلم و سینمای ایران

محمد فوقانی بهترین عکاس سال سینمای ایران/ ازپنج سینماگر تجلیل شد

جشن عکاسان سینمای ایران,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
چهارمین جشن سالانه عکاسان سینمای ایران به دبیری نیکی کریمی، با تجلیل از پنج سینماگر و معرفی محمد فوقانی بعنوان عکاس برتر سال سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش مهر، چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران، امشب جمعه ۱۶ شهریورماه برگزار شد.

 

نیکی کریمی دبیر چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران در آغاز مراسم برای خیرمقدم به مهمانان متن کوتاهی قرائت کرد و گفت: ایستادن و کار کردن با وجود مشکلات این روزها ممکن است به پوست کلفتی تعبیر شود اما معتقدیم این جمع ها از منبعی لایزال بهره می گیرد و آن عشق است؛ عشق به سینما و هر آنچه می آفریند.

 

کریمی تاکید کرد: همه این دورهمی ها چه جشن و چه بزرگداشت و هر عنوان دیگری، در واقع از همین عشق سرچشمه می‌گیرد.

 

اجرای این برنامه را سروش صحت برعهده داشت و پس از صحبت‌های کریمی، کلیپ سه دوره گذشته جشن عکاسان و نیز کلیپ آماده سازی جشن چهارم پخش شد.

 

در ادامه پس از پخش کلیپی از درددل های امیر عابدی عکاس سینما درباره فقدان امنیت اقتصادی و اعتباری در صنف عکاسان سینمای ایران، با حضور حسن فتحی و حمید محبی از این عکاس باسابقه سینمای ایران تجلیل شد.

 

حسن فتحی در این بخش در سخنان کوتاهی گفت: هر کدام از ما در مقام فیلمسازی در سینما و تلویزیون با عکاسان بسیاری کار کرده ایم. برای من در این میان همکاری با امیر عابدی تجربه ویژه تری بوده است؛ عکاسی که هم عکس‌های فوق العاده ای می‌گیرد و هم حضورش را در حین کار احساس نمی‌کنید.

 

در ادامه کلیپی از کامبوزیا پرتوی پخش شد که طی آن این کارگردان و فیلمنامه نویس باسابقه از اهمیت جایگاه عکس در تاریخ سینما گفت.

 

سپس فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور و رضا کیانیان برای تجلیل از کامبوزیا پرتوی روی صحنه آمدند.

 

توحیدی و عسگرپور در این بخش از اهمیت حضور پرتوی در سینما گفتند و رضا کیانیان هم ضمن اشاره به علاقه اش به کارنامه سینمایی کامبوزیا پرتوی گفت: این سنتی که انجمن عکاسان گذاشته و هر سال از نمایندگانی از صنف های دیگر اعم از فیلمساز و بازیگر و غیره هم تجلیل به عمل می آورد، سنت بسیار زیبایی است.

 

مرتضی شایسته تهیه کننده سینما هنرمند دیگری بود که آیین بزرگداشت او با حضور حمید نعمت الله، افشین هاشمی و رضا مهاجر برگزار شد. شایسته در کلیپی که از او پخش شد از اهمیت عکاسی فیلم در فرآیند تبلیغات و اقتصاد سینما گفت.

 

نعمت الله ضمن تبریک به عکاسان سینمای ایران گفت: همیشه دوست داشتم در سینما عکاس باشم و فکر می‌کنم انتخاب جذاب تری برای کار بود.

 

این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به اینکه «وقتی حرف از حرفه ای بودن در سینما باشد حتما یکی از ستون های استوار آن مرتضی شایسته است» لوح بزرگداشت را قرائت و آن را به مرتضی شایسته اهدا کرد.

 

پخش کلیپ بزرگداشت زنده یاد عزت الله انتظامی بخش بعدی برنامه بود.

 

گوهرخیراندیش بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در بخش بعدی با حضور مجتبی راعی، محمد متوسلانی و محمدحسین مهدویان تجلیل شد.

 

خیراندیش در ابتدا،  صحبت خود را با این جمله آغاز کرد که یاد استادم عزت الله انتظامی همیشه جاودان و ماندگار است.

 

وی در ادامه جشن عکاسان را به عکاسان سینمای ایران تبریک گفت.

 

مجتبی راعی هم در سخنان کوتاهی گفت: بعضی فیلم‌ها عکس‌های بهتری از فضای بصری خودشان دارند. بعضی نقش های گوهر خیراندیش هم همین طور است که در مواردی از کل فیلم بهتر و ماندگارتر است.

 

بزرگداشت ابوالفضل پورعرب بخش بعدی جشن عکاسان سینمای ایران بود که با پخش کلیپی از خاطرات او از عکاسان فیلم‌هایی که در آنها بازی کرده بود برگزار شد.

 

سعید سهیلی، محمدحسین حقیقی و خسرو دهقان برای بزرگداشت پورعرب روی صحنه آمدند.

 

سهیلی در سخنانی گفت: ما روی پرده سینما یا بازیگر می بینیم یا سوپراستار یا آرتیست و گاهی هر سه. سینمای ایران خوشبختانه از جنبه بازیگر رنج نمی‌برد. کلکسیونی از بازیگران رنگارنگ چه در سال‌های پیش از انقلاب و چه در پس از انقلاب داشته ایم. سینمای ایران اما همواره از نداشتن سوپراستار و آرتیست رنج می‌برد.

 

سهیلی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم دنبال سوپراستار و آرتیست بگردیم باید چراغ بردایم و بگردیم. به خصوص در سال‌های پس ازانقلاب که یک جمشید آیا را بعنوان آرتیست داشتیم و یک ابوالفضل پورعرب را بعنوان سوپراستار. پورعرب کاکل سینمای ایران در عرصه بازیگری در سال‌های پس ازانقلاب است.

 

در بخش دیگری از آیین چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران، شهاب الدین عادل، هوشنگ گلمکانی و مرتضی پورصمدی بعنوان هیات داوران جشن روی صحنه آمدند. گلمکانی در این بخش بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

 

در بخشی از این بیانیه تاکید شده بود در جشن چهارم هیات انتخابی در کار نبوده و کلیه آثار داوری شده اند.

 

در ادامه اردلان آذری عکاس فیلم «امیر» بعنوان استعداد برتر از میان عکاسان غیرعضو در انجمن عکاسان سینما معرفی شد.

 

سپس امید صالحی عکاس فیلم «درساژ» و حسن هندی برای فیلم «پاسیو» بعنوان نامزدهای این دوره تجلیل شدند.

 

بنابر رای هیات داوران امیرحسین شجاعی برای فیلم «اتاق تاریک» و سمیه جعفری برای فیلم «کشتی آلان» موفق به کسب دیپلم افتخار شدند.

 

محمد فوقانی برای فیلم «سوتفاهم» تندیس برگزیده چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران را از آن خود کرد.

 

هنرمندانی همچون ابوالفضل پورعرب، رضاکیانیان، سعید سهیلی، فرهاد توحیدی، بابک کریمی، حسن فتحی، محمدحسین مهدویان، حمید نعمت الله، افشین هاشمی، گوهر خیراندیش، مجتبی راعی، محمدمهدی عسگرپور، احمدرضا معتمدی، سهیلا گلستانی، امیرحسین رستمی و... از سینماگران حاضر در این مراسم بودند.

 

علاقمندان از ١٧ الی٢١ شهریور می‌توانند از ساعت ١٥ تا ٢٠ از نمایشگاه بهترین عکس‌های سال سینمای ایران در گالری «سلام» بازدید کنند.

 

چهارمین جشن عکاسان سینمای ایران با حمایت خانه سینما و مجموعه سام سنتر برگزار شد.

 

 

  • 16
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش