سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳
۱۷:۵۱ - ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۱۹۷۴
فیلم و سینمای ایران

واکنش منتقد هالیوود ریپورتر به جدیدترین فیلم رسول صدرعاملی

فیلم سال دوم دانشکده من,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
دبورا یانگ منتقد سرشناس هالیوود ریپورتر درباره‌ی فیلم «سال دوم دانشکده من» جدیدترین ساخته‌ی رسول صدرعاملی نقدی را نوشت؛ فیلمی که اخیر برای بخش رقابتی جشنواره‌ی فیلم مسکو انتخاب شده است.

به گزارش ایسنا، در بخش‌های از این نقد آمده است: «فیلم "سال دوم دانشکده من"، فیلمی است که از نزدیک به مشاهده و همدردی با زن جوانی می‌پردازد که در حال یافتن راه خود در جامعه ایران است. "سال دوم دانشکده من" پر از نگاه‌های خودمانی و گاه همراه با شرم به آرزوها و خیالات یک دختر بی تجربه است. نام این فیلم نیز مانند نام فیلم دیگر همین کارگردان (رسول صدرعاملی) "من ترانه ۱۵ سال دارم" از زاویه "اول شخص" به موضوع پرداخته است. "من ترانه ۱۵ سال دارم" اولین فیلم "رسول صدر عاملی" بود که در سال ۲۰۰۷ او را وارد عرصه توجه جهانی کرد.

 

فیلمبرداری دقیق و انتخاب خوب بازیگران دختر و از بازیگران حرفه‌ای می‌توان به "علی مصفا" اشاره کرد که این انتخاب‌ها از نکات مثبت اصلی فیلم هستند. داستان اصلی که در مورد دختری است که در کما است (آیا او بیدار می‌شود یا خیر؟) ما را یاد یک برنامه پزشکی تلویزیونی می‌اندازد. داستان از یک سو بیانگر شخصیتی ناپایدار از نظر روانی با چهره‌ای زیبا به نام مهتاب (سها نیاستی) و از سویی انعکاسی گذرا از امتیازات اجتماعی و کمبودهای آن در جامعه است. فیلمنامه "پرویز شهبازی" در نشان دادن حقیقت‌های تلخ که کاراکترها سعی در فرار کردن از آنها را دارند، بهترین عملکرد را دارد. این فیلم را باید یک رقیب فستیوالی سرسخت برای دیگر فیلم‌ها دانست.

 

شخصیت شاد مهتاب در دانشگاه باعث می‌شود تا بتوانیم با او همدردی کنیم. این در حالی است که تنش‌های متعصبانه و سخت او در خانه با خواهر کوچکترش و مادرش به عنوان یک رئالیسم معمول است. او با صمیمی‌ترین دوست دمدمی خود "آوا" (فرشته ارسطویی) وقت می‌گذراند؛ آوا که به وضوح از خانواده مرفه‌تری است. آوا با سخاوت تمام به او کمک مالی می‌کند و آنها با هم طی یک اردوی دانشگاهی به اصفهان می‌روند. اما آوا دیر می‌کند و تقریباً اتوبوس را از دست می‌دهد؛ درحالیکه مهتاب با عصبانیت برایش در اتوبوس جا گرفته است.»

 

در ادامه‌ی نقد "دبورا یانگ" درباره‌ی جزییات داستان و روایت فیلم نوشته شده است و در بخشی از آن "ابهام صحنه آخر که تماشاگران را در گنگی باقی می‌گذارد و چیزی را ارائه نمی‌کند و کمی هم عصبانی کننده است را غیرضروری دانسته است."

 

این منتقد نشریه هالیوود ریپوتر با اعتقاد بر اینکه " معمول نیست که زنان دانشجوی ایران را خیلی روی صحنه ببینیم و این نکته اصلی فیلم است" در ادامه نوشته است: «آنها برای گذراندن کلاسهای مخصوصی مانند "مهارت‌های زندگی"امتیاز و اعتبار ویژه‌ای دریافت می‌کردند. اما این ناامید کننده است که از رشته تحصیلی اصلی آنها سخنی به میان نمی‌آید که به نظر می‌رسد معماری یا شاید طراحی داخلی باشد. هیچ صحبت یا گفت‌وگوی آکادمیکی برای این دختران در میان نیست.»

 

«سال دوم دانشکده من» فیلم رسول صدرعاملی به تهیه‌کنندگی مسعود ردایی در بخش مسابقه اصلی جشنواره بین المللی فیلم مسکو با ۱۳ فیلم حاضر در بخش رقابتی برای دریافت جایزه طلایی سن‌جورج که جایزه اصلی این رویداد است، رقابت می‌کند.

 

«شنبه بعداز ظهر» فیلمی از بنگلادش، آلمان و روسیه به کارگردانی مصطفی سرور فاروق، «ماه عسل لهستانی من» ساخته الیس اوتسن‌برگر از فرانسه، «محرک» ساخته دیویس سیمانیس از لیتوانی-آلمان، و «در جستجوی اکو» ساخته ژانگ چی کارگردان چینی از دیگر فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی این جشنواره هستند.

 

ریاست گروه داوران بخش اصلی را کیم کی-دوک کارگردان سرشناس کره‌ای برعهده دارد.

 

جشنواره فیلم مسکو که مهم‌ترین رویداد بین‌المللی سینمایی روسیه است، امسال از ۱۸ تا ۲۵ آوریل برگزار می‌شود و پخش بین المللی فیلم «سال دوم دانشکده من» برعهده‌ی IRIMAGE است.

علی مصفا، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، پدرام شریفی، نیلوفر خوش خلق، شیوا خسرومهر، مریم بوبانی و علیرضا استادی بازیگران این فیلم هستند. همچنین به جز بازیگران نامبرده، ٢٢ نفر از چهره های شناخته نشده نیز در این فیلم برای اولین بار به ایفای نقش می پردازند که در این میان سه نفر جزو بازیگران اصلی و مابقی در نقش های فرعی مقابل دوربین رفتند.

 

این ٢٢ نفر از میان ٩٠٠ نفر و پس از پشت سر گذاشتن مراحل تست و تمرین بازیگری برای حضور در این فیلم انتخاب شدند.

 

«سال دوم دانشکده من» به نویسندگی پرویز شهبازی مضمونی اجتماعی دارد.

 

دیگر عوامل اصلی این پروژه عبارتند از مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش، طراح چهره پردازی: عبدالله اسکندری، موسیقی: کریستف رضاعی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: میلاد صدرعاملی، طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی، مدیر صدابرداری: منصور شهبازی، تدوین: مصطفی خرقه پوش، مدیر تولید: مجید گودرزی، منشی صحنه: غزل رشیدی، عکاس: مریم تخت کشیان، فیلمبردار پشت صحنه: مهیار بهمنش، مدیر تدارکات: حسن صفری.

 

 

  • 15
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش