یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳
۰۸:۵۷ - ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۹۲۴۰
فیلم و سینمای ایران

عواملی که باعث می‌شوند فیلم‌ها نابود شوند

سیروس تسلیمی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
یک‌ پخش‌کننده با اشاره به شرایط اکران فیلم‌ها در ایام ماه رمضان و اینکه معمولا اکران دوم نوروزی گیشه ضعیف‌تری دارد معتقد است: پخش کننده‌ها این موضوع را پیش‌بینی کرده بودند به همین دلیل فیلمهای قوی‌ای روی پرده نرفت همچنین که طرح‌های رمضانی برای سینما هم به درستی اجرا نشده تا بتواند به گیشه کمک کند.

سیروس تسلیمی نویسنده، تهیه کننده و پخش‌کننده سینمایی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ارزیابی‌اش از شرایط اکران فیلم‌ها بیان کرد: در همه این سال‌ها اکران دوم فیلم‌ها بعد از عید نوروز هیچگاه خوب نمی‌فروخت، زیرا در ایام عید فیلم‌های پرفروش اکران می‌شوند ولی در نوبت دوم همیشه گیشه ضعیف بوده، علاوه بر آن امسال ماه رمضان هم این شرایط را تشدید کرد.

 

او ادامه داد: علت دوم نیز می‌تواند تأثیر شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه باشد که چون ذهن مردم درگیر این موضوعات شده دیگر سینما رفتن برایشان دغدغه نیست. پخش کنندگان هم چون این موضوع را پیش بینی می‌کردند فیلم‌های خوبی را در این ماه اکران نکردند. نکته دیگر این است که در سال‌های پیش برنامه‌های تلویزیونی برون‌مرزی و ماهواره آنچنان گسترش پیدا نکرده و پربیننده نبودند اما امروزه این گونه برنامه‌ها باعث شده است مردم کمتر ترجیح بدهند به سینما بروند مگر آنکه فیلم‌های آنچنان قوی‌ای اکران شود که مردم بخواهند و ترغیب شوند حتماً آن را ببینند.

 

این پخش کننده درباره تأثیر افزایش بهای بلیت نیز توضیح داد: افزایش بهای بلیت سینما هم در کم شدن استقبال مردم از سینما بی‌تاثیر نبوده زیرا مردم ایران عادت کرده‌اند کمترین میزان پول را برای سینما رفتن بپردازند و قیمت‌ها حتی با کشور پاکستان هم قابل مقایسه نیست. در حقیقت گران شدن بلیت برای مردم غیر عادی است اما نکته اینجاست که حتی برای همین طرح نیم‌بها شدن بلیت هم برنامه‌ریزی درستی صورت نگرفته است و اگر بعد از افطار این طرح اجرا می‌شد تأثیر بیشتری داشت. همه اینها علتی شد که فیلم‌هایی که اکنون روی پرده رفته‌اند نابود شوند.

 

تهیه کننده فیلم «زندان زنان» با اشاره به علت دیگری که باعث شده فیلم‌های روی پرده به نابودی کشیده شوند، گفت: یکی دیگر از اتفاقاتی که اکنون در حال وقوع است، تولید انبوهی از فیلم‌هایی است که بدون تبلیغات روی پرده می‌روند و اصطلاحاً می‌گویند که در سکوت خبری تولید شده‌اند. این در حالی است که در دیگر کشورها این‌طور نیست و از زمانی که فیلمی کلید می‌خورد تا زمانی که می‌خواهد روی پرده برود و حتی زمان اکرانش روی پرده دائماً نامشان در رسانه‌هاست. اما در ایران فیلم‌هایی روی پرده می‌روند که حتی اهالی سینما هم اسمشان را نشنیده‌اند. البته گران بودن هزینه تبلیغات هم در این اتفاق بی‌تاثیر نیست و هنوز کارگروهی در سینما ایجاد نشده که بتواند برای بهبود این شرایط برنامه‌ریزی درستی انجام دهد.

 

تهیه کننده «پرنده کوچک خوشبختی» و «میکس» ادامه داد: باید جدولی داشته باشیم که اکران در طول سال در آن آورده شود. این اتفاق در اوایل انقلاب اتفاق می‌افتاد و پخش کننده می‌دانست که مثلاً شش ماه دیگر فیلمش قرار است روی پرده برود اما الان بسیاری از فیلم‌ها اکران می‌شوند که هنوز سردرشان آماده نشده است. این کار به نوعی هدر رفتن تمام سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌ها است. متأسفانه طرح‌هایی هم که برای بهبود شرایط ارائه می‌شود با دوام نیستند و یا به درستی اجرا نمی‌شوند.

تسلیمی در بخش پایانی صحبت‌های خود به بحث اجرایی شدن طرح درجه بندی سنی فیلم‌ها اشاره کرد و گفت: درجه بندی سنی فیلم‌ها کار بسیار حساسی است و باید مشخص شود معیار و میزان انجام آن بر چه اساسی است. برای هرچه بهتر اجرایی شدن این طرح باید از کسانی کمک گرفت که سرشناس، مورد قبول و مورد اعتماد مردم هستند و خانواده‌ها حرف آنها را می‌پذیرند. روانشناس، متخصص تعلیم و تربیت و یا حتی متخصصین سیاسی می‌توانند در این گروه قرار بگیرند و در این صورت مردم توصیه‌هایشان را قبول می‌کنند. روی دیگر سکه هم منافع مادی است به این معنا که اجرای این طرح برای سینمادار می‌تواند تأثیرات منفی داشته باشد و مخاطبش را از دست بدهد بنا بر این اگر انگیزه‌ای نداشته باشد طبیعتاً آن را به عنوان مجری اصلی این طرح جدی نمی‌گیرد و این برنامه هم شکست می‌خورد.

 

  • 14
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش