چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۲۳:۱۸ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۸۱۳۵۰
فیلم و سینمای جهان

هری پاتر بازسازی می‌شود؟

هری پاتر,بازسازی فیلم هری پاتر
«کریس کلمبوس» با اشاره به فشار زیادی که برای ساخت اولین اقتباس سینمایی از مجموعه پرطرفدار «هری‌پاتر» متحمل شد، گفت: انتظار داشتم همان دو هفته اول اخراج شوم.

به گزارش ایرنا، دو دهه پیش محبوبیت مجموعه هری‌پاتر در اوج خود بود. آن دوران بود که تب داستان فانتزی جی. کی. رولینگ درباره یک پسربچه عینکی که می‌فهمد یک جادوگر معروف است در فیلم هری پاتر و سنگ جادو ترجمه شد. (اولین فیلم از مجموعه فیلم‌های معروف هری پاتر.)

این فیلم که ۱۶ نوامبر سال ۲۰۰۱ روی پرده سینماها رفت، فورا به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه تبدیل شد و راه را برای ساخت یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های سینمایی تاریخ و تبدیل دنیل رادکلیف، اما واتسون و روپرت گرینت به بازیگرانی شناخته شده باز کرد.

کریس کلمبوس کارگردان هری پاتر و سنگ جادو به تازگی به مناسبت بیست سالگی این فیلم با مجله آمریکایی ورایتی درباره اقتباس سینمایی دنیای جادویی هری‌پاتر مصاحبه کرده است. مصاحبه‌ای جذاب و خواندنی که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

با توجه به محبوبیت کتاب‌ها، آیا برای ساخت اولین فیلم هری‌پاتر تحت فشار بودید؟

انتظار داشتم همان دو هفته اول اخراج شوم. نمی‌خواهم بگویم مضطرب بودم اما حواسم بود که اگر در ساخت این فیلم خرابکاری کنم، احتمالا کارم برای همیشه تمام است. میلیون‌ها طرفدار خشمگین جلوی در خانه‌ام صف خواهند کشید. می‌دانستم روی یک پروژه عظیم دست گذاشته‌ام و تابه حال روی فیلمی به این حساسیت کار نکرده بودم. اگرچه استودیو برادران وارنر مرا استخدام کرده بود، باید با جی. کی. رولینگ هم دیدار می‌کردم چون او کسی بود که حرف آخر را می‌زد.

برای دیدار با او به اسکاتلند سفر کردم و حدود دو ساعت و نیم یا شاید سه ساعت با هم حرف زدیم تا تصویر ذهنیم برای فیلم را به او توضیح دهم. (خانم نویسنده) خیلی چیزی نگفت و وقتی حرفهایم تمام شد گفت «من هم فیلم را دقیقا همینطور می‌بینم». با خودم گفتم: خدای من، از پسش برخواهم آمد. اول به وجد آمدم و بعد ترسیدم. می‌دانستم که باید فیلمی بسازم که نه تنها طرفداران هری پاتر را راضی کند، بلکه خودم را هم راضی کند چون خودم هم یک طرفدار بودم. همین طرز فکر بود که مرا تا پایان فیلمبرداری کشاند. به خودم می‌گفتم باید این فیلم را برای خودم بسازم. به میلیاردها چشمی که قرار بود این فیلم را ببینند، فکر نمی‌کردم.

کار کردن با دنیل رادکلیف، اما واتسون و روپرت گرینت در آن سن چطور بود؟

در فیلم اول سه بازیگر نقش اصلی تجربه حرفه‌ای چندانی نداشتند برای همین سر این فیلم دائم کات می‌دادم. در سه ماه اول بعد از این که یک کلوزآپ از یکی از بازیگران می‌گرفتم، تمرکزشان از دست می‌رفت. چند هفته اول همه بچه ها از این که بخشی از فیلم هری پاتر هستند خیلی هیجان زده بودند و دائم رو به دوربین لبخند می‌زدند. هرکار می‌کردم از لبخند زدن به دوربین دست برنمی‌داشتند و ساخت این فیلم برای من به عنوان کارگردان به تمرین و کلاس بازیگری تبدیل شد. وقتی ساخت فیلم دوم را شروع کردیم، توانستیم نماهای متحرک و مادر بگیریم و بچه‌ها توانستند در این صحنه‌ها دیالوگ را بگویند. (نمای مادر نمایی است که فضای عمومی صحنه را در برمی‌گیرد). وقتی هری پاتر و تالار اسرار را فیلمبرداری می‌کردیم آنها حسابی حرفه‌ای شده بودند و وقتی نوبت به فیلمبرداری هری پاتر و زندانی آزکابان رسید اگر می‎‌خواستید می‌شد کل فیلم را در ۱۵ برداشت تمام کرد.

فیلمبرداری کدام صحنه از همه سخت‌تر بود؟

همه‌شان سخت بودند. (در جواب این سوال) صحنه‌های کوییدیچ به ذهنم می‌رسد چون فیلمبرداری آنها مبتنی بر استفاده از پرده سبز بود و بچه‌ها چیزی نمی‌دیدند و صحنه برایشان ملموس نبود.

هری پاتر,بازسازی فیلم هری پاتر

آخرین بار کی «هری پاتر و سنگ جادو» را تماشا کردید؟

اولین روزی که در سینماها به نمایش درآمد. آن زمان در لندن بودم و کار فیلمبرداری تالار اسرار را شروع کرده بودیم. آن وقت بود که بالاخره نسخه کامل فیلم را دیدم و از آن زمان تاکنون به تماشایش ننشستم. البته این را بگویم که هر از گاهی صحنه‌هایی از آن را جسته گریخته در تلویزیون می‌بینم. خیلی به فیلم اول افتخار می‌کنم. این که می‌بینم با گذشت ۲۰ سال مردم هنوز این فیلم را تماشا می‌کنند، حس خوبی دارد.

صحنه موردعلاقه‌تان از این فیلم کدام است؟  

لحظه موردعلاقه‌ام سکانسی است که در پایان در ایستگاه قطار فیلمبرداری کردیم. اگر فیلم را ببینید خودتان متوجه می‌شوید که ما سعی داشتیم به این بخش از رمان که هرماینی دندان خرگوشی داشت وفادار بمانیم. چون این بخش مهمی از کتاب بود و این کاراکتر بارها به دلیل دندان هایش مورد تمسخر قرار می‌گرفت پس مهم بود که این مساله در فیلم نیز بازتاب داده شود. بنابراین برای اِما دندان مصنوعی درست کردیم و او در صحنه آخر آنها را در دهان گذاشت. حرف زدن با این دندانها برای اِما خیلی سخت بود بنابراین تصمیم گرفتیم هیچوقت دوباره از آنها استفاده نکنیم اما اگر خوب دقت کنید آنها را در این صحنه خواهید دید. بهرحال، در این صحنه لحظه‌ای هست که کسی به دنیل رادکلیف از خانه رفتن چیزی می‌گوید و او پاسخ می‌دهد: «من که خانه نمی‌روم» سر این صحنه به دیوید هیمن (تهیه کننده) نگاه کردم و کات دادم. هر دویمان اشک در چشممان حلقه زده بود. دن در این صحنه فوق العاده بود.

هنوز با بازیگران هری پاتر در ارتباط هستید؟

بله، با دن رادکلیف بیشتر از همه. با تام فلتون هم زیاد پیام ردوبدل می‌کنم. 

با توجه به پیش‌درآمدی که در مجموعه «جانوران شگفت انگیز» ساخته شده، فکر می‌کنید فیلم‌های بیشتری با محور داستان‌های هری پاتر ساخته شود؟

خیلی دوست دارم کودک نفرین شده را بسازم. این نمایشنامه فوق العاده است و بازیگران هم در رنج سنی مناسبی برای بازی در آن قرار دارند. فانتزی من این است.

کریس کلمبوس، تهیه‌کننده، کارگردان و فیلمنامه نویس مشهور آمریکایی، سه فیلم اول از مجموعه هری پاتر را کارگردانی کرد. جام آتش را مایک نیووال ساخت و فرمان ققنوس، شاهزاده دورگه و یادگاران مرگ به کارگردانی دیوید ییتس جلوی دوربین رفتند.

  • 12
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش