یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۰:۵۸ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۸۲۲۷۲
فیلم و سینمای جهان

کارگردان ایتالیایی جانش را مدیون مارادوناست

فیلم سینمایی «دست خدا» ساخته «پائولو سورنتینو»,مارادونا
فیلم سینمایی «دست خدا» ساخته «پائولو سورنتینو» کارگردان برنده اسکار با اشاره‌ای کنایه‌آمیز به ماجرای دست خدای ماردونا، خود زندگی‌نامه‌ای از دوران جوانی این کارگردان ایتالیایی را در شهر ناپل روایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، «دست خدا» یک درام ایتالیایی محصول سال ۲۰۲۱ است که توسط «پائولو سورنتینو» و با الهام از اتفاقات واقعی زندگی این کارگردان ایتالیایی در دوران بزرگ شدن او در شهر ناپل ایتالیا ساخته شده است.

«دست خدا» لقبی است که به گل مارادونا در فینال جام جهانی ۱۹۸۶ داده شد که با استفاده از دستش توپ را درون دروازه انگلستان قرار داد تا آرژانتین قهرمان جهان شود.

داستان فیلم «دست خدا» از طریق قهرمان جوانش به نام «فابیتو» (با بازی فیلیپو اسکوتی) روایت می‌شود که در آن اتفاقات فیلم به شکل خطی روایت نمی‌شوند بلکه اغلب مانند قطعات تکه تکه شده‌ای هستند که به خودی خود پتانسیل کامل شدن را دارند، حتی اگر به طور جداگانه مشاهده شوند. وقایع فیلم مهم هستند، اما طعم واقعی درام سورنتینو در شخصیت‌های او نهفته است.

«فابیتو» در حال یافتن راهش در زندگی است و می‌خواهد فلسفه بخواند و برادرش مارکینو یک هنرپیشه تازه‌کار است، در یکی از صحنه‌های فیلم در حال تست بازیگری برای بازی در فیلم «فدریکو فلینی» است. گفتگوهای زیادی در خانواده فابیتو در مورد مارادونا ستاره آرژانتینی فوتبال است که در آستانه ترک بارسلونا و پیوستن به باشگاه فوتبال شهر (ناپولی) است. خانواده آنطور که از بیرون به نظر می رسد شاد و کارآمد نیست و ساوریو (پدر فابیتو با بازی تونی سرویلو) درگیر رابطه‌ای خارج ازدواج شده و این چیزی است که محل اختلاف او و همسرش ماریا است. آنها پیوند عاشقانه‌ای دارند، اما وقتی وفاداری ساوریو خدشه وارد می‌شود، این زوج وارد بحث شدیدی می‌شوند.

وقتی همه اعضای خانواده برای ناهار همدیگر را ملاقات می کنند، می توانیم اعضای عجیب و غریب و جذاب خانواده را ببینیم. سینیورا جنتیله، یکی از سالمندان خانواده، از گفتن کلمات رکیک خوشش می‌آید که لقب پست‌ترین زن ناپل را برای او به ارمغان آورده است. آسترا، همسر عمو آلفردو است و در واقع یک دانشمند خانگی است که ادعا می‌کند که درمان سرطان را در آزمایشگاه مرموز خود یافته است. عمه پاتریزیا همیشه افسرده است و همسرش فرانکو دیگر نمی‌تواند با وضعیت روحی او کنار بیاید.

در حالی که اهالی هیجان‌زده شهر ناپل خود را برای رفتن به استادیوم و تماشای بازی ماردونا در لباس تیم ناپولی آماده می‌کنند، پدر و مادر فابیتو به خانه‌ای که در بیرون شهر در خانه در حال ساختن هستند می‌روند و فابیتو به دلیل این که می‌خواهد مسابقه ماردونا را ببیند آنها را همراهی نمی‌کند. پدر و مادر فابیتو بر اثر نشت گاز در خانه جدیدشان فوت می‌کنند و فابیتو از مرگ نجات می‌کند.

فابیتو و برادرش که مرگ پدر و مادرشان بسیار ناراحت هستند حتی موفق به دیدن جسد پدر و مادرشان نمی‌شوند چرا که به گفته مسئولان بیمارستان چهره آنها قابل تشخیص نیست.

در مراسم تشییع جنازه، عمو آلفردو خطاب به فابیتو با اشاره به عبارت معروف «دست خدا» می‌گوید «مارادونا» جان او را نجات داده چرا که او برای تماشای بازی مارادونا در مسابقه تیم‌های ناپولی و امپولی، پدر و مادر را در سفر مرگ‌آفرین همراهی نکرده است.

فیلم سینمایی «دست خدا» ساخته «پائولو سورنتینو»,مارادونا

فابیتو در ادامه اشتیاق خود به سینما را کشف می کند و تصمیم می‌گیرد برای دنبال کردن آن به رُم برود. برادرش از آنجا که دیدگاه متفاوتی از نحوه نگرش به زندگی داشت، روش دیگری را برای زندگی انتخاب می‌کند. اما قبل از عزیمت به رم، فابیتو با یک فیلمساز مواجه می‌شود که مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد.

این فیلمساز «آنتونیو کاپوئانو» سینماگر کهنه‌کار ایتالیایی است که در زندگی واقعی «پائولو سورنتینو» نیز همواره معلم او بوده است. «کاپوئانو» در فیلم بی‌رحمانه حقایقی را فابیتو را گوشزد می‌کند و می‌گوید: «در واقع همه در درد هستند، هر یک از ما درگیری‌های خود را داریم و هیچ چیز منحصر به فردی در خود درد وجود ندارد. اما اگر کسی آن را عمیق‌تر کند، ممکن است چیزی را بیابد که در ذات خود معتبر است. همیشه داستانی در اعماق درد پنهان است.

«کاپوئانو» به «فابیتو» می‌گوید که با امید فقط می‌توان فیلم های آرامش بخش ساخت و راحتی برای هر فیلمساز یک تله است و این‌که همه ما همه تنها هستیم و سهم عادلانه‌ای از حسرت‌ها و کشمکش‌هایی داریم که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنیم. «فابیتو» به او می‌گوید که می خواهد از واقعیت فرار کند و ساخت فیلم در دنیای خیالی زندگی کند. اما به عقیده کاپوئانو این تصور صرف هرگز کافی نیست، چرا که اگر کافی بود، همه فیلم می‌ساختند.

فیلم «دست خدا» نخستین نمایش جهانی خود را در هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و جایزه بزرگ هیات داوران را از آن خود کرد. ساخته «سورنتینو» نماینده سینمای ایتالیا در اسکار ۲۰۲۱ نیز بود و به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم بین المللی راه یافت.

«پائولو سورنتینو» که سبک فیلم‌های او را متاثر از «فدریکو فلینی» کارگردان نامدار ایتالیایی می‌دانند، در سال ۲۰۱۳ با فیلم «زیبایی بزرگ» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شد. این کارگردان سال ۲۰۱۵ و در فیلم «جوانی» هم از شخصیت مارادونا در فیلمش استفاده کرده بود.

  • 14
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش