جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۳۶ - ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۱۰۰۹۳
فیلم و سینمای جهان

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی؛ از Land of Mine تا Bullet in the Head

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

روزیاتو | از میان بسیاری از چیزهای ناخوشایند مرتبط به جنگ، تجربه اسیر بودن در دوران جنگ به دلایل واضحی در زمره نامطلوب ترین و ناخوشایند ترین آن ها قرار می گیرد. روایت های کسانی که تجربه اسارت در جنگ را دارند، از زندگی در اردوگاه های اسرای جنگی که در آن ها سربازان دشمن نگهبان و زندانبان هستند همیشه دلخراش و تکان دهنده بوده است، و با اینکه برخی از اردوگاه های اسرا احتمالاً بدتر از بقیه بوده اند، هیچ کدام شرایط خوشایندی ندارند که یک فرد تمایل داشته باشد شخصاً آن را تجربه کند.

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

فیلم های جنگی مختلفی به اسیر شدن و زندانی شدن توسط نیروی دشمن در طول جنگ می پردازند. اکثر این فیلم های با موضوع اسرای جنگی حول جنگ جهانی دوم و گاهی دیگر درگیری های قرن بیستم مانند جنگ جهانی اول و جنگ ویتنام می چرخند. برخی از آن ها روی بقای اسرا تمرکز دارند، در حالی که برخی دیگر حول محور فرار هستند، و این فیلم ها عموماً براساس رویدادها / مردم واقعی بوده یا حداقل الهام گرفته از رویدادهای دنیای واقعی هستند. ۱۵ مورد از بهترین فیلم های جنگی در مورد اسرای جنگی را در ادامه این مطلب آورده ایم که البته به ترتیب کیفیت و جذابیت رتبه بندی شده اند.

۱۵- Missing in Action (1984)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

گمشده در اکشن که بیشتر با نام عملیات جنگی شناخته می شود، دقیقاً همان چیزی است که انتظار دارید یک فیلم اکشن / جنگی با بازی چاک نوریس باشد، چه این یک تمجید باشد و چه تحقیر. نوریس در این فیلم نقش مردی را بازی می کند که در جریان جنگ ویتنام از یکی از زندان های اسرای جنگی فرار کرده و ۱۰ سال بعد از او خواسته می شود که برای نجات سربازان آمریکایی که هنوز اسیر هستند به آنجا بازگردد. در اصل، این فیلم همان حس یک دنباله فیلم دنباله اولین خون (First Blood) با بازی سیلوستر استالونه را دارد، با این تفاوت که احتمالاً بسیار باکیفیت تر است (و اگر بخواهیم منصف باشیم، زودتر از فیلم استالونه هم منتشر شده بود).

کسانی که می خواهند نگاه متفکرانه ای به شرایط واقعی اسیر شدن در زمان جنگ داشته باشند، آن را در فیلم عملیات جنگی نخواهند یافت، اما هر کسی که به دنبال اکشن و چاک نوریس بودن چاک نوریس است از تماشای این فیلم لذت خواهد برد. همچنین، همانند سری فیلم های رمبو، فیلم عملیات جنگی نیز به اندازه خود دنباله و اسپین آف دارد و این سری در قالب یک سه گانه به پایان می رسد.

۱۴- Empire of the Sun (1987)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

بیشتر فیلم های جنگی بر روی شخصیت های بزرگسال تمرکز دارند و در نتیجه قابل درک است که اکثر فیلم های با موضوع اسرای جنگی نیز بر روی بزرگسالان تمرکز داشته باشند، به خصوص با توجه به این واقعیت که سربازان (عموماً)در سنین بزرگسالی در میدان نبرد حضور پیدا می کنند. اما امپراطوری خورشید در این زمینه متفاوت و متمایز است، زیرا بیش از هر چیزی شاهد روایت حمله ژاپن به شانگهای و پس از آن زندانی کردن خارجی ها از دید یک کودک (با بازی کریستین بیل نوجوان) است.

این فیلم یکی از فیلم های استیون اسپیلبرگ است که یک واقعه تاریخی واقعی را به تصویر می کشد و داستان نیمه خودزندگینامه ای آن در اینجا (براساس تجربیات نویسنده جی. جی. بالارد) بسیار معتبر و دقیق بوده و گاهی به شکل بیرحمانه ای صادقانه روایت می شود. این فیلم یک داستان تلاش برای بقای دلخراش و پرتنش را به تصویر می کشد که به دلیل قرار گرفتن یک کودک در مرکز همه روایت ها، تاثیرگذاری بیشتری بر بیننده می گذارد و همه این ها باعث می شود که امپراطوری خورشید به یک تجربه سینمایی تاثیرگذار و گاه تکان دهنده تبدیل شود.

۱۳- Land of Mine (2015)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

سرزمین مین که نام واقعی آن زیر شن است، یک فیلم دانمارکی-آلمانی در ژانر تاریخی جنگی است که این واقعیت دلهره آور را نشان می دهد که حتی زمانی که جنگ رسماً به پایان می رسد و گفته می شود که درگیری ها متوقف شده است، وحشت این وضعیت فوراً برای همه از بین نمی رود. فیلم هایی مانند دزدان دوچرخه سال ۱۹۴۸ و برخی دیگر از فیلم های نئورئالیستی ایتالیایی تاثیرات عواقب جنگ را بر غیرنظامیان نشان می دهند، اما سرزمین مین رویکرد متفاوتی را در پیش می گیرد و در مورد گروهی از سربازان نوجوان آلمانی است که مدت کمی پس از تسلیم شدن کشورشان در می ۱۹۴۵ باید مین هایی که توسط نیروهای آلمانی در دانمارک کار گذاشته شده را خنثی کنند.

این سربازان / اسرا وظیفه بسیار خطرناکی را از سوی مقامات دانمارکی بر عهده دارند: آن ها قرار است مین های بی شماری را از سواحل دانمارک که در اوایل جنگ توسط نیروهای آلمانی در آنجا کار گذاشته شده بود، خنثی و خارج کنند. سرزمین مین فیلمی تاثیرگذار در نشان دادن چگونگی ادامه وحشت جنگ پس از پایان آن از نظر فنی بوده و همچنین تجربه تماشای بسیار خشن و دلخراشی است که علیرغم وفور صحنه های تکان دهنده خنثی سازی مین باید آن را تماشا کرد.

۱۲- Rescue Dawn (2006)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

ورنر هرتسوگ داستان دیتر دنگلر، خلبان نیروی دریایی را دو بار در دوران حرفه فیلمسازی خود روایت کرده است. اولین بار در سال ۱۹۹۷ از طریق مستندی بسیار خوب و بسیار شخصی به نام Little Dieter Needs to Fly و دومین بار تقریباً یک دهه بعد در قالب یک فیلم سینمایی. بار دوم فیلمی به نام سپیده دم رهایی با بازی کریستین بیل در نقش اصلی و بازگویی سینمایی / دراماتیک زندگی دنگلر بود.

سپیده دم رهایی به طور خاص بر تجربیات دنگلر در طول جنگ ویتنام تمرکز دارد، عمدتاً آنچه که پس از سقوط هواپیمایش در منطقه تحت کنترل ویت کنگ ها رخ داد. او به مدت ۶ ماه زندانی و شکنجه شد و سپس برای فرار از اردوگاه اسرا دست به اقدام جسورانه ای زد و در نهایت به مدت چند هفته به تنهایی در جنگل در حال فرار بود. فیلم هرتسوگ که هر کسی باید ببیند، یک تماشای تکان دهنده و پرتنش است، اما قطعاً تجربه تماشای جذابی است که به شکلی دقیق و واقع گرایانه یک داستان واقعی غیرقابل باور را بازگو می کند.

۱۱- Stalag 17 (1953)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

فیلم بازداشتگاه شماره ۱۷ یکی از فیلم های دیدنی و باکیفیتی که توسط بیلی وایلدر در دهه ۱۹۵۰ کارگردانی شد، که در آن وی حس شوخ طبعی خود را به ژانری می آورد که معمولاً با کمدی همراه نیست: فیلم های با موضوع اسرای جنگی. این فیلم در اواخر سال ۱۹۴۴ روایت می شود و شخصیت های اصلی آن گروهی از سربازان آمریکایی هستند که در یک اردوگاه بزرگ اسرای جنگی در آلمان اسیر شده اند.

داستان فیلم و استفاده از طنز در این روایت ممکن است بینندگان را به یاد مجموعه تلویزیونی Hogan’s Heroes بیندازد و همچنین بازداشتگاه شماره ۱۷ ممکن است حسی مشابه با سریال مشهور M*A*S*H داشته باشد. فیلم وایلدر بسیار خوب نوشته شده است و از روایت و فضای محدود خود به خوبی استفاده می کند، برخی از لحظات کمدی داستان را با عناصر جدی تر که در ذات ژانر جنگی هستند به خوبی متعادل می کند و در مجموع بازداشتگاه شماره ۱۷ شبیه فیلمی از دهه ۵۰ است که به راحتی امروز نیز قابل تماشا و درک است.

۱۰ Tropic Thunder (2008)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

فیلم تندر استوایی که حتی از بازداشتگاه شماره ۱۷ هم کمدی تر است، یک فیلم جنگی با صحنه های خاصی است که به نوعی در اردوگاه اسرا روایت می شود… یا حداقل این چیزی است که برخی شخصیت ها فکر می کنند. این فیلم یک فرض منحصر به فرد دارد که به آن اجازه می دهد فیلم های جنگی و اسرای جنگی را هجو کند و بازیگران در حال بازی در فیلمی هستند که به باور خودشان یک فیلم جنگی است، با این حال خود را در معرض خطر مجرمان به شدت مسلح می بینند.

همه چیز در این هجویه بسیار احمقانه به نظر می رسد و وقتی پای هجو به میان می آید همه چیز را به جایگاهی فراتر از تصور می برد، اما اگر چه تندر استوایی می تواند توهین آمیز باشد، اما در مورد صنعت سینمای آمریکا، سطحی بودن آن و کارهایی که بازیگران برای محقق کردن جلال و شکوه هالیوود انجام می دهند، تقریباً همه چیز هدف طنز گزنده داستان قرار می گیرد. این فیلم بیشتر یک فیلم کمدی است تا یک فیلم جنگی سنتی، اما در عین حال به کلیشه های مربوط به ژانر دوم می پردازد و با آن ها کارهای غیر معمولی انجام می دهد که باعث می شود که یک فیلم دیدنی و البته خنده دار ساخته شود.

۹- Eastern Condors (1987)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

وقتی داستان فیلم کرکس های شرقی آغاز می شود، سخت است که به یاد فیلم دوازده مرد خبیث (The Dirty Dozen) نیفتاد، زیرا هر دو فیلم حول گروهی از زندانیان می چرخند که ماموریتی بسیار خطرناک را بر عهده دارند و در صورت موفقیت، می توانند شاهد کاهش مجازات یا عفو خود باشند. در کرکس های شرقی، این ماموریت کمی پس از پایان جنگ ویتنام انجام می شود و در این مورد است که گروه باید انباری از موشک هایی را که ارتش آمریکا در ویتنام جا گذاشته است، نابود کنند.

اینکه زندانیان عمده بازیگران اصلی یک فیلم جنگی را تشکیل می دهند، خود به خود کرکس های شرقی را به یک فیلم در مورد اسرای جنگی تبدیل نمی کند، اما آن ها در یک برهه از داستان به اسارت گرفته می شوند که منجر به یک فرار جسورانه و پر اکشن می شود تا بتوانند ماموریت خود را ادامه دهند. همچنین کرکس های شرقی به لطف سکانس های اکشن و هنرهای رزمی هیجان انگیزش، همان چیزی که از فیلمی به کارگردانی و بازی سامو هونگ انتظار می رود، برجسته است.

۸- A Man Escaped (1956)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

هیچ فیلمی در مورد فرار از زندان به اندازه محکوم‌ به‌ مرگی گریخته‌ است با نام اصلی باد هر کجا که بخواهد می‌وزد سرراست و رضایت بخش نیست، که یک تریلر درام جنگی ترسناک کلاسیک فرانسوی است که این نوع فیلم را به اصول اولیه اش باز می گرداند. یک مبارز زندانی از اعضای مقاومت فرانسه که به دنبال آزادی است، این امکان را ندارد که تیمی را برای فرار خود سازماندهی کند و به همین دلیل مخاطب نظاره گر است که او چطور با دقت و به شکلی نفسگیر نقشه می کشد و سپس نقشه فرار بلندپروازانه ای را به تنهایی اجرا می کند.

این سادگی شاید باعث شود که فیلم روی کاغذ کمی خسته کننده به نظر برسد، اما خوشبختانه این فرضیه بسیار از واقعیت دور است. این فیلم به طرز عجیبی جذاب است، و سرعت روایت عامدانه آرام آن هیچ وقت احساس کندی ایجاد نمی کند، و یک حس مداوم تنش مطلق در آن وجود دارد که همواره همه چیز را جذاب نگه می دارد. فیلم های در مورد اسرای جنگی با محوریت فرار جسورانه به ندرت می توانند احساسی بسیار بهتر از این فیلم داشته باشد.

۷- Bullet in the Head (1990)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

اگر چه بسیاری او را با فیلم تحسین شده تغییر چهره (Face/Off) می شناسند، اما جان وو در نهایت فیلمسازی است که اکثر بهترین آثارش را در هنگ کنگ ساخته است و Bullet in the Head یکی از بهترین ساخته های اوست، حتی اگر به اندازه فیلم های The Killer یا Hard Boiled شناخته شده نباشد. این فیلم مسلماً از دو فیلمی که ذکر کردیم تاریک تر است و هنوز هم حاوی سکانس های اکشن مخصوص کارهای جان وو است اما به دلیل اینکه خط داستانی آن شامل جنگ ویتنام می شود، هیجان و تنش بیشتری دارد.

شخصیت های اصلی گلوله ای در سر، مجرمانی اهل هنگ کنگ هستند که به دلیل فعالیت هایشان، در نهایت توسط نیروهای ویت کنگ دستگیر می شوند. همه چیز از احساس یک فیلم جنایی به یک فیلم در مورد بقا و فرار تغییر می کند و صحنه های اردوگاه اسرا گاهی بسیار خشن و دشوار دیده می شوند. گلوله ای در سر می تواند انفجاری و جذاب باشد، اما در عین حال به شدت تیره و تاریک است و در لحظاتی از روایت خود ابایی از تاریک و دیوانه کننده شدن ندارد.

۶- The Deer Hunter (1978)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

وقتی در مورد فیلم های با موضوع اسرای جنگی صحبت می کنیم، شکارچی گوزن به چند دلیل کلیدی کمی بحث برانگیز می شود. اولین نکته این است که این فیلم جنگی برنده جایزه بهترین فیلم اسکار تنها مقداری به تجربه های اسیر جنگی بودن در ویتنام می پردازد که در قسمت دوم از سه پرده فیلم گنجانده شده است. بخش های اولیه فیلم مربوط به شخصیت های اصلی قبل از رفتن به جنگ در ویتنام است و سپس پرده آخر فیلم به زندگی آن ها پس از جنگ می پردازد.

دومین دلیلی که باعث می شود بحث در مورد صحنه های اسرای جنگی در شکارچی گوزن دشوار شود، این است که آن ها اسرایی را نشان می دهند که مجبور به بازی رولت روسی هستند که صحت تاریخی آن مورد سوال قرار گرفته و جنجال هایی را به وجود آورده است. فیلم با توجه به مدت زمان طولانی اش، فرصت پرداختن با موفقیت به تجربه جنگ در ویتنام قبل، بعد و حین آن را پیدا می کند، اما شاید خواندن برخی از جزئیات به صورت استعاری و نه تحت اللفظی بهترین راه برای درک مفاهیم این فیلم است.

۵- Grand Illusion (1937)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

ژان رنوار مسلماً در دهه ۱۹۳۰ در اوج قدرت کارگردانی خود بود و فیلم هایی می ساخت که جنبه هایی از جامعه را به گونه ای بیان می کرد که می توانست به یک اندازه خنده دار و غم انگیز باشد. توهم بزرگ به عنوان یک درام با موضوع اسرای جنگی (و به طور خاص فیلمی که داستان آن در دوران جنگ جهانی اول روایت می شود) بیشتر به جنبه های جدی ماجرا توجه دارد، هر چند که هنوز هم از طریق روایت خود تفاوت های طبقاتی را افشا می کند، با شخصیت هایی با پیشینه های مختلف که در کنار هم و به عنوان اسرای جنگی، زندانی شده اند.

اسرای فرانسوی دائماً در حال برنامه ریزی برای فرار هستند، هر چند که به نظر می رسد این کار به نتیجه نخواهد رسید، در حالی که یک افسر آلمانی به طرز عجیبی خود را علاقمند به مراوده با یکی از زندانیان می بیند، در حالی که وظیفه اوست بر این زندانی و زندانیان دیگر نظارت داشته باشد. توهم بزرگ یکی از آثار کلاسیک پیچیده و همیشه جذاب سینمای فرانسه است و بدون شک برای کسانی که می خواهند فیلمی جسورانه ببینند که بنیان بسیاری از فیلم های با موضوع اسرای جنگی است، ارزش تماشا کردن را دارد.

۴- Merry Christmas, Mr.‎ Lawrence (1983)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

فیلم کریسمس مبارک، آقای لارنس که داستان درگیری فرهنگ ها را روایت می کند، در حالی که تقریباً به طور کامل در یک زندان اسرای جنگی روایت می شود و تا حدی به عنوان یک فیلم کریسمسی دسته بندی می شود، واقعاً همه چیز را دارد. و این پیش از اشاره به فهرست حیرت انگیز بازیگران این فیلم است؛ دیوید بویی، موزیسین مشهور بریتانیایی در نقش یکی از اسرای اصلی و ریوچی ساکاموتو، موزیسین مشهور ژاپنی در نقش رئیس اردوگاه (ساکاموتو موسیقی متن خاطره انگیز این فیلم را نیز ساخت).

این یک فیلم عجیب و در عین حال هیپنوتیزم کننده است که در آن یک تنش دائمی در داخل اردوگاه وجود دارد؛ درگیری و تنشی که از نظر احساسی – البته کم تر از درگیری فیزیکی – به اندازه درگیری که در میدان نبرد جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام رخ می دهد، ویرانگر است. فیلم کریسمس مبارک، آقای لارنس یک فیلم پرتنش و تکان دهنده است، اما با این حال، به راحتی می توان آن را به کسانی که ژانر جنگی را می پسندند اما می خواهند چیزی را ببینند که احتمالاً قبلاٌ تجربه نکرده اند، توصیه کرد.

۳- Devils on the Doorstep (2000)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

یک فیلم جنگی بسیار نادیده گرفته شده که شایسته توجه بسیار بیشتری است، فیلم شیاطین دم در رویکردی منحصربفرد هم به ژانر جنگی در کلیت آن و هم به طور خاص به ژانر فرعی اسرای جنگی دارد. این فیلم در نزدیکی پایان جنگ دوم بین چین و ژاپن روایت می شود، جنگی که کمی قبل از جنگ جهانی دوم آغاز شد، در طول آن ادامه یافت و هر دو در سال ۱۹۴۵ به پایان رسیدند.

از لحاظ روایی، داستان این فیلم در مورد یک روستایی در یک شهر کوچکی در چین است که به او دستور داده می شود تا مراقب دو سرباز ژاپنی که اسیر شده اند باشد، که در اصل به دلیل عدم حضور در اردوگاه سنتی اسرای جنگی، پیچشی در ایده نرمال یک فیلم با موضوع اسرای جنگی را در ذهن ایجاد می کند. همچنین شیاطین دم در نیز به طور شگفت انگیزی در دو پرده اول خود خنده دار و هجوآمیز است، قبل از اینکه به طور بی نقصی وارد یک پرده نهایی ویرانگرتر و دلخراش تر شود که یک احساس ضد جنگ قوی را به مخاطب نشان می دهد. این فیلم در انتقال جنون جنگ، هم در زمانی که خنده دار است و هم زمانی که غم انگیز می شود، در مجموع بسیار موثر است.

۲- The Bridge on the River Kwai (1957)‎

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد اسرای جنگی,فیلم جنگی

یک فیلم ماجراجویانه / جنگی که جایزه بهترین فیلم اسکار را برد، در عین حال یک فیلم حماسی عالی، پل رودخانه کوآی بر روی ماجرای گروهی از اسرای انگلیسی متمرکز است که در طول جنگ جهانی دوم مجبور به ساخت پلی توسط برای زندانبانان ژاپنی خود شده اند. اگرچه تخریب این پل به نفع آرمان کلی متفقین تمام خواهد شد، اما سرهنگ انگلیسی مسئول نظارت بر ساخت این پل به دلیل حس غرور عجیبی که در این پروژه پیدا می کند، چنین طرح هایی را رد می کند.

شاید پل رودخانه کوآی نقدیر بر این موضوع است که چگونه ذهن و / یا روح انسان باید به هر چیزی که می تواند چنگ بزند تا در شرایط دشوار، بدن خود را متقاعد به ادامه حیات کند. یا فقط می تواند نقدی بر بی ارزشی و بیهودگی جنگ باشد، زیرا در نهایت چیزی است که در آن همه بازنده اند. همچنین احتمالاً هر دوی این گزاره ها در مورد این فیلم صدق می کند؛ زیرا فیلمی جاه طلبانه است و با موفقیت همه موضوعات و تم های خود را کاوش می کند و به طور قابل توجیهی جایگاه خود به عنوان یک فیلم کلاسیک را در این فرآیند به دست می آورد.

۱- The Great Escape (1963)‎

عنوان فیلم فرار بزرگ، عنوانی بی نقص است، چون همه این فیلم درباره یک فرار است و نتیجه بدون شک یک فیلم فوق العاده است. این فیلم در زمان جنگ جهانی دوم روایت شده و زندگی روزمره اسرای جنگی زیادی را در یک اردوگاه اسرا در آلمان دنبال می کند، اردوگاهی که طوری طراحی شده که فرار از آن غیرممکن یا دستکم به شدت دشوار باشد. با این حال سربازان اسیر متفقین می خواهند فرار کنند و طرح پیچیده ای را برای آزادی و فرار از دست زندانبانان آلمانی خود آماده می کنند.

فرار بزرگ فیلمی است که تقریباً سه ساعت به طول می انجامد، اما این مدت زمان به دلیل سرعت فوق العاده روایت فیلم و تعلیق بالایش خیلی زود می گذرد. فیلم های جنگی کمی بهتر از این فیلم هستند و فیلم های با موضوع اسرای جنگی هم بهتر از این نمی شوند، بنابراین این یک واقعیت است که فرار بزرگ استاندارد طلایی برای چگونگی ساخت یک فیلم جنگی در مورد اسرا است.

  • 9
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش