جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳
۱۴:۴۱ - ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۵۲۱۹
فیلم و سینمای جهان

ناگفته‌های «مستر بین» از یک نقش جدی

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان,روان اتکینسون
«من هرگز نخواستم خودم را بازی کنم. همیشه ترجیح داده بودم نقش آدم‌های دیگر را ایفا کنم، چون این آسان‌تر بود!»

به گزارش ایسنا، «ایندیپندنت» نوشت: وقتی «مستر بین» نقش کارآگاه فرانسوی را در تله‌فیلم «شب مِگره در تقاطع‌ها» ایفا کرد، همه به این نتیجه رسیدند که کمدین‌ها هم می‌توانند به بهترین نحو از پس نقش‌های جدی بربیایند.

 

«روان اتکینسون» را در دنیا با نقش کمدی «مستر بین» ‌می‌شناسند. «مستر بین» به حرکات ناهماهنگ بدن و حالت‌های کج و معوج صورتش شهرت دارد اما نقش جدیدی که «اتکینسون» ایفا کرده، هیچ ربطی به این کاراکتر ندارد. این بازیگر در واقع در تله‌فیلم «شب مِگره در تقاطع‌ها»‌ بیشتر از همیشه به شخصیت واقعی خودش نزدیک شده است. از بارزترین خصوصیات «جولز مِگره» کارآگاه فرانسوی، آرام بودن است و این ویژگی مشترک او با «اتکینسون» است.

 

این بازیگر که در فیلم‌ کمدی «جانی انگلیش» و تله‌فیلم «بلک اَدِر» هم ایفای نقش کرده، درباره کاراکتر جدید خود گفت: «چیزی که فکر می‌کردم توانایی انجام دادنش را داشته باشم، فکور بودن «مگره» بود. فکر می‌کنم وجه اندیشناک و مهربان او جذاب است، چون مسلما او اصلا آدم خودخواهی نیست. من ادعا نمی‌کنم هیچ یک از این‌ها را درون خودم می‌بینم، اما احساس می‌کنم بسیاری از جنبه‌های شخصیتی او در من وجود دارد، به‌خصوص آرام و ساکت بودن. فکر می‌کنم در کاری نکردن جلوی دوربین، تبحر داشته باشم.»

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان,روان اتکینسون

«اتکینسون» در این نقش، آشنایی زیادش با دوربین و کشش درونی‌اش به ژست‌های کمدی را کنترل می‌کند و در عوض، نقش کارآگاه آرامی را ایفا می‌کند که به پیپش پک می‌زند و سعی می‌کند پیچیده‌ترین معمای قتل در خیابان‌های پاریس را حل کند. به جای چهره خنده‌دار، اخم درهم می‌کشد و خیلی جدی به فکر فرو می‌رود. «جولز مگره» دنیادیده است، نه شوخ.

 

در زمان استراحت بین دو صحنه در روستایی بیرون بوداپست، با «اتکینسون» گفت‌وگو کردیم. داستان این تله‌فیلم که بر اساس رمان‌های جنایی پرفروش «جورج سیمنون» ساخته شده، در دهه ۱۹۵۰ رخ می‌دهد. فضای روستا طوری طراحی شده بود که آدم را یاد دهه ۱۹۵۰ «مونمارت» فرانسه می‌انداخت.

 

«اتکینسون» ۶۲ ساله کت و شلوار و جلیقه مشکی‌رنگ «مگره» را به تن داشت و رفتارش دوستانه و محترمانه بود. در خلال صحبت‌هایش اشاره می‌کند که وقتی این نقش به او پیشنهاد شده، مهم‌ترین دغدغه‌اش شباهت زیاد شخصیت خودش به کارآگاه فرانسوی بوده است.

 

او در این‌ زمینه می‌گوید: «وقتی به دوستم «ریچارد کورتیس» گفتم که قرار است نقش «مگره» را بازی کنم، گفت: «می‌دانی که داری نزدیک‌ترین نقش به شخصیت خودت را ایفا می‌کنی؟» او راست می‌گفت. من هرگز نخواسته بودم خودم را بازی کنم. همیشه ترجیح داده بودم نقش آدم‌های دیگر را ایفا کنم چون این آسان‌تر بود!»

 

«اتکینسون»‌ با مدل موی جدیدی که آدم را یاد کمدین‌ها می‌اندازد و استادی حرکات صورت و بدنش، به خوبی از پس این نقش جدی برآمده. هر چه باشد، کمدی و تراژدی به نوعی پسرعمو محسوب می‌شوند و رابطه‌شان لاجرم است. «سِر لنی آنری» و «چارلی هیگسون» هم که به عنوان هنرپیشه‌های آثار طنز شناخته می‌شوند، اخیرا خیلی خوب در نقش مظنونین اصلی یک پرونده جنایی ظاهر شده‌اند. چندی پیش هم «رابی کلترین» دیگر بازیگر کمدی که اخیرا در سریال درام «گنجینه ملی» بازی کرده، موفق شد به فهرست نامزدهای نهایی جایزه «بفتا» دست پیدا کند.

 

با این وجود، سازندگان تله‌فیلم جنایی «مگره» هم اقرار کردند که نگران پذیرفته شدن «اتکینسون» از سوی تماشاگران در این نقش غیرکمدی بوده‌اند.

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان,روان اتکینسون

«سارا هاردینگ» - کارگردان این تله‌فیلم - در این‌باره گفت: «من هم وقتی اولین‌ بار این پیشنهاد را شنیدم، مثل همه تعجب کردم. به نظرم حرکت دیوانه‌واری می‌آمد. ابتدا درگیر مقایسه بین «روان اتکینسون» و «مستر بین»‌ بودم. اما واکنش‌ها خیلی مثبت بود و عموم مخاطبان «روان» را همان‌گونه که بود پذیرفتند: یک مِگره عالی.»

 

او ادامه داد: «هر چه بیشتر «روان» را در این نقش می‌بینم، بیشتر به این نتیجه رسیدم که انتخاب درستی است. او با همه همدردی می‌کند و این برای نقش ایده‌آل است. «مِگره» هم‌معنی درک مردم است. او معمای جنایت‌ها را حل نمی‌کند، مردم را حل می‌کند.»

 

«جرمی گوییلت» تهیه‌کننده «شب مگره در تقاطع‌ها» با اشاره به این که مدت زیادی به پیشینه کمیک «اتکینسون» فکر کرده، گفت: «این یک سوال مهم بود. اما تو باید آن را کنار می‌گذاشتی و جاه‌طلبی را در آغوش می‌کشیدی. نمی‌شود پیش‌فرض‌های مردم را حدس زد، اما ما به «روان» اعتماد کامل داشتیم و در بررسی اجرایش با بی‌رحمی دقیق شدیم.»

 

تهیه‌کننده این پروژه تلویزیونی افزود: «ما درباره تمام جنبه‌های بازی او بحث می‌کردیم: تُن صدا، ژست‌ها، راه رفتن و ... تمام چیزهایی که ممکن بود «روان» را از «مستر بین»‌ یا «بلک ادر» جدا کند. مطمئن شدیم که داریم چیزی کاملا جدید را خلق می‌کنیم. اینطور با انتظارات مردم تا کردیم.»

 

«مگره» شخصیت محوری ۷۵ رمان «سیمنون» ـ نویسنده بلژیکی ـ است که تاکنون ۸۵۳ میلیون جلد از آن در سرتاسر دنیا به فروش رسیده است. پیش از این بازیگرانی چون «ریچارد هریس»، «چارلز لافتون»، «مایکل گمبون»، «روپرت دیویس» و «جین گابین» در نقش این کارآگاه ظاهر شده‌اند.

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان,روان اتکینسون

«اتکینسون» درباره علت محبوبیت این شخصیت داستانی می‌گوید: «او یک کارآگاه تلویزیونی است، بنابراین تا حدی مثل یک زمین شخم‌زده و آماده است. کارآگاه‌های زیادی در رمان‌ها وجود دارند اما «مگره» فرق می‌کند. او هیچ خصوصیت عجیبی ندارد. او یک مرد کاملا ساده با یک زندگی ساده است. لهجه فرانسوی ندارد، شل حرف نمی‌زند، نمی‌لنگد و گذشته‌ای آشفته یا زندگی خانوادگی وحشتناکی ندارد. او یک آدم خیلی معمولی است که کار خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد.»

 

او ادامه داد: «این روش جالبی برای تحسین شغل اوست؛ این که معمولی بودن خودش را در مقابل غیرمعمول بودن چالش‌هایی که با آن روبروست، قرار دهی. شبیه این است که فردی به عنوان نخست وزیر انتخاب شود. تو تا حدی به قطعیت می‌دانی که آن‌ها آدم‌های معمولی با جاه‌طلبی‌هایی هستند و ناگهان به پستی با قدرتی خارق‌العاده دست پیدا می‌کنند. این آدم‌ها با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند و باید بی‌درنگ از پس آن‌ها بربیایند.»

 

«اتکینسون» همچنین می‌گوید: «اگر آن‌ها شخصیت‌های قابل همدردی داشته باشند، من فکر می‌کنم مردمی که آن‌ها نماینده‌شان شده‌اند، با آن‌ها همذات‌پنداری می‌کنند. اما اگر این حس را کمتر داشته باشند، مردم آماده انتقاد از آن‌ها می‌شوند. در داستان «مگره»، معمایی وجود دارد که باید حل شود و این مرد باید این کار را انجام دهد. بنابراین فضا به صورت خودکار برای او آماده می‌شود. تو موفقیت او را می‌خواهی و همین کمک می‌کند. او آدم خوب داستان است، نه بد.»

 

 

  • 16
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش