یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۰۹:۵۶ - ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۰۱۹۶
فیلم و سینمای جهان

حرف‌های جنجالی سینماگر آلمانی درباره سینما و سیاست

هرتسوگ:سینمای مستقل، افسانه است

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان,ورنر هرتسوگ
ورنر هرتسوگ فیلم‌ساز ٧٤ساله آلمانی با حضور در نشستي تخصصی که هفته گذشته در دانشکده هنر نیویورک برگزار شد، با صراحت از باورش نسبت به مفهوم سینمای مستقل گفت و آن را «افسانه» خواند

کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و مؤلف آلمانی در ادامه صحبت‌هایش یادآور شد از نظر او تنها تصاویری که افراد با دوربین‌های شخصی‌شان در دورهمی‌های خانوادگی و تعطیلات ضبط می‌کنند، فیلم مستقل محسوب می‌شوند. هرتسوگ در این‌باره توضیح داد: «باور ندارم سینمای مستقل وجود دارد. تمامش افسانه است.

سینما همیشه به سیستم پخش، پول و فناوری وابسته است. تلاشم این است که متکی به خود باشم و این فرق بسیار بزرگی است». این نشست که حدود دو ساعت به طول انجامید، درست دو روز پیش از اکران گسترده درام تاریخی «ملکه صحرا» (Queen of the Desert) در سینماهای آمریکای شمالی برگزار شد.

 

ساخته بلند هرتسوگ با بازی نیکول کیدمن در نقش گرترود بل، روزنامه‌نگار و ماجراجوی بریتانیایی، نخستین‌بار در جشنواره فیلم برلین ٢٠١٥ روی پرده رفت و با نقدهای به‌شدت منفی روبه‌رو شد اما فیلم‌ساز ٧٤ساله می‌گوید مدت‌هاست دیگر برای اظهارات منتقدان و نقدهای نوشته‌شده اهمیتی قائل نیست. او در ادامه از چگونگی بقا در صنعت سینما، یافتن سرمایه برای ساخت فیلم‌هایش، دونالد ترامپ و سرنوشت آمریکا گفت. گزیده‌ای از مهم‌ترین حرف‌های هرتسوگ را می‌توانید در ادامه دنبال کنید.

 

درباره فیلم‌ساز متکی به خود

«متکی به خودبودن در مقام یک فیلم‌ساز به این معناست که من با بودجه شخصی خودم کار می‌کنم... من یک بندی در تمام قراردادهایم دارم که به من اجازه می‌دهد روی جریان نقدی پول سرمایه‌گذاری کنم. تک‌تک روزها، من با یک حسابدار و مجری طرحم برای برآورد هزینه‌ها وقت می‌گذارم، چون این دقیقا همان جایی است که متوجه می‌شوید کجای کار می‌لنگد».

 

درباره بقا در صنعت سینما

«از لحاظ آماری، در صنعت سینما، عمر شما به طور معمول ١٤، ١٥ یا شاید هم ١٦ سال خواهد بود و بعد قدرتمندترین قدرتمندان هم به زانو درمی‌آیند، نمونه بارزش هم اورسن ولز است... از نظر من این مرد واقعا تحسین‌برانگیز است چون از چنان نیروی باورنکردنی و طبیعت قدرتمندی برخوردار بود و با این حال، صنعت سینما او را در عرض ١٢ یا ١٥ سال از پا درآورد... می‌دانم خیلی از شما دانشجوی سینما هستید. باید نگاه‌تان فراتر از اولین فیلمی باشد که دارید می‌سازید. باید به دنبال بقای بلندمدت باشید. باید چه کارهایی انجام دهید؟ چطور از عهده بیان صریح دیدگاه‌تان بربیایید و به همین مسیر ادامه دهید؟ چطور هویت خودتان را بیان کنید؟ چطور به بیانی شخصی دست یابید؟ همه اینها کارهایی است که باید همواره در بلندمدت انجام دهید».

 

درباره اینکه خودش را فیلم‌سازی «عجیب و غریب» می‌داند یا نه

«نه. بقیه دنیا عجیب و غریب هستند».

 

درباره تأمین سرمایه فیلم‌هایش

«تک‌تک فیلم‌هایی که تا امروز ساخته‌ام همیشه با چالش دشوار یافتن سرمایه‌گذار دست به گریبان بوده. معمولا این روند ملغمه‌ای است از فراهم‌آوردن مقدمات پیش‌فروش یا مشارکت تلویزیونی یا تضمین‌گرفتن از شرکت پخش. گاهی اوقات، تقریبا هیچ پولی در بساط وجود نداشته و من مجبور بودم به‌هر‌ترتیب، فیلم را مقابل دوربین ببرم چون وقتی پروژه پروپیمانی در اختیار داشته باشید که بشود رویش حساب کرد، عاقبت پول خودش به دنبال‌تان می‌‌آید».

 

درباره نقدهای منفی

«آگیره، خشم پروردگار» با نقدهای بسیار منفی در آلمان روبه‌رو شد. یک‌جورهایی انگار بدترین فیلم سال بود... می‌دانستم از هجمه نقدها جان سالم به در می‌برم و به لحاظ فیزیکی هم از دست منتقدان جان سالم به در خواهم برد که حقیقتا همین‌طور هم شد. هیچ کدام‌شان دیگر زنده نیستند. از گفتنش خوشحال نمی‌شوم اما علم به این موضوع، احساس رضایتی با خودش به همراه دارد.

(پشت هر اثر) بینشی وجود دارد که نقد منفی هیچ‌گاه قادر به حذفش نخواهد بود. اغلب اوقات، جو به‌شدت ناخوشایندی حاکم است... و نقدهایی که (درباره «ملکه صحرا») نوشته شده‌اند به قدر کافی بد بوده‌اند، در نتیجه جان سالم به در خواهم برد. چنین اتفاقی طبیعی است و باید به قدر کافی استقامت داشته باشید تا بتوانید از این مرحله جان به در ببرید و هر طور شده، حرکت کنید و راه‌تان را رو به جلو باز کنید».

 

درباره دونالد ترامپ

«آمریکا همچنان از نظام دموکراتیک برخوردار است و چه از دولت یا رئیس‌جمهور فعلی خوش‌تان بیاید یا نه، آمریکا قابلیتی خارق‌العاده در احیا و بازسازی خودش، درس‌گرفتن از تاریخ و ازپانیفتادن دارد. آمریکا کشور جوانی است و آن‌طور که شما گفتید، من چیزی به نام «فاشیسم» در این کشور نمی‌بینم.

 

به نظرم چنین چیزی بسیار بعید و دور از ذهن است... من در کشورهایی بوده‌ام که به معنای واقعی حکومت‌های پلیسی بر مسند کار بوده‌اند، مثل آفریقا یا بعضی از دیکتاتوری‌های حاکم بر آمریکای جنوبی... در مقام فیلم‌ساز – اگر اصلا فیلم‌ساز باشید – بر سر مواضع‌تان می‌ایستید و فیلم‌های درست و بجا می‌سازید... شما جوانید. می‌توانید تغییر ایجاد کنید. بهتر است زمین خودتان را شخم بزنید، اما طوری جوگیر نشوید که انگار این کشتی را باید پیشاپیش غرق‌شده دانست. آمریکا تایتانیک نیست».

 

 

 

ایندی‌وایر

 

 

sharghdaily.ir
  • 19
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش