چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۲۲:۳۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۵۹۶۱
فیلم و سینمای جهان

مایکل فاسبندر از فیلم بیگانه می گوید

ایکل فاسبندر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

این هم از عجایب و سلایق ویژه ریدلی اسکات مشهور است که پس از ساختن قسمت اول فیلم فضایی و مرموز «بیگانه» در سال ۱۹۷۹ هرگز حاضر نشد قسمت های بعدی (۲ تا ۴) را هم کارگردانی کرد و وقتی «پرومتئوس» را در سال ۲۰۱۲ رو کرد، آن را به نوعی دنباله سازی شخصی و درست تری از فیلم های «Alien» در قیاس با نسخه هایی دانست که بدون مشارکت وی ساخته و عرضه شده است. او حالا یک نسخه دوم از «پرومتئوس» را ساخته که مدتی است اکران شده و فروش زیادی هم داشته و برای اینکه با یک تیر دو نشان زده باشد، از واژه «بیگانه» در عنوان فیلم جدید نیز سود جسته و نام آن را «بیگانه: عهد» گذاشته است تا هم دنباله ای بر «پرومتئوس» به حساب آید و هم سرانجام تلاش اسکات برای استمرار ماجراهای «بیگانه» تلقی شود.

 

در این فیلم مایکل فاسبندر که در ۱۰ سال اخیر پیوسته در سینمای آمریکا مطرح تر شده، یک بار دیگر در قالب نه یک انسان بلکه یک آندروید به نام دیوید ظاهر شده و همین طور در یک نقش دوم به نام والتر به طور همزمان و همین مسئله بر رازها و جذابیت های قسمت جدید «بیگانه» افزوده است. وقتی آخرین بار دیوید را در پرومتئوس دیدیم، وی در برخورد با الیزابت شاو (نومی راپاچ) کم آورده بود و این مسئله او را از قمر موسوم بر «LV 223» دور و وادار به فرار می کند. با این اوصاف جا دارد ببینیم مایکل فاسبندر راجع به این موارد و همچنین مراوداتش با کاراکتر دانی یلز با بازی کاترین واترسون در فیلم های «پرومتئوس» و «بیگانه: عهد» چه می گوید.

 

 

برخلاف فیلم «پرومتئوس» که فقط در نقش دیوید ظاهر شده بودید، این بار و در «بیگانه: عهد» دو رل متفاوت را عهده دار شده اید. انگار در دو فیلم ظاهر شده اید.

– همین طور است اما نه به شدت و حدتی که تصور می کنید. برخی تشابه های ولو اندک بین دیوید و والتر سبب می شود بازیگر ایفا کننده رل آنها در برهوت بلاتکلیفی نیافتد و کارش به شدت شاق نباشد. وقتی کاراکتر دیوید برای اولین بار در «پرومتئوس» دیده شد، با اینکه او یک آندروید و به واقع یک روبوت بیش نیست، واکنش های انسانی اش تعجب زیادی را نزد بینندگان برانگیخت و به همین سبب مدل های بعدی که در ارتباط با این داستان طراحی و تهیه و ارائه شده، خصایل انسانی را کمتر دارند و همان آندرویدی هستند که از آنها انتظار آن می رود. بر این اساس کاراکتر والتر در فیلم جدید «بیگانه» یک موجود مصنوعی سر راست و تا حدی سنتی است و مردم را به یاد آقای اسپاک در سری فیلمهای «سفر ستاره ای» می اندازد و این به وجه بارز تفکیک او از دیوید تبدیل می شود.

 

دیوید تا به حال از ویلاند در قبال اتفاقات مختلف محافظت می کرد اما حالا که کاراکتر ویلاند مُرده است و دیوید تا حدی تنها شده است، تکلیف او چه می شود و این مسئله روی او به لحاظ کاراکتر و فضای دور و بر و کارهایش چه تأثیری می گذارد؟

– پیتر ویلاند به گونه ای حالت خالق و پدر معنوی دیوید را داشت و نگاهی از سر احترام فراوان به او می انداخت اما بعداً که فهمید انسانها فانی هستند تغییر رویه داده است و به شکلی دیگر به زندگی و خودش و بشر می نگرد. او به واقع پذیرفته است که باید این فصل را از کتاب زندگی اش حذف کند و به سمت جلو و رویدادهای بعدی به حرکت درآید.

 

اما داستان دو فیلم به ما می گویند آندرویدها و امکانات و روال کاری آنها نیز هنوز کامل نشده و مشکلاتی دارند. والتر چه مشکلاتی از این منظر دارد؟

– دیوید موجود ویژه ای است و حالت یک مباشر و ناظر و گاهی هم بادی گارد را دارد. او فقط به سفینه و سرنشینان آن خدمت می کند و با این اوصاف بین او و عملکرد سایر موجودات اندرویدی و روبوت وار در فیلم های Alien تفاوت فراوانی وجود دارد و اگر معضلی پیش روی او چهره می نمایاند، با آنچه پیشتر در این آثار سینمایی دیده ایم، بسیار فرق دارد و رسیدگی خاص خود وی را می طلبد.

 

وقتی تهیه «پرومتئوس» جریان داشت چه میزان بحث روی نوع تکوین کاراکتر دیوید صورت گرفت و ریدلی اسکات در این باره چه می گفت؟

– من چه در زمان تهیه «پرومتئوس» و چه پس از آن جلسات گفت و گوی فراوانی با ریدلی اسکات داشته ام اما این صحبت ها هرگز حول محور دیوید و فقط برای تعیین تکلیف او نبوده ریرا سناریو شرایط وی را روشن کرده و اسکات کسی نیست که اجازه بدهد چیزی خلاف میل او در متن داستان و یا در نوع ترسیم کاراکترهای داستانهای او بیاید. من به طور خاص چیزی را به شخصیت دیوید اضافه نکردم، یعنی جرأت و اجازه آن را هم نداشتم.

 

اسکات درباره اضافه شدن کاراکتر والتر به ماجراها در جریان فیلم «بیگانه: عهد» هم چیزی را به طور مستقیم به شما نگفت؟

– خیر، درباره او هم صحبتی نشد چون خط و ربط کاراکتر والتر هم به روشنی در سناریوی فیلم آمده و نقاط مبهم چندانی درباره آن وجود ندارد. اسکات از هر عنصر و موجودی برای کامل شدن قصه فیلم هایش بهره می گیرد و از دیدگاه او بعضی کاراکترها و به واقع اکثرشان ارزش پردازشی ویژه و بیش از سایرین را ندارند زیرا فقط مهره های یک بازی شطرنج هستند و اگر طراح این بازی کارش را بلد باشد، می تواند به جای آن مهره ها از هر مهره دیگری هم استفاده کند و اسکات از آنها است که این بازی را به نیکی می شناسد و شطرنج باز هنرمند و متبحری در عرصه هنر است.

 

از کجا به صدای فعلی دیوید رسیدید و به عبارت بهتر چرا این صدای خاص را برای این کاراکتر انتخاب کردید؟

– در آن زمان فیلم های متعددی را می دیدم و یکی از آنها «لارنس عربستان» شاهکار دیوید لین بود و از هر کدامشان الگو و فکری می گرفتم و در ذهنم آنها را بالا و پایین می کردم، تا اینکه یک روز اصل کاری یعنی فیلم «بلید رانر» ریدلی اسکات را دیدم و صدای موجودات روبوت وار و یا نیمه انسانی آن فیلم خط ها و کدهای خاصی را به من داد و راه آینده ام را روشن کرد. اولین اصل لازم این بود که بین صدای انسانها و موجودات مصنوعی فرق محسوسی وجود داشته باشد و به صرف اینکه آندرویدها از روی آدمها الگوبرداری و ساخته و به واقع شبیه سازی شده اند، صدایشان هم یکسان نباشد. با اسکات در این باره صحبت کردم و او نیز با من هم عقیده بود.

 

ارتباط دیوید با کاراکترهای ایفا شده توسط نومی راپاچ (الیزابت شاو) و کاترین واترسون (دانی یلز) به کجا می انجامد. آیا نباید به این نتیجه برسیم که دیوید به چیزهایی بسیار فراتر از ارتباط های انسانی معتقد است؟

– شاید همین طور باشد. زندگی مجموعه ای از گرایشها و احساسات است و حتی روبوت ها را در خط انسانها و زندگی آنها قرار می دهد. در نتیجه کاملاً بدیهی و قابل فهم است که روبوت ها نیز حرکاتی را بروز بدهند که فراتر از باورها و برنامه های کامپیوتری و Data های ارائه شده به آنها باشد و حتی از آن حدود و ثغور هم بگذرد. «بیگانه: عهد» از همین رویکردها و تمایل ها می گوید و در نتیجه نشانه ای از زندگیهای مدرن است.

 

 

 

 

banifilm.ir
  • 15
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش