شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳
۰۸:۴۸ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۵۵۳۷
فیلم و سینمای جهان

فیلم «بیمار بزرگ» مورد توجه تماشاگران واقع شده است

فیلم بیمار بزرگ,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

«بیمار بزرگ» فیلم مستقل پرفروش و موفق تابستان امسال، جذاب‌ترین، هوشمندانه‌ترین و تاثیرگذارترین کمدی رمانتیک سال‌های اخیر است و می‌تواند خون تازه‌ای در رگ‌های دیگر تولیدات کمدی رمانتیک‌ جاری کند. فقط یک مشکل وجود دارد، این‌که دیگر یک کمدی رمانتیک در کار نیست. همه‌شان ناپدید شده‌اند، انگار که جایی در بهشت همه دور هم جمع شده باشند؛ البته هرچند وقت یک‌بار یک فیلم کم بودجه در این ژانر ساخته می‌شود، اما در دهه‌ ۹۰، از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ و چند سال پس از آن هرچند ماه یک بار یا حداقل دو بار در فصل تابستان شاهد تقلیدی اسکروبال‌‌وار از کمدی رمانتیک‌های قدیمی در سینما بودیم.

 

احتمالا هم کسی مثل ساندرا بولاک یا ریز ویترسپون، رنه زلوگر یا درو باریمور، جنیفر گارنر یا ماریزا تومی، کیت هادسن یا کاترین هیگل در آن بازی می‌کردند. پنج سال پیش، جنیفر لارنس وقتی ۲۲ ساله بود و تازه در مسیر ستاره شدن در سینما قدم گذاشته بود، در فیلمی بازی کرد که احتمالا هنری‌ترین کمدی رمانتیک دوران خودش بود- «دفترچه امیدبخش»- اما پس از آن جنیفر لارنس هم دیگر کمدی رمانتیک بازی نکرد. قطعا می‌توانست؛ چون در آن دوران هر چیزی که می‌خواست را می‌توانست بازی کند، اما لارنس هم که همیشه در انتخاب پروژه‌هایش سخت‌گیر و خوش‌سلیقه بود، احتمالا فهمیده بود که در دنیای کمدی رمانتیک چه می‌گذرد.

 

او هم پی برده بود که در سینما گزینه‌های بهتری برایش هست و نیازی به کلیشه شدن در یک ژانر تقلیدی دیگر از گلدی هان ندارد. با این احوالات به نظر می‌رسد انتخاب او درست بوده است. آن زمان که لارنس به سینما آمد، در ژانر کمدی رمانتیک، با استثنائاتی انگشت‌شمار، چیزی بیشتر از محصولات درجه‌ دوی مزخرف تولید نمی‌شد. حتی اصطلاح کمدی‌رمانتیک هم انگار نوعی حالت شرم‌آور در خود داشت. کمدی رمانتیک فیلمی بود که می‌شد در جمع دوستانه هم تماشایش کرد، اما بهترین حالت این بود که تنهایی و در خلوت دیده شود تا شاید بتوان با کلیشه‌ قهرمان زن همیشه گریان و به دنبال عشق آن، همذات‌پنداری کرد. مثل هر ژانر دیگری که در بوته‌ آزمایش زمان قرار گرفته، کمدی‌رمانتیک فرم یا مد نبود، یک مدل تجاری بود. این فیلم‌ها ساخته می‌شدند چون در گیشه موفق بودند، اما این موفقیت معنی ویژه‌ای داشت چراکه هالیوود در دوران پسا استودیویی، ژانر کمدی رمانتیک را وسیله‌ای می‌دید که با آن می‌توان مخاطبان زن را به سینما کشاند.

 

«واندر وومن» فیلم ماجراجویانه‌ ابرقهرمانی امسال هم که به‌عنوان اثری که یک تنه نقش زن در فرهنگ عامه را عوض کرده، شناخته می‌شود، از بسیاری جهات یک کمدی رمانتیک است. بسیاری از منتقدان «واندر‌وومن» را به درستی با «اسپلش» یکی از مهم‌ترین کمدی رمانتیک‌های دهه‌ ۸۰ مقایسه کردند.  حالا سوال اینجاست که چه شد که این ژانر تا این اندازه کم‌رنگ شد؟ «بیمار بزرگ» درواقع مثال نقض این باور است. «بیمار بزرگ» به یادمان آورد که کمدی رمانتیک اگر کمی شانس بیاورد می‌تواند به عرصه بازگردد. زیبایی منحصربه‌فرد «بیمار بزرگ» در این است که فیلمی زنده، شاداب و در عین سرگرم‌کننده بودن، هوشمندانه است. فیلمی که به عمق تضادهای دورانی می‌رود که روابط بینافرهنگی در آن اتفاقی غیرعادی نیست.

 

قصه‌ یک کمدین پاکستانی در آمریکا که عاشق دختری می‌شود که به کما می‌رود. قصه‌ای که درواقع جنگ میان آن‌چه‌ دوست داری و آن‌چه ارزشمند است را تصویر می‌کند. از این دست کمدی رمانتیک‌های جذاب و تاثیرگذار در تاریخ سینما وجود دارد: «آنی هال»، «چه خبر دکتر جون؟» و «ساقدوش‌ها»، هر فیلمی که کاترین هیپبورن و اسپنسر تریسی با هم در آن بازی کرده‌اند و البته ناگفته نماند، فیلمی که به جرئت می‌توان گفت بهترین کمدی رمانتیک دهه‌ ۹۰ بود: «عروسی بهترین دوستم.» اما کمدی ‌رمانتیک‌هایی در حد و اندازه‌ این نمونه‌ها، بسیار نایاب‌اند، تا جایی که خیل عظیم قهرمانان زن بی‌مایه و تکراری بالاخره موفق شدند این ژانر را از پا درآورند؛ البته که کمدی رمانتیک هنوز هم در گیشه جادو می‌کند اما همه می‌دانند که دیگر رمقی برایش نمانده است. شاید حتی بگویید کمدی رمانتیک دوران ما، فیلم نیست، سریال «دختران» لنا دانهام است، اما من هنوز معتقدم کیفیتی جادویی در این فرم سینمایی نهفته است و «بیمار بزرگ» به‌خوبی نشان می‌دهد چطور باید آن را زنده کرد. هزاران دلیل هست که چرا کمدی‌رمانتیک در سینما کمرنگ شد، اما درعین‌حال برای نابود شدنش هیچ دلیلی کافی نیست چراکه کمدی رمانتیک درباره‌ چیزهایی است که از بین نرفته‌اند.

 

 

asemandaily.ir
  • 19
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش