دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳:۵۴ - ۰۲ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۰۴۱۱
فیلم و سینمای جهان

اسطوره‌های فوتبال که بر پرده سینما جان گرفتند؛ از پله تا مارادونا و بکهام

پله,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

حالا دیگر مدت‌هاست که از فوتبال فقط به عنوان یک بازی سرگرم‌کننده صرف یاد نمی‌شود. درواقع فوتبال در دهه‌های اخیر نه‌تنها ابعاد پراهمیت‌تری به خود گرفته که برخی آن را کانونی برای قدرت‌طلبی و درعین حال، صنعتی سرشار از منافع در عرصه ورزش می‌دانند که مزایا و معایبی در زیرلایه‌های جذاب این عرصه مستتر است.از سویی دیگر، شروع بازی‌های جام‌جهانی هر چهار سال یک بار، ‌صرف نظر از آنکه فرصتی را فراهم می‌کند تا بیش از پیش به رویدادهای فوتبالی در این ایام از سوی کارشناسان و جامعه نظر شود، بهانه‌ای هم برای خلق و تولید آثاری با این درونمایه در این سال‌ها بوده است. چندان که در این سال‌ها به‌فراخور هر یک از بازی‌های جام‌جهانی یا اساسا رخدادها و قهرمانان این وادی، فیلم‌هایی در این باره ساخته شده است.

 

 راز استادیوم آرسنال

«راز استادیوم آرسنال» محصول سال ۱۹۳۹ ساخته تورولد دیکینسن را شاید بتوان یکی از اولین فیلم‌هایی دانست که با موضوع فوتبال ساخته شد. نکته جالب اینکه تمام اعضای تیم آرسنال در این فیلم حضور داشتند. «راز استادیوم آرسنال» هرچند در میانه فیلم، فقط به مساله ورزش محدود نمی‌ماند و به واسطه اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد رنگ و بوی کارآگاهی معمایی هم پیدا می‌کند، با این‌حال فیلم به دلیل داشتن هر دو وجه ورزشی و پلیسی توانست نزد مردم و منتقدان سینمایی از اقبال خوبی برخوردار شود. چندان که اسکورسیزی کارگردان مشهور درباره این فیلم گفته بود که اگرچه هیچ‌گاه حوصله تماشای فوتبال را نداشته، ولی فیلم «راز استادیوم آرسنال» باعث شده او صحنه‌هایی از فوتبال را تماشا کند.

 

 چشم‌انداز طلایی

«چشم‌انداز طلایی» نیز از دیگر فیلم‌هایی است که می‌توان شالوده اصلی آن را براساس فوتبال دانست. این فیلم که ساخته کن لوچ است، به روایت ماجراهایی درباره گروهی از طرفداران تیم «اورتون» می‌پردازد که برای دیدن بازی تیم محبوب‌شان تا جایی افراط می‌کنند که حتی در مراسمی چون تولد،‌ عروسی و خاکسپاری نزدیکان‌شان هم حاضر نمی‌شوند. برخی معتقدند لوچ، با ساخت این فیلم در نظر داشت فارغ از نشان دادن جذابیت‌های بصری و تصویری فوتبال، به نکوهش پدیده بت‌سازی نسبت به این ورزش نیز بپردازد.

 

 یکشنبه‌ای دیگر

در سال ۱۹۷۲، کارگردان دیگری با نام مایکل اپتد فیلمی ساخت با ‌عنوان‌ «یکشنبه‌ای دیگر».‌ این فیلم اگرچه در قالب تلویزیونی ساخته شد، ولی توانست برنده جوایز متعددی از جمله جایزه بفتا شود. برخی «یکشنبه دیگر» را فیلمی متمایز نسبت به دیگر فیلم‌هایی که با این مضمون ساخته شده‌اند، می‌دانند، شاید به این خاطر که در این فیلم، برای اولین بار، ماجرا به جای آنکه حول محور یک تیم ورزشی یا یک ستاره فوتبال باشد، از زبان یک داور در یک لیگ آماتوری روایت می‌شود.

 

 فرار به سوی پیروزی

با این تفاسیر شاید بتوان اوج فیلمسازی درباره فوتبال را فیلم مهیج و زیبای «فرار به سوی پیروزی» دانست. جان هیوستن کارگردان نام‌آشنای آمریکایی با نظر به پیشینه فیلم‌هایی در این زمره، «فرار به سوی پیروزی» را در سال ۱۹۸۱ ساخت. فیلم به دلیل ویژگی‌ها و از همه مهم‌تر، تمی که دنبال می‌کند، به نوعی نقطه عطفی در کارنامه سینما و فوتبال جهان قلمداد می‌شود. در این فیلم چهره‌های مشهور عرصه فوتبال چون پله، بابی مور در کنار سیلوستر استالونه به ‌ایفای نقش پرداختند. «فرار به سوی پیروزی» در حالی ساخته شد که فیلمساز در جریان ساخت این اثر فقط به مساله فوتبال اشاره نداشت، بلکه به موازات آن، تبعات جنگ جهانی دوم بر کشورها را هم به تصویر کشیده بود.

 

از این روست که می‌توان فیلم را اثری گسترده در این وادی دانست. گسترده از این جهت که هیوستون درصدد بود ضمن پایبندی به روایت محوری‌ فیلم، به خرده‌روایت‌هایی پراهمیت نظیر فعالیت نیروهای مقاومت در فرانسه و تلاش‌شان برای نبرد با آلمان بپردازد. با این ‌حال از آنجایی که مخاطب بیش از هر چیز دیگر در طول فیلم با کشمکش‌های اسرا برای برد و باخت بازی فوتبال مواجه می‌شود، فیلم توانست به‌عنوان یکی از موفق‌ترین آثار سینمایی که تا آن روز با موضوع فوتبال ساخته شده بود، شناخته شود.

 

 جادوی «گینگا»؛ از ریتم تا حرکت

با نگاهی اجمالی به کارهای سینمایی که در طول این سال‌ها با دستمایه قرار دادن فوتبال ساخته شده‌اند می‌توان آثار دیگری چون «دختر گرگوری» ساخته بیل فورسیت، «آن روزهای افتخار‌آمیز» به کارگردانی فیلیپ سویل و «معجزه برن» را در این زمینه معرفی کرد و در عین ‌حال از یک اثر مستند با ‌عنوان «گینگا» به کارگردانی توکا آلوز، هانک لوین و مارسلو ماکادو نام برد.

 

این مستند درسال ۲۰۰۵ به سفارش برند نایک در برزیل ساخته شد. سازندگان این مستند، وجه تسمیه مرموز،‌ غیرقابل توضیح، جادو در ریتم و حرکت را برای واژه «گینگا» در نظر گرفته و تلاش کرده‌اند فعالیت‌های تیم ملی برزیل در جریان برگزاری بازی‌های جام جهانی را به تصویر بکشند. به طوری که در «گینگا»، ۱۰ تصویر از۱۰ صحنه رویایی فوتبال روایت می‌شود و این مساله را به ذهن متبادر می‌سازد که اساسا هدف از  ساخت این مستند، نشان دادن رابطه مادرزادی و ذاتی برزیلی‌ها با فوتبال بوده است.

 

 «مثل بکام کات‌دار بزن»

وقتی صحبت از فوتبال به میان می‌آید، به این نکته می‌رسیم که برخی از کارگردانان چه در عرصه مستند و چه سینما همواره در تلاش بوده‌اند در عین روایت برشی از قهرمانی‌های یک تیم، برای آنکه به جذابیت اثری که دارند تولید می‌کنند بیفزایند، زندگی یک فوتبالیست مشهور را هم پررنگ‌تر از سایر روایت‌ها به تصویر بکشند. در تاریخ سینمای جهان کم نبوده‌اند فیلم‌هایی که با محور قرار دادن زندگی ستارگان فوتبالی ساخته شده‌اند. «مثل بکام کات‌دار بزن» را می‌توان اثری در این ردیف قلمداد کرد. یا همین‌طور فیلم دیگری با پرداختن به زندگی پله ستاره مشهور فوتبال جهان که با نام «تولد یک اسطوره» ساخته شد. برادران زیمبالیست در سال ۲۰۰۹ با ساخت این فیلم تلاش کرده‌اند با حفظ مولفه‌های ابرقهرمانی، فیلمی در این قالب براساس زنگی پله ارائه بدهند.

 

 «مارادونا» منبع الهامی بی پایان برای فیلمسازی

یکی دیگر از ستارگان جهان معاصر فوتبال، دیه‌گو مارادونا است. زندگی او زمانی توجه برخی از فیلمسازان را به خود جلب کرد که در اوج شهرت به دام مواد مخدر افتاد و زندگی کاری و شخصی‌اش از این رهگذر، دستخوش حواشی زیادی شد. یکی از فیلم‌هایی که درباره این بازیکن مشهور فوتبال ساخته شد، «مارادونا» به وسیله کاستوریکا بود.

 

امیر کاستوریکا ساخت این فیلم را به عهده گرفت و فیلم در سال ۲۰۰۸ روی پرده سینما به نمایش درآمد. این فیلم مستند توانست برآیند موفقیت‌آمیزی را برای کاستوریکا به عنوان فیلمساز به همراه بیاورد، چندان که فیلمساز دراین باره می‌گوید: «من در طول زندگی‌ام چند بار از نو متولد شدم که یکی از آنها زمان ساخت این فیلم بوده است.

 

هرچند تقریبا یک سال پیش از آنکه کاستوریکا به ساخت این فیلم بپردازد، مارکورییسی فیلم «دست خدا» را با موضوع زندگی مارادونا ساخت. موضوع فیلم به گل مشهور مارادونا در جام جهانی ۱۹۸۶ اشاره داشت که با دست وارد دروازه انگلستان شد.«عشق به مارادونا»، «مارادونا»، «سانتامارادونا»، «مارادونا هشتاد و شش» و... نیز از دیگر فیلم‌هایی بوده‌اند که دراین سال‌ها با نظر کردن به زندگی پرفراز و نشیب این ستاره فوتبال جهان ساخته شده‌اند.

 

 زمانی برای تامل بیشتر

فارغ از بررسی گذرا و اجمالی کارنامه سینمای فوتبالی در جهان، نباید از نظر دور داشت که کشور ما نیز در چند سال گذشته کارگردانان علاقه‌مندی به این حیطه بوده‌اند که تلاش کرده‌اند با ساخت فیلم‌هایی در قالب مستند و سینمایی، مقوله فوتبال و حواشی ناشی از آن را دستمایه کار خود قرار بدهند. فارغ از فیلم «آفساید» جعفر پناهی در سال‌های گذشته با پرداختن به این موضوع، «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیدقی یکی از این فیلم‌ها بود که سال گذشته در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد ولی به آن شکلی که باید نتوانست نظر منتقدان را جلب کند.

 

یا همین طور اخیرا بهاره افشاری تلاش کرده در قالب مستند، زندگی سردار آزمون بازیکن جوان فوتبال را در قاب تصویر ارائه بدهد. اگرچه برخی بر این باورند با توجه به محدودیت‌هایی که برای ساخت زندگی اسطوره‌های فوتبال در داخل کشور و در مقایسه با کشورهای دیگر با آن مواجهیم، شاید زمان بیشتری لازم باشد تا به غنای کارنامه فیلمسازی مان ازاین رهگذر پرداخته شود.

 

آزاده صالحی

 

newspaper.fdn.ir
  • 17
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش