چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۵:۲۹ - ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۳۲۰۶
فیلم و سینمای جهان

دنیای ویژه لوک بسون و فیلم‌های غریب و اپراهای فضایی‌اش

عبور از معبر فضا و زمان

فیلم والری‌ین,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

لوک بسون طی قریب به ۳۰ سال فیلمسازی و ارائه کالت کلاسیک‌هایی چون «آبی بزرگ»، «نیکیتا» و البته «لئون» حیطه همکاری‌هایش با سایر فیلمسازان را پیوسته افزایش بخشیده و از سناریست و کارگردان صرف سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۵ تبدیل به تهیه‌کننده وسناریست آثار سینمایی دیگران طی ۳۰ سال اخیر شده و البته طی این مدت گاهی فیلم‌های دیگری را هم با کارگردانی خود عرضه کرده که آخرین نمونه پر فروش آن با نام «لوسی» با بازی اسکارلت یوهان‌سون در سال ۲۰۱۴ اکران شده و نمونه‌ای از موفق‌ترین کارهای اکشن جهان طی دهه جاری به شمار آمده است.بسون بعد‌ از آن هم بیکار ننشسته و در حالی که سناریوی سرشار از خون و درگیری وی برای اولیور استون پایه‌گذاری «قاتلان بالفطره» (۱۹۹۴) و برای سینماگران دیگری در فرانسه همچون پی‌یر مورل سبب ساز سه‌گانه بسیار پرفروش «ربوده شده» بوده، او با فیلم دیگری با کارگردانی خود به‌ نام «والری‌ین و شهر هزار سیاره» هم به عرصه بازگشته و یک بار دیگر چشم‌ها را متوجه خود و یک سوژه ابتکاری تازه کرده است.

 

این فیلم نه مخلوق او و فکرش و یک چیز کاملاً اوری‌ژینال، بلکه اقتباسی از یک کمیک بوک فرانسوی با همین نام است که ۵۰ سال پیش برای اولین بار به روی دکه‌ها رفت و از آن دست کارها است که آنها را با اشاره به فضاهای غیرعادی و پست مدرن آن اپراهای فضایی می‌نامند. مشخصه عمده این کمیک بوک ادغام رؤیاهای غیرمعمول با ابزار و نشانه‌های زندگی بشری در عصر و دوره‌ای است که زندگی‌ها در غرب با انواع ناهنجاری‌ها آمیخته و شهرها سرشار از آدم‌هایی با ملیت‌های مختلف و فاقد وحدت رفتاری و یگانگی فرهنگی است. بسون استاد در ساخت اینگونه فیلم‌های خاص و ارائه ویژگی‌های ژانر غیر رسمی «اپراهای فضایی» و نظایر آن است. فیلم‌هایی که البته برای او نه تجربه‌ای تازه بلکه یک روال آشنا و حتی قدیمی است و وی با ساخت فیلم تقریباً کلاسیک شده «عنصر پنجم» در سال ۱۹۹۷ آن را آغاز کرده و لزوم طی مسیر در آن را بکرات به سایرین هم تذکر داده است.

برای آشنا شدن مردم

فیلم والری‌ین و شهر هزار سیاره و اصولاً «زیر ژانر» اپراهای فضایی برای جامعه امریکای شمالی و حتی بخش‌هایی از اروپا گونه‌ای ناشناخته است و چندان با آن آشنا و یکی نیستند. بسون که برای رفع این مشکل و آشنا شدن مردم با این روال کوششی همیشگی داشته است، می‌گوید: یک فیلمساز باید ابتدا به اهمیت موضوع و اثر هنری که در دست ساخت دارد، فکر کند و نه به اینکه مردم ابتدا به ساکن به آن چطور می‌نگرند. گاهی فیلمی که می‌سازید، برای قاطبه مردم غیر قابل لمس است و زمانی هم رگ‌خواب مردم چنان در دست فیلمساز است که هنوز فیلم عرضه نشده، طرح ساخت قسمت‌های بعدی آن نیز ریخته شده است. پس از جمع‌بندی تمامی مسائل به این نتیجه می‌رسید که مردم در درجه اول کارهای تازه می‌خواهند و از ایده‌ها و آثار هنری تکراری گریزانند، حتی اگر به شکلی جذاب عرضه شده باشند. اپراهای فضایی و آنچه تحت این نام شناخته شده‌اند، این خصلت تازگی را دارند و همین کافی است و حتی فیلم «لوسی» در پنج سال پیش نیز از همین مکتب و نگرش می‌آمد.

 

ادغام حقیقت و فانتزی

بسون به گفته خودش از ۱۰ سالگی کمیک بوک‌های «والری‌ین» را می‌خوانده و تعقیب می‌کرده است و می‌گوید چیزی را در آنها لمس کرده که برای ساختن فیلمی از روی آن بسیار مناسب تشخیص داده‌ است. وی می‌افزاید: من فیلمی را که از کاراکتر‌های اصلی شامل پلیس‌ها و مأموران مخفی تشکیل شده است و همچنین دو کاراکتر اصلی پسر و دختری را که در متن داستان مشاهده می‌شوند، بسیار می‌پسندم و انگار از معبر فضا و زمان عبور می‌کنند، از یک منظر مثل سریال‌های تلویزیونی مطرح و غیر فضایی و پلیسی- جنایی «استارسکی و هاچ»، «آقا و خانم اسمیت» و «خیابان‌های سان فرانسیسکو» که جملگی محصول دهه ۱۹۷۰ بودند، می‌مانند. حسن و ویژگی مهم و مشترک آنها، آرامش در عین داشتن انواع بلایای درونی و تلاطم‌های پنهانی است. بستگی به این دارد که چطور و چگونه می‌خواهید داستان مورد نظرتان را شرح بدهید و ادوات‌تان چیست. زمانی آدم‌ها و وسایل قصه‌تان یک پلیس و یک اتومبیل ساده هستند و زمانی همان‌ها را به دل فضا و به درون یک سفینه منتقل می‌کنید. فیلم «والری‌ین» نمونه‌ای از نوع دوم است و ادغامی از آدم‌های حقیقی با اتفاقات فانتزی است و همه چیز طی فقط ۲۴ ساعت روی می‌دهد. باید ادغام لازم را بین کاراکتر مرد قصه که با هوش ولی قدری متظاهر است و زن قصه که بسیار سنت‌گرا است، برقرار می‌کردم و بواقع این چیزی است که در کمیک بوک‌های والری‌ین هم آمده است. اگر بخواهم خلاصه و صریح‌تر بگویم کاراکترهای قصه ما کاملاً انسانی و عادی‌اند اما فاکتورهای دربرگیرنده آنها و سایر عناصر قصه غیرعادی و همه چیز دیوانه‌وار و عجیب و فوق مدرن است و جالب بودن ماجراهای «والری ین» که در ورسیون سینمایی آن نیز نمود دارد، همین تقابل و در عین حال همراهی است.

 

شاغل شدن از ۱۶ سالگی

باید پرسید بسون قصد تدوین کدام طرح‌ها و فرم‌ها و شکل‌ها را برای این فیلم داشته زیرا بعضی نمادهای رایج در فیلم‌های علمی- تخیلی و به‌تصویر کشیده شده در سری داستان‌های «والری‌ ین» در طول فیلم نمود دارد اما آیا او چیزی بیش از این را نمی‌خواسته است. بسون در این باره می‌گوید: این همان نقطه و شکل و روالی است که از درون آن می‌آیم و آن را باور دارم. یادم می‌آید که ۱۱-۱۰ سال داشتم و تازه کمیک بوک‌های والری‌ ین که آن را فیلیپ دروییله هنرمند فرانسوی طراحی و ارائه کرده است، به بازار آمده و رونق زیادی پیدا کرده بود و وقتی ۱۵ ساله شدم، نوبت به موبیوس و کمیک استریپ‌های آن رسید. در ۱۶ سالگی اولین شغلم را به‌عنوان داستان‌نویس فانتزی در یک نشریه مطرح داستان‌های کمیک بوکی به‌دست آوردم. اینها پیش زمینه‌های فرهنگی من بوده است و اولین محصولات مارول و کمیک بوک‌های آن زودتر از ۲۵ سالگی‌ام به دستم نرسید.

 

در پشت صحنه آواتار

چه‌ میزان تأثیرگذاری از سوی این آثار را می‌توان روی خالقان فیلم‌های علمی- تخیلی دهه‌های اخیر و حتی سازندگان «جنگ ستارگان» و «آواتار» قائل بود؟

 

بسون در این باره اظهار می‌دارد: بعید است که قصه‌های والری‌ین هیچ اثری روی این افراد نگذاشته باشد و فکر می‌کنم حداقل دو سه مجله آنها را دیده و خوانده باشند و قطعاً به‌ خود نهیب زده‌اند که این سری داستان‌های مصور چقدر خوب است. عکس آن نیز صادق است. یعنی اگر خود من در ۱۶ سالگی‌ام قسمت اول «استار وارز» را ندیده و به مبحث فیلم‌های ساینس فیکشن علاقه‌مند نشده بودم، هیچ‌گاه اینک به سراغ کاراکتر والری‌ ین نمی‌آمدم و فیلم «والری‌ ین و شهر هزار سیاره» را نمی‌ساختم. بواقع کارهای فضایی ولو فانتزی جورج لوکاس روی من اثری بزرگ و ماندگار گذاشت. در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ هم جیمز کامرون مرا به پشت صحنه «آواتار یک» که در سال ۲۰۰۹ عرضه شد، دعوت کرد و من همان جا چیزهای زیاد و تازه‌ای را راجع به فیلمسازی سبک تخیلی یاد گرفتم.

 

تاران تینو از من تعریف کرد

این تأثیر‌پذیری فیلمسازان از یکدیگر را تا چه حد می‌توان مثبت ارزیابی کرد؟ بسون در این باره هم می‌گوید: حتی فیلمسازانی که با یکدیگر مراوده‌ای ندارند و دوست نیستند، با دیدن کارهای یکدیگر الهام می‌گیرند و روش‌های کاری خود را کامل می‌کنند. من حتی اگر با جورج لوکاس و استیون اسپیلبرگ آشنا نبودم و دیدار نکرده‌ بودم، با دیدن کارهای آنان چیزهای زیادی را می‌آموختم. دنیای خلق شده توسط لوکاس در سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» فوق‌العاده و برای همه نسل‌ها درس آموز است و حتی حالا که او این فرانچیز ماندگار را به شرکت والت‌دیسنی سپرده، اصل ماجرا هنوز از آن او است، نمی‌دانم شاید لوکاس هم در مقاطعی از سایرین الهام گرفته باشد اما خودش سال‌ها است که منبع الهام دیگران به حساب می‌آید. کوئن تین تاران تینو هم روزی به من گفت که از فیلم «لئون» من بسیار تأثیر پذیرفته است. این اصلاً دزدی‌ایده‌ها و روش‌ها نیست، بلکه جستن دائمی راه‌هایی تازه برای بیان کامل‌تر قضایا است.

 

در محاصره تضادها

آیا بسون طرحی برای ساختن یک فیلم دنباله‌‌ای برای فانتزی سال ۲۰۱۰ خود یعنی «ماجراهای غیرعادی ادل بلان سک» که آن هم از یک کمیک‌بوک فرانسوی اقتباس شده است، ندارد؟ بسون در این خصوص می‌گوید: بسیار دوست دارم این کار را انجام بدهم و اصولاً کاراکتر اول در این قصه‌ها را می‌پسندم و او را به مادر بزرگ ایندیانا جونز تشبیه کرده‌ام و البته مشروط به اینکه جونز اصولاً مادر بزرگی داشته باشد! مشکل اینجا است که این کاراکتر بشدت فرانسوی است و این پروژه هزینه‌بر است و استودیوهای فرانسوی چنین پولی خرج نمی‌کنند و هالیوودی‌ها که خرج می‌کنند، این کاراکتر را از خودشان و یک چیز سود‌آفرین برای خود نمی‌دانند و می‌گویند در امریکای شمالی به‌لحاظ اقتصادی جواب نمی‌دهد. من هم در میان این تضادها مانده‌ام.

 

 

  • 12
  • 8
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش