چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۵:۴۴ - ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۶۸۹۱
فیلم و سینمای جهان

بهترین و واقع گرایانه ترین فیلم های گانگستری و مافیایی تاریخ سینما

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

سینما نسخه ای خاص و کلیشه ای از گانگسترها در معرض نمایش قرار داده است. خانه های بزرگ، ماشین های غول پیکر، لباس های گران قیمت، زیورآلات پر زرق و برق. اما اگر چه ممکن است برخی گانگسترها در دنیای واقعی نیز از این رویه های از پیش تعیین شده پیروی کنند اما واقعیت ماجرا بسیار پیچیده تر است.

 

در این میان فیلم های بسیار کمی سعی کرده یا توانسته اند تعریف متفاوت و البته واقعی تری از گانگسترها و دنیای خلافکاران سازماندهی شده ارائه دهند. اگر بخواهیم فهرستی ده گانه از چنین فیلم هایی ارائه دهیم بدون شک بسیاری از فیلم های گانگستری مارتین اسکورسیزی در آن قرار می گرفتند اما برای این که تنوع را رعایت کنیم سعی کرده ایم در ادامه این مطلب فیلم هایی از نقاط مختلف جهان را گرد هم آورده که دیدگاهی چند بعدی به دنیای جرم و جنایت زیرزمینی داشته و واقعی ترین تصویرسازی از گانگسترها در دنیای واقعی را ارائه می دهند.

 

۱- سالواتوره جولیانو (۱۹۶۲)

 

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

 

عنوان فیلم همه چیز را در مورد آن فاش می کند. فیلم «سالواتوره جولیانو» (Salvatore Giuliano)، در مورد زندگی یک راهزن سیسیلی به همین نام است و مهم ترین لحظات زندگی این شخصیت در طول فیلم به تصویر کشیده می شوند. داستان به صورت خطی بازگو نمی شود و به طور مداوم در زمان عقب و جلو می رود. فیلم در سال های اول پس از جنگ جهانی دوم و بین سال های ۱۹۴۵-۱۹۴۷ روایت می شود، دوره ای که به گرد هم آمدن دوباره پارتیزان ها برای بدست آوردن استقلال سیسیل گذشته و حمله تروریستی پورتلا دلا گینسترا را به تصویر می کشد و پس آن به سال ۱۹۵۰، سال مرگ جولیانو، و اتفاقات پس از آن می رسد. فیلم با به تصویر کشیدن جنازه بیجان این راهزن سیسلی روی زمین آغاز می شود، در حالی که نیروهای پلیس و مردم اطراف او جمع شده اند. اولین سکانس فیلم فضای مابقی داستان را تثبیت می کند و در این روایت از زندگی پرزرق و برق و هیجان انگیز گانگسترها که مرتب در سینما به تصویر کشیده شده خبری نیست.

 

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

 

انتخاب رئالیسم مطلق با تصویری نامتعارف که از جولیانو روی پرده ارائه می شود مشهود است؛ هیچگاه چهره کامل او را در یک کلوزآپ و در فاصله نزدیک نمی بینیم. جالب تر اینکه زمانی که هنوز زنده است، نمای او را تنها از راه دور یا از پشت می بینیم در صورتی که در هنگام مرگ نیمی از صورت او دیده می شود. اگر چه او شخصیت اصلی داستان است اما فرانچسکو رُزی، کارگردان فیلم، نمی خواسته که بر شخصیت او تاکید زیادی داشته باشد: او یک گانگستر، آدمکش، جانی و جنایتکاری بیرحم است و حتی لیاقت اینکه تصویری کامل از صورتش ارائه شود را ندارد. از این دیدگاه، نمی توانیم با او ارتباط برقرار کرده یا برای او دل بسوزانیم. همزمان، با نشان دادن جولیانوی مرده در سکانس ابتدایی، رُزی شانس یک سکانس پایانی حماسی و باشکوه را به صفر می رساند. اگر فیلم «صورت زخمی» (Scarface) را دیده باشید، سکانس پایانی هیجان انگیز و پرتنش فیلم برای ارج نهادن به شخصیت آل پاچینو بسیار حیاتی است: او مانند یک قهرمان می میرد، تنها در برابر ده ها تن از دشمنانش، بدون ترس یاتوهم. در «سالواتوره جولیانو» تنها حقیقت تلخ مرگ است که دیده می شود.

 

۲- نبردهایی بدون شرافت و انسانیت (۱۹۷۳)

 

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

 

فیلم «نبردهایی بدون شرافت و انسانیت» (Battles Without Honor and Humanity) از نگاه بسیاری از منتقدان و کارشناسان سینمایی بهترین فیلم یاکوزایی است که تاکنون ساخته شده و به آن لقب «پدرخوانده» (Godfather) سینمای ژاپن داده شده است. با این وجود، در حالی که «پدرخوانده» مافیا را در یک سبک شیک و غیرواقعی به تصویر می کشد، این فیلم ژاپنی بر ارائه دقیق و واقعی دنیای زیرزمینی جرم و جنایت در ژاپن تاکید دارد. فیلم داستان خانواده یاماموری را روایت می کند که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته و برای کسب برتری با خانواده های دویی و کایتو مبارزه می کند. «نبردهایی بدون شرافت و انسانیت» مانند یک فیلم مستند و با استفاده از دوربین های دستی فیلم برداری شده- که سبک کاری همیشگی کینجی فوکاساکو به عنوان کارگردان فیلم بوده است- و تدوین خاص آن باعث شده که سرعت رخدادها بالا باشد.

 

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

 

از همان عنوان پیداست که این فیلم می خواهد از تم های کلاسیک فیلم های یاکوزایی دور بماند، چیزهایی مانند شرافت و احترام، و بیشتر روی نمایش واقع گرایانه زندگی گانگستری تمرکز داشته باشد. همزمان، فضای خشن و سرد فیلم از طریق سکانس های پر از کشتار تقویت می شود. گفته می شود که در حین فیلم برداری «نبردهایی بدون شرافت و انسانیت»، یاکوزاهای واقعی در سر صحنه حاضر شده و دستورالعمل ها و مشاوره های تکنیکی به سازندگان فیلم ارائه می دادند. یکی از تهیه کنندگان فیلم به نام کوجی شوندو نیز قبل از ورود به عرصه فیلمسازی خود از اعضای یاکوزا بود.

 

۳- سارق (۱۹۸۱)

 

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

 

مایکل مان هیچ وقت تماشاگران فیلم هایش را ناامید نمی کند. اولین فیلم بلند او یک نئو نوآر خوش ساخت و واقع گرایانه است که در نهایت بی نقصی قرار دارد. در فیلم «سارق» (Thief) شخصیت فرانک- با بازی جیمز کان در بهترین هنرنمایی خود در تاریخ حرفه ای خود- یک خلافکار محکوم شده سابق است که اکنون دو شغل شرافتمندانه دارد؛ دلالی خرید و فروش خودرو و گارسونی و همزمان در کنار شریکش بَری (جیم بلوشی) به سرقت نیز ادامه می دهد. شرایط اقتصادی زندگی او بی نقص است اما فرانک بدون زن و خانواده احساس کمبود می کند. زندگی او در آستانه یک نقطه عطف بزرگ قرار دارد: فرانک تصمیم دارد به دختری به نام جسی که صندوقدار است پیشنهاد ازدواج دهد و همزمان یکی از رفقا و مشاورین خلافکارش که اکنون در زندان است- اوکلا (ویلی نلسون)- در مورد مشکل مغزی خود به او گفته و اینکه می خواهد آزاد شود و سپس بمیرد.

 

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

 

در آخر او پیشنهادی از سردسته یک گروه خلافکار به نام لئو دریافت می کند که به طور انحصاری برای او کار کند. در صورت قبول این پیشنهاد، درآمد و دستمزد فرانک افزایش قابل توجهی خواهد یافت هر چند ریسک آن نیز بالاتر است. فرانک باید تمام این موقعیت ها را مدیریت کند بدون این که دستگیر شود. وقتی که فیلمی اینچنین را تماشا می کنید دستکم گرفتن بن مایه رئالیستی ماجرا بسیار آسان است. اولین چیزی که در فیلم «سارق» نظر شما را جلب می کند فیلم برداری خارق العاده و باشکوه است، با استفاده بی نقص از سایه ها و نورهای آبی نئونی و البته موسیقی راک هیجان انگیز تنگرین دریم.

 

این دو عنصر در کنار تنش مداوم داستان بن مایه نوآر فیلم را تشکیل می دهند. علاوه بر این، استعداد و مهارت کارگردانی مایکل مان از همان اولین کار سینمایی اش مشهود است. سبک ساخت و فیلم برداری سکانس های سرقت بی نقص است به خصوص در صحنه دومین سرقت، که به مدت ۱۲ دقیقه با دوربین هایی در زوایای مختلف به تصویر کشیده می شود و پس از آن تدوین دقیق که باعث می شود حس کنید شما نیز در متن سرقت قرار دارید.

 

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

 

اگر چه این فیلم یکی از سرگرم کننده ترین و واقع گرایانه ترین فیلم های گانگستری ساخته شده در تاریخ سینماست، او بن مایه رئالیستی داستان در پشت صحنه جریان دارد. کارگردان فیلم «سارق» از سارقان واقعی و مشاوران تکنیکی کمک گرفت به نحوی که برخی از تکنیک های به کار گرفته شده در سرقت های فیلم، در دنیای واقعی نیز به کار گرفته شده و می تواند مورد استفاده سارقان قرار گیرد. همچنین دنیس فارینا که اولین بازی خود را در این فیلم در نقش یکی از سارقان به نام کارل انجام داد در دنیای واقعی یک پلیس بود و جان سانتوچی که نقش یک پلیس فاسد به نام اوریزی را بازی می کرد نیز از مشاوران فیلم بوده و یک سارق واقعی بود که به تازگی به صورت مشروط از زندان آزاد شده بود.

 

۴- شاهزاده شهر (۱۹۸۱)

 

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

 

در فیلم «شاهزاده شهر» (Prince of the City) به کارگردانی سیدنی لومت، دانیل سیلو (تریت ویلیامز) یک کارآگاه بخش مبارزه با مواد مخدر نیویورک است که در بخش تحقیقات ویژه این سازمان کار می کند. او و دوستانش محبوب ترین جایگاه را در اداره پلیس شهر دارند: کنترل و نظارت بر روی واحد آن ها در کمترین حد ممکن قرار داشته و آن ها در کارشان آزادی غیرقابل تصوری دارند. آن ها از این موقعیت به نفع خود استفاده کرده و مرتکب خلاف هایی می شوند؛ مانند برداشتن پول در حین عملیات یا آزاد کردن خلافکاران پس از دریافت رشوه های قابل توجه. همزمان آن ها برای جاسوسان و خبرچینان خود مواد تهیه می کنند تا این افراد همچنان به آن ها وابسته باشند. علاوه بر این واحد آن ها ارتباطاتی با دنیای فعالیت های زیرزمینی داشته و یکی از پسرعموهای سیلو نیز عضو مافیای ایتالیایی شهر است.

 

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

 

سیلو رفته رفته از کارهای خود پشیمان شده و اعمالش را مورد بازنگری قرار می دهد. در همین اثنا، گروهی از درون خود سازمان که از فعالیت های او و واحدش مطلع هستند سراغ سیلو آمده و به او پیشنهاد می دهند که در ازای مصونیت قضایی کامل و حفاظت فیزیکی با آن ها همکاری نماید. او باید با احساسات دردناکش کنار بیاید و بین احساس گناه و خیانت به دوستانش و همکارانش یکی را انتخاب کند. اینجاست که می فهمیم «شاهزاده شهر» نوع متفاوتی از فیلم های گانگستری است.

 

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

 

شخصیت های اصلی داستان پلیس هستند اما مانند گانگستر رفتار می کنند: آن ها مانند یک گروه خلافکار سازمان یافته هستند، قوانین شرافتمندانه خود را دارند، حتی مانند گانگسترها لباس می پوشند، با کت و شلوارهای گران قیمت و ساعت ها و زیورآلات بسیار قیمتی. سیدنی لومت در به تصویر کشیدن قدرت و فساد بی نقص عمل می کند. تماشای فیلم انسان را دچار ترس از فضاهای تنگ و تاریک می کند زیرا بیشتر سکانس ها در اتاق های کوچک رخ می دهد و وقتی که به بیرون از ساختمان ها می رویم به ندرت آسمان را در درون کادر مشاهده می کنیم.

 

محیطی که این کارآگاهان بخش مبارزه با مواد مخدر در آن زندگی می کنند به هیچ عنوان راحت و آرام نیست، آن ها باید با عواقب اعمالشان مواجه شوند و بدتر اینکه دوست ندارند سرنوشتشان را بپذیرند. فیلم برداری «شاهزاده شهر» نیز با استفاده از رنگ های مات و کمرنگ فوق العاده جلوه می کند و با ایجاد یک حس مه گرفته و بارانی ما را به یاد فیلم های نوآر کلاسیک می اندازد. این فیلم بر اساس یک کتاب غیرداستانی به همین نام نوشته رابرت دالی ساخته شده و فیلم آنچنان واقعی و صریح بود که بخش مبارزه با مواد مخدر پلیس کشور از سیدنی لومت خواست نسخه ای از این فیلم را برای آموزش پرسنلش در اختیار این سازمان قرار دهد.

 

۵- در تیررس (۱۹۸۶)

 

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

 

موسیقی متن عاطفی دهه هشتادی، داستان عاشقانه و کارگردانی خوش سلیقه فیلم را فراموش کنید زیرا «در تیررس» (At Close Range) یک تصویرسازی واقعی و خام از یک خانواده گانگستر محلی است. برد وایت وود جونیور (شان پن) پسر برد وایت وود بزرگ (کریستوفر واکن)، یک رییس محلی و سردسته گروهی از سارقان است. برد کوچک بعد از جدایی والدینش اکنون می خواهد رابطه اش با پدرش را از سر بگیرد و در این مدت، او در فعالیت های مجرمانه دار و دسته پدرش به آن ها کمک می کند. در همین زمان او با دختری به نام تری (ماری استوارت مسترسون) آشنا شده و با او نامزد می شود. رابطه این دو و شرکت برد در فعالیت های غیرقانونی و خلافکارانه پدرش به شکلی خطرناک و غیرقابل پیش بینی راه این دو را جدا می کند.

 

فیلم های گانگستری و مافیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

 

جیمز فولی، کارگردان فیلم، که کارگردانی شاهکار «گلن گری گلن راس» (Glengarry Glen Ross) در سال ۱۹۹۲ را نیز در کارنامه دارد تصویری جدید و متفاوت از یک گروه گانگستری در یک فضای شهری کوچک ارائه می دهد. داستان رمانتیک بین برد و تری و سکانس های آرام و عاطفی فیلم تنها برای کنتراست خشونت بیرحمانه ای که در بخش دوم فیلم رخ می دهد روایت می شود. ایده رویایی و فانتزی زندگی یاغیانه به طور کامل با رفتارهای سادیستی برد وایت وود بزرگ از هم می پاشد که کریستوفر واکن با زیبایی و مهارتی دوست داشتنی دیوانگی و سایکوپاتی بی حد و مرز او را به تصویر می کشد. در پایان، ترسناک بودن اصلی فیلم در این است که این داستان تا حدودی بر اساس زندگی واقعی یک جنایتکار به نام بروس آلفرد جانستون ساخته شده که دار و دسته او ۵ نفر را به قتل رسانده و دادگاه او را به ۶ بار حبس ابد محکوم کرد.

 

  • 14
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش