هند از مدتها پیش کاهش رشد اقتصادی را تجربه میکند و هندیها صرفهجویی را پیشه کردهاند. آنها الگوهای خود در خرید لباس یا استفاده از اتومبیل را تغییر دادهاند اما درآمد بالیوود (سینمای هند) هرگز به این خوبی نبوده است. مردم هند سینمای بالیوود را راهی برای فرار از غم و سختیهای زندگی روزانه میدانند.
به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، صدای صندوقهای پول برای خرید بلیت فیلمهای پرفروش (بدون ترس ۳) با بازی سوپراستار "سلمان خان" در باجههای فروش همچنان به گوش میرسد.
خانم "آنکیا مانک" مانند میلیونها نفر دیگر در صف خرید بلیت قرار دارد تا فیلمی را ببیند که در آن "خان" آدم بدهای فیلم را کتک میزند، میخواند و میرقصد، سوار بر خودرو به سمت غروب خورشید میراند و در نهایت فیلم به صورت سنتی، به خوبی و خوشی تمام میشود.
این دختر جوان هندی، در ۱۲ ماهه گذشته بیکار بود و به خانه خود بازگشت. او مجبور است برای پرداخت هزینههای جراحی پدرش صرفهجویی کند.
یکی از بهترین زمانهای استراحت او خرید بلیت فیلم سینمایی است. او در شبهای جمعه به سینما میرود.
این دختر ۲۹ ساله که به تازگی به عنوان کارشناس بازاریابی درغرب شهر "بارودا" فعالیت میکند، گفت: وضعیت اقتصادی بسیار ناامید کننده است.
وی افزود: تماشای فیلمهای سینمایی راهی عالی برای فرار از واقعیت است. او اضافه کرد: ما کمتر میخوریم اما به سینما میرویم.
او تنها کسی نیست که اینگونه فکر میکند. در حالیکه رشد اقتصاد فصل گذشته هند به کمترین میزان خود در ۶ سال گذشته رسیده است و دهلی نو تلاش میکند اقتصاد را تکان دهد، تجارت فیلم با سرعت کامل پیش میرود.
فرار
هند با ۱۸۰۰ اکران (نمایش فیلم) در سال ۲۰۱۸، عنوان بزرگترین ماشین فیلمسازی جهان به شمار میآید و بالاترین شمار "ستاره" را دارد.
با ورود و گسترش پخش کنندههای ویدئویی جهان مانند "نتفیلیکس" و "آمازون پرایم"، صنعت بزرگ شده سینمای هند همچنان قدرتمند ظاهر شده و تصورات هندیها حفظ میکند.
"گیریش جوهار" تحلیلگر تجارت فیلم مستقر در بمبئی در این باره گفت: در سال ۲۰۱۹ بالیوود بسیار خوب عمل کرده و در سه ماهه گذشته نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد نشان میدهد.
رونق اقتصادی سال گذشته بالیوود تا آنجا پیش رفت که یکی از وزرای هند، کاهش رشد اقتصادی این کشور را "مبالغهآمیز" خواند. این اظهار نظر با انتقادات زیادی مواجه شد.
آمار و ارقام حکایت از کاهش توان خرید هندیها برای کالاهای اساسی مانند میوه و سبزی دارد. با این وجود آنها بیش از هر زمان دیگری بلیت سینما میخرند.
"کمال گیارچاندانی" مدیر سینمای PVR به عنوان بزرگترین اوپراتور سالنهای چندمنظوره هند در این باره گفت: فیلم در هند سرگرمی ارزانی در دوره رکود اقتصادی است.
وی افزود: یک بیننده سینما در شهر گرانی مانند بمبئی میتواند با ۷۵ روپیه (۱ دلار) در هوایی مطبوع و روی صندلیهای راحت، ۳ ساعت از وقت خود را فیلم دیده و از مشکلات فرار کند.
یک شام در رستورانهای معمولی این شهر بسیار گرانتر تمام میشود.
چاندانی در این باره گفت: در سال ۲۰۱۹- ۲۰۱۸ و با بدتر شدن اقتصاد هند، در آمد سالنهای PVR حدود یک سوم افزایش یافت و به ۴۳۵ میلیون دلار رسید. اما در سال جاری انتظار درآمد بیشتری از فیلمهای سینمایی وجود دارد. زیرا مردم بیشتری برای فرار از مشکلات زندگی به سینما پناه میآورند.
این روند شبیه اتفاقی است که در بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد. در آن دوره نیز با وجود اقتصاد لنگان هند، درآمد حاصل از فیلمهای سینمایی افزایش یافت.
شاخص "رژ لب"
به دلیل سیستم پیچیده توزیع و پخش فیلم سینمایی در هند، منبع رسمیای برای درآمد فیلمها وجود ندارد.
آمار مربوط به پورتال "باکس آفیس هند" حکایت از افزایش ۱۹ درصدی درآمد سینما بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ دارد. این منبع در هند قابل استناد است.
در مقابل با رشد اقتصاد در سال ۲۰۱۴ و پس از انتخاب "نارندرا مودی" نخست وزیر هند، درآمد سینمای این کشور به ۵۱۱ میلیون دلار در مقایسه با سال قبل آن کاهش یافت. به گزارش وبسایت باکس آفیس هند، در سال ۲۰۱۳ درآمد سینمای این کشور ۵۲۵ میلیون برآورد شد.
این روند با "شاخص رژ لب" قابل اندازهگیری است. "شاخص رژ لب" اصطلاحی است که در اوایل دهه اول قرن ۲۱ توسط " لئوناردو لودر" مدیر غول آرایشی "استی لودر" خلق شد. او تلاش داشت روند افزایش خرید "رژ لب" در دوره رکود اقتصادی را توجیه کند.
براساس مطالعات وی مردم در حین مواجه با مشکلات بزرگ به جای تفریحات پرخرج به سراغ دلخوشی های کوچک، ساده و کم خرج میروند.
به استثنای "مجتمعهای چند منظوره و لوکس" قیمت بلیت سینما در هند نسبت به دیگر بازارهای جهان بسیار پائین و سود آن بسیار کم است.
برای خانم "سروتی کولکارنی" طراح گرافیک، سینما فرصت ترک یک خانه متلاشی و باز کردن چشماندازی به آینده است. وی به خبرگزاری فرانسه گفت: دانلود فیلم روی لپتاپ یا گوشی تلفن همراهش به سادگی رفتن به سینما نیست.
- 16
- 4