پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
۲۰:۲۸ - ۰۵ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۱۴۵۱
موسیقی

موسیقی‌های امروز فست‌ فودی هستند

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
 نشست خبری کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران با حضور آرش گوران رهبر ارکستر، پانیذ فریوسفی کنسرت مایستر و پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی همچنین اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش  خبرآنلاین، آرش گوران رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در ابتدای نشست خبری کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران که امروز (سه شنبه ۵ دی) در تالار وحدت برگزار شد، درباره جزئیات این کنسرت صحبت کرد و گفت: «در کنسرتی که روز چهارشنبه ۱۳ دی در تالار وحدت تهران برگزار می شود قطعات آهنگسازانی چون ادوارد گریگ، سوندسن، خان ممداف و کومیتاس با نوازندگی کمانچه ایمام یار حسن اف نوازنده مطرح کمانچه اهل کشور آذربایجان اجرا خواهد شد.»

 

گوران افزود: «قسمت اول کنسرت با ارکستر زهی آغاز می‌شود اما بخش ویژه برنامه ما که دومین اجرای‌مان در سال ۹۶ است همراهی ایمام‌یار حسن اف با ارکستر است که تصور می کنم مخاطبان می توانند شاهد یک برنامه مخاطب پسند و لذت بخش باشند. به هر صورت من به دسته بندی کردن نوازندگان ایرانی و خارجی اعتقادی ندارم و همیشه به موسیقی به عنوان یک کار بینافرهنگی نگاه می کنم که هر نوازنده ای می تواند در آن به نواختن مشغول باشد و این بار بسیار خوشحالم که می توانیم از یک نوازنده برجسته کشور آذربایجان بهره مند شویم.»

 

گوران در پاسخ به این سوال که چرا ا یک نوازنده آذربایجانی را برای نوازندگی ساز کمانچه انتخاب کرده‌اند توضیح داد: «ما هم به این موضوع کاملا واقف هستیم که در ایران نوازندگان کمانچه بسیار خوبی داریم که در اجراها و برنامه های قبلی افتخار همکاری با آنها را داشتیم اما ما در این برنامه کنسرتو کمانچه از حاجی خان ممداف را اجرا می‌کنیم و چون این اثر ساخته یک آهنگساز آذربایجانی است، یک نوازنده آذری می‌تواند ارتباط بهتری با این اثر بگیرد و اجرای دقیق‌تری از آن داشته باشد. از سویی دیگر آثاری که به صورت ارکسترال برای سازهایی مانند کمانچه و تار ساخته می شود، در کشور آذربایجان تعدادشان بسیار است وگرنه من به دسته بندی نوازندگان ایرانی و غیرایرانی اعتقادی ندارم موسیقی یک زبان بی مرز است. ممکن است ما اثری از بتهوون را بهتر از ارکستری آلمانی اجرا کنیم.علاوه بر این دعوت از نوازندگان بین‌المللی برای حضور در ارکستر فیلارمونیک تهران به واسطه تعمیق روابط بینافرهنگی و بین المللی ارکستر مهم ترین رویکرد ما در دعوت از یک نوازنده خارجی بوده است. چندی پیش هم خانم فریوسفی به عنوان نماینده ارکستر فیلارمونیک تهران به ارکستر فیلارمونیک نیویورک دعوت شدند و در آنجا به عنوان نوازنده مهمان حضور داشتند که در راستای همین تفکر کلی ارکستر است.»

 

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نداشتن اسپانسر بعد از ۶ سال صحبت کرد و گفت: «ما در مسیری هستیم که به خودی خود، راه دشوار و پر مشکلی است اما امیدوارم فضا حداقل به گونه‌ای هدایت شود که این بار به خواسته‌های هنرمندان و جایگاه آنها توجه بیشتری شود. به اعتقاد من تمام پیشرفت هایی که شما در ارکسترهای بین‌المللی می بینید فقط و فقط به دلیل توجه به عنوان هنرمندان است. شما مطمئن باشید ما سعی می کنیم شوالیه های خوبی برای هنر باشیم اما در این راه مشکلات اقتصادی مانع انجام کارها می‌شود. ارکستر فیلارمونیک تهران به هیچ چیزی جز هنر و مردم خودش را متعهد نمی‌داند و من از همه اعضای گروه تشکر می‌کنم که علیرغم همه سخت‌گیری‌ها من در این زمینه همکاری خوبی داشتند. من پیش از این هم گفته‌ام، ارکستر فیلارمونیک تهران توانایی اجرای کنسرت به صورت ماهانه را دارد اما شرایط به گونه‌ای است که اجازه حضور موثر و برگزاری کنسرت را نمی‌دهد. صادقانه می‌گویم اگر تلاش‌های پیمان ابوالحسنی برای  هماهنگی‌های کنسرت وجود نداشت ما با مشکلات بسیار زیادی روبه رو می‌شدیم. میکلانژ در جایی گفته‌ است هیچوقت به من نگویید نابغه چرا که اگر بدانید پشت هر مجسمه‌ای که ساخته می‌شود چه میزان رنج است دیگر نام ان را نبوغ نمی‌‌گذارید. به نظر من هم همینطور است. درست است که اگر رنجی نباشد گنجی هم نیست اما نه اینکه رنج در اخذ مجوز و گرفتن سالن و کار هنری باشد! آهنگسازی که در خانه آهنگسازی کند دچار مرگ تدریجی می‌شود و اگر ما میگوییم که برای هنرمند شانی قائل هستیم باید آن را پاس بداریم.»

 

او ادامه داد: «چطور می‌شود که مثلا در نیویورک سالنی را به نام ارکستر فیلارمونیک می‌زنند و همه جوره همکاری می‌کنند اما در ایران نه. البته که در همین کنسرت اخیر هم اگر نبود کمک‌های بسیار زیاد بنیاد رودکی و دفتر موسیقی ما نمیتوانستیم به این اجرا امیدوار باشیم.»

 

در ادامه این نشست، پانیذ فریوسفی کنسرت مایستر این برنامه هم به سفر اخیرش به نیویورک و اجرا در پروژه صلح به همراه ارکستر فیلارمونیک نیویورک اشاره کرد و گفت: «هم به لحاظ موسیقایی و هم به لحاظ سطح کیفی نوازندگان برایم تجربه بسیار ارزشمندی بود. بحث مدیریتی و نظمی که در ارکستر فیلارمونیک نیویورک وجود داشت برایم تجربه بسیار جذاب و مهمی را رقم زد.من همکاری‌های زیادی با ارکسترهای فیلارمونیک در ایران داشتم که بعد از این همه سال تصمیم گرفتم اگر بخواهم در ایران فعالیتی داشته باشم به طور حتم با ارکستر فیلارمونیک تهران خواهد بود. یک هنرمند زمانی می تواند بهترین کار خود را ارائه دهد که تمامی موارد مربوط به سازماندهی یک ارکستر سرجای خود باشد. این فضا در ارکستر فیلارمونیک نیویورک وجود داشت و من مواردی را در این مجموعه می دیدم که نشان از جزیی نگری و سازماندهی حرفه‌ای داشت که مردم نیز در آن نقش مهمی داشتند. به هر صورت ما دوست داریم چنین رویکردی در ارکستر فیلارمونیک تهران نیز وجود داشته باشد. به خصوص در زمینه دریافت کمک‌های مردمی  برای بقای ارکستر ارکسترهای فیلارمونیکی همچون نیویورک بسیار موفق بودند.»

 

فریوسفی در ادامه همین بحث درباره اسپاسنرینگ ارکستر فیلارمونیک تهران گفت: «اسپانسرها هم از دل مردم عادی بیرون می‌آیند. مردمی که الان گوششان به نوع سخیف و بی‌کیفیتی از موسیقی پاپ عادت کرده. هر روز می‌بینیم در سایت‌های فروش بلیت کنسرت بلیت این کنسرت‌هاست که تمام می‌شود. باید تاسف خورد پون این نوع موسیقی‌ها سریع تولید می‌شوند، سریع توزیع می‌شوند و سریع فراموش می‌شوند در حالیکه ما الان هنوز مخاطبینی داریم  که از کنسرت‌های سال‌های قبل ما مثال می‌زنند.»

 

کنسرت مایستر ارکستر توضیح داد: «بیایید به گوش هایمان رحم کنیم و هر موسیقی را در جامعه گوش نکنیم این موضوع بسیار مهمی است که مجموعه ارکستر فیلارمونیک تهران آن را جزو اصلی ترین وظایف خود می داند. ما در این کنسرت تلاش کردیم تا از سولیستی استفاده کنیم که عنوان جهانی دارد و بسیاری از مخاطبان دوست دارند هنرمندی چون ایمام یار حسن اف را از نزدیک ببینند. ای کاش مردم و مخاطبان ما با راهکاری که به اعتقاد من وظیفه رسانه هاست متوجه این موضوع باشند که موسیقی خوب را بشنوند. متاسفانه موسیقی های امروزه موسیقی های «فست فودی» هستند که اتفاقا با استقبال مخاطبان هم مواجه شده اند این اتفاق خوبی نیست و باید فضا به گونه ای هدایت شود که مردم موسیقی کلاسیک هم بشنوند و فقط به موسیقی هایی که لذت لحظه ای دارند، اکتفا نکنند.»

 

پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران هم در این نشست  گفت: «در ابتدا درباره اینکه قرار بود  این کنسرت ۲۶ آذرماه امسال در برج میلاد برگزار شود اما در میانه راه به دلیل حضور نوازنده خارجی و روند طولانی کسب مجوز حضور برای ایشان مشکلاتی پیش آمد که باعث شد دوباره در تالار وحدت برای  اجرای برنامه برنامه‌ریزی کنیم.  حتی در این زمینه نیز با مشکلات مالی زیادی از جمله پرداخت اجاره بهای برج میلاد مواجه شدیم که ضرر زیادی به ما زد و هنوز هم مبلغ به ما بازنگشته است.»

 

او با اشاره به حمایت های مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دفتر موسیقی برای برگزاری کنسرت در تالار وحدت تصریح کرد: «مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی بعد از اینکه ما از اجرای ارکستر در برج میلاد انصراف دادیم به ما ثابت کردند که خانه ارکستر فیلارمونیک تهران همین تالار وحدت است.»

 

کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران ساعت ۲۱:۳۰ روز چهارشنبه ۱۳ دی با تک نوازی کمانچه ایمام یار حسن اف نوازنده مطرح آذربایجانی در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

 

 

 

 

 

 

  • 11
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش