جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۱۰:۳۹ - ۲۳ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۶۱۱۵
موسیقی

سالار عقیلی: ۱۰۰ میلیون می‌گیرند خواننده تحویل می‌دهند

سالار عقیلی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
در حال حاضر سیستمی راه افتاده که به فرد می‌گویند ۱۰۰ میلیون می‌گیریم و تو را خواننده می‌کنیم. در موسیقی سنتی هم وضع به همین منوال است. هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد به طوری که اگر پسر من با حمایت من کنسرت بگذارد تا همینجا می‌توانم او را هدایت کنم و بعد از آن هنر او است که او را ماندنی می‌کند.

به گزارش ایلنا، برنامه ساعت بیست و پنج این هفته با حضور سالار عقیلی و با یاد و خاطره افشین یداللهی روی آنتن شبکه ۵ رفت. در ابتدای این برنامه ابتدا گزارشی از پشت صحنه ضبط موسیقی فیلم «آهوی پیشونی سفید» به کارگردانی سیدمهدی هاشمی و آهنگسازی بهنام صبوحی پخش شد. با ورود مهمان برنامه سالار عقیلی، گفت‌و‌گوی زنده برنامه آغاز شد. در ابتدا امیرحسین مدرس ضمن اشاره به زادروز تولد افشین یداللهی و یادآوری عروج ناگوار این هنرمند نظر سالار عقیلی را درباره او و اشعارش جویا شد.

 

افشین یداللهی به کار خود بها می‌داد

سالار عقیلی گفت: امشب تولد افشین یداالهی است و من هرسال تولد او را تبریک می‌گفتم ولی امشب او دیگر بین ما نیست، از او هرچه بگویم کم است. من حدود ۱۲ سال با او کار کردم و حدود ۱۲ کار از ایشان خواندم و دو سه کار از ایشان هست که هنوز مردم نشنیده‌اند. هرکاری با ایشان کردم ماندنی شد و مردم پسندیدند. یکی از محاسنی که این مرد بزرگ داشت این بود که در تمامی ضبط‌ها حضور داشت و حتی بیماران ایشان هم از ایشان به نیکی یاد می‌کردند. برای کارش بها می‌داد و برای همین مردم هم به کار او بها دادند.

 

هرکار که با افشین یداللهی کار کردم ماندنی شد

وی افزود: خاطره‌ جالبی از ایشان دارم شبی ضبط داشتیم و سر سریال تبریز در مه بودیم و در صحنه‌ای که در حمام فین کاشان قرار بود رگ امیرکبیر را بزنند کارگردان به ما گفتند من شعری می‌خواهم که به این صحنه مرتبط باشد و دکتر یداللهی هم در استودیو حضور داشتند و در‌‌ همان‌جا بعد از ۱۰ دقیقه شعری برای صحنه مرگ امیرکبیر گفت شعری که بسیار زیبا بود. دکتر یداللهی در شعر گفتن نابغه بود و این در ذات دکتر یداللهی بود. از من و بابک زرین و دکتر یداللهی در مصاحبه‌ها تحت عنوان مثلث کاری نام برده می‌شد اما متأسفانه یک ضلع این مثلث را از دست دادیم و هنوز نتوانسته‌ایم کسی را جایگزین ایشان کنیم و هر کاری با افشین یداللهی انجام دادیم ماندنی و مورد استقبال مردم شد.

 

قطعه خون غزل ازآخرین کارهای من با مرحوم یداالهی بود

در ادامه برنامه دلنوشته‌ای از حسین متولیان به یاد مرحوم افشین یداالهی با صدای این هنرمند پخش شد و پس از آن سالار عقیلی در خصوص شناخت هنرمندان بزرگ همچون افشین یداللهی اظهار داشت: وقتی خبر مرگ افشین یداللهی را شنیدم در ابتدا باور نکردم در‌‌ همان ایام کنسرتی در سوئیس داشتم که نتوانستم شعری از ایشان بخوانم و حتی نتوانستم از او با لفظ زنده یاد، یاد کنم. کاری هست با عنوان «خون غزل» که با ایشان کار کردم و در این شعر بیتی هست که گویا افشین می‌دانست که قبل از بهار از دنیا می‌رود و برای من خیلی عجیب بود گویا مرگ به او الهام شده بود.

 

هنر مجموعه‌ای از منش و اخلاق است

وی افزود: خیلی از هنرمندان هستند که دنبال تقلید از صدای خواننده‌ای هستند درحالیکه هر هنرمندی که به درجات بالا می‌رسد تنها بازی نمی‌کند و یا نمی‌خواند بلکه این فرد مجموعه‌ای از منش و اخلاق و مهربانی است و مجموعه‌ای خلق می‌شود بنام استاد جلیل شهناز و استاد حسن کسائی. شاید فردی نی بزند و بگوید مثل استاد کسائی نی می‌زنم درحالیکه به درجات استاد حسن کسائی نرسیده است.

 

هنرمند بر دستان مردم سوار است

استاد بنان همیشه می‌گفتند «هنر یک درصد و ۹۹ درصد اخلاق مهم است» وحرف ایشان کاملا درست است و چه بسا ۹۹ درصد از‌‌ همان یک درصد مهم‌تر باشد اگر بهترین آواز را بخوانی اما با مردم برخورد خوبی نداشته باشی زمین می‌خوری و هنر ارزشی ندارد. من همیشه گفته‌ام مردم مثل دستانی هستند که هنرمند بر روی آن‌ها سوار است و دستان مردم اگر از هم باز شود هنرمند زمین می‌خورد پس باید قدر مردم را دانست.

 

در ادامه برنامه گزارشی از مراسم نکوداشت سالار عقیلی که در ایوان شمس برگزار شد پخش شد و پس از آن امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید تا چه میزان به تیم ثابت هنری در کار اعتقاد دارید؟

 

اکثر کارگردانان هنری تیم ثابت خود را دارند

سالار عقیلی در پاسخ به این پرسش گفت: اکثر کارگردانان هنری تیم ثابت خود را دارند که همیشه با هم کار می‌کنند و به نظر من در موسیقی هم این کار خوب است اما تنوع در کار هم خوب است و خیلی جالب نیست که تنها با یک ارکستر کار کنم. من با ارکستر ملی از زمان استاد فخرالدینی کار می‌کردم و در حال حاضر هم که استاد فریدون شهبازیان رهبر ارکستر هستند با این ارکستر همکاری دارم. همچنین با گروه قمر به سرپرستی نوید دهقان کار کردم و با گروه خودم گروه «راز و نیاز» از سال ۱۳۷۴ کار می‌کنم و با گروه «سور» به سرپرستی مجید مولانیا کار می‌کنم و ۴ بهمن در برج میلاد کنسرتی با گروه راز و نیاز دارم.

 

وی در ادامه افزود: چندین سال است با گروه خودم یا ارکستر ملی کار می‌کنم و در اصفهان هم با ارکستر ملی اصفهان به رهبری مرتضی شفیعی حدود هشت سالی است برنامه اجرا می‌کنیم اما همکاری با تیم ثابت به دلیل همدلی و کنسرت‌های از قبل مشخص نشده بهتر است.

 

موسیقی اصیل ادبیات سنگینی دارد

امیرحسین مدرس از سالار عقیلی در خصوص اظهار نظر او در یکی از مصاحبه‌ها راجع به موسیقی سنتی پرسید که در آن گفتگو سالار عقیلی گفته بود «خیلی نباید انتظار داشته باشیم که آواز و موسیقی اصیل ما همگانی باشد» سالار عقیلی در این باره گفت: این پاسخ در جواب خبرنگاری بود که از من پرسید آیا موسیقی سنتی در حال از بین رفتن است، من معتقد نیستم که چون موسیقی پاپ طرفدار دارد موسیقی سنتی از بین رفته است. از دیرباز موسیقی اصیل برای عوام نبوده و قشر خاصی موسیقی اصیل را گوش می‌دادند زیرا اشعار آن سنگین بوده و قابل فهم برای عوام نبوده است و بسیاری از اشعار موسیقایی وجود دارد که حتی برای ما هم قابل فهم نیست و نمی‌توان از یک نوجوان انتظار داشت که این اشعار را بفهمد. کلمه پاپ به معنی مردمی است و موسیقی اصیل درست است که ریشه در ذات مردم دارد بطوریکه‌‌ همان لالایی مادر برای کودک در گوشه بختیاری است که در دستگاه همایون این گوشه را داریم. از‌‌ همان دوران طفولیت بچه با موسیقی اصیل آشنا می‌شود.

 

وی افزود: گوشه‌ها در زندگی روزمره استفاده می‌شود. گوشه مهربانی در بیات ترک و گوشه مرادخانی در ماهور از این جمله هستند و من زمانی که این گوشه‌ها را یاد می‌گرفتم برایم راحت‌تر بود زیرا گوشم با آن‌ها آشنا بود.

 

ملودی را نپسندم کار نمی‌کنم

بعد از صحبت‌های سالار عقیلی موسیقی تصویر سریال محکومین با صدای سالار عقیلی پخش شد و سالار عقیلی در خصوص این کار عنوان کرد: معمولا در هر کاری که به من پیشنهاد می‌شود کارگردان برای من مهم است. کارگردان این کارآقای سید حاتمی هستند و بعد از دیدن چند قسمتی از سریال از ملودی کار خوشم آمد و همیشه خود را جای مخاطب می‌گذارم و اگر نپسندم کار نمی‌کنم شعراین کار از عبدالجبار کاکایی هست و بخشی از کار شعری از فخرالدین عراقی است که در تلفیق با شعر استاد کاکایی اجرا شد.

 

جشنواره فجر محل عرضه هنر جوانان

امیرحسین مدرس در ادامه از سالار عقیلی پرسید اولین بار در ۱۷ سالگی در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردید و بیست و یک دوره از جشنواره فجر می‌گذرد این جشنواره به نظر شما چگونه اجرا می‌شود؟ وی در این‌باره گفت: سال اول هنرستان بودم و ناظم مدرسه مارا به جشنواره برد و ارکستر هنرستان تمرین کردیم و کار سه‌گاه را در تالار رودکی اجرا کردم که مورد استقبال قرار گرفت و از آنجا بود که کار حرفه‌ای را آغاز کردم. برای من نقطه جرقه کار جشنواره فجر بود و بعد از آن با کنسرتی که در فرهنگسرای شفق به یاد استاد بنان گذاشتم کار حرفه‌ای من شروع شد به شخصه معتقدم به هر حال هنر باید از جایی معرفی و عرضه شود.

 

سیستم غلط خواننده شدن با پول

وی افزود: هنرمندانی نظیر استاد بیژن ترقی، استاد تجویدی و همایون خرم و مرتضی محجوبی تکرار نشدنی هستند و شاید ما عوض شده‌ایم و یا تکنولوژی و مکانیزه شدن باعث دور شدن مردم ازهم شده‌است. هنوز که هنوز است آثار گذشتگان توسط جوانان بازخوانی می‌شود و ما هم در آلبوم جدیدی که در حال ضبط آن هستیم که در مایه ناز ۲ است آثار گذشتگان را مجدد بازخوانی کرده‌ایم زیرا جوانان باید این آثار را بشنوند و الگو بگیرند. هرچند جوانان بسیاری این رشته‌ها را دنبال می‌کنند اما متأسفانه اغلب محل عرضه ندارند زیرا پول و درآمد کافی ندارند. این سیستم غلط است که با پول خواننده شوند، ما در ان دوران پولی نداشتیم که برای آهنگسازی بدهیم بلکه با همدلی کار می‌کردیم در حال حاضر سیستمی راه افتاده که به فرد می‌گویند ۱۰۰ میلیون می‌گیریم و تو را خواننده می‌کنیم این آسیب بزرگی در موسیقی ما است. در موسیقی سنتی ما هم وضع به همین منوال است. هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد به طوری که اگر پسر من با حمایت من کنسرت بگذارد تا همینجا می‌توانم او را هدایت کنم و بعد از آن هنر او است که او را ماندنی می‌کند.

 

بعد از این بخش گفت‌و‌گو گزارشی از تمرین ارکستر ملی به خوانندگی سالار عقیلی و رهبری فریدون شهبازیان پخش شد.

 

اجرای کنسرت ۲۹ دی ماه در سمنان

امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید آثاری که از افشین یداللهی پخش نشده چه زمانی پخش می‌شود؟ سالار عقیلی در پاسخ گفت: یکی از این آثار برای تیتراژیک فیلم سینمایی است که هنوز اکران نشده است و دوتا کار هست که کامل پخش نشده و کار دیگر چهار هفته پیش رونمایی شد. اما در اینجا مژده‌ای برای مردم سمنان دارم که در تاریخ ۲۹ دی ماه در سمنان با ارکستر ملی ایران به رهبری استاد فریدون شهبازیان کنسرتی داریم.

 

اهالی موسیقی تنها در ختم و بزرگداشت همدیگر را می‌بینند

این هنرمند درخصوص یکی از مصاحبه‌های خود که در آن گفته بود «اهالی موسیقی همانند سایر هنرمندان همدلی ندارند، اظهار داشت: این یکی از گلایه‌های من است ما اهالی موسیقی همیشه در ختم‌ها هم را می‌‎بینیم و یا در بزرگداشت‌ها و تا بحال نشده در رستورانی جمع شویم و شامی باهم بخوریم متاسفانه همه با هم درقهر و قیافه هستند و اگر دعوت هم شویم نمی‌روند. من هرجا بدانم هنرمندان جمع هستند با افتخار می‌روم. در گذشته دورهمی‌هایی در خانه هنرمندان برگزار می‌شد که تأثیر خوبی در همدلی بین هنرمندان داشت اولین مزیت این جمع شدن‌ها این است که باعث کار می‌شود اما امروزهمه از بودن با هم فاصله گرفته‌اند و بسیاری از هنرمندان ما از جوامع فاصله گرفته‌اند. من کنسرت‌هایی که با استاد محمد موسوی برگزار کردم را مدیون آشنایی با ایشان در خانه هنرمندان می‌دانم در‌‌ همان جمع خود را به استاد معرفی کردم.

 

هنرمند باید مردمی باشد

امیرحسین مدرس از سالار عقیلی پرسید راه چاره کجاست؟ سالار عقیلی در پاسخ گفت: به نظر من اول باید از خودمان شروع کنیم و از موضع خود پایین بیاییم و بدانیم هیچ هستیم، وقتی انسان فهمید هیچ است یعنی به بالا‌ترین نقطه رسیده است ما هنرمندان وقتی به جمعی دعوت می‌شویم بهتر است برویم و نگوییم این جمع جای من نیست. امیدوارم فقط در ختم‌ها و مراسم بزرگداشت و مرگ کسی همدیگر را نبینیم و مردمی باشیم تا اتفاقات خوبی رخ بدهد.

 

نقد هر اثری باعث پیشرفت کار است

بعد از صحبت‌های سالار عقیلی قطعه «وطنم» با صدای این هنرمند نامی پخش شد و در ادامه سالار عقیلی در خصوص فضای نقد موسیقی در کشور اظهار داشت: نقد هر کاری باعث پیشرفت کار است و من همیشه از دوستان در خصوص کار‌ها می‌پرسم اغلب تعریف می‌کنند و اگر کار بد هم باشد به دلیل تعارف از بیان حقیقت خودداری می‌کنند. البته بحث سلیقه‌ای هم هست اما ما یک سلیقه عمومی داریم که هشتاد درصد مردم را تشکیل می‌دهد و این برای ما مهم است و سلیقه عمومی را نمی‌توان فدای سلیقه درصد کمی کنیم. اگر سلیقه عمومی نبود نه فیلم و نه تئا‌تر ونه موسیقی به خوبی اجرا نمی‌شد. نقد خوب انسان را به پیشرفت می‌رساند البته نه نقد مغرضانه همچنین شخصی که نقد می‌کند باید صلاحیت داشته باشد و صاحب نظر باشد. هیچکس صد درصد و کامل نیست و حتما ایرادی در کار هر کس هست که باید گفته شود تا برطرف شود. من در اوایل کار از نقد ناراحت می‌شدم ولی الان منطقی فکر می‌کنم زیرا معتقدم نقد خوب سازنده است.

 

 

 

  • 17
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش