یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۰۹:۵۴ - ۲۸ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۷۵۰۰
موسیقی

در گفتگو با گروه رستاک

قطعات موسيقی نمادی از فر هنگ مناطق ايران

کنسرت گروه رستاک,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

برگزاری کنسرت گروه رستاک در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، بهانه‌ای بود تا با گفت‌وگو با اعضای این گروه، از تجربه ها و لحظات خوش در کنار هم بودن بشنویم و بر آنیم تا لذت لحظات شیرین این گفت‌وگو را با شما در میان بگذاریم. آنچه پیشکش حضور می‌شود، گزارشی از برگزاری کنسرت گروه رستاک در جشنواره بین المللی موسیقی فجر و گفت‌وگو با برخی از اعضای این گروه است که پیشکش حضور مخاطب همیشگی روزنامه قانون می‌شود.

 

بهزاد مرادی:

«رستاک» کار گروهی، آموختن و تجربه‌های لذت بخش در کنار هم است

بهزاد مرادی، خواننده و نوازنده گروه رستاک، در گفت‌وگو با قانون با اشاره به اینکه این گروه برای هشتمین دوره متوالی در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر حضور داشت، گفت: باعث خوشحالی است که به سان جشنواره بین المللی فیلم، هر سال جشنواره موسیقی فجر به راه است و فضای بسیار خوبی برای دیدار با مخاطبان موسیقی کشور در حوزه برگزاری این جشنواره وجود دارد؛ گروه رستاک نیز مانند گروه‌های موسیقی دعوت شده که در این جشنواره شرکت کردند، مخاطبان خاص خود را در برگزاری کنسرت موسیقی سی و سومین دوره از جشنواره بین‌المللی فجر داشت و ما بسیار خوشحال هستیم که مجدد به دیدار عزیزان‌ان رفتیم و در این کنسرت نیز به سرپرستی سیامک سپهری عزیز، مجموعه‌ای از قطعات آلبوم‌های «همه اقوام من» ، «سرنای نوروز» ، «میان خورشیدهای همیشه» و نیز قطعاتی جدید را اجرا کردیم.

 

خواننده گروه رستاک با تاکید بر اینکه این گروه همواره سعی دارد نظر مخاطبان خود را به قطعات جدید معطوف کند، ادامه داد: اغلب در کنسرت‌های رستاک این روال وجود دارد که گزیده‌ای از آلبوم‌های مختلفی که توسط این گروه در سال‌های مختلف آماده شده، به پیوست آثاری که به تازگی در بازه زمانی خاص تولید شده است، اجرا می‌شود و در اجرای امسال‌مان در جشنواره هم این اتفاق رخ داد. سعی ما براین است که قطعات متنوع از مناطق مختلف ایران با نگاه و بیان رستاک برای دوستداران این نوع موسیقی اجرا کنیم و لذت می بریم از اینکه همراهان و مخاطبان‌مان فارغ از اینکه اهل کدام منطقه ایران باشند با موسیقی تمام مناطقی که اجرا می کنیم ما را همراهی می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در اجراهای مختلف جشنواره موسیقی فجر تعدد گروه‌های موسیقی زیاد است و به تبع آن برنامه ریزی و اجرا در شرایطی که ممکن است چندین گروه مختلف در یک سالن واحد اجرا داشته باشند، سخت تر است، تصریح کرد: زیبایی جشنواره‌های موسیقی به این است که یک ویترین از انواع موسیقی مختلف را آماده و به مخاطبانی که سلیقه‌های مختلف دارند ارائه می کند.

 

مرادی با تاکید بر این امر که برگزاری جشنواره‌ها زمینه ساز تبادل اطلاعات موسیقایی است و همواره دوست داریم که در برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی فجر، زمان بندی برنامه اجرای گروه رستاک به گونه ای باشد که بتوانیم از دیگر اجراهای حاضر در جشنواره نیز استفاده کنیم، تاکید کرد: این فرصت که گروه های خارجی در ایران اجراي موسیقی داشته باشند، بسیار کم پیش می‌آید و نوازندگان موسیقی ایرانی همواره دوست دارند در این فضا حضور يابند و از برنامه های موجود در این جشنواره استفاده کنند.

 

وی در ادامه گفت: همه آثاری که در گروه رستاک از مناطق مختلف ایران کار کرده ایم، به یک اندازه برایم دوست داشتنی و جذاب است؛ چرا که پس از گذشت چندین سال از فعالیت موسیقایی رستاک و تجربه و همکاری گروهی، سعی ما بر این است که براساس فضای موسیقایی قطعه مورد نظر، نگاه‌مان در بازخوانی یک اثر نگاه درستي باشد و هر قطعه‌ای که آماده می‌کنیم از نظرعزیزانی که در همان فرهنگ و منطقه زندگی می کنند قابل قبول باشد و در عین حال جذاب، برای خودمان و دوستانی که خارج از آن فرهنگ هستند، ما مدام در حال یادگیری و تجربه هستیم و نهایت تلاش‌مان را در اجرای هر چه درست تر و بهتر هر قطعه خواهیم کرد.

 

صبا جمالی:

اجرا در تالار وحدت حال و هوای دیگری دارد

صبا جمالی، نوازنده قانون گروه رستاک با اشاره به اینکه اجرا در تالار وحدت حال و هوای خاص خود و به تبع آن، استرس‌های خاص خود را دارد، گفت: همواره دوست دارم که اگر بناست در فضای جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برویم، این اتفاق در مجموعه تالار وحدت به وقوع بپیوندد و به سالن های دیگر کشیده نشود.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه های گروه رستاک، شاید تا آن اندازه که باید اجازه حضور در برنامه‌ها و رخدادهای فرهنگی را به اعضای این گروه نمی دهد، افزود: شاید در بسیاری از موارد دچار کنسرت‌های آنلاین شده‌ایم و در بسیاری از موارد از دوستانی که کنسرت می‌روند، خواسته ایم که برای ما ویديو ارسال کنند. جمالی، با اشاره به اینکه حضور در کنسرت‌های مختلف در خلال برگزاری جشنواره فجر یکی از خاصیت هایی است که این جشنواره برای اهالی موسیقی دارد، ادامه داد: به دلیل تداخل برنامه‌ها و تمرین های گروه متاسفانه زمان حضور در این کنسرت ها برای اعضای گروه رستاک پیش نمی‌آید.

 

نوازنده قانون گروه رستاک با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد دچار کنسرت های آنلاین شده‌اند، اظهار داشت: شاید برگزاری کنسرت آنلاین این امکان را به ما بدهد که در خلال تمرینات یا برنامه‌های دیگر نیز بتوانیم به تماشای اجرای گروه‌های دیگر موسیقی ایرانی و خارجی بنشینیم.

 

جمالی با تاکید بر این امر که اگر برنامه‌های گروه به او اجازه می‌داد، در تمامی کنسرت‌های موسیقی مقامی در این جشنواره شرکت می‌کرد، تصریح کرد: اگر زمان داشتیم که به دیدن موسیقی بنشینیم، خایابان ها را متر می‌کردیم و از این تالار به آن تالار می‌رفتیم. به یقین حضور در کنسرت های موسیقی اتفاق بسیار لذت بخشي است و لحظاتی است که به یک نوازنده موسیقی خوش می گذرد.

 

وی با تاکید بر این امر که یک قطعه موسیقی برای موفقیت باید با مخاطب ارتباط بسیار خوبی برقرار کند،گفت: قطعه موسیقی باید به گوش آشنا بیاید و رستاک مُهر خاص خود را دارد که بر اساس اهداف مد نظر گروه روی قطعه می خورد که این اهداف به مرور زمان بسط و گسترش نیز پیدا کرده و به چکیده‌ای رسیده که در نهایت قابل ارائه به مخاطبان شده است.

 

دینا دوستی:

تراکم برنامه‌های رستاک کمتر اجازه حضور در برنامه های موسیقی را به ما می‌دهد

دینا دوستی، نوازنده گروه رستاک با اشاره به اینکه برگزاری برنامه‌های متعدد برای این گروه، کمتر اجازه حضور در کنسرت‌های موسیقی را به اعضای این گروه می دهد، گفت: در بسیاری از موارد همزمانی ساعات برگزاری کنسرت های مختلف و تمرین‌های این گروه موجب شده است که نتوانیم در این برنامه ها حضور پیدا کنیم اما با این حال از بسیاری از اجراهایی که در تهران برگزار می‌شود، استفاده کرده‌ایم.

 

وی در ادامه با اشاره به نحوه برگزاری کنسرت در فضای تالار وحدت با اشاره به اینکه این گروه در چهارمین شب از برگزاری جشنواره به استقبال مخاطبان خویش رفته‌اند، افزود: دو نوازی نی انبان و دمام از نوای گرم بوشهر خبر داد و با قطعه «هله مالی» کنسرت رستاک آغاز شد.

 

دوستی در همین راستا، با اشاره به اینکه در ادامه کنسرت فرزاد مرادی با جمله ای از ماکسیم گورکی که می گوید به همان اندازه که هنرمندان هنر را پیش می برند، مخاطبان‌شان نیز در پیشبرد هنر سهیم هستند، برنامه را ادامه داده است، گفت: فرزاد مرادی از طرف گروه از استقبال بی نظیر مخاطبان کنسرت رستاک در نخستین روز هفته، تشکر کرد.

 

نوازنده کمانچه گروه رستاک، با اشاره به اینکه در بخشی دیگر از کنسرت، قطعه «سکینه» از شهر کرمان و از منطقه منوجان، یکی از مناطق جنوبی کرمان با تنظیم متفاوت رستاک برای مخاطبان ارائه شد، اظهار داشت: در ادامه، لیلا با رقص زیبای کرمانجی و پس از آن قطعه گل گل از منطقه آذربایجان و از آلبوم «همه اقوام من» اجرا شد.

 

دوستی با اشاره به فرزاد مرادی، از طرف گروه رستاک از همدلی، کمک و همیاری مردم در واقعه زلزله کرمانشاه در برگزاری این کنسرت تقدیر و تشکر کرد، ادامه داد: در ادامه با اجرای یکی از مقام‌های تنبور با بازسازی جدید رستاک، به مخاطبان خویش گفتیم که این واقعه هرگز فراموش نمی شود.

 

وی با اشاره به اینکه پس از اجرای این قطعه سکوت و فضای معنوی خاصی در سالن برگزاری کنسرت حاکم شده است، گفت: پس از این قطعه، قطعه «بارون» از منطقه لرستان و قطعه «رعنا» از منطقه گیلان اجرا شد و پس از اجرای آواز کردی بهزاد مرادی، قطعه های «بوتورای» و «واسونک» که یکی از شادیخوانی های فارس و شیراز است، اجرا شد.

 

دوستی ادامه داد: در پایان کنسرت نیز گروه با اجرای قطعه «سوزله و سینجانه» و اجرای همزمان رقص کردی چهار تن از اعضای گروه، پایان خوش و خاطره انگیزی را برای این کنسرت رقم زدند.

 

اکبر اسماعیلی پور:

اجرای قطعات برایم تفاوتی ندارد

اکبر اسماعیلی پور، با تاکید بر این امر که تمامی نوازندگان گروه رستاک از اجرای قطعه لذت می‌برند، گفت: به همین دلیل است که مخاطب می‌تواند با قطعات تولید شده توسط گروه ارتباط بسیار خوبی برقرار کند. وی در پاسخ به این سوال که كدام قطعه از قطعات تولید شده توسط گروه رستاک برای وی حال و هوای خاص تری دارد، ادامه داد: اگر بخواهم بگویم فلان قطعه از فلان آلبوم رستاک را بیشتر دوست دارم، زمانی که بناست به اجرای موسیقی بپردازم، در مواجهه با قطعه این حس را ندارم و به یقین اجرای قطعه برایم با اجرای دیگر قطعات تفاوتی نخواهد داشت.

 

یاور احمدی فر:

یک قطعه موسیقایی نمادی از شخصیت فرهنگی یک منطقه است

یاور احمدی فر، نوازنده دف و سازهای کوبه‌ای گروه رستاک با اشاره به اينكه بازتولید قطعات توسط رستاک، به گونه ای عمل می شود كه اثر برای همه جذابیت های خاص خود را داشته باشد، گفت: یک قطعه موسیقایی نمادی از شخصیت فرهنگی یک منطقه است.

 

 

ghanoondaily.ir
  • 12
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش