جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۷:۰۷ - ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۶۰۴۲۶۳
موسیقی

سنت شکنی آلبوم «ابراهیم» محسن چاوشی

آلبوم ابراهیم محسن چاوشی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
در این وانفسای امروز بازار موسیقی که خواننده هایی یک شبه ره ۱۰۰ ساله می روند و کنسرت هایشان یکی پس از دیگری در نوبت قرار می گیرد، محسن چاوشی سالهاست که با سبک خاص خودش همواره هوادارانش را راضی نگه داشته و این بار نیز با آلبوم «ابراهیم» سنت شکنی کرده است.

به گزارش ایرنا، در چند سال اخیر خواننده هایی بوده اند که با یکی دو آلبوم و یا تک آهنگ خیلی زود بر سر زبان ها آمدند و خیلی زودتر از سر زبان ها افتادند. اما چاوشی از همان ابتدا که با «کفتر چاهی» شناخته شد، همواره روند رو به رشد خود را حفظ کرد.

 

«سنتوری» اوج شاهکار چاوشی در زمان خود بود. دورانی که خیلی ها می گفتند صدای یکی از خواننده های لس آنجلسی را تقلید می کند. پس از سنتوری بود که همه این خواننده را به عنوان یک صاحب سبک کار بلد شناختند. 

 

شاید صدای چاوشی برای خیلی ها خوشایند نباشد اما وقتی می گویم صاحب سبک است، یعنی هر جا که قطعه ای از وی پخش شود، صدایش قابل تشخیص است و همه به خوبی میشناسندش. شما قطعه‌ای از چاوشی را با هیچ خواننده دیگری نمی‌توانید اشتباه بگیرید، حتی اگر به کمک «سینتی سایزر» و «دیستورت» کردن صدایشان بخواهند به او نزدیک شوند.

 

غمگینی قطعات چاوشی هوادارانش را محدود می کرد. «پاروی بی قایق» نقطه عطفی برای آغاز راهی پر پیچ و خم برای چاوشی بود. قطعاتش کم کم رنگ اجتماعی و سیاسی گرفتند، هر چند مضموم عاشقانه همچنان در ترانه هایش مشهود بود.

 

روند رو به رشد چاوشی ادامه پیدا کرد تا آلبوم «امیر بی گزند». این خواننده، سبک جدیدی را با مولانا خوانی و تلفیق موسیقی کلاسیک با پاپ ایجاد کرد. صدای بم چاوشی با اشعار حافظ و سعدی آنچنان هماهنگ نیست اما اشعار مولانا با آن ریتمی که دارد در کنار صدای بم و گرفته چاوشی و با تلفیق سبک پاپ که رگه هایی از راک هم داشت به خوبی هماهنگ شد. حالا چاوشی با سبک خاصش پر طرفدارترین خواننده کشور شد و در صدر خواننده ها قرار گرفت. شاید تلفیق موسیقی پاپ با کلاسیک رمز موفقیت چاوشی باشد.

 

اعتماد به نفس بالای چاوشی باعث شد، روز به روز ترانه هایش بهتر، صدایش پخته تر و طرفدارانش بیشتر شود. چاوشی با خواندن در سریال «شهرزاد» به اوج محبوبیت رسید. «رفیقم کجایی» بیشترین محبوبیت در بین ترانه های سال را کسب کرد.

 

اما حالا چاوشی سبک جدیدی را ارائه کرده است و از ترانه های غمگین، عاشقانه، اجتماعی و سیاسی، در نهمین آلبومش به سمت موسیقی عرفانی آمده است. 

 

«ابراهیم» تازه ترین اثر چاوشی نیامده غوغا بر پا کرده است. پس از دریافت مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتشار این اثر، این روزها در فضای مجازی صحبت از شاهکار جدید چاوشی است.

 

در این آلبوم هم چاوشی و هم یار دیرینه‌اش «حسین صفا» از تجربه‌های قبلی درس‌های خوبی گرفته‌اند. صفا سعی کرده در کلماتش همان وزن اشعار کلاسیک را حفظ کند که در آلبوم قبلی چاوشی نشان داده خوب می‌تواند روی این واژه‌ها مانور بدهد.

 

شاید خیلی ها بگویند، این اشعار حسین صفا است که جلوه خاصی به قطعه ابراهیم داده است اما با کمی تامل می توان به اوج شاهکار چاوشی نیز پی برد. 

 

نمی‌توان توقع داشت «ابراهیم» آلبومی باشد که در روزمرگی هایمان می شنویم. فضای آلبوم سنگین است و حسابی از مغز آدم کار می‌کشد. به همین خاطر شاید مناسب این نباشد که هرجا و با هر کسی شنیده شود. هوشمندی دست‌اندرکاران آلبوم «ابراهیم» در این است که قطعه اول و آخرشان بهترین قطعات آلبوم هستند که می‌توانند هیت شوند. «جهان فاسد مردم را» از همان امتیازهایی بهره می‌برد که قطعه «ببر به نام خداوندت».

 

اینجا البته سعی شده تم شرقی به راک بچربد. تجربه‌اش بیشتر شبیه همان مولاناخوانی‌های «امیر بی‌گزند» است. ترانه حسین صفا هم همان حال و هوا را زنده می‌کند.

 

در قطعه اول چاوشی سنگ خود را محکم می کوبد و با شاهکارش که بهترین قطعه آلبوم هم هست بار دیگر شایستگی های خود را نشان می دهد.

ببر به نام خداوندت

که لطف خنجر ابراهیم

به تیز بودن احکام است

نبخش مرتکبانت را

تو حکم واجب الاجرایی

و عشق جوخه اعدام است

 

اما در قطعه «ای ماه مهر» که شرح فقر کودک مدرسه‌ای است و حال و روز کودکان کار را بیان می کند، شبیه قصه های سریال‌ها و فیلم‌های دهه شصت و اوایل دهه هفتاد از کار درآمده:

ای ماه مهر، ماه بداخلاق

با ایده‌های محکم و خلاق

ما را بزن به خط کشی از چوب

ما را بزن به ترکه ی مرطوب

تا در درون کودک دیروز 

مردان بی شمار بمیرند

مادر مداد قرمز من کو 

کو لقمه هایه نان و پنیرم

 

البته پایان این قطعه که گیتار و درامز بخش راک را به اوج می‌رسانند و بعد برای چند ثانیه «میثم مروستی» آن را به چهارگاه پیوند می‌دهد، خلاقانه است و نمره قبولی را می‌گیرد.

 

حالا با این همه شاهکار همه منتظر برگزاری کنسرت از سوی چاوشی هستند. اینکه چاوشی تا کنون هیچ کنسرتی برپا نکرده، سوالی است که جوابش همچون کلاف سردرگم در ذهن هواداران بی جواب مانده است.

 

شاید در روزهای آینده «ابراهیم» پرفروش‌ترین آلبوم بازار موسیقی شود هرچند رقیب قدری مثل آلبوم «ایران من» همایون شجریان و سهراب پورناظری هم در راه دارد.

 

با این تفاسیر «ابراهیم» از آن دست آلبوم‌هایی است که تبش کمی بعد فروکش می‌کند چرا که نمی‌شود زود به زود سراغش رفت، اما بدون شک در آینده به یکی از ماندگارترین آثار موسیقی ایران تبدیل می‌شود. آلبومی که زمان برایش معنا و مفهوم خاصی ندارد؛ چرا که مستقیم به درون روحمان نفوذ می‌کند.

 

  • 19
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش