دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۴ - ۱۹ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۴۹۳۶
موسیقی

فرزاد مرادی، خواننده گروه رستاک:

ما پلی هستیم بین مردم و موسیقی مناطق مختلف

فرزاد مرادی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

گروه موسیقی «رستاک»شامگاه دوشنبه ۱۷ دی در سالن مرکز همایش‌های برج میلاد تهران با مخاطبانش دیدار کرد. در این کنسرت که همانند اجراهای پیشین گروه به سرپرستی و نوازندگی سیامک سپهری و خوانندگی فرزاد و بهزاد مرادی برگزار شد قطعاتی نوستالژیک از نواحی مختلف ایران از جمله آذربایجان، گیلان، کرمان، خراسان، لرستان، کردستان، بختیاری، بوشهر و فارس به اجرا درآمد.

 

فرزاد مرادی از خوانندگان گروه موسیقی رستاک است. او در خانواده ای هنرمند‌ زاده شده و زادگاهش قصرشیرین است و در کنار دیگر برادرش بهزاد مرادی نزدیک به ۲۰ سال همراه و همنوا با این گروه موسیقی بوده‌اند، گروهی که امروزه طرفداران بسیاری دارد و توانسته نوای اصیل موسیقی فولکلور ایران را البته به گونه ای متفاوت به گوش مردم دنیا برساند. فرزاد برادر بزرگتر است و آشنایی‌اش با سیامک سپهری (سرپرست گروه رستاک) به سال های خیلی دور می‌رسد آن زمان که نوزده یا بیست ساله بود. گفت‌و‌گوی کوتاه با این خواننده را درادامه می‌خوانید: 

 

اکثر قطعاتی که درکنسرت گروه موسیقی رستاک اجرا و شنیده می‌شود تکرارکارهای گذشته بوده که بالطبع برای مخاطبان هم تازگی ندارد و این گونه به نظرمی رسد که گروه «رستاک» در اجرای آثارش به تکرار رسیده. نظرشما دراین باره چیست؟

در اکثر کنسرت‌های موسیقی که در دنیا برگزار می‌شود هدف ارتباط مستقیم مخاطبان با هنرمندان و حمایت از آنها بوده و مردم هم درقبال تجربه گوش دادن به آثارهنرمند مورد علاقه خود و حس خوبی که نسبت به این کارها دارند ترجیحشان براین است آن اجراها را از نزدیک و به‌صورت مستقیم به تماشا بنشینند. اجرای قطعات پرمخاطب موضوع همیشگی و مورد بحث گروه ما بوده و هست و این دغدغه وجود داشته آیا در برنامه کنسرت هایمان همان قطعات جدید را اجرا کنیم یا آثار گذشته را! به عنوان مثال دریکی از کنسرت‌های گروه رستاک رپرتوار کاملاً متفاوت و جدیدی اجرا شد و درهمان برنامه مردم نسبت به این موضوع اعتراض داشتند و درخواست اجرای آثاری را داشتند که پیش از این شنیده بودند.

 

اما با توجه به این‌که تمامی کارهای اجرا شده ازآهنگسازی تا پژوهش و انتخاب اشعاربا تلاش و همکاری همه اعضای گروه بوده سعی می‌کنیم با استفاده از تجربه‌هایی که در اجراهای داخلی و خارجی بدست آورده‌ایم حتی المقدور از قطعاتی استفاده کنیم که بازخورد بسیار خوبی در بین مخاطبان داشته و بهتر است بگوییم بیشتر هدفمان در کنسرت ها، حرکت با خواسته‌های مردم است البته ما سعی می کنیم از آثار جدید هم بهره ببریم تا فردی که زمان برای دیدن این کنسرت گذاشته و هزینه بلیت کرده است با یک حال و خاطره خوش این کنسرت را به پایان برساند.

 

درآلبوم‌های موسیقی چه طور؟ آیا تنوع کاری وجود دارد؟

گروه موسیقی «رستاک» تا به امروز یک آلبوم صوتی و ۴ آلبوم تصویری منتشر کرده و در هرآلبوم حدود۶-۷ قطعه از مناطق مختلف ایران بازآفرینی شده است و تلاش ما براین بوده درهرآلبوم به سراغ حداقل یک یا چند منطقه جدید برویم.دربخش پژوهش موسیقی اقوام تقریباً تمامی اعضا گروه همکاری دارند اما من و بهزاد مرادی (برادرم) به دلیل اجرای بخش خوانندگی نگاه جدی تری به این موضوع داریم و سعی می‌کنیم تمامی ژانرهای موسیقی مناطق را بدرستی گوش بدهیم تا با لحن و لهجه موسیقی آنها آشنا شویم. البته نوازنده‌های گروه هم به همین شکل می‌بایست با نواختن ساز آن منطقه آشنایی نسبتاً نزدیکی داشته باشند خوشبختانه برخی از اعضای گروه زادگاهشان در بخشی از مناطق ایران بوده و این می‌تواند کمک بزرگی به آرشیو موسیقی اقوام ما باشد.

 

گروه «رستاک» موسیقی نواحی را به‌صورت شهری شده به مردم معرفی می‌کند نه آنچه که درقالب یک موسیقی اصیل است.آیا تا به امروز رعایت شرط امانتداری در حفظ موسیقی نواحی را داشته اید! چرا که برخی پژوهشگران براین نظرند در معرفی تعدادی از قطعات این گروه اشتباهاتی صورت گرفته است و پژوهش‌ها چندان مستند نیست.

 

به عقیده من جنس موسیقی فولک کارکرد آیینی و اجتماعی دارد و زمانی که این موسیقی از اتمسفر اجتماعی خود خارج می‌شود دیگر نمی‌توانیم آن را صددرصد اصیل بنامیم. بطور مثال موسیقی که در مراسم عزاداری بوشهر اجرا می‌شود اگربه فضای شهری یا روی استیج راه یابد از قالب اصلی و کارکرد اجتماعی خود خارج شده است. من نوازنده موسیقی فولک هستم و از ۵ سالگی تنبور که یک ساز محلی کردستان است می‌نواختم اما وقتی تحت تأثیر موسیقی دیگری قرار می گیرم ناخودآگاه تغییراتی در نگاه من و در نوازش و روایت این ساز به وجود می‌آید. بسیاری از موسیقیدانانی که فعالیتشان در حوزه موسیقی نواحی است وقتی که به روی استیج می‌روند نوازندگیشان به مرور زمان تحت تأثیر فضای فعالیت جدید قرار می‌گیرد. گروه موسیقی رستاک همواره سعی کرده پلی بین مردم مناطق مختلف با موسیقی نواحی دیگر ایران باشد و هیچ گاه ادعایی دراجرای اورجینال نداشته‌ایم و هدف ما نیز این نیست چرا که نمونه‌های اصلی آن به بهترین شکل توسط اساتید و هنرمندان موسیقی نواحی اجرا شده است. ما سعی می‌کنیم پلی باشیم که توجهات را به این گونه از موسیقی جلب کنیم تا موسیقی مناطق با یکدیگر در ارتباط باشند و به یک زبان مشترک برسیم. و در عین حال به گونه ای اجرا شود که حتی مخاطبان خارجی و غیر ایرانی هم با آن ارتباط برقرار کنند.

 

اما در خصوص پژوهش‌هایی که انجام می‌شود باید بگویم در مناطقی که همجوار هم هستند گاهی اوقات ملودی‌های مشترکی هم شنیده می‌شود که البته هر کدام روایت خود را دارند.بطور مثال ملودی‌های شرق، غرب و مرکز مازندران در لحن و لهجه و روایت‌های خود متفاوتند. نهایتاً تلاش ما این است کارهایمان با منابع موثقی تهیه شود تا کار خودمان زیر سؤال نرود. البته اگر خطایی هم بوده سهواً بوده و نهایت تلاشمان را به کار می‌گیریم که به مرور زمان این خطاها را به صفر برسانیم.

 

 

iran-newspaper.com
  • 18
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش