جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۱:۰۹ - ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۱۲۹۶
موسیقی

پرونده‌ای درباره سازهای ابداعی به همراه گفت‌و‌گو با کیوان ساکت نوازنده و آهنگ ساز

ساز نو هم مانند شعر نیما مخالف دارد

موسیقی ایرانی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

جهان موسیقی هر روز در حال تغییر است. بخش بزرگی از این جهان در حال نو شدن را نوای سازهایی می سازند که موسیقی بدون آن‌ها وجود ندارد. هرچند برخی از این سازها راه دشواری در زمان برای پذیرفته شدن توسط نوازندگان رفتند و  البته بسیاری از سازهای ابداعی  نو با شکست مواجه شدند.

 

به تازگی اهدای جایزه خوارزمی به طراحی ساز «نوتار» با انتقاد شدید کیوان ساکت، نوازنده و آهنگ ساز کشورمان روبه‌رو شده است. به عقیده او شایسته است جشنواره خوارزمی به دبیری دکتر اللهیاری بابت اهدای اشتباه این جایزه پاسخگو باشد و از جامعه موسیقی و سازندگان تار پوزش بخواهد.

 

ادامه گفت‌و‌گویمان را در ادامه خواهید خواند.

 

هر کدام از سازهای فعلی روزی یک ساز ابداعی بودند. حال این ابداع ساز تا چه اندازه ضرورت دارد؟

ضرورت‌های ابداع یا تحول یک ابزار موسیقی را نیازهای هنرمندان و موسیقی مشخص می‌کند. در طول تاریخ همواره آهنگ سازها به صدای تازه و افزودن وسعت ساز و سازهایی نیاز داشتند تا با آن بهتر بتوان احساس موسیقی را بیان کرد و تعامل سازندگان ساز با نوازندگان و آهنگ‌سازان منجر به ابداع سازهای جدید، تکامل بخشیدن به سازهای موجود و گسترش ابزار موسیقی شده است.

 

بنابراین تا زمانی که آهنگ ساز و نوازنده احساس کند به وسعت، جنس و امکانات دیگری در نواختن نیاز دارد با سازنده‌ها همکاری می‌کند ودر پاره ای موارد سازی  ابداع  یا کامل می‌شود. برای نمونه می توان  استاد قنبری مهر  را نام برد که خدمات و ابداعات ایشان در ساز سازی  بسیار کارآمد و گسترده است. برای کوک سنتور، تنبک و سرپنجه‌های  تار و سه‌تارو ... . طراحی بسیار جالبی کرده که در نوع خود بی‌نظیر است و امکانات ساز را گسترش داده.

 

تا به حال توسط استاد شجریان، کیهان کلهر و حسین علیزاده سازهایی ابداع شده است. آیا این سازها موفق بوده‌اند؟

نمی‌توان به سازی که یک نوازنده آن را می‌سازد و تنها خود از آن استفاده می‌کند ساز موفقی گفت. ساز شورانگیز ساخته استاد قنبری‌مهر که نوعی از سه‌تار ترکیبی با چوب و پوست است، اکنون بیش از دیگر سازها رایج شده است یا تار باس که استاد وزیری آن را ابداع کرد اکنون در همه گروه‌ها استفاده می‌شود. در حالی که سازهای ابداعی دیگر هنوز مقبولیت عام پیدا نکرده‌اند.

 

دلیل این مورد اقبال عام واقع نشدن همان مقاومت همیشگی در برابر نوآوری‌هاست؟

نوازنده‌ها به دلایل مختلفی مانند مشکل صدا، طرز نواختن و ... هنوز رابطه قابل توجهی از نظر عاطفی و کاری با این سازها پیدا نکردند. از سوی دیگر، در جوامعی مانند ایران که بافت و تفکر سنتی در جامعه حاکم است ،آدم‌هایی مانند استاد قنبری‌مهر که نوآوری می‌کنند و حتی ابداع‌شان بر پایه تفکر عمیق، اطلاع از گذشته و تکنیک بالایی است، ممکن است با مخالفت رو‌به‌رو ‌شوند همان‌طور که نیما یوشیج در ابتدای کار با مخالفت‌ها و انتقادهای بی‌شماری مواجه بود و این اتفاق ممکن است همیشه در جامعه تکرار شود.

 

تکراری که به شکست «نوتار» هم انجامیده است.

درخصوص نوتار بله. حداقلش این است که در این ساز به دلیل بریدن کاسه تار آن را به یک ساز نازیبا و عقیم تبدیل کرده‌‌اند. کدام استاد نوازنده تار از نواختن آن کمردرد گرفته که به این بهانه کاسه تار را بریده‌اند همچنان که این طرح در ۶۰ سال پیش شکست خورده است. من به نیابت از جمع زیادی از هنرمندان اعلام می‌کنم جشنواره خوارزمی باید بابت این که ابداعات استاد بزرگ ابراهیم قنبری‌مهر را نادیده گرفته و به سازی که قبلا توسط غلامحسین نور جهان ساخته شده، جایزه داده است عذرخواهی و با اعلام اشتباه اقدام به پس گرفتن آن کند.

 

معرفی چند ساز ابداعی در موسیقی ایرانی

 

قصه سازهای نو

 

شاه کمان

 

موسیقی ایرانی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
موسیقی ایرانی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

این ساز محصول تلاش ۱۵ ساله کیهان کلهر و پیتر بیفن است. شاه کمان در اصل کمانچه‌ای با ۸ سیم واخوان است که طرحی شبیه کمانچه دارد و صدایش به صدایی مابین کمانچه و چنگ می‌ماند و البته صدای بم‌تری نسبت به کمانچه دارد. این ساز در کنسرت‌های مشترک کیهان کلهر و حسین علیزاده به صورت دونوازی با «شورانگیز»  روی صحنه رفته است.

 

صراحی

موسیقی ایرانی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
موسیقی ایرانی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

 

استاد محمدرضا شجریان حداقل ۱۴ ساز ابداعی مانند باربد، ساغر، شهرآشوب و... را در کارنامه خود دارد . «صراحی»که از مهم‌ترین آن‌هاو جزو سازهای زهی آرشه‌ای است و امکانات سازهای خانواده ویولن را دارد، شهریور ۸۷ توسط او طراحی و ساخته شد و استاد شجریان به دلیل شباهت آن به صراحی(نوعی ظرف) این نام را برایش برگزید. او از این ساز در کنسرت خود در همان سال استفاده کرد.

 

 

سلانه

موسیقی ایرانی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

 

این ساز ساخته مشترک حسین علیزاده و سیامک افشاری نیز از تبار سازهای زهی و خانواده تنبور است که گفته می‌شود به آن زخمه می‌زنند. جالب این که سابقه این ساز به ایران باستان برمی‌گردد و کوشش حسین علیزاده منجر به بازسازی و احیای آن شد به طوری که او آلبومی شامل بداهه‌نوازی  به همین نام نیز دارد.

 

به گفته او این ساز ترکیبی از بربط، سه تار و تنبور است و چون سلانه‌ سلانه وارد موسیقی شده این نام را به خود گرفته است.

 

 اکرم انتصاری 

 

khorasannews.com
  • 19
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش