دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۰:۴۵ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۵۳۹۱
موسیقی

صابر قدیمی:

وقتی تهیه‌کنندگان پفک فروش به صحنه موسیقی می‌آیند!/ چرا ترانه‌هایی که استاندارد نیستند، مجوز می‌گیرند؟

صابر قدیمی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
قدیمی ترانه سرای کشورمان از مافیای موسیقی و صدور مجوز برای ترانه‌هایی که فاقد اصول ادبی هستند، انتقاد کرد.

صابر قدیمی ترانه سرای معاصر کشورمان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره تجاری شدن موسیقی کشورمان گفت: من شخصاً با تجاری سازی هیچ صنعتی مخالف نیستم، موضوع اینجاست کسانی که در یک جایگاهی قرار می‌گیرند آیا استعداد و لیاقت کافی را دارند؟ به وسیله هزینه‌های میلیونی به یک جایگاه رسیده و خواننده شده اند یا به واسطه کنارگذاشتن خوانندگان پیشکسوت توانسته اند مشهور شوند و کسب درآمد کنند؟

او ادامه داد: فرآیند رسیدن به کنسرت دیگر مانند گذشته متکی به استعداد و صدای خوب نیست؛ بلکه به وضع مالی فرد یا پدرتان بستگی دارد و هرچه پول بیشتری خرج کنید به شهرت بیشتری خواهید رسید. در حال حاضر شما برای خواننده شدن کافی است به یک تهیه کننده مراجعه کنید و به او پول بدهید تا شما را خواننده کند؛ چرا که در شرایط موجود اصلا صدا و استعداد جایگاه و ارزشی ندارد و با دستگاه درست می‌شود.

این شاعر جوان اظهار کرد: موسیقی هم مانند صنعت سینماست؛ در حرفه‌ بازیگری هم چهره‌ فرد ملاک است و هم پولی که در جیب دارد؛ جالب این است پس از اینکه پول زیادی خرج می کنند تا خواننده شوند و کنسرت برگزار کنند، سود بسیار زیادی به تهیه کننده می‌رسانند! درواقع بعضی از خوانندگان حال حاضر اجاره داده می‌شوند و درصدی محدود از فروش کنسرت‌ها نصیب خودشان می‌شود.

قدیمی درباره فضای مجازی گفت: الان مشکل فضای مجازی است که به دست برخی تهیه کنندگانی که هیچگونه علاقه و عرقی به موسیقی ندارند اداره می‌شود. درنتیجه آهنگ‌های خوانندگانی که بویی از استعداد و صدای خوب نبرده اند، یک شبه در همه جا منتشر می شود. به طوری که شما در هر خانه یا ماشینی وارد می شوید آهنگ‌های آن‌ها را می‌شنوید. البته اگر این آهنگ اثر خوب و استانداردی باشد، هیچ ایرادی ندارد، مشکل اینجاست که این دست آهنگ‌ها کاملاً فاقد استاندارد‌های لازم و ابتدایی هستند.

او افزود: بخشی از مشکلات موجود به سیاست گذاری‌های غلط مربوط می شود که ما خواننده‌های خوبمان را به علت‌های مختلف که گاه با یک مذاکره کوتاه حل شدنی بوده است، کنار گذاشته و راه را برای ورود افراد بی استعداد باز کرده ایم. نتیجه این سیاست غلط هم این می‌شود که یکی از همین خواننده‌ها که هنوز به جایگاه و شخصیت لازم شهرت نرسیده است به یک مامور سیلی می‌زند!

تهیه کنندگانی که دلسوز موسیقی نیستند

قدیمی در مورد نبود افراد دلسوز در هنر اول کشور گفت: مشکل اصلی این است که بعضا تهیه کنندگانی وارد موسیقی شده اند که دلسوز هنر اول نیستند و اصلا مشخص نیست درگذشته چه فعالیتی انجام داده اند. برخی از این افراد تا چندی پیش پفک می‌فروختند! زمانی که متوجه شده اند فضای موسیقی پر رونق است به این حرفه روی آورده و بر این باور هستند که همان گونه که پفک نمکی را به فروش می‌رساندند، حالا هم باید خواننده را بفروشند؛ حتی تعدادی از تهیه کنندگان به طور مستقیم از لفظ فروش برای خواننده استفاده می‌کنند.

تاریخ مصرف برخی خوانندگان از تاریخ مصرف شیر  هم کمتر است!

این ترانه سرا با اشاره به اینکه برخی خوانندگان تاریخ مصرف دارند، گفت: بعضی از خواننده‌هایی که امروزه وارد موسیقی می‌شوند، تاریخ مصرفشان از تاریخ مصرف شیر کمتر است. دو روز تبلیغ می‌شوند، با صرف هزینه‌های میلیونی چند کنسرت برگزار می‌کنند و خیلی سریع هم کنار می‌روند. این امر در واقع کشف و خنثی سازی یک استعداد است؛ البته اگر استعدادی وجود داشته باشد.

او ادامه داد: استعداد‌های ما در شهرستان‌ها هستند. تا زمانی که بازار موسیقی به این شکل و در دستان افرادی خاص باشد که تمام سالن‌ها را بین خودشان تقسیم می‌کنند و خوانندگان خودشان را به نمایش می‌گذارند، هیچ وقت آن استعداد‌ها دیده نمی‌شوند و مجالی برای رشد و شکوفا شدن نخواهند داشت.

قدیمی در ادامه در اعتراض به مجوز‌ها گفت: موضوع مهم دیگر این است که برخی از ترانه‌ها در شورای صدور مجوز که با حضور ادیبان بزرگ اداره می‌شود، مجوز نمی گیرند؛ اما همین آثار پخش می‌شوند. پس مجوز خود را چگونه و از کجا دریافت می‌کنند؟ باید بگویم که بعضی از ترانه‌ها به هیچ عنوان استاندارد نیستند و تمامی ایراد‌های یک شعر را دارا هستند و می توان از آن‌ها به عنوان نمونه یک شعر کاملاً غلط برای آموزش استفاده کرد.

او ادامه داد: در گذشته خواننده با من تماس می‌گرفت و درخواست شعری خوب می داد، ولی الان به دنبال شعر نیستند و فقط چند کلمه می‌خواهند که جذاب باشد و اصلا معنای ترانه اهمیتی برایشان ندارد. به عنوان مثال در یک ترانه گفته شده است «لااقل بهتر از دونفر آخری دلبر جان»! واقعا همچین شعری چگونه مجوز گرفته است؟

قدیمی تصریح کرد: ما در حال باختن هنر اول کشورمان هستیم و افراد پیشکسوت و کار بلد هم دیگر جایگاهی ندارند. بار‌ها دیده شده که به کنسرت‌ها دعوت می‌شوند، اما مورد تشویق جزئی قرار می‌گیرند و توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود. در واقع از آن‌ها استفاده ابزاری می‌شود برای خود نمایی بیشتر.

قدیمی درباره ابتذال در موسیقی هم اظهار کرد: به معنای واقعی در حال حرکت به سوی ابتذال هستیم و ترانه‌های ما حداقل‌های یک شعر را هم ندارند. در نتیجه جوانان با استعداد کشورمان هیچ وقت دیده نخواهند شد. هر روز یک دسته از افراد با موسیقی‌های تکراری و بی محتوا روی کارمی آیند و مافیا تشکیل می دهند. ادعای این افراد هم این است که ما خواسته‌های مردم را برآورده می‌کنیم؛ در صورتی که اصلا اینطور نیست.

وی افزود: مردم آثار فاخر و خوب که دارای متن، ملودی، تنظیم درست و استاندارد است هم گوش می‌دهند. مانند آثار خوانندگانی همچون محسن چاووشی، علیرضا قربانی، رضا صادقی و....

قدیمی درباره نتیجه این فرآیند گفت: الان موسیقی اصلا اوضاع خوبی ندارد، در یک شرایط نابسامان و نامساعد قرار گرفته که کم کم به جایی خواهیم رسید که همین تعداد اندک از خوانندگان خوب و اصیل کشورمان هم گوشه نشین می‌شوند. این امر به نفع کسانی است که درحال فعالیت با کار‌های بی اصول هستند.

وی در پایان یادآور شد: نزدیک به یک دهه است که گرفتار چنین موضوعاتی هستیم و در دو سال اخیر شدت گرفته است. باید تغییر رویه‌ای در نهاد‌های مجوزدهنده به وجود بیاید و صرفاً از اصرار بی مورد به حذف یکسری از کلمات کلیدی دوری کنند و تبعیض‌ها کنار گذاشته شود. شورای موسیقی هم باید تصمیمات جدی بگیرد و به هر ترانه‌ای مجوز کار ندهد؛ در حال حاضر شاهد صدور مجوز برای ترانه‌هایی هستیم که بدیهیات یک شعر فارسی را هم دارا نیستند.

  • 11
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش