سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۰۸:۲۷ - ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۲۸۲۷
موسیقی

توضیحات عقیلی درباره حاشیه‌های کنسرت اخیر/ حرکات نمایشی کنسرت من مجوز داشت!

سالار عقیلی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
سالار عقیلی با وجود ویدیوهایی که به وفور در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شده از حضور یکی از زنان هنرپیشه بر روی صحنه و انجام حرکات موزون که با شئونات جامعه همخوانی ندارد را قویّا رد کرده و آن را «کذب محض» عنوان می‌کند!

یکی از بحث‌های داغ این روزهای موسیقی حواشی کنسرت اخیر شماست. بفرمایید جریان خبرهایی که حاکی از انجام حرکات موزون بر روی صحنه کنسرت شما که به خانم فرزانه کابلی هم نسبت داده شده از چه قرار است. آیا این اخبار صحت دارد یا خیر؟ لطفا به صورت شفاف و دقیق توضیح بفرمایید.

خانم فرزانه کابلی مهمان کنسرت ما بودند و به هیچ عنوان روی صحنه هیچ حرکتی نکردند. این هنرمند تنها برای ادای احترام روی صحنه آمدند و بعد هم از صحنه پایین رفتند و این تمام حضور او روی صحنه بود بدون هیچ کم و کاستی.

پس خانمی که روی صحنه حرکات فرم و باله‌ مانند انجام می‌داد چه کسی بود؟

این‌ها یک گروه حرکت‌های نمایشی بودند که از «انجمن هنرهای نمایشی» مجوز داشتند. چندین بار هم فیلم‌هایش را برای ارشاد فرستادیم و ناظرین در جلسات تمرین این گروه با ما حضور یافتند و از نزدیک همه چیز را دیدند و ارزیابی و تایید کردند. مگر می‌شود کسی بدون مجوز روی صحنه برود؟ در ضمن ما سی سال است که کار هنری انجام می‌دهیم و به مردم و این مرز و بوم خدمت می‌کنیم. این‌همه کارهای ملی میهنی خلق کرده‌ایم. ما که نمی‌آییم با یک کار این‌چنینی تمام آنچه را تا به حال ساخته‌ایم، خراب کنیم!

این حرکات نمایشی در تمام طول کنسرت شما انجام می‌شد؟

خیر. ما هفده اثر از آثاری که برای مخاطبین شناخته شده است و چند اثر جدید را برای مردم اجرا کردیم که تنها در چهار اثر از این حرکات نمایشی استفاده شد. ضمن اینکه این حرکت‌های نمایشی به صورت سماع و عرفانی بوده است.

پس شما برای این کنسرت دو مجوز دریافت کرده‌اید یکی مجوز کنسرت موسیقی که از سوی اداره‌کل دفتر موسیقی صادر می‌شود و دیگری که از سوی انجمن هنرهای نمایشی صادر می‌شود.

بله. دقیقا. ما مجوز کنسرت را از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردیم و مجوز حرکات نمایشی را از انجمن هنرهای نمایشی.

ولی تاجایی‌که پرسیده‌ایم، برای حرکات نمایشی بر روی صحنه تنها به مرد‌ها مجوز داده می‌شود و حضور زن‌ها در حرکات نمایشی بر روی صحنه ممنوع است و برای آن مجوز نمی‌دهند؟

خیر. بدین‌ صورت نیست و مجوز می‌دهند. شما اگر دیده باشید در همین روزها کنسرت‌های متعددی که تا چند وقت پیش روی صحنه بود، گروه‌های بیست نفری  زنان با حرکات نمایشی روی صحنه بودند که من خودم شخصا در آن سالن‌ها حضور داشته‌ام و دیده‌ام و نمی‌خواهم مشخصا نام ببرم.  نمونه‌های تمام این کنسرت‌ها هم در اینترنت و فضای مجازی موجود است.

پس شما مشخصا انجام حرکات نمایشی زن و مرد روی صحنه را مجاز می‌دانید؟

ما که استانداردهای دوگانه در کشور و در قانون نداریم که بخواهند به یکی مجوز بدهند و به دیگری مجوز ندهند و ایراد بگیرند. قانون برای همه وجود دارد و برای همه یکسان است.

حالا در هر شرایط چنانچه در این موارد مشکلی از لحاظ قانونی باشد متوجه کسی است و چه کسی باید جوابگو باشد؟

من چه در داخل کشور چه در خارج هر تهیه‌کننده‌ای که درخواست برگزاری کنسرت بدهد و من هم اگر با آن کنسرت موافقت کنم، مسوولیت از جنبه قانونی با کنسرت‌گذار است و حالا اینکه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نام من بیشتر به میان می‌آید بواسطه شهرتی‌ست که طی این سال‌ها به وجود آمده است و از نظر قانونی تمام موارد برگزاری کنسرت متوجه کنسرت‌گذار است. این کارها چون از بخش‌های مختلفی تشکیل شده دارای مجوزهای مختلفی است و مسوولیت این موارد ربطی به من ندارد. اصلا کاری به برنامه خودمان ندارم منظورم این است که از نظر قانونی این موضوع به من هم مرتبط نمی‌شود.

زمانیکه به ما می‌گویند مجوزها گرفته شده ما هم اینچنین تلقی می‌کنیم که قطعا مجوز گرفته شده چراکه در سه جلسه مسوولینی از انجمن هنرهای نمایشی برای بازبینی بخش حرکات نمایشی آمدند و اگر آن زمان به ما می‌گفتند این کار مشکل دارد و امکان حرکات نمایشی برای خانم‌ها نیست ما هم اصلا نمی‌گذاشتیم این اجراها روی صحنه برود. چون من بعد از سی سال نیازی نداشتم که بخواهم با حرکات نمایشی مخاطبم را به سالن بکشم.

مقداری در مورد جزییات حرکات نمایشی توضیح بفرمایید که چگونه آهنگ شما را همراهی می‌کردند؟

این گروه تنها در چهار آهنگ ما را همراهی می‌کردند. اینکه مثلا در این کنسرت رقصی انجام شده باشد از پایه و اساس کذب است. من که بعد از این‌همه سال نمی‌آیم با وجهه خودم بازی کنم. نکته‌ای که از همه موارد مهم‌تر است این است که کارهای من به واسطه نوع محتوایی که بیشتر ملی میهنی و در مورد ایران و مجاهدت و رشادت و افتخارات ورزشی و علمی در سطوح ملی و بین‌المللی است به هیچ عنوان سنخیتی با رقص و حرکات موزون ندارد و نمی‌شود با این آثار رقصید! خودتان قضاوت کنید، به نظر شما با آهنگ‌های «وطنم ای شکوه پابرجا» و «ایران» می‌شود رقصید؟ اصلا اینچنین چیزی را نمی‌توان به ما و این آثار نسبت داد. تنها مورد چهار آهنگ از آثار ما بود که اینها به صورت روایت و داستان‌گونه حرکاتی برایشان طراحی شد که مکمل محتوای کلام و موسیقی باشد و به نوعی تنوعی برای این کنسرت به وجود آمده باشد.

آیا حضور خانم فرزانه کابلی صرفا در حد یکی از مهمانان شما بود؟

خانم کابلی علاوه بر اینکه آن شب مهمان کنسرت ما بودند، سرپرست همان گروه حرکات نمایشی نیز بودند که در طول تمرینات گروه وظیفه هدایت آن‌ها را برعهده داشتند اما به هیچ عنوان خودشان روی صحنه حضور نداشتند و آن شب تنها برای ابراز تشکر روی صحنه آمدند. باز هم می‌گویم خانم فرزانه کابلی روی صحنه هیچ‌گونه حرکات نمایشی و حرکات موزون انجام ندادند. یک نکته دیگر اینکه در آن شب حدود پنج هزار نفر تماشاچی در سالن حضور داشتند که آن‌ها همه شاهد این کنسرت بودند.

الان شما همین مجوز انجمن هنرهای نمایشی که می‌فرمایید را در دست دارید به ما ارائه بدهید تا در خبرمان با انتشارش به آن استناد کنیم؟

مجوز در دست من نیست و در اختیار کنسرت‌گذار است چراکه این امور به من ارتباطی ندارد.

من یک گلگی از خبرنگاران هم دارم که چرا فقط برای مسائلی که شاید بتوان چیزی منفی از آن درآورد حاضر و پای کار هستند. چرا کنسرت خیریه من را که برای سیل‌زده‌ها برگزار کردم کسی پوشش نداد. چطور خبرنگارها این‌ها را می‌بینند ولی آن موارد را نمی‌بینند؟ یا اینکه من آهنگی با عنوان «به من بسپار دستت را» برای سیل زدگان خوانده‌ام که برای اولین‌بار رونمایی شد اما در رسانه‌ها به ان پرداخته نشد. 

برخی از رسانه‌های معاند خارجی همچون بی‌بی‌سی فارسی، دویچه‌وله و رادیو فردا به مساله کنسرت شما پرداخته بودند و به نوعی از شما حمایت کرده بودند. واکنش و نظر شما در این ارتباط چیست؟

من زیاد اهل اینترنت و شبکه‌های مجازی و اینجور چیزها نیستم و متوجه نشده‌ام و شخصا این‌هایی که میفرمایید را ندیده‌ام و قطعا سروکاری با این رسانه‌ها و شبکه‌ها ندارم.

farsnews.com
  • 17
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش