دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۷:۰۴ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۹۰۸۰۶
تئاتر شهر

بودجه تولید تئاتر در کدام جیب است؟

تئاتر,بودجه تولید تئاتر
در حوزه تئاتر، نهادهای مختلفی ردیف بودجه دارند. منظور از این نهاد‌ها همان بازوهای دولتی و شبه‌دولتی سایه افکنده بر فرهنگ و هنر این مرز و بوم هستند که اگر هرازچندگاهی پیدایشان شود هم محض اهداف خاص است. در حالی که قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی درباره ردیف‌ بودجه تفکیک نشده تئاتر که موجب نگرانی شده بود، تصریح کرد که بودجه امسال هنرهای نمایشی، عددی بین ۴۰ تا ۴۵ میلیارد تومان خواهد بود، امروز نه‌تنها از چگونگی تخصیص و هزینه‌‌کرد این بودجه خبری نیست بلکه مشخص شده برخی نهادهای دولتی برای تولید تئاتر بودجه‌هایی گرفتند که سرانجام آن‌ها نیز نامعلوم است!

به گزارش فراز، پس از پایان جنگ جهانی، وقتی اتریش از دولت‌های اروپایی برای احیای زیرساخت‌های مهم خود، تقاضای کمک مالی کرد، شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که منظور دولت اتریش از این زیرساخت‌های مهم، ساخت سالن‌های نمایش، اپرا و گالری‌ها باشد! در آن سال‌های خون و کشتار، اعتقاد اتریش این بود که وقتی مملکتی از فرهنگ تهی است، جنگ و ویرانی در آن همیشگی است! شاید اینکه اتریش در بحبوحه جنگ و آورده‌های پس از آن، ابتدا به فکر زیرساخت‌های فرهنگی‌اش بود، در ایران چندان توجیه ساختاری و عقلانی ندارد و دنبال نیز نمی‌شود. به همین دلیل است که هرگاه کشور در فشار اقتصادی یا اجتماعی قرار می‌گیرد، اولین ترکش‌ها به زیرمجموعه‌های هنری به ویژه تئاتر اصابت می‌کند. وضعیتی که حوزه نمایشی این‌روزها آینه‌وار در حال بازتاب آن است. صحنه‌ای که هم از کناره‌گیری بازیگران ضربه خورده هم صندلی‌های خالی از تماشاگران. صحنه‌ای که پیشتر در ادامه پروسه اولویت نبودن هنر و فرهنگ حتی از ردیف تفکیک‌شده بودجه نیز برخوردار نبود!

نه تخفیف جواب داد نه بلیط مهمان

بعضی از سالن‌های نمایش تئاتر به ۵ تماشاگر رسیده‌اند؛ این را رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی می‌گوید. این تازه وضعیتی خوب تعریف می‌شود اگر بدانید به گواه همین مقام مسئول که در همشهری منتشر شده، برخی از تماشاخانه‌ها یا تعطیل هستند یا به اجبار تماشاخانه‌داران بدون تماشاگر روی صحنه می‌روند. دلیل هم مشخص است؛ فشار اقتصادی!

مساله اینجاست که گروه‌های نمایشی با سالن‌های نمایش قرارداد دارند. از طرفی، شرایط اجتماعی فعلی سبب شده که بخشی از مردم از لحاظ روحی، پذیرای هرآنچه تفریحی و غیرضروری تعریف می‌شود نباشند و یا اهداف و رسالت هنر در این شرایط برای‌شان نامفهوم باشد. بماند که تاکنون تلاشی نیز برای روشنگری این اهداف صورت نگرفته است و تولیدکنندگان هم نیاموخته‌اند که در چنین شرایطی چطور مخاطبان خود را پیدا و مجاب به تماشای نمایش کنند. چنین شد که نمایش‌ها بی‌صدا به صحنه رفتند و علیرغم بهره گسترده از بلیط‌های مهمان و تخفیف، نه به تکمیل حتی یک سوم ظرفیت رسیدند و نه فروش گیشه! به این معنا که بحران تماشاگر همانند تمام ارکان هنر، تئاتر را نیز به وضعیت شکننده‌ای رسانده است. از طرف دیگر اکثر تماشاخانه‌های مهم در مناطق پرتردد قرار دارند. یعنی تماشاگری اگر رغبت هم بکند و علیرغم هرچیز تصمیم به تماشای یک نمایش بگیرد، با توجه به شرایط خیابان در برخی ساعات، آیا امنیتش هم تأمین است؟ پاسخ مشخص است!

بودجه تولید تئاتر، بیش از ۳۰ میلیارد از کجاست؟

باید گفت که در حوزه تئاتر، نهادهای مختلفی ردیف بودجه دارند. منظور از این نهاد‌ها همان بازوهای دولتی و شبه‌دولتی سایه افکنده بر فرهنگ و هنر این مرز و بوم هستند که اگر هرازچندگاهی پیدایشان شود هم محض اهداف خاص است. در حالی که قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی درباره ردیف‌ بودجه تفکیک نشده تئاتر که موجب نگرانی شده بود، تصریح کرد که بودجه امسال هنرهای نمایشی، عددی بین ۴۰ تا ۴۵ میلیارد تومان خواهد بود، امروز نه‌تنها از چگونگی تخصیص و هزینه‌‌کرد این بودجه خبری نیست بلکه مشخص شده برخی نهادهای دولتی برای تولید تئاتر بودجه‌هایی گرفتند که سرانجام آن‌ها نیز نامعلوم است!

مجرای مشخصی که برخی رسانه‌های نزدیک به قدرت مانند فرهیختگان، اعلام کرده که نسبت به فراخور ماموریت‌ها و برنامه‌ها هزینه برایش پرداخت می‌شود. گزارشی که در ۸ آبان سال جاری منتشر شده نشان می‌دهد سازمان هنری رسانه اوج، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد فرهنگی روایت فتح سازمان بسیج مستضعفین بیش از ۳۰ میلیارد پول برای نمایش‌های دارای مصادیق ارزشی پول‌پاشی کرده‌اند.

در بخشی از این گزارش اشاره شده که یکی از پروژه‌‌های تئاتر حوزه هنری، علیرغم هزینه ۱۰۰ میلیون تومانی برای هرگروه که مجموعا نزدیک ۵ میلیارد برای آن هزینه شد، مقرر شد که به مدت ۱۵ شب به‌صورت رایگان روی صحنه برود. آن هم روی تپه‌های برج میلاد و در شب‌های پاییز. اما توجیه اقتصادی و بازخورد اجتماعی این تصمیم از جیب مردم چه بوده؟ حوزه هنری احتمالا پاسخی برای آن ندارد!

فرهیختگان در بخش دیگری از این گزارش به سازمان اوج اشاره می‌کند. طبق این گزارش اوج از ابتدای امسال در کمترین حالت رقمی حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه تئاتر کرده است. شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید این بودجه مساوی بودجه حمایت تولید تئاتر دو سال دولت است!

بودجه میلیاردی برای نمایشی معلق!

تمام موارد بالا را بگذارید کنار بودجه‌ای میلیاردی که این سازمان در اختیار حسین پارسایی گذاشته است تا نمایش «هفت خوان اسفندیار» را روی صحنه ببرد.

نمایشی که از شرایط اجتماعی حال حاضر تاثیر گرفت و یکی از بازیگران زن اصلی از اجرا کناره‌گیری کرد. نمایشی که قرار بود مهر روی صحنه برود اما هنوز در وضعیت تعلیق به سر می‌برد.

این‌ها در حالی‌ است که سال‌هاست کمبود بودجه مترادف تئاتر کشور است. هنری که هنوز از ضربه‌های پی‌در‌پی کرونا بر پیکرش، قامت راست نکرده و دستی حمایت‌گر نه از دولت و نه از همین نهادهای مدعی نیز برای این پیکر نیمه‌جان نمایش بلند نشده است. سال ۹۹ و در اوج بحران کرونا در کشور، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد که بودجه تئاتر کل کشور(در همان سال)، ۸۴ میلیارد تومان بود اما پولی که به اداره کل هنرهای نمایشی اختصاص پیدا کرد تنها بین ۱۸ تا ۲۴ میلیارد تومان بود! مسئله‌ای که نشان می‌دهد حتی اگر بودجه‌ای هم برای تئاتر تعریف و تخصیص شود، اینکه این بودجه کجا و چگونه خرج می‌شود، پراهمیت‌تر است!

گلاب آدینه در صدر

طبق داد‌های سایت تیوال، «پرده‌خانه» گلاب آدینه علیرغم حواشی روزهای اول، پرفروش‌ترین نمایش حال حاضر است. البته نمی‌توان تاثیر بلیط‌های مهمان را در افزایش تعداد تماشاگران این نمایش نادیده گرفت.

پس از نمایش گلاب آدینه، «کمدی اکتشافات» حامد وکیلی، در لیست پرفروش‌ها قرار گرفته است. نمایش‌های دیگر در حال اجرا اما وضعیت قابل قبولی ندارند.

حالا و با توجه به اینکه در کنار بی توجهی به بودجه حوزه فرهنگ، در بخش فرهنگ به صورت جزیی نیز، امنیت مالی کمتری متوجه حوزه تئاتر است، باید دید سرنوشت  هنرهای نمایشی چگونه رقم خواهد خورد. اما پر واضح است که وضعیت تئاتر ایران در سایه سوء مدیریت ها، عدم حمایتِ به اندازه از سوی دولت و جبران جای خالی حضور نهادهای متولی، توسط افرادی که نه دانشی از هنر دارند و نه پیشینه ای از فعالیت در آن، تئاتر ایران را در وضعیتی قرار داده که تنها تعداد کمی از هنرمندانِ متعهد به صحنه تئاتر و برخی از هنردوستان را واداشته که این هنر را تا آنجا که می توانند با چنگ و دندان حفظ کنند.

  • 10
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش