شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳
۱۲:۰۲ - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۶۲۳۸
تئاتر شهر

پاره‌هایی از واقعیتی بیان نشده / نگاهی به نمایش 'پاره‌های ساده' علی هاشمی

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,نمایش پاره‌های ساده
نمایش "پاره‌های ساده" در امتداد روند نمایشنامه‌نویسی واقع‌گرای ایران اما با رویکردی مدرن‌تر و فرمی تازه است. در نگاه هفته به مسئله روایت در این نمایش پرداخته شده است.

به گزارش هنرآنلاین، از میانه دهه هفتاد و به واسطه باز شدن فضای اجتماعی و به گفت‌وگو در آوردن شکاف‌های زندگی شهری در فضای عمومی، نمایشنامه‌نویسی ایران وارد فاز تازه‌ای شد. نمایش‌ها و متون نمایشی تلاش کردند در فضای باز ایجاد شده، به مسائل روز به طریقی شفاف‌تر و واضح‌تر نزدیک شوند. اینگونه تئاتر ایران واقعیت حالا دیگر دگرگون و پیچیده شده را در آثار تولید شده خود، پس از وقفه‌ای حدوداً ۱۵ ساله دوباره مورد بازنمایی قرار داد.

از گذر چنین رویکردی نمایشنامه‌نویسانی چون علیرضا نادری، محمد یعقوبی، نادر برهانی‌مرند، محمدامیر یاراحمدی، افروز فروزند  و... به تئاتر ایران معرفی شدند. نویسندگانی که تلاش کردند واقعیت را به صحنه تئاتر بکشانند و تئاتر را دوباره به عرصه جامعه پیوند دهند. این تغییرات نتایجی داشت که از مهمترین آنها وارد شدن زندگی روزمره به صحنه تئاتر بود. نتیجه‌ای که هنوز هم رسوبات آن در تئاتر ایران با وجود سکته‌ها و تغییرات و تضعیف‌ها قابل رؤیت است. یکی از این نتایج را می‌توان یکی دو نمایش قابل توجهی دانست که این روزها بر صحنه تئاتر ایران دیده می‌شوند.

نمایش "پاره‌های ساده" نوشته مهدی میرمحمدی به کارگردانی علی هاشمی که مدتی است اجرای خود را در تئاتر باران آغاز کرده است در امتداد همین نگرش واقعیت بر صحنه تئاتر قابل بررسی است. نمایش "پاره‌های ساده" داستان زنی به نام مهرناز است به روایت دفترچه خاطرات او، دفترچه خاطراتی نه کامل و تمام، بلکه همانطور که در اسم نمایش ملحوظ است ناکامل و ناتمام که پاره‌هایی سؤال‌برانگیز از زندگی یک زن مدرن شهری است. این ناتمامی، پراکندگی و همچنین روزمرگی ساده -به سبب خودآگاهی نویسنده-  روایت نمایشنامه را هم علاوه بر موضوع به لحاظ فرم و ساختار به شدت زنانه کرده است.

هلن سیکسو فیلسوف، نمایشنامه‌نویس و منتقد ادبی فمینیست فرانسوی روایت زنانه را اساساً به دلیل نوع بیولوژی و ساختار ذهنی زن، جزئی‌نگر، ضد وحدت و به شدت انفسی می‌پندارد و همین خصوصیت را هم خاصیت رهایی‌بخش نگرش زنانه به گفتمان‌ها می‌پندارد، که تمام ارکان مواجهه آنها را با کلان روایت‌های جامعه، سیاست، جنسیت و عواطف شکل می‌دهد. "پاره‌های ساده" به این برداشت سیکسو از فرم روایت زنانه نزدیک است که نزد سیکسو به نوعی روند رهایی نیز هست.

از دیگر سو اساساً این رویکرد غیر وحدت‌گرا و غیرقابل انسجام که بر آمده از روایتی است که از خاطرات ساخته می‌شود، به شدت به تصویر زن در جامعه‌ای که نمایش "پاره‌های ساده" از آن بر می‌آید نزدیک است. مسئله اینجا انتخابی بودنِ ساختارشکنی، جزئی‌نگری و ضدیت با وحدت‌گرایی نیست، بلکه مسئله هویتی است گمشده، همچون دفتر خاطرات مهرناز که قابلیت داستان‌دار شدن، یعنی گفتمان واحد پیدا کردن برای بیان خود را ندارد.

 زن نمایشنامه میرمحمدی فاقد قرار و استحکامی عاطفی و زیستی آرام است، این مسئله از پاره‌های ساده‌ی زندگیِ روزمره او آشکار است. زندگی این زن ناتمام و ناکامل است و این تزلزل عاطفی و آسیب‌پذیری واقعی به انتخاب‌های خود زن باز نمی‌گردد، بلکه به مغفول ماندن زندگی روزمره او در جامعه‌ای مردسالار باز می‌گردد که اساساً توان کامل شدن و تمام شدگی را از زن می‌گیرد و او را وادار می‌کند که در آن نگرش ساختارشکن و ضد وحدت خود که راهی به رهایی است، پیچ بخورد، سرکوب شود و در نهایت غرق شود.

فرم اجرایی علی هاشمی از این نمایش که با وجود بازی‌های رئالیستی، به شدت مینیمالیستی است، کمک کرده که این پراکندگی، انسجام ناپذیری و خلاصگی زندگی در ساختاری داستانی به خوبی نمایشی شود. اینجا اجرا هم با کمینه‌گرایی، یا همان مینیمالیسم می‌تواند به تصویر یک دفترچه خاطرات مبهم و سؤال برانگیز بدل شود. دفتر خاطراتی که تنها می‌گوید زنی بیان نشده چگونه می‌زید.

اجرای "پاره‌های ساده" که هر شب ساعت ۲۱ در تماشاخانه باران اجرا می شود تا ۲ تیرماه ادامه خواهد داشت. 

  • 10
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش