دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۳:۱۸ - ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۲۷۰۸
تئاتر شهر

با هنرمندی همایون شجریان، سحر دولتشاهی و بهرام رادان

نگاهی به کنسرت نمایش «سی»

کنسرت نمایش سی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
جدیدترین اثر همایون شجریان و ستاره نوظهور موسیقی سنتی سهراب پورناظری این روزها بر صحنه کاخ سعدآباد تهران اجرا می‌شود. آهنگ‌سازی منحصر به فرد پورناظری با صدای جادویی همایون شجریان مدتی است ترکیب جدیدی در موسیقی ما ایجاد کرده که نمود آن در دو فیلم «آرایش غلیظ» و «رگ خواب» حمید نعمت‌الله به وضوح دیده می‌شود.

به گزارش فرادید، کنسرت نمایش «سی» کار تازه و بکری است که اصغر دشتی با نویسندگی نغمه ثمینی آن را روی صحنه برده است. در این نمایش نقاط قوت و ضعف در کنار هم قرار می‌گیرند اما با توجه به جمیع آنها بار قوت آن سنگین‌تر است. استفاده از هنرپیشگان شناخته شده‌ای چون بهرام رادان و سحر دولتشاهی برای کشاندن مخاطب عام به تماشای نمایش بی تأثیر نیست. اما علاقه‌مندان به موسیقی سنتی بدون توجه به حضور این بازیگران و صرفاً برای دیدن و شنیدن موسیقی به کنسرت می‌آیند.

 

کنسرت نمایش سی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
کنسرت نمایش سی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاترانتخاب بهرام رادان برای این نقش با گریم متفاوتش گزینه مناسبی بود

دیالوگ نویسی نغمه ثمینی که این روزها سریال شهرزاد را از او در شبکه نمایش خانگی می‌بینیم، در عام کردن قلم فردوسی در برخی قسمت‌ها ناموفق بوده است. خوانش فردوسی و فهم سبک شعری او کار مخاطب عام نیست و فارسی خواندن به زبان فردوسی کار دشواری است؛ اما ساده‌نویسی این ادبیات هم قواعد خاص خود را دارد که نغمه ثمینی توانسته تا حدودی موفق به این کار شود، اما در پاره‌ای  موارد قلم از دستش در می‌رود و بحث به درازا می‌کشد.

 

 طولانی و کلیشه‌ای بودن دیالوگ رستم در مدح و رثای آزادی کمی اغراق گونه و شعاری است. اینکه رستم نماد آزادی خواهی ایران باستان بوده بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما عجز و لابه کردن او برای اثبات این امر به مخاطب کمی دور از ذهن است. مکالمات رستم و سهراب، زمان زیادی از اجرا را می‌گیرد و شاید تا حدودی خسته‌کننده باشد. نمایش در این قسمت کمی افت می‌کند و دیالوگ‌ها خیلی تأثیرگذار نیستند.

 

کنسرت نمایش سی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاترصدای همایون شجریان با آهنگی مربوط به داستان در صحنه می‌پیچد

اما انتخاب موسیقی از ابتدا با تصنیف آغاز و انتها با ترانه‌ای به نام ایران بسیار با فضای نمایش همخوانی دارد. هر دیالوگی که بخشی از قصه را روایت می‌کند در پی‌اش صدای همایون شجریان با آهنگی مربوط به داستان در صحنه می‌پیچد. سهراب پورناظری که هم نقش ساز و همساز زال را ایفا می‌کند و هم نوازنده آهنگ‌های همایون شجریان است نقش پررنگی درصحنه دارد.

 

او به عنوان تنها همدم زال در کنارش راه می‌رود و با هنرنمایی عجیبش ساز می‌زند. سه‌تار، کمانچه و تنبور هرسه ساز را در صحنه در حال راه رفتن و ایستاده و گاهی نشسته می‌زند؛ و قطعاً هنرمندان حوزه کمانچه واقف‌اند که نواختن این ساز در حالت ایستاده کار دشواری است. راه رفتن و نواختن ضربه بر ساز سه‌تار یکی دیگر از نقش‌هایی است که پورناظری به زیبایی ایفا می‌کند. به راحتی می‌توان او را یکی از هنرپیشه‌های نمایش دانست.

 

کنسرت نمایش سی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاترسهراب پورناظری که نقش ساز و همساز زال را ایفا می‌کند نقش پررنگی درصحنه دارد

بار سنگین نمایش روی شانه‌های زال و رودابه می‌چرخد، داستان در خصوص عشق این دو تن است و سرنوشتی که قرار است در انتظار پسرشان رستم باشد. کارگردان و نویسنده با هنرمندی خاصی نقش اتفاقات امروز را در فردای تاریخ به نمایش کشیده‌اند و سعی دارند نشان دهند اگر امروز در تاریخ یک ازدواج سرنگیرد شاید در فردای دنیا خیلی اتفاقات رخ ندهد. تلاش بی‌وقفه زال برای رسیدن به دختری که هرگز او را ندیده و عشق رودابه به پسری که از روی شنیده‌ها عاشقش شده داستان شاهنامه است و روایت ساده‌تر آن می‌شود بازی بهرام رادان و سحر دولتشاهی.

 

نقش زال را در ابتدا قرار بود امیر جدیدی بازی کند که به دلایلی از کار انصراف داد. انتخاب بهرام رادان برای این نقش با گریم متفاوتش گزینه مناسبی بود. بهرام رادان برای اولین بار بعد از ۱۸ سال کار بازیگری روی صحنه تئاتر رفته و در نقشش به خوبی جای می‌گیرد. اما آویزان بودن او از گیسوی رودابه به مدت طولانی و معلق شدنش در هوا کمی زیادتر از حد داستان است.

 

کنسرت نمایش سی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتربار زنانگی این اثر را سحر دولتشاهی بر دوش می‌کشد

قصد کارگردان از نگه‌داشتن بهرام رادان روی اهرمی به عنوان موی رودابه برای مدتی که ترانه‌ای در حال اجراست و بازگیر دیگری در حال ایفای نقش است کمی دور از ذهن است. در قسمتهایی که زال باید نام رودابه را فریاد بزند به نظر می رسد هنرمندی با صدایی تئاتری برای این نقش مناسب تر بود. البته رادان تمام تلاشش را کرده است که برای اولین اجرای روی صحنه به خوبی از پس کار بر بیاید.

 

نقش ضحاک را صابر ابر بازی می‌کند که بازی ماندگارش در تئاتر کالیگولا هنوز از یاد مخاطبان نرفته است. او به قدری در نقشش غرق شده که گاهی مخاطب می‌تواند تصویر مارهای آزاردهنده بر دوشش را به خوبی ببیند و دیگر نیازی نبود که روی دوش‌هایش مارهای واقعی جای بگیرند. او شبیه یک روای به تعریف داستان می‌پردازد و حضور محکمی روی صحنه دارد.

 

کنسرت نمایش سی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاترمخاطب می‌تواند تصویر مارهای آزاردهنده بر دوشش را به خوبی ببیند

بار زنانگی این اثر را سحر دولتشاهی بر دوش می‌کشد که با وجود محدودیت‌های نمایش با حرکات نیمه موزون سعی در ابراز عشق به زال قصه دارد. بازی او آرام و بدون بالا پایین شدن‌های معمول است. نه آنقدر سرد که دل‌زده کند و آنقدر داغ که مثل نقش دلنیا آرام تأثیرگذار باشد.

 

دلنیا آرام بازیگر و خواننده اپراست. او صدای بسیار رسا و خاصی در اپرا دارد و تا جایی که نمایش به او اجازه می‌دهد در نقش مادر زال از صدای محکمش استفاده می‌کند. بدون تردید یکی از بهترین و نافذترین بخش‌های این نمایش بازی و صدای دلنیا آرام است که عجیب بر جان مخاطب چنگ می‌زند.

 

کنسرت نمایش سی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر صدای دلنیا آرام عجیب بر جان مخاطب چنگ می‌زند

رستم در تاریخ ایران نماد قدرت و مردانگی و مبارزه است. لقب دستان برای او همیشه یادآور فردی درشت‌هیکل با سینه‌ای ستبر و صدایی محکم است. شاید بتوان گفت  تنها خطای کارگردان در انتخاب بازیگر استفاده از مهدی پاکدل در این نقش بود.  به نظر می‌رسد اگر  نقش رستم دستان را هنرپیشه‌ای قدرتر ایفا می‌کرد که صدا و چهره ای رستم گونه تر داشته باشد جذاب تر می بود. البته نباید از هنر مهدی پاکدل و بازی خوبش به سادگی بگذریم. او توانست با هنرمندی تمام حسش را به خوبی به مخاطب القا کند.

 

کنسرت نمایش سی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتررستم در تاریخ ایران نماد قدرت و مردانگی و مبارزه است

نقش اسفندیار و سهراب هم کمی کش‌دار و طولانی شده و دیالوگ‌های بین آنها و رستم از واقعیت شاهنامه اندکی دور است. به نظر می‌رسد نویسنده در این بخش تنها برداشتی آزاد از شاهنامه داشته و داستان اصلی را تا حدودی فراموش کرده است.

 

در کنار همه این‌ها آنچه مخاطب را از ابتدا تا انتها سر جایش میخکوب می‌کند نورپردازی و تصویرسازی‌هایی است که بر در و دیوار کاخ سعدآباد و پشت سر هنرمندان دیده می‌شود. نورپردازی به قدری قوی و زیباست که با صنعت سینما همخوانی دارد. مخاطب با شروع قصه در جنگل‌های تاریک با زال هم‌قدم می‌شود و با مارهای ضحاک نیش می‌خورد و تا تصویر رودابه در پشت دیوارهای قصر پیش می‌رود. ویدئو مپینگ این کار قطعاً یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین بخش‌های این نمایش است که بی‌هیچ نقصی تمام مدت اجرا می‌شود.

 

کنسرت نمایش سی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتردلنیا آرام بازیگر و خواننده اپراست

گروه نوازندگی این پروژه متشکل‌اند از حسین رضایی نیا (دف، بندیر)، آزاده میرزا پور (تار، دیوان)، نگار خارکن (کمانچه، صراحی)، آیین مشکاتیان (ضرب زورخانه، کوزه)، مهیار طریحی (سنتور)، حمید خوانساری (بربت)، آرین کشیشی (گیتار بیس)، خورشید دادبه (رباب)، شیده شکرابی (چنگ).

 

با همراهی: آنسامبل شهرزاد، تینا جامه گرمی و یگانه حسینی نیا (ویولن)، نیلوفر سهی (ویولا)، نگار نوراد (ویولن-سل) که بسیار زیبا و پررنگ ظاهر می‌شوند.

 

کنسرت نمایش سی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتریدئو مپینگ این کار قطعاً یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین بخش‌های این نمایش است

موسسه دل آواز و بارانا با همراهی هم این اثر را بر روی صحنه برده‌اند. حمید نعمت‌الله هم به عنوان مشاور پروژه در کنار این گروه حضور دارد. کنسرت نمایش «سی» از ۱۵ مرداد آغاز شد و تا ۱۸ شهریور روی صحنه خواهد بود.

 

مانلی فخریان

 

 

  • 16
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۱۳
جدیدترین
قدیمی ترین
خانم دولتشاهی سعی کرده بودند ادای ویشکا آسایش را دربیاورند که این نوع بازی با شاهنامه جور نیست البته.
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش