شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳
۲۱:۲۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۶۳۸۵
تئاتر شهر

حسین پارسایی:

 الیور توییست نه یک کار تجاری سودده بلکه یک اثر فرهنگی زیان‌ده است

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
حسین پارسایی کارگردان تئاتر گفت: «بسیاری این روزها به من حمله می‌کنند و معتقدند که من جزو گروه و دسته خاصی هستم در صورتیکه در حقیقت من کاملا مستقل هستم و این‌گونه نیز ادامه خواهم داد. به تناسب حالم کار می‌کنم و شاید فردا نمایش دیگری با مضمونی متفاوت به روی صحنه ببرم.»

به گزارش سینماسینما، حسین پارسایی که پیش از این کارگردانی نمایش‌هایی چون «بانوی آب و آینه»، «سردار مهر و ماه»، «این فصل را با من بخوان» و «آرسنیک و تور کهنه» را در کارنامه کاری خود دارد، او در جدیدترین تجربه خود در عرصه کارگردانی تئاتر قصد دارد تئاتر موزیکال «الیور توییست» را در تالار وحدت به صحنه ببرد.

 

این تئاتر موزیکال که محصولی از مؤسسه «حریر هنر شرق» است، بر اساس رمان مطرح چارلز دیکنز تولید شده است.

 

فکر اجرای نمایش «الیور توئیست» از کجا آمد؟ چه چیزی باعث شد که به سمت ساخت این نمایش موزیکال بروید؟

«الیور توئیست» جزو قصه‌های مورد علاقه من در نوجوانی بود. زمانی که با نسخه موزیکال این اثر روبه‌رو شدم. احساس کردم ظرفیت بزرگی دارد و می‌تواند یک تولید بسیار جذاب باشد و چالش‌برانگیز در عرصه کارگردانی باشد.

 

ژانرها و رویکردهای مختلفی را تجربه کرده ام. حالا قصد دارم نمایش موزیکالی را تجربه کنم که در کشور خودم چنین تجربه ای را نداشتیم. چند سالی است برای ساخت چنین نمایشی فکر می کنم تا اینکه تصمیم گرفتم این تصمیم را عملی کنم. با دوستانم درباره ساخت این اثر گفت و گو کردم. عده­‌ای مخالف و عده­‌ای هم موافق بودند. بسیاری عقیده داشتند کار سخت و طاقت فرسایی خواهد بود. بسیاری می گفتند بازیگر و خواننده نداریم.

 

با بردیا کیارس رهبر ارکستر صحبت کردم و کسان دیگر همه دوستان از قصه «الیور توئیست» استقبال کردند، زیرا معتقد بودند این اثر خاطرات مشترک کودکی و نوجوانی بسیاری را رقم زده است. تقریبا از ابتدای امسال با برنامه‌ریزی دقیق گروه‌های مختلف را از طریق مختلف انتخاب کردیم. مجموعه بزرگی را تشکیل دادیم. از چند ساعت تمرین در هفته شروع کردیم تا امروز که هر روز ساعتها تمرین می کنیم. گروه‌های مختلفی در حال تمرین هستند. می توانم به جرات بگویم به اندازه چندین پروژه در حال تمرین و آماده سازی هستیم تا اینجا که فکر می کنم اکنون «الیور توییست» قصد پرواز دارد.

 

برخی معتقدند شما چرخش عجیب و غریبی به لحاظ حرفه‌ای و کارگردانی داشته‌اید. به این معنا که کار امروز شما هیچ ارتباطی با کارهای گذشته ندارد. آیا چنین تصوری درست است؟

نه به هیچ وجه نمی‌پذیرم. کسانی که این حرف را می‌زنند سابقه من و کارهایی که انجام داده‌ام را به یاد ندارند. من نمایش‌های زیادی کار کرده‌ام که فرم و موسیقی در آن نمود بارزی داشت، اما موضوع متفاوت بود. «خواهران به وقت خیزران» و چند نمایش عاشورایی دیگر را کار کردم که از لحاظ تکنیکی شبیه همین نمایش بود. آنجا موسیقی ضبط شده بود اینجا به صورت زنده اجرا می‌شود. آن جا حرفم عاشورا بود اینجا قصه دیگری. من به این کنایه‌ها عادت کردم. جالب است من تئاتر کودک و نوجوان، عروسکی و مذهبی هم کار کردم درباره دفاع مقدس کار موزیکال با مجید انتظامی در سال ۸۶ با نام «این فصل را هم بخوان » داشتم. خط قرمزی برای خودم قائل نیستم. من باید با توجه به سلایق خودم کار کنم. تمام نمایش‌های من یک نقطه مشترکی داشته‌اند و آن انسان است. فرقی نمی‌کند در نمایش «سردار مهر و ماه» حرف از اخلاق وفاداری می‌زنم در نمایش «الیور توییست» هم درباره آموزه‌های اخلاقی الیور توییست صحبت می‌کنم. ترسیم زشتی ها و زیبایی در کنار هم است. «الیور توییست» کاملا منطبق با اندیشه های اجتماعی ما است.

 

از نظر من طرح مجدد «الیور توییست» با این شیوه اجرایی برای ما بسیار مهم است جامعه ای که مشکلات خودش را نمی بیند دردها و زخم های خود را التیام نمی بخشد. همه ما  تجربه می کنیم و می آموزیم. این نمایش پاسخ محترمانه ای برای کسانی خواهد بود که فکر می کنند من در جای دیگری و برای کسان دیگری مصادره به مطلوب شده‌ام. از ابتدا همین بودن و تغییر نکرده ام. خوشحالم ایرانی و مستقل هستم.

 

این نمایش حاشیه‌هایی هم تا امروز به همراه داشته است. نکته دیگر تامین مالی این پروژه است. صحبت از این مطرح شد تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» این نمایش را حمایت می‌کند@ اما در جوابیه آمده بود که چنین ادعایی صحت ندارد. شاید بهتر باشد از اسپانسر یا اسپانسرهای این پروژه نام ببرید.

 

تا این لحظه این پروژه اسپانسر ندارد. موسسه فرهنگی هنری حریر هنر شرق امر تهیه‌کنندگی را بر عهده دارد. آقای میثم احمدی مجری طرح هستند و  آقای محمد قدس مدیر تولید هستند.

 

بخشی از این هزینه ها توسط این دوستان تامین می شود که امری کاملا طبیعی است. بخشی از هزینه ها بر می گردد به اینکه ما جلب اسپانسر کنیم و مشارکت بگیریم. اسپانسر تبلیغاتی هم شرکت آپ است.

 

بخش دیگر هم پیش فروش نمایش است که قسمتی از هزینه‌ها را تامین می کند. اولین خبر ما با شفافیت کامل اعلام شد که تهیه‌کننده این اثر چه کسانی هستند. تمام طول شهر و زیر پوسترهای ما ارم شرکت آپ قید شده است. جذابیت کار ما و حضور سلبریتی ها در این کار قطعا باعث می شود که بسیاری مایل باشند اسپانسر ما شوند. البته فرق نمی کند اگر من این نمایش و کار نمی کردم و نمایش دیگری را به روی صحنه می بردم به گونه دیگری نقد می شدم. دبیر جشنواره تئاتر مقاومت می شوی نقد می شوی. دبیر جشنواره عاشورایی می شوی جور دیگری. کار کمدی می کنی می گویند دچار دگردیسی شده است. «الیور توییست» کار کنی یک جور دیگر. امیدوارم این بداخلاقی روزی تمام شود.

 

پیش بینی شما از هزینه‌ها و درآمد احتمالی این نمایش چگونه است؟

این پروژه نمایش سنگینی است به اندازه چندین پروژه وقت و هزینه می برد. هزینه های دکور، گریم، و خیلی چیزهای دیگر پس برخلاف عقیده بسیاری که فکر می‌کنند این یک کار تجاری سودده است باید عرض کنم که این گونه نیست و این یک کار فرهنگی زیان‌ده است.

 

با توجه به حجم کار و هزینه هایی که شما برای این پروژه در نظر گرفتید چرا یک کار سینمایی انجام ندادید؟

از اول پروژه که به گستردگی کار پی نبرده بودم. هرچه جلو رفت متوجه این موضوع شدم. داشتم فکر می کردم می‌توانستیم یک سریال بسازیم. اگر این کار را می کردم یک تجربه نوین برای من بود. معتقدم این نمایش فرصتی را فراهم خواهد کرد که همه با هم برای تماشای تئاتر همراه شوند. من احساس کردم موزیکال «الیور توییست» می‌تواند حال همه ما را خوب کند. صادقانه عرض می کنم که حال ما با این نمایش خوب می شود. همه عزم را جزم کردند که کار خوب کنند.

 

حضور نوید محمدزاده و مهناز افشار و آقای پسیانی تا چه حد در جذب مخاطب و فروش این نمایش تاثیرگذار خواهد بود؟

در این نمایش ۱۱۵ نفر حضور دارند. کوچکترین فرد هفت سال  و بزرگترین ۶۵ سال سن دارند. وقتی بازیگران شما از هفت تا هفتاد سال باشند. مخاطبان شما هم از همین رنج سنی خواهند بود. بنابراین باید بهترین‌ها انتخاب شوند. قبل از فکر به شهرت مهناز افشار یا محبوبیت نوید محمدزاده یا کسوت آتیلا پسیانی فکر کنم روی این موضوع تمرکز داشتم که چه کسانی می‌توانند این نقش‌ها را بهتر بازی کنند. به دنبال هم آوایی در اجرا بودیم. صرفاً دنبال سلبریتی ها نبودم. مهناز افشارب هترین انتخاب برای نانسی بود. اگر نوید محمدزاده نبود می گفتم یکی شبیه نوید محمدزاده باید این نقش را بازی می کرد. همین طور آقای پسیانی و هوتن شکیبا و همه بچه‌هایی که در این نمایش حضور دارند. سعی کردیم کار حرفه ای انجام دهیم.

 

جریان حامد بهداد و حضور او در این نمایش چه بود؟

آقای بهداد یکی از دوستان خوب من است. او را برای بازی در نقش «فاگین» در نظر داشتیم. اما اکنون آقای هوتن شکیبا در این نقش بازی خواهد کرد و یکی از شگفتی‌های کار خواهد بود. در مورد آقای بهداد کم شانس بودم. از ابتدا نوید محمدزاده برای نقش بیل ساکس انتخاب شده بود. حامد بعد از عذر خواهی گفت من خیلی خسته هستم و رمقی برای اجرا کردن این نقش ندارم. گفت احتیاج به استراحت دارم تا روح و روانم آرام شود.

 

 

 

 

  • 16
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش