دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۳:۱۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۵۱۰۱
تئاتر شهر

سوسن پرور: هایلایت واقعیت اجتماع ماست

نمایش هایلات,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
کارگردان هایلایت با اشاره به اینکه برای نگارش این متن تحقیقات میدانی گسترده ای کرده است درباره پرداختن به معضلات زندگی زناشویی در این اثر نمایشی سخن گفت.

سوسن پرور کارگردان نمایش «هایلات» که در تماشاخانه باران اجرا می شود درباره بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت کرده است به مهر گفت: نزدیک به ۹۰ درصد تماشاگران نمایش از بین مردم هستند و از میان بیش از نیمی از آنها تئاتربین نیستند و اکثرا برای اولین بار است که به دیدن یک اثر نمایشی می نشینند. حتی مخاطبانی از شهرهای مختلف مثل کرمانشاه، بندرانزلی، همدان و اراک داشته ام که بسیار جای خوشحالی دارد.

 

وی درباره انتخاب رویکرد کمدی برای نمایش عنوان کرد: رویکرد کمدی را به این دلیل انتخاب کردم تا زَهر مساله ای را که می خواهم مطرح کنم، گرفته شود و مخاطبان راحت تر آن را بپذیرند. بازخوردها نیز خیلی تعمق برانگیز بوده اند و در میان کامنت هایی که دریافت کرده ام مشخص است مخاطبان حرفی که قصد انتقالش را داشته ام، شنیده اند.

 

پرور درباره انتخاب فضای آرایشگاه برای مکان رخداد اتفاقات نمایش توضیح داد: زمان نوشتن متن من به مکان های بسیاری برای شنیدن درددل های زنان نمایش فکر کردم. از همان ابتدا سمیه شوقی یکی از بازیگران کار به من پیشنهاد داد که آرایشگاه را برای این منظور انتخاب کنم اما مخالفت کردم و آن زمان تصورم این بود که کار سطحی می شود و به سمت کمدی صرف گرایش پیدا می کند اما بعد از چند هفته به این نتیجه رسیدم که مکان آرایشگاه از همه جا بهتر است.

 

این بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره مردستیز بودن نمایش بیان کرد: معتقد نیستم که نمایش مردستیز است چون زمانی هم که تنها مرد نمایش وارد داستان می شود، متوجه می شویم که مشکلش زن ها هستند. من در این نمایش نمی خواهم، بگویم که جنسیت ها با هم مشکل دارند اما می خواهم به این نکته اشاره کنم که چون ما روابط درستی با یکدیگر نداریم از هم راضی نیستیم به این مفهوم که دغدغه مردها، زن ها هستند و دغدغه زن ها نیز مردان. این مسایل واقعیت اجتماع ما است اما تلاش کردم هیچ قضاوتی درباره این موضوع نداشته باشم و صرفا آنها را بیان کنم. مطمئنم هر کس به تماشای این اثر نمایشی بنشیند، می تواند مابه‌ازاهای بسیاری در دنیای امروز از کاراکترهای نمایش پیدا کند.

 

وی یادآور شد: تنها مرد نمایش ما مرد مهربانی است که دارد مهریه همسرش را پرداخت می کند و می گوید که مهریه حق اوست اما از زنش انتظاراتی داشته است که برآورده نشده است و دوست دارد همسرش او را به شکلی که هست به فرزندانش بشناساند. متاسفانه زنان و مردان ما نمی توانند دیالوگی مشترک و انسانی با هم برقرار کنند که زمانی جامعه، عرف و یا شرع در این زمینه مقصر هستند و زمانی هم خود اشخاص.

 

بازیگر سریال «بزنگاه» درباره تحقیقاتی که برای نگارش متن انجام داده است، عنوان کرد: مسایلی که در این نمایش مطرح می شود واقعیت اجتماع ماست و من تلاش کردم در اجرای این کار تا جایی که امکان دارد شعار ندهم و قضاوت نکنم. قبل از نگارش متن با ۷۰ زوج صحبت و تحقیق میدانی گسترده ای در این زمینه انجام دادم و برای تمام شخصیت هایی که خلق کردم ما به ازای بیرونی دارم. خیلی از شخصیت هایی که در نمایش بخشی از داستان زندگی شان روایت می شود به دیدن کار نشستند و تحت تاثیر قرار گرفتند.

 

پرور درباره فاصله گذاری که در بخش هایی از نمایش دیده می‌شود، گفت: فاصله گذاری در تئاتر زمانی اتفاق می افتد که مساله ای سنگین روایت می شود بنابراین این فاصله گذاری در نمایش به سه شیوه متفاوت برای سه نفر از کاراکترها رخ می دهد که داستان زندگی سخت تری نسبت به بقیه دارند. اولین رخداد مربوط به نقشی است که مرضیه صدرایی آن را ایفا می کند. در این بخش ما درباره مردی سخن می گوییم که شرع دستش را برای ازدواج موقت باز گذاشته است. در فاصله گذاری بعدی همزمان که زندگی جریان دارد و بدون اینکه دیوار چهارم شکسته شود ما صحبت های ذهنی دلارام با بازی شراره درشتی را می شنویم و در آخرین فاصله گذاریم دیوار چهارم شکسته می شود، زمان می‌ایستد و غزاله جزائری بازیگر نقش شِری رو به تماشاگران می ایستد و پرده از یک عصیان اجتماعی بر می‌دارد بنابراین انتخاب شیوه های مختلف فاصله گذاری در نمایش با فکر صورت گرفته است.

 

وی در پایان صحبت هایش درباره اجرا در تماشاخانه باران گفت: از اجرا در تماشاخانه باران رضایت دارم و مسئولان این سالن با ما بسیار همراه بودند. قانون گروه من این است که قلبتان باید با گروه باشد که خوشبختانه این اتفاق رخ داده و مسئولان تماشاخانه باران نیز قلبشان با گروه ما همراه بود که جای خرسندی و رضایت خاطر دارد.

آروین موذن زاده

 

 

 

 

  • 15
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش