شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳
۰۹:۵۲ - ۲۲ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۵۸۷۲
تئاتر شهر

تئاتری درباره بیم و امیدهای «کافکا» در فجر

نمایشنامه کافکا,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
کارگردان تئاتر «دام [؛کافکا]» درباره حضور در در بخش مهمان تئاتر فجر بیان کرد: خوشحالم که جشنواره تئاتر فجر در مسیر مرسوم جشنواره‌های جهانی قرار گرفته و اتفاق درستی در نحوه انتخاب آثار و تعامل با کارگردانان صورت گرفته است.

آرمین جوان کارگردان تئاتر که اثر نمایشی « دام [؛کافکا] » را برای حضور در بخش مهمان جشنواره تئاتر فجر آماده می‌کند در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: من برای دومین بار است که در جشنواره شرکت می‌کنم و این اثر ترجمه‌ای دراماتورژی شده از نمایشنامه «کافکا» است و خودمان ترجمه‌اش را از زبان انگلیسی انجام دادیم.

 

او ادامه داد: این نمایش برای بار اول است که به روی صحنه می‌رود و برای ترجمه آن بسیار تلاش شد. ضمن اینکه متوجه شدیم که متن ترجمه شده موجود در بازار که دکتر خاکی آن را انجام داده‌اند با نسخه‌ای که ما آن را از ترجمه کردیم تفاوت دارد. در واقع در ترجمه انگلیسی، یک کاراکتر از نمایش کم شده است و دیالوگ‌های این کاراکتر را شخص دیگری می‌گوید.

 

جوان با اشاره به اینکه "این تئاتر درباره‌ی بیم و امیدها و روابط خانوادگی فرانتس کافکا، نویسنده‌ی مشهور چک آلمانی زبان است" بیان کرد: تمرین این نمایش از حدود ۳ ماه پیش شروع شده است و ادامه خواهد داشت. این در حالی است که تمرین‌های طولانی باب روز تئاتر نیست و درواقع هزینه‌های اجاره پلاتوها برای تمرین و دکورسازی کمر ما را شکسته است.

 

این کارگردان همچنین اضافه کرد: با این بودجه‌ای که دولت در نظر می‌گیرد و با وجود آنکه دبیرخانه حداکثر توانش را بر این می‌گذارد که با کوچک کردن خودش و کم کردن هزینه‌های اضافی سعی دارد به این جنبه کمک کند. با این حال اینقدر هزینه‌ها بالاست و این یکی از چالش‌های ما در تمرین‌های قبل از اجراست.

 

او ادامه داد: بازیگرها هم دیگر به تمرین طولانی تن نمی‌دهند و آن هم یکی از دلایل مهم‌اش اقتصادی است. زیرا که تعهد دادن به یک پروژه برای چندین ماه یعنی باز ماندن از خیلی از پیشنهادهای تئاتری دیگر و بازیگران ترجیح می‌دهند که زمان کمتری به تمرین برای یک تئاتر بپردازند.

 

این کارگردان درباره نحوه حضورش در جشنواره تئاتر فجر گفت: ما سال گذشته نمایشی به عنوان «دستگاه» را اجرا کرده بودیم و هیئت داوران پیشنهاد داده بودند که آن کار دوباره اجرا شود ولی ما امکان اجرای مجدد آن را نداشتیم و پیشنهاد کردیم که اثر جدیدی تولید کنیم و با رایزنی‌ها و جلساتی که با دبیر جشنواره و هیئت اجرایی داشتم به این نتیجه رسیدیم و این‌چنین از طرف دبیر در بخش مهمان دعوت شدیم.

 

جوان با اظهار خرسندی از وجود بخش مهمان در این دوره جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: به تیم اجرایی و مدیریتی امسال جشنواره به خاطر آنکه در مسیری قرار گرفته‌اند که در جشنواره‌های تئاتری جهان مرسوم است تبریک می‌گویم. در این دوره هم در نحوه انتخاب آثار و هم  تعامل با کارگردانان اتفاق درستی افتاده است و پروسه بازبینی‌های متعدد برای آثار کار عبثی بود. امیدوارم این فرایند که الگوی درستی دارد ادامه‌دار باشد.

 

این کارگردان علت عدم تمایلش برای حضور در جشنواره‌ها را پروسه‌های زیاد و استرس آور بازبینی بیان کرد و گفت: من دومین بار است که در جشنواره فجر شرکت می‌کنم و این عدم شرکت من به این دلیل بوده است که از این پروسه های اداری و بازبینی فرار می‌کردم و این دو باری هم که در جشنواره حضور داشتم به دعوت جشنواره و مهمان آن بودم.

 

او همچنین اظهار کرد: در این دوره بنا است که نمایش‌هایی که برای بار اول تولید و اجرا می‌شوند توسط جشنواره بازبینی شود ولی تئاترهایی که از طرف مرکز هنرهای نمایشی مجوز داشتند و پیش از این اجرا شده‌اند نیازی به باز بینی ندارند. البته این امکان وجود ندارد که نمایشی حذف شود ولی ممکن است اصلاحاتی بر روی آنها اعمال شود.

 

جوان در صحبت‌های پایانی خود با اشاره به اینکه "ما بنا به داشتیم که در سال آینده اجرای عمومی داشته باشیم" درباره طراحی صحنه و دکور نمایش «دام کافکا» گفت: دکور سازی این نمایش بسیار ساده و کاربردی است. من در تمام کارهایی که تا کنون داشتم هم همین نکته را رعایت کردم که بسیار ساده، کاربردی و در خدمت کلیت کار باشد و سعی نمی‌کنیم که کار عجیبی انجام دهیم.

 

بازیگرانی که در این اثر ۱۰۰ دقیقه‌ای، حضور دارند شامل بهروز کاظمی، الاهه بخشی، جعفر کرمانی، نگین کشفی، سعدی محمدی، مژده دائی، مصطفا پوریوسف، شانی روشن می‌شود.

 

عوامل تولید این اثر به این شرح است: کارگردان: آرمین جوان، نویسنده: تادئوش روژه‌ویچ، مترجم: سیدمیثم خویی، دراماتورژ: سیدمیثم خویی و آرمین جوان، طراح صحنه: مصطفا مرادیان و آرمین جوان، طراح لباس: آرمین جوان، طراح موسیقی: فرزان فلک‌دهی، طراح صدا و جلوه‌های صوتی: نیما کاظمی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح گرافیک: جعفر کرمانی، مربی موسیقی و آواز: رشید رشیدپور، دستیار کارگردان: سعید رسولی، مدیر صحنه: سیما قاسمی، دستیاران صحنه: هانیه شجاع، آلاله امیری، عطیه حبیبی، محمدرضا ایزدی، مجری طرح و مدیرتولید: روح‌الله زندی.

 

نمایشنامه کافکا,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

 

نمایشنامه کافکا,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
  • 9
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش