یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۲:۲۷ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۲۰۰۳۳۵
تئاتر شهر

کارگردان نمایش «چند روایت مجهول و روزانه» از وجود مافیا در تئاتر ایران می‌گوید

سروش طاهری,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

دوست دارم تئاتر شریفی را کار کنم که مردم به دیدن آن نیاز دارند

 

بسیاری از این آثار در شبکه های مختلف ماهواره‌ای مثل «جم تی وی» تبلیغ می‌شوند

 

متن اين نمايشنامه تمامی شاخصه هایی را که مد نظر داشتم، هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ کار در خود داشت

 

اگر امروز از دانشجویان تئاتر استفاده نشود و کسی آن‌ها را راهنمایی نکند، معلوم نیست به چه مسیری کشیده شوند و چگونه کار کنند

 

سروش طاهری، کارگردان نمایش«چند روایت مجهول و روزانه» اثر شهرام کرمی، در مقام نویسنده که در تماشاخانه شانوی تهران به روی صحنه رفته، در گفت‌وگو با «قانون» با اشاره به این امر که این اثر را برای نمایش روی صحنه آماده کرده است، گفت: این اثر روایت هشت قصه شنیدنی و هشت روایت از زندگی روزمره است که به قول خود نمایشنامه، بسیار روزانه و بسیار مجهول هستند.

 

وی که به تازگی به اجرای نمایش «بللافیگورا» نوشته«یاسمینا رضا» در همین تماشاخانه پایان داده با اشاره به این امر که از دانشجویان دانشگاه هایی که در آن‌ها تدریس می‌کند، برای به روی صحنه بردن این اثر استفاده کرده است، ضمن ابراز تاسف از این امر که در زمان دانشجویی هیچ کس به عنوان یک بازیگر از او برای ایفای نقش در یک اثر نمایشی استفاده نکرده، افزود:

 

دوست دارم با دانشجویان تئاتر که به صورت تخصصی این حرفه را می آموزند، کار کنم؛ چرا که اعتقاد دارم بالاخره یک نفر باید از این افراد آن گونه که باید استفاده کند تا آن‌ها نیز بتوانند راه و رسم درست کار کردن، اخلاق حرفه‌ای و اخلاق کاربردی را آموزش ببینند.اگر امروز از دانشجویان تئاتر استفاده نشود و کسی آن‌ها را راهنمایی نکند، معلوم نیست به چه مسیری کشیده شوند و چگونه کار کنند. من همواره ترجیح داده‌ام تجربه‌ها و آموخته‌های خویش را با دانشجویانم در میان بگذارم و از آن‌ها برای به روی صحنه بردن آثارم استفاده کنم.

 

بازیگر نمایش«مروارید» اثر «قطب الدین صادقی» در ادامه با اشاره به این امر که وجود ویژگی هایی چون استحکام و قدرت موجب شده که به سراغ این متن برود، اظهار داشت: متن شهرام کرمی، متن قرص و محکمي است که به عقیده من به درستی نگاشته شده و می‌توان گفت که این اثر، از جمله نمایشنامه هایی است که مربوط به دوره خاصی نیست.

 

وی در همین راستا، این اثر را اثری پرشخصیت دانسته که کارگردان آن می توانسته درآن از تعداد بسیار زیادی از شخصیت‌های مختلف برای بازی در نقش این شخصیت‌ها استفاده کند، تصریح کرد: شاید اگر بخواهیم به این موضوع بیندیشیم که اگر بنا باشد دانشجویان تئاتر در نمایش‌هایی با مدت زمان طولانی به روی صحنه بروند، به این نتیجه برسیم که این افراد از این توانایی برخوردار نیستند اما اگر این بازیگران در مدت زمان‌های کوتاه مثل پارت تایم‌های هفت یا هشت دقیقه به روی صحنه بروند، مي‌توانند شخصیت‌ها را در قالب تیپ کاراکتر به درستی در مقابل دیدگان مخاطب به نمایش بگذارند.

 

طاهری با تاکید بر این امر که کار کردن با سیل عظیمی از دانشجویان که هر یک سعی دارند سری در میان سرهای هنر دربیاروند، بسیار لذت بخش است و هر چه بیشتر کار کردن در این مسیر برای هر فرد به عنوان کارگردان می‌تواند لذت های بیشتری را در پی داشته باشد، گفت: متن اين نمايشنامه تمامی شاخصه‌هایی را که مد نظر داشتم، هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ کار در خود داشت و از این رو یکی از بهترین متونی بود که می‌شد در این مدت زمان و با این پتانسیل نیروی انسانی، آن را به روی صحنه برد.

 

کارگردان نمایش «سرخ، سفید، آبی» که بر اساس متنی از «رویا افشار» در تماشاخانه «پایتخت» تهران به روی صحنه رفته است، در بخش دیگري از این گفت‌وگو با اشاره به این امر که هر کسی نمایشنامه خویش را به آسانی در اختیار کارگردانان تئاتر نمی‌گذارد که آن را با دانشجویان کار کند، یادآور شد: شهرام کرمی این لطف را به من داشت که بتوانم این فرصت را برای دانشجویان خویش فراهم آورم و از آنان به عنوان بازیگر در اثر نمایشی خویش استفاده کنم.

 

وی با تاکید بر این موضوع که این اثر نمایشی پيرامون محاورات و گفت‌وگوهای روزمره افراد است، گفت: ما تلاش کردیم تا این نمایش را با تاکید بیشتر بر موضوعات خاص و بعضی از مسائل روزانه، جذاب و قابل درک برای همه‌مخاطبان تئاتر به روی صحنه ببریم و به نظر من، نمایش درباره همین موضوعات است و تلاش‌مان را در این زمینه به کار گرفته ایم تا در این حوزه موفق عمل کنیم.

 

طاهری، با اشاره به این امر که در این نمایش تماشاگر می تواند خود را به جای هر یک از شخصیت های این اثر حس کند، افزود: در این نمایش آن‌قدر روایت وجود دارد که به هر حال مخاطب اثر در نهایت خود را در قالب یکی از شخصیت های نمایش می بیند و در می‌یابد که شاید یک روز، بخشی از این روایت را در زندگی خود دیده و جزيیات آن را از نزدیک لمس کرده است.

 

این کارگردان با سابقه تئاتر مشهد، در همین راستا با تاکید بر این امر که در این اثر مسائل بسیار زیادی وجود دارد که مخاطب اثر نمایشی می تواند از آن لذت ببرد یا با آن همذات پنداری کند، ادامه داد: در این نمایش لایه‌هایی وجود دارد که در نتیجه گذشت زمان در نمایش، مخاطب از برخی از این لایه‌ها خشنود می شود، به آن‌ها می خندد یا در مقابل لایه های دیگري موجود است که مخاطب از آن‌ها متاثر می شود و احساس حزن می کند.بازیگر نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» اثر «امیر دژاکام» در بخش دیگري از این گفت‌وگو، با اشاره به اینکه در نهایت این نمایش برای هر فرد می تواند از نگاه خود آن فرد ویژگی هایی داشته باشد که از آن‌ها لذت ببرد، اظهار داشت: تصور می‌کنم این اتفاق در مورد این نمایش افتاده است.

 

طاهری با تاکید بر این امر که به وجود مافیا در تئاتر امروز اعتقاد دارد و بحث پیرامون این موضوع را بحث پیچیده‌اي می‌داند، تصریح کرد: سخن گفتن در این حوزه بسیار گسترده بوده و زمان بسیار طولانی می‌طلبد اما در نهایت بايد گفت که امروز مافیای تئاتر همان چیزی است که نمایشی که قبل از شروع کار، مجوز خود را برای تمرین مي‌گيرد یا حتی قبل از ورود به تمرین، تبلیغات خود را آغاز مي‌كند؛

 

به عبارت دیگر می‌توان گفت که بسیاری از این آثار در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای مثل «جم تی وی» تبلیغ می‌شود اما در مقابل اگر اثر دیگری این گونه تبلیغات کند، جلوی آن گرفته خواهد شد.کارگردان نمایش «خانه۳۰ پاکیزه» در بخش دیگري از این گفت‌وگو، با طرح این پرسش كه چگونه این اتفاق برای برخی هنرمندان می افتد و آیا در این میان موضوع تعهد در هنر مطرح نمی‌شود؟ ادامه داد:

 

باید پرسید که این تبلیغات به چه شکل انجام می‌شود و این افراد با مجوز چه کسانی دست به این عمل می‌زنند و اگر چنين رفتاري درست است، پس همه باید این کار را بکنیم. بودجه تئاتر در برخی موارد در دست مافیای قدرت قرار دارد و بر همین اساس، برخی کارگردانان می‌توانند با به روی صحنه بردن دکورها یا بازیگران بسیار گران قیمت آثار خود را در معرض دید مخاطبان بگذارند.

 

امروز دیده می شود که به عنوان مثال آقای فلان در یک سال ۶ اجرای متفاوت در بهترین سالن‌های تئاتر تهران به روی صحنه می برد اما من به عنوان یک مدرس دانشگاه به دلیل اینکه در یک سال یک کار نمایشی به روی صحنه برده‌ام، شاید نتوانم آن گونه که باید از ظرفیت سالن‌های موجود در تهران استفاده کنم و باید برای رسیدن به این مقصود، مدت‌ها زمان بگذارم.

 

طاهری با اشاره به اینکه تمامی این عوامل دست به دست هم می‌دهند که او و امثال او مجبور می‌شوند اثر خود را در تماشاخانه تازه تاسیسی مانند شانو به روی صحنه ببرند، پیرامون مافیای موجود در تئاتر کشور گفت: در عین اینکه می‌توان سخن‌های بسیار زیادی درباره مافیای تئاتر به میان آورد معتقدم که به این آسانی‌ها نمی‌شود جلوی این مافیا را گرفت؛ چرا که معتقدم حضور بازیگران چهره در آثار نمایشی به اثر لطمه‌های بزرگی می‌زند؛ حال آنکه خود من نیز بارها و بارها به سمت این رفتار حرکت کرده ام اما در نهایت دریافتم که این موضوع کار من نیست و از من بر نمی‌آید.

 

این کارگردان با سابقه تئاتر در ادامه با تاکید بر این امر که از این دست از مسائل فراری است، هرگز دیگر چنین رفتاری را در تئاتر نخواهد کرد و علاقه‌ای به بزک نمایش‌های خود با چهره های بزرگ تئاتری ندارد، افزود: دوست دارم تئاتر شریفی را کار کنم که مردم به دیدن آن نیاز دارند؛چرا که اعتقاد دارم مردم باید تئاتر ببینند و اگر این هنر وجود ندارد نیز نباید پیرامون آن سخنی گفت.

 

طاهری در پایان این گفت‌وگو اضافه كرد باید با تبلیغات به گونه‌ای با مخاطب تئاتر رفتار کرد تا به سطحي برسد که خوب و بد را در این عرصه از یکدیگر تمییز بدهد. برای تشخیص آثار خوب نمایشی از آثار بد، مخاطب عادی تئاتر تنها باید سه اثر نمایشی را ببیند و در این زمان است که می‌تواند به قضاوت بپردازد و بگوید که کدام یک از این آثار خوب و کدام یک بد است یا کدام یک از این نمایش‌ها با سلیقه او جور در مي‌آيد.

 

 

 

 

 

ghanoondaily.ir
  • 13
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش