سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۳۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۵۰۶۵۳۳
تئاتر شهر

گلایه اهالی تئاتر از هزینه های غیرقابل تحمل اجرای صحنه ای/ ریشه تئاتر بدون حمایت می‌خشکد

تئاتر,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

چند سالی است که سالن‌های نمایش ما در سیطره اجرای نمایش‌های لوکس با حضور چهره‌های سینمایی است؛ چهره‌هایی که حالا برای سالن دارها حکم برگ برنده را دارند تا بتوانند با فروش بلیت از پس هزینه‌های بالای سالن‌داری برآیند. حالا دیگر وضعیت به گونه‌ای شده است که سالن دارها به گروه‌های نمایشی می‌گویند:«اگر چهره دارید از میزان فروش درصد می‌گیریم و اگر ندارید، سالن را به فلان قیمت اجاره می‌دهیم و دیگر کاری نداریم که خوب بفروشید یا نه!»

 

 شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده است که کارگردان‌های مطرح و توانای عرصه تئاتر کشور به این مسأله انتقاد دارند و حتی برخی از آنها اصلاً سراغ سالن‌های خصوصی نمی‌روند؛ مسأله‌ای که حتی سالن دارها هم به آن معترف هستند و باعث مخدوش شدن چهره تئاتر ما شده است.

 

 پیش‌تر، هادی عامل، کارگردان باسابقه تئاتر، از خانه تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی گله کرده بود که هیچ کاری برای شروطی که سالن‌های خصوصی برای تئاتری‌ها می‌گذارند، نمی‌کنند و هیچ تقسیم‌بندی حرفه‌ای و قانونگذاری درستی وجود ندارد. حالا مدتی است با این انتقادات مرکز هنرهای نمایشی به همراه خانه تئاتر طی جلساتی در حال تدارک آیین نامه‌ای هستند که بتوانند این مسأله را تا حدودی حل و فصل و ساماندهی کنند.

 

اصغر همت، عضو هیأت مدیره و مدیرعامل سابق خانه تئاتر ازآنجا که هنوز آیین نامه به تأیید نهایی نرسیده، درباره جزئیات این آیین نامه صحبت نمی‌کند، اما دراین باره به «ایران» می‌گوید: «چهارشنبه هفته گذشته جلسه‌ای داشتیم که بالاخره آیین نامه را به اتمام رساندیم. قرار است بازنگری دوباره شود و به مرکز هنرهای نمایشی بدهیم.

 

آیین نامه در حال حاضر کلی است و با جزئیاتی که بعداً پس از بازنگری‌ها به آن اضافه می‌کنیم، رسانه‌ای می‌شود اما شاید مرکزی‌ترین چیزی که دراین آیین نامه آورده‌ایم حمایت دولت است. تئاتر بدون حمایت دولت مثل گذشته نمی‌تواند روی پای خود بایستد.»

 

او ادامه می‌دهد:«زمانی تئاترخصوصی می‌تواند شکل بگیرد که خود تئاترها به کمپانی تبدیل شوند، یعنی گروه مستقر داشته باشند و حتی به آن گروه حقوق داده شود تا قضیه فقط یکطرفه نباشد. آیین نامه به این سمت پیش می‌رود که مسائل دوطرفه باشد، هم طرف کارگردان و گروه اجرایی باشد و هم طرف تماشاخانه‌ها.»

 

اما تا‌ این آیین نامه نهایی شود و به یاری گروه‌های نمایشی بیاید، چه باید کرد؟

 

مجبوریم چهره داشته باشیم تا تماشاگر بیاید

شاهین چگینی، مدیر تماشاخانه مشایخی و رئیس صنف تماشاخانه‌های خصوصی در مورد شرط وشروط سالن دارهای خصوصی می‌گوید: «تئاتر درایران از الگوهای استاندارد کشورهای صاحب هنرنمایش -که مجبور نیستند از چهره‌های سینما استفاده کنند- خارج شده و به این وضع دچار شده است و اکنون آسیب هایش را داریم می‌بینیم. من هم قبول دارم که چرا باید سالنی این شرط را بگذارد که اگر چهره داشته باشید به‌صورت درصد با شما محاسبه می‌شود، اما مقصر نه سالن نمایش است نه گروه نمایشی. دولت باید این را کنترل کند که نمی‌کند و ظاهراً از این ماجرا هم ناراضی نیست.»

 

او یادآور می‌شود: «۹۰ درصد ملک سالن‌های نمایشی استیجاری است و هزینه‌ها را مجبورند از فروش بلیت نمایش به دست آورند. اگر دو ماه اجاره سالن داده نشود، تعطیل می‌شود. کما اینکه ما تاکنون سه الی چهار سالن را از دست داده‌ایم. مجبورند پیشنهاد چهره دهند تا تماشاگر عام هم به سمت این سالن ها بیاید. چیزی که قربانی شده کیفیت کار است. دیگر از تئاتر منتقد خبری نیست. این آسیب جدی است.»

 

او که می‌گوید آیین نامه را به آنها داده‌اند تا نظراتشان را بدهند درباره آن معتقد است: «خیلی مشکل دارد.آیین نامه به سمتی حرکت کرده که خانه تئاتر را در سالن های خصوصی دخالت داده است. به‌نظر من مفاد این آیین نامه بین مرکزهنرهای نمایشی است با انجمن صنفی تماشاخانه‌ها. خانه تئاتر مثل خود ماست پولی ندارد که بخواهد حمایت کند. جایی که باید این قضیه را حمایت کند مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد است.»

 

مسئولان از نمایش های ایرانی حمایت نمی‌کنند

حسین علی بینوایی کارگردان تئاتر که بتازگی نمایش «اتوبوس شماره چهل» را که یک نمایشنامه ایرانی است  در دست کار دارد درباره نمایشنامه‌های ایرانی که کمترمی توانند مجوز بگیرند و اکثر کارگردانان به سمت نمایشنامه‌های خارجی رو آورده‌اند، می‌گوید:«کم توجهی مسئولان و تصمیم گیرندگان نسبت به آثار ایرانی بخصوص آثاری که مرتبط با معضلات روز نوشته می‌شود و مشکلاتی که برای کارگردان به وجود می‌آید باعث می‌شود او به سمت آثار نویسنده‌های خارجی روی آورد  یااینکه آثار تاریخی و درگذشته دور را بسازد.مثلاً در سیاه بازی که اخیراً در تالار سنگلج اجرا شد، حرف‌های روز را از دهان شخصیت سیاه یا شخصیت‌های دیگر طنز می‌شنویم، که همه اینها به ناچار این کار را می‌کنند. مسئولان باید با سعه صدر و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر رفتار کنند چون نمایش در طول تاریخ انعکاس حرف‌ها و دردهای مردم بوده و هست ،ما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم.»

 

او در ادامه می‌گوید:«بخش دوم به خود ما کارگردانان نمایشی برمی گردد. مقداری ادای روشنفکری است.متأسفانه برخی دوستان ما این طرز تفکر را دارند که اگر آثار نمایشنامه نویسان بزرگ دنیا را کار کنند ممکن است وجهه بهتری را کسب کنند تا اینکه آثار ایرانی را روی صحنه ببرند. مخصوصاً آثار نویسندگانی که کمتر شناخته شده باشند.به گونه‌ای است که برای مردم عادی که زبان تئاتر را نمی‌دانند ارتباط برقرار نمی‌شود.

 

مثلاً بخش زیادی از تماشاگر عادی از سالن بیرون رفته‌اند فقط به‌دلیل اینکه نتوانستند با کار ارتباط برقرار کنند. حتی برخی از آثار ایرانی که مربوط به دوره‌های گذشته است یا مربوط به برخی شخصیت‌هایی که فلسفی هستند برای مردم عامه سختند. اگر چه معتقدم همه نوع تئاتر از تئاتر فلسفی سنگین تا تئاتر آوانگارد یا تئاتر خیابانی باید اجرا شود. منتهی کجا؟ باید تقسیم‌بندی شود که این اتفاق هم دربین مسئولان ارشاد نیفتاد. مثلاً بگویند فلان سالن مخصوص تئاترهای آوانگارد و تجربی. یا در تئاتر سنگلج نمایش‌هایی روی صحنه می‌رود که مردم می‌فهمند، باید این تقسیم‌بندی دقیق برایش انجام شود. عموماً مردم تئاتر را در سالن‌های تئاتر شهر می‌بینند. چون قدمت دارد و مرکزی است.»

 

بینوایی در خصوص استفاده از چهره‌های سینمایی می‌گوید:«من هم موافقم و هم مخالف. موافقم باید از چهره‌های توانمند استفاده کرد. هر چهره‌ای توانمند نیست، ممکن است در سینما به دلایلی موفق باشد اما در تئاتر به افراد توانمند نیاز است که بتوانند دو ساعت روی صحنه مانور دهند و این همان اتفاقی است که مردم نمی‌توانند استفاده کنند.»

 

این کارگردان در ادامه یادآور شد:«با چهره‌هایی که صرفاً بخواهند گیشه را تضمین کنند موافق نیستم. متأسفانه در بعضی از سالن های خصوصی این اتفاق می‌افتد که مردم برای دیدن آن چهره می‌روند. نه برای دیدن نمایش. دیدم نمایش‌های بسیار ضعیفی که صرفاً فقط به خاطر داشتن چند چهره استقبال خوبی هم از آن شده است. بااین حال خیلی ها هم وقتی از سالن بیرون آمده‌اند ابراز نارضایتی کرده‌اند.این درد بزرگی است که مردم بعد از پایان تئاتر صف کشیده بودند و به چهره‌ها ۵هزار تومان می‌دادند تا با آنها عکس بگیرند. هنرمندان ما نباید این فضای کاذب را ایجاد کنند. این هم نقدی است که بر بعضی از ما وارد است. این مسأله هنر را به جایی می‌برد که در آینده دودش به چشم همه خواهد رفت.»

 

او که مجبور شده است برای تمرین و اجرای نمایش جدیدش به خیلی از سالن‌ها سر بزند، می‌گوید:«مسئولان هم از نمایش‌های ایرانی و به روز حمایت نمی‌کنند. متأسفانه شاید به ۱۰ جا مراجعه کردیم تنها جایی که فعلاً از ما حمایت کرده حوزه هنری است.»

 

او که تمایلی برای اکران کارش در سالن خصوصی ندارد دلایلش را عنوان می‌کند و می‌گوید: «من به سالن خصوصی به‌دلیل همان درصدهای چهره‌ها یا اجاره بالایش نمی‌روم. مگر چقدر درآمد دارد که مثلاً صدمیلیون باید فروش کنی و چند درصد هم به سالن بدهی تا تازه یر به یر شود. من هم سمت سالن‌های خصوصی نمی‌روم. البته آن سالن دارها هم حق دارند چون گرداندن سالن‌ها همه هزینه بر است. حتی اجاره‌های بالایی دارند.

 

بسیاری از سالن‌ها هم رو به زوالند. دولت باید وضعیت نمایش و هنرمندان تئاتر را سر و سامان دهد. هر جای دنیا اگر بخواهند فرهنگ یک کشور را قضاوت کنند تا  ببینند در چه جایگاهی است می‌بینند که تئاتر آن مملکت در چه جایگاهی قرار گرفته است و این خیلی حرف است. درتمام جاهایی که تئاترشان پیشرفت کرده دولت حمایت کرده تا جایگاه تئاترش حفظ شود و فرهنگ مردمشان بالا رود.»

 

مریم سادات گوشه

 

 

iran-newspaper.com
  • 16
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش