جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۵۷ - ۰۸ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۶۰۲۰۵۵
تئاتر شهر

سوگل خلیق: بازیگر و تماشاگر هر دو درگیر مشکلاتِ گرانی‌اند/باوجود فشار اقتصادی باید تولید تئاتر را ادامه دهیم

سوگل خلیق,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
سوگل خلیق (بازیگر تئاتر) با اشاره به تاثیر شرایط اقتصادی کشور روی همه شئون زندگی، گفت: در چنین شرایطی نه تنها تئاتر، بلکه بسیاری از امور دیگر که روزگاری ضرورت محسوب می‌شدند هم از زندگی و سبد کالای خانوار خارج شده است. با این وجود معتقدم حتی تحت فشار اقتصادی و کمبود مخاطب هم باید ساخت و تولید تئاتر را ادامه دهیم چون تئاتر و به‌طورکلی فرهنگ و هنر اموری جدی و بر آینده کشور و مردمانش اثرگذارند.

سوگل خلیق در گفتگو با ایلنا، با اشاره به حضورش در اجرای مجدد نمایش «روزهای بی‌باران» به کارگردانی امین بهروزی پس از دو سال که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، گفت: این نمایشنامه دو سال پیش در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و با استقبال خوبی مواجه شد. باتوجه به نو بودن قصه و حرف‌هایی که می‌زند، تیم اجرایی این نمایش تصمیم گرفت بار دیگر نمایش «روزهای بی‌باران» را در یک سالن نمایش روی صحنه ببرند. 

 

خلیق؛ جذابیت متن «روزهای بی‌باران» را در درجه اول سادگی‌اش خواند و گفت: این قصه، در عین همین سادگی درباره چیزی حرف می‌زند که همه ما روزانه در جایی از زندگی‌مان با آن مواجه می‌شویم. کلیت متن جدا از شاعرانگی و داستان عاشقانه، روایتگر آن «بله و نه»های مهم زندگی است که در برابر یک اتفاق یا شخص قرار است بگوییم. این موقعیت‌های مشترک، باعث می‌شود مخاطب خودش را به‌جای شخصیت‌های نمایش و قصه‌شان ببیند و به نظرم دلیل اهمیت نمایشنامه همین است که هرکسی بالاخره در قصه یکی از این آدم‌ها خودش را پیدا می‌کند. 

 

این بازیگر تئاتر و سینما، با اشاره به اینکه فرمول ثابتی را برای انتخاب نقش دنبال نمی‌کند و معیارهای مختلفی را مدنظر قرار می‌دهد، گفت: گاهی این معیار چالش بازیگری است؛ وقتی آنقدر کاراکتر از خودم دور است که نیاز به دویدن دارد تا به آن برسم برایم جذاب می‌شود. گاهی هم برعکس، آنقدر به من نزدیک است و خودم را در آن شخصیت می‌بینم که برایم جذاب می‌شود. اما مواقعی هم هست که جدای از این عوامل، مجموعه گروه به دل می‌نشیند و از قبل می‌توانم پیش‌بینی کنم که کار موردنظر چه حسی را در دل مخاطب ایجاد می‌کند. همه این عوامل مرا به پذیرفتن نقش ترغیب می‌کنند.

 

خلیق ادامه داد: در «روزهای بی‌باران» شاعرانگی، عاشقانگی و اینکه خودم را در متن پیدا می‌کردم برایم جذاب بود و فکر می‌کنم بابت همین نزدیکی و سادگی قابل پیش‌بینی‌اش بود که تماشاگر را هم توانست جذب کند.

 

او که در سریال «نجوا» که به تازگی فیلم‌برداری آن به اتمام رسیده هم بازی کرده است، گفت: در این سریال نقش دختری را هم سن و سال خودم ایفا می‌کنم که در موقعیت ویژه‌ای قرار می‌گیرد که برای خیلی از افراد اتفاق نمی‌افتد و دقیقا برای همین قرارگیری در این موقعیت جذاب بود که بازی در این نقش را پذیرفتم.

 

این بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به فعالیت در سه عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: تحت هر شرایطی برایم تئاتر در اولویت است. هرچند تئاتر از نظر مالی نمی‌تواند من را به عنوان بازیگر تامین کند اما براساس علاقه همیشه اولویت اولم تئاتر بوده و بعد سینما. در مورد تلویزیون هم اگر در کل اتفاق ویژه‌ای در کارگردانی یا فیلمنامه باشد قطعا دلم می‌خواهد در آن تجربه سهیم باشم.

 

سوگل خلیق,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاترسوگل خلیق و سجاد افشاریان در صحنه‌ای از نمایش «روزهای بی‌باران»

او همچنین با اشاره به وضع اقتصادی عموم مردم و نگرانی از کم شدن تماشاگران تئاتر گفت: واقعیت این است که مشکل اقتصادی متعلق به صنف خاصی نیست. ما هم به‌عنوان بازیگر وقتی صبح از در خانه پایمان را بیرون می‌گذاریم تمام این مشکلات یکجا به صورتمان می‌خورد و تا شب که برگردیم به خانه درگیرش هستیم. 

 

خلیق ادامه داد: دوستی درباره قیمت بلیت تئاتر برایمان نوشته بود چه اتفاقی در این دو سال برای بازیگران این کار یا خود اجرا رخ داده که آنقدر قیمت بلیت نسبت به اجرای دو سال پیش باید بالاتر برود؟ به نظرم باید یادمان باشد که همه تحت تاثیر این فشار اقتصادی هستند و این مساله دو طرفه است؛ هم برای کسی که کار تئاتر می‌کند هم کسی که به تماشای آن نمایش می‌آید. ساده‌ترین کاری که در این شرایط از گروه اجرایی برمی‌آید اقداماتی مانند تخفیف گروهی و تخفیف‌هایی برای دانشجویان و... است.

 

بازیگر نمایش «روزهای بی‌باران» یادآور شد: این شرایط صرفا مخاطب کالای فرهنگی را تحت تاثیر قرار نداده بلکه بر تمام شئون زندگی ما اثر گذاشته است. در چنین شرایطی نه تنها تئاتر، بلکه بسیاری از امور دیگر که روزگاری ضرورت محسوب می‌شدند هم از زندگی و سبد کالای خانوار خارج شده است. با این وجود عمیقا معتقدم بهتر است کار فرهنگی ادامه داشته باشد. حتی تحت فشار اقتصادی و کمبود مخاطب باید ساخت و تولید تئاتر را ادامه دهیم چون تئاتر و به‌طورکلی فرهنگ و هنر اموری جدی و بر آینده کشور و مردمانش اثرگذارند.

 

وی در پایان صحبت‌هایش ضمن تقدیر از عوامل اجرایی پردیس تئاتر شهرزاد عنوان کرد: «پردیس تئاتر شهرزاد» یکی از سالن‌های حرفه‌ای و بانظمی است که کار کردن در آن، در مقام بازیگر برای من تجربه بسیار لذت‌بخشی بود. تیم اجرایی و مدیریت این مجموعه نهایت تعامل و همکاری را با ما دارد که معتقدم اتفاق ویژه‌ای در بخش خصوصی به شمار می‌رود.

 

 

  • 19
  • 7
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش