دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۵۴ - ۲۱ تير ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۴۰۶۰۳۹
تئاتر شهر

توضیح شهرام کرمی درباره توقیف نمایش «عاشقانه‌های خیابان»

شهرام کرمی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر این‌که صیانت از مجوزهای صادرشده برای اجرای عمومی نمایش‌ها را وظیفه خود می‌داند، می‌گوید که آن‌چه درباره صدور مجوز یا توقف و لغو اجرای یک نمایش اتفاق می‌افتد همه براساس ضوابط و قانون است و مانع اجرای هیچ نمایشی بدون تلاش برای تعامل و اصلاح آن نخواهیم شد.

در چند وقت اخیر خبرهای رسمی و غیررسمی متعددی از برخی گروه‌های نمایشی شنیده شده که برای صدور مجوز اجرا با موانع و سختی‌هایی مواجه شده‌اند یا هنگام اجرا اصلاحیه‌هایی دریافت کرده‌اند. این روند در مواردی به توقف چندروزه چند نمایش هم منجر شد که با برطرف شدن مسئله، اجراها از سر گرفته شدند، اما اخیراً نمایش «عاشقانه‌های خیابان» به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی نیز دچار مشکل و توقف در اجرا شد که در نهایت با لغو مجوز، نمایش چند شب زودتر به پایان رسید.

البته درباره این نمایش که کارگردانش مدیرعامل خانه تئاتر نیز هست، آن‌چه اوضاع را متفاوت کرد نحوه برخورد و واکنش برخی اهالی تئاتر به ویژه در خانه تئاتر و نیز کارگردان اثر، چه در جایگاه حقیقی و چه در جایگاه حقوقی‌اش، با توقف این نمایش خاص بود چرا که سکوت و بی‌تفاوتی بسیاری از آن‌ها در موارد مشابهِ چند ماه قبل و نیز اتفاقات دیگر در تئاتر جای تأمل دارد.

با این حال این پرسش که آیا سخت‌گیری‌ها در صدور مجوز و بازبینی حین اجرا بیشتر شده که نارضایتی‌ بعضی گروه‌ها را به همراه دارد، به جای خود باقی است؛ سوالی که پاسخ آن را از مدیرکل هنرهای نمایشی جویا شدیم تا درباره تازه‌ترین توقف یک اجرای نمایشی هم توضیح دهد.

شهرام کرمی در این گفت‌وگو در پاسخ به نحوه نظارت آثار نمایشی و صدور مجوز آن‌ها بیان کرد: «اداره کل هنرهای نمایشی برای نظارت و ارزشیابی، مطابق قوانین و ضوابطی که اصولش تبیین شده و مصوبه قانونی دارد برای صدور پروانه اجرای نمایش و نظارت بر اجراها اقدام می‌کند، یعنی ما در یک روند مرسوم، نمایشنامه‌ها را خوانده، مصوب می‌کنیم و مجوز اجرای عمومی را صادر می‌کنیم و بعد حین اجرا هم نظارت توسط کارشناسان انجام می‌شود.»

او افزود: «اگر تغییرِ شکل و ماهیت برخلاف آن‌چه در بازبینی یا نمایشنامه بوده، مشاهده شود در مرحله اول به کارگردان اثر یا سرپرست گروه و به شکل رسمی به مدیریت سالن اعلام می‌شود تا آن موارد اصلاح و رعایت و مطابق چیزی که در بازبینی نهایی بوده اجرا شود. البته به این نکته توجه داریم که نمایش هنر زنده‌ای است که گاهی بنا به بازخورد مخاطب یا انفعال و واکنش خود بازیگر از یک روند زنده و خلاقانه بهره می‌برد، اما گروه‌های نمایشی موظف هستند حتماً چارچوب‌های قانونی را در نظر بگیرند و کارشناسان حین اجرای ما هم به این مهم توجه می‌کنند.»

کرمی ادامه داد: «در این مدت نمایش‌هایی داشته‌ایم که در شکل ماهیتی آن‌ها تغییراتی ایجاد شده و بعد از اعلام ما، گروه‌ها تعامل کرده و موارد را برطرف کردند ولی در مواردی هم بوده که یک اجرا وقتی تغییرات زیاد و ملموسی داشته ناچار شدیم آن را متوقف کنیم. در عین حال فرصتی هم برای گروه‌ها فراهم کرده‌ایم تا بتوانند آن نکات مدنظر ما را مطابق بازبینی برطرف کنند. این مسئله طبق روال به اطلاع مدیر سالن می‌رسد و در هیچ موردی اتفاق نیفتاده که کارگردان را مطلع نکنیم که اگر احیاناً موردی بوده، سرپرست یا تهیه‌کننده که پیگیر مجوز بوده‌اند در جریان کامل جزئیات قرار داشته‌اند. نکته مهم این است که ما همیشه با توجه به این‌که گروه‌ها برای تولید اثرشان وقت و انرژی و هزینه صرف می‌کنند سعی کرده‌ایم نگاه تعاملی داشته باشیم ولی اگر گروه‌های نمایشی به تذکرات شورای ارزشیابی بی‌توجه باشند مجوزشان لغو می‌شود.»

کرمی درباره نمایش «عاشقانه‌های خیابان» هم گفت: «در مورد این نمایش دو هفته قبل به طور مکتوب به مدیر سالن (تماشاخانه ایرانشهر) اطلاع‌رسانی انجام شد و شورای ارزشیابی هم مواردی را به آقای گیل‌آبادی (کارگردان) انتقال داد. در این نمایش باید توجه شود که بازبینی حین اجرا اهمیت زیادی دارد چون نمایش به شکل مشارکتی و تعاملی با تماشاگران است و مرحله اجرا و بازبینی تفاوت دارند چرا که تعامل و واکنش میان بازیگر و تماشاگر ممکن است منجر به گفتن دیالوگی شود که برخلاف بازبینی باشد. بر این اساس موارد مربوط به این نمایش دو هفته قبل اطلاع داده شد و آقای گیل‌آبادی هم طبق آن‌چه کارشناسان شورای نظارت به من گفتند، مواردی را در کار لحاظ کرد و مواردی هم اصلاح نشده بودند.»

شهرام کرمی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر نگاه تعاملی شورا و تقدیر از گروه‌های مختلف که در این یک سال‌ونیم گذشته همراهی کرده‌اند، افزود: «اگر قرار باشد گروهی به نظارت کارشناسی شورا که مطابق با قانون باید اعمال شود، بی‌توجهی کند طبیعی است که ما دیگر فرصتی را برای گروه نمایشی ایجاد نمی‌کنیم. تاکید می‌کنم که بدترین اتفاق برای شورای نظارت و ارزشیابی این است که مانع اجرای یک اثر نمایشی شود اما اگر گروه تعامل داشته باشد هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید، ما از مجوزی که می‌دهیم صیانت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم نهاد دیگری در مجوزی که ما صادر می‌کنیم دخالت کند.»

کرمی در پاسخ به این‌که آیا این نمایش متوقف شده یا لغو مجوز شده است، با اشاره به این‌که از قبل به صورت مکتوب موارد اصلاحی اعلام شده بود، گفت: «با توجه به این‌که اجراهای پایانی نمایش بود و فرصتی برای اعمال نظر کارشناسان و تغییرات در نمایش نبود، طبق ضوابط، کار لغو شد و اگر گروه بخواهد دوباره اجرای عمومی برود باید با شورا تعامل کند و حتماً به نظرات شورا توجه داشته باشد. البته آقای گیل‌آبادی انصافاً تلاش کرد تعامل کند ولی به هر حال مواردی در نمایش اصلاح نشد و با توجه به تمام شدن زمان اجرا، اگر ایشان بخواهد دوباره در سالنی دیگر نمایش خود را اجرا کند باید دوباره به شورا رجوع کند و تعامل داشته باشد، چون بویژه در چنین نمایش‌های تعاملی مبنای ما بازبینی حین اجرا است و برای آن هم پنج مورد اصلاحیه را به سالن ابلاغ کرده بودیم که یک مورد آن مربوط به دیالوگ‌هایی بود که هر شب تکرار می‌شد و ضرورت داشت به آن‌ها توجه شود.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «ما مطابق ضوابط عمل می‌کنیم و نباید این استنباط پیش آید که سختگیری بیشتری می‌کنیم چون ضوابط تغییری نکرده است.»

isna.ir
  • 14
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش