جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۰:۱۶ - ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۲۶۷۸
رادیو و تلویزیون

شاهکار تازه تلویزیون/ پخش تصاویر آرشیوی در حین بازی زنده به خاطر کمک داور زن

سانسور داور زن در شبکه ورزش,شاهکار جدید شبکه ورزش
شاهکار جدید شبکه ورزش در پخش ‌زنده بازی فوتبال لیگ برتر انگلیس سروصدای بسیاری از مخاطبان را درآورده است؛ ماجرا مربوط به تقابل حساس تیم‌های تاتنهام و منچستریونایتد بود که شبکه ورزش وعده پخش زنده آن را داده بود ولی پخش تصاویر آرشیوی آن‌هم به‌صورت مکرر و البته در لحظات سرنوشت‌ساز بازی، عجیب‌تر از چیزی بود که بتوان به‌سادگی از کنارش عبور کرد.

به گزارش شرق، اگرچه با شیوع ویروس کرونا و خالی‌شدن ورزشگاه‌ها از حضور تماشاگران، سانسور در شبکه‌های ورزش و سه سیما در زمان پخش فوتبال، به حداقل رسیده ولی هنوز هم بهانه‌های عجیب‌و‌غریبی پیدا می‌شود تا تیغ سانسور روی اعصاب مخاطب برود. بهانه تازه مسئولان شبکه ورزش برای پخش تصاویر آرشیوی در حین بازی زنده، حضور کمک‌داور زن در این دیدار حساس بود!

شبکه ورزش هربار‌که حتی نمای چندان روشنی هم از این کمک‌داور زن به تصویر کشیده نمی‌شد، سعی می‌کرد با سانسورکردن آن این‌طور القا کند که اصلا هیچ داور زنی در این مسابقه وجود نداشته است! ‌نکته عجیب‌تر درباره این اتفاق تازه اینکه مدت‌هاست این کمک‌داور زن بازی‌های لیگ برتر انگلیس را پرچم می‌زند و بارها تصویرش پخش شده ولی چه اتفاقی رخ داده که به‌تازگی او هم مشمول سانسور در شبکه‌های ایرانی شده مشخص نیست.

مورد قطعی در این بین اینکه این سانسور اولین و آخرین سانسوری که در شبکه‌های سیما و در حین رقابت‌های ورزشی صورت می‌گیرد، نیست و نخواهد بود. شبکه‌های سه و ورزش در کنار یکی، دو شبکه دیگر که به‌صورت محدودتری رقابت‌های ورزشی را پوشش می‌دهند، بارها با اعمال سانسورهایی که بعضا چندان دلیل روشنی هم برای آن ارائه نشده، مباحث زیادی را بین علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف به وجود آورده‌اند.

همین چند وقت پیش بود که در حین رقابت‌های اسکی ایران تصویر اسکی‌بازان مرد از یکی از شبکه‌های سیما به‌صورت رنگی و تصویر اسکی‌بازان زن به‌صورت سیاه‌و‌سفید پخش شد! انگار که هنوز ورزش زن و ورزشکاران زن برای عده‌ای از مسئولان صداوسیما پذیرفتنی نباشند‌ یا اعتقادی به کاری که آنها چه در سطح ملی و چه بین‌المللی انجام می‌دهند، ندارند. البته که این موضوع در مقایسه با سال‌های دور بهتر شده ولی اختلاف سلیقه کاری کرده تا حدومرز روشنی برایش تعریف نشود.

برای مثال رقابت‌های رزمی کاراته زنان (تعدادی از آنها) پخش می‌شود ولی رقابت‌های کبدی زنان پخش نمی‌شود. فوتبال و دیگر ورزش‌های گروهی هم که یا پخش نمی‌شوند یا به‌صورت آرشیوی و گلچین‌شده به قاب تصویر اضافه می‌شوند. این اتفاق در ‌حالی است که البته بعضا شاهد برنامه‌های اختصاصی درباره فوتسال زنان در شبکه ورزش هم هستیم. چنین بالا و پایین‌هایی باعث شده خط فکری روشنی در این زمینه وجود نداشته باشد و بیش از آنکه تفکر و تصور واحدی پشت این نوع سانسورها باشد، اعمال سلیقه باشد که در قاب تصویر به نمایش درمی‌آید.

البته که فقط ورزشکاران زن نیستند که در صداوسیمای ایران مشمول سانسور می‌شوند، چون بارها ورزشکاران مرد هم اسیر چنین موردی شده‌اند. برای مثال زمان پخش فوتبال، اگر بازیکنی پیراهنش را از تن در بیاورد، امری واحد و لازم‌الاجرا است که تصویر حتما باید سانسور شود ولی رفتار عجیب و دوگانه درباره این موضوع این است که به‌عنوان مثال رقابت‌های شنا و واترپلوی مردان که به‌مراتب پوشش کمتری در مقایسه با فوتبالیست‌ها دارند، از همین شبکه‌ها پخش می‌شوند! یکی از بحث‌برانگیزترین سانسورهای سیما در این زمینه مربوط به لیگ قهرمانان فصل پیش است که عیسی آل‌کثیر بعد از گل حساسش به السد پیراهنش را از تن درآورد و خیلی سریع تصاویر پخش زنده قطع شدند. این درحالی بود که تصویر سانسور‌شده در تلویزیون، فردای آن روز، روی جلد بسیاری از روزنامه‌های ورزشی رفته بود!

قطع تصاویر و سانسور بعضا با حرف‌و‌حدیث‌های زیادی در سطح بین‌المللی هم روبه‌رو شده و بارها صحبت از یک آبروریزی به میان آمده است؛ مشهورترین این اتفاقات مربوط به سانسور لوگوی باشگاه رم در شبکه سه سیما بود که تصاویرش در سراسر دنیا پخش شد! به غیر از آن مورد، پخش‌نشدن یکی دیدارهای بایرن‌مونیخ در بوندس‌لیگا به دلیل آنکه داور آن دیدار بیبیانا اشتانهاوس بود هم در رسانه‌های دنیا بازتاب داشت؛ هرچند بازتابش اصلا قابل قیاس با سانسور لوگوی باشگاه رم نبود. در همین زمینه هم اتفاقا صداوسیما خط مشی روشنی ندارد، چون بعدها بازی دیگری که همین داور زن آلمانی قضاوتش را بر عهده داشت به‌صورت زنده پخش شد. یا مورد استفانی فراپار، داور زن مشهور فرانسوی که در صداوسیما شامل سانسور نشد. تا به الان یکی، دو دیدار که این داور زن فرانسوی عهده‌دار قضاوتش بوده پخش زنده شده است. همین موارد کار تازه شبکه ورزش را عجیب‌تر جلوه می‌دهد، چون بازی‌هایی که داور اصلی آن زن بوده، پخش و شامل سانسور نشده ولی در دیدار تازه تاتنهام و منچستریونایتد داور کنار سانسور شده است!

اینها تنها عجایب اخیر شبکه‌های سیما در سانسور نیست، چون فارغ از سانسورهای معمول بعضا سانسورهای غیرمعمولی هم رخ داده؛ نمونه‌اش سانسور لوگوی باشگاه تاج سابق از روی پیراهن استقلال در حین گفت‌وگو با یکی از اسطوره‌های این باشگاه! از آن عجیب‌تر هم در این زمینه رخ داده و دیده شد که مثلا شبکه‌های صداوسیما (حالا در این مورد دو شبکه سه و ورزش) هم لوگوی یکدیگر را سانسور می‌کنند! این یکی دیگر از آن دسته اتفاقاتی است که مشخص نیست با چه تفکری و از سوی چه ارگانی اعمال می‌شود. هرچه‌ باشد یک مورد در تمامی این اتفاقات خودنمایی می‌کند و آن‌هم اینکه اعمال سانسور در زمان پخش رقابت‌های ورزشی کاملا سلیقه‌ای و بدون چارت مشخصی صورت می‌گیرد؛ دست‌کم تا به الان و با برشمردن تعداد اندکی از این اتفاقات که این‌طور بوده است.

در کنار این انتقادها اما باید به این مورد هم اشاره کرد‌ که تیغ سانسور حداقل در مقایسه با یکی، دو دهه قبل کندتر شده و در‌ این ‌بین تعدادی از تابوها شکسته شده است؛ به‌طور مشخص می‌توان از سال ۲۰۱۰ و از بازی‌های آسیایی گوانگجو به این طرف به این مورد اشاره کرد که صداوسیما تلطیف بیشتری برای پخش رقابت‌های ورزشکاران زن ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی نشان داده ولی در همین بازه زمانی هم بسیاری سانسورهای بحث‌برانگیز اعمال کرده که حاصل آن انتقادهای تندوتیز به مسئولان این نهاد بوده است.

  • 16
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش