جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۸:۲۵ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۷۱۳۱۳
رادیو و تلویزیون

همه چیز درباره سریال امنیتی «سرجوخه» به کارگردانی احمد معظمی

سریال سرجوخه,احمدمعظمی
نویسنده سریال امنیتی اجتماعی «سرجوخه» از ویژگی‌های این قصه و دو شخصیت اصلی آن که یکی از اراذل کف خیابان و دیگری یک شاخ اینستاگرامی است سخن گفت.

سیدحسین امیرجهانی نویسنده سریال «سرجوخه» در گفتگو با  مهر درباره این سریال که این روزها در حال تصویربرداری است بیان کرد: نگارش این سریال از اوایل سال پیش شروع شد و ابتدای امسال به پایان رسید، فیلمنامه در ۳۰ قسمت طراحی شده است اما ممکن است یکی دو قسمت تغییرات داشته باشد.

این نویسنده درباره تیم این سریال که کارگردان و تهیه کننده‌اش پیش از این پروژه‌های دیگری را هم به تولید رسانده‌اند یادآور شد: سازندگان این سریال همان تیم «خانه امن» و «ترور خاموش» هستند ابوالفضل صفری تهیه کننده و احمد معظمی کارگردان این مجموعه پیش از این هم با یکدیگر همکاری داشته‌اند و خط محتوایی سریال نیز به مسایل امنیتی نزدیک است.

یک موقعیت امنیتی دردل چند قصه اجتماعی

امیرجهانی درباره اینکه سریال چقدر محور مسائل امنیتی قرار گرفته است توضیح داد: یکی از علت‌هایی که من علاقه داشتم فیلمنامه سریال «سرجوخه» را بنویسم این بود که در این قصه صرفاً با یک کار امنیتی مواجه نیستیم، بلکه یک موقعیت امنیتی در دل چندین قصه اجتماعیِ در هم پیچیده روایت می‌شود که جذابیت و کشش کار را مضاعف خواهد کرد.

سریال سرجوخه,احمدمعظمی

نویسنده سریال «پدر» افزود: اساساً موضوعات و پدیده‌های اجتماعی و مسائل خانواده از مقوله‌های مورد علاقه من بوده و دوست دارم در غالب یک درام اجتماعی برای مخاطب در این حوزه‌ها قصه بگویم. از این جهت ترغیب به نگارش فیلمنامه این سریال شدم. دغدغه‌های مهمی در بحث‌های اجتماعی در این سریال مطرح می‌شود که برخی از آنها تاکنون دراماتیزه نشده است. برای همین می‌توانم این قول را به مخاطب بدهم که در تماشای این سریال با قصه‌ای جذاب و پرهیجان و پرماجرا روبرو خواهد شد.

قصه‌ای که نیمی از آن واقعیت و نیمی حقیقت دارد

وی با عنوان اسلوگان این سریال که «نیمی از این قصه واقعی است و نیمی دیگر حقیقت دارد» یادآور شد: بدنه اصلی این سریال، برپایه قصه و تخیل است اما ماجراهای واقعی و تکنیک‌های امنیتیِ حقیقی به مثابه پازل‌های تکمیل کننده قصه این سریال به کمک درام آمده‌اند. از همین جهت ما در این سریال زندگی معمولی مردم را می‌بینیم و در دل ان بخش‌هایی به فضای امنیتی هم کشیده می‌شود.

نویسنده سریال «نجلا» درباره تفاوت‌ها و تمایزهای مجموعه «سرجوخه» با دیگر آثار امنیتی تصریح کرد: برخلاف برخی مجموعه‌های امنیتی که نقطه نگاه و رویکرد سریال از طرف نقش‌های امنیتی‌ها بوده است اینجا کاراکترهای قصه از بطن جامعه هستند و زندگی آنهاست که در قسمت‌هایی با کاراکترهای امنیتی هم برخورد پیدا می‌کند. از طرف دیگر برخلاف بسیاری از کارهای امنیتی، به نظر می‌رسد در سریال سرجوخه روح زندگی و حس زندگی در جریان است و احساسات مخاطب را به شدت درگیر خواهد کرد.

سریال سرجوخه,احمدمعظمی

وی اضافه کرد: ما با شخصیت‌هایی که از طبقه‌های مختلف جامعه هستند وارد قصه می‌شویم؛ مباحث و معضلات اجتماعی در روند داستان طرح می‌شود و البته در کنار آن بحث آموزش هم برای من مهم بود. به طور مثال ما ایرانی‌ها به راحتی به آدم‌ها اعتماد می‌کنیم و اطلاعات می‌دهیم یا در تاکسی راحت با دیگران حرف می‌زنیم و به کسانی که نمی‌شناسیم از چیزایی شخصی سخن می‌گوییم.

دو کاراکتر اصلی سریال یکی از اراذل و اوباش و دیگری شاخ اینستاگرامی

امیرجهانی با اشاره به دو نقش اصلی سریال عنوان کرد: ۲ کاراکتر اصلی سریال از ۲ طبقه مختلف اجتماعی هستند ولی با وجود اینکه زندگیشان فرسنگ‌ها از هم دور است اشتراکانی دارند. یکی از آنها از اراذل و اوباش است که از کف خیابان برمی‌خیزد و دیگری یک شاخ اینستاگرامی است که از فضای مجازی وارد می‌شود. این چنین دو قصه به موازات هم پیش می‌روند که جاهایی هم حرکت روی خط قرمز است.

این نویسنده با اشاره به این داستان بیان کرد: «سرجوخه» هم به لحاظ قصه و هم پرداخت و ساختار فضایی نو و بکر دارد و کار جذابی است. تلویزیون خیلی سال است در فضای این مدلی پیش نرفته بود و کاراکترها اینقدر واقعی و ملموس نبوده‌اند. از این جهت به نظر می‌رسد این مجموعه باید در زمان پخش مخاطب زیادی داشته باشد.

صورت مساله را نمی‌توان پاک کرد

نویسنده سریال «چرخ و فلک» درباره پرداختن به یک شاخ مجازی در سریال جدیدش و اینکه قرار است فضای مجازی محکوم شود یا خیر عنوان کرد: ما اصلاً به سمت قضاوت نرفتیم که بگوییم فضای مجازی خوب است یا بد. همه ما آسیب‌ها و معایب این فضا را می‌دانیم و از مزیت‌هایش هم با خبریم و در این سریال هم به هر دو جنبه این فضا پرداخته می‌شود به طوری که شاخک های مخاطب را فعال خواهد کرد زیرا من به عنوان نویسنده کار و در ادامه تیم تولید و کارگردان و تهیه کننده تلاش کرده‌ایم به گونه‌ای حرف بزنیم که خود را سانسور نکنیم و با مخاطب روراست باشیم. حقیقت این است که نمی‌توان کتمان کرد در وضعیت فعلی جامعه، فضای مجازی و اینفلوئنسرها به یکی از ارکان مهم زندگی مردم تبدیل شده‌اند و نمی‌توان با نفی آن صورت مساله را پاک کرد.

سریال سرجوخه,احمدمعظمی

امیرجهانی در پاسخ به سوالی درباره تشریح بیشتر این قصه بیان کرد: نمی‌توان بیشتر از این وارد جزئیات قصه شد اما این مجموعه پیچیدگی‌هایی دارد که سریال را پرتعلیق و پرکشمکش کرده و کشش اثر را بالا می‌برد. همچنانکه به لحاظ ساختاری و روایی و شخصیت پردازی نیز فضای متفاوتی دارد.

سوژه‌هایی که تا امروز در تلویزیون دیده نشدند

این نویسنده درباره آنچه این سریال را متمایز کرده است، می‌گوید: در سریال «سرجوخه» لایه‌های مختلفی از جامعه مورد توجه قرار گرفته است، متن و دوربین «سرجوخه» بر موضوعات و سوژه‌هایی از جامعه امروزی که تا کنون در تلویزیون علی الخصوص در سریالها مغفول مانده و دیده نشده، فوکوس کرده است. در این سریال اتمسفری حاکم است که سالهاست در سریالهای تلویزیونی شاهدش نبوده‌ایم.

وی اضافه کرد: این نوید را به مخاطبان می‌دهم که با سریالی متفاوت روبرو شده و از دیدن آن هیجان زده خواهند شد. علی الخصوص مخاطب جوان و به اصطلاح سریال بین که بی شک با این سریال همراه خواهد شد زیرا نقاط اشتراک، دغدغه‌ها و جهان فکری خودش را با جهان داستان و کارکترهای سریال «سرجوخه» به راحتی پیدا خواهد کرد و با آنها پیش خواهد رفت؛ کارکترهایی که در دل قصه پر هیجان و پر التهاب سریال، به فراخور شخصیت‌های خود و مانند جوان امروزی، به مثابه بنزین سبز، مستعد کارهای بزرگ و مهمی هستند. کنش‌هایی که می‌تواند مسیر زندگی آنها و حتی وضعیت جامعه را تغییر دهد.

امیرجهانی در پایان درباره کاراکترهای سریال و همذات پنداری نسل جوان با انها گفت: این کارکترها و موقعیت‌های دراماتیکش، آینه تمام نمای جوان امروزیست که می‌تواند کارهای بزرگ و مهمی انجام دهد به شرطی که زاویه دید و زاویه برخورد با آنها این باشد که همراه ما ایستاده‌اند نه روبروی ما. به همین خاطر باید شجاعت تولیدکنندگان این اثر علی الخصوص مسئولین و مدیران محترم تلویزیون را برای پرداختن به سوژه و مضمون سریال سرجوخه ستود که با تحلیل دقیق از بایدها و نبایدهای امروزی، اهتمام به ساخت و تولید سریال متفاوت و نو سرجوخه کرده و از تیم تولیدی آن حمایت کرده‌اند.

  • 14
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش