دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۰:۰۶ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۹۲۶۵۰
رادیو و تلویزیون

فصل دوم سریال‌های «خانه امن» و «سرجوخه» ساخته می‌شود

سریال سرجوخه,فصل دوم سریال سرجوخه
کارگردان سریال‌های «خانه امن» و «سرجوخه» از ساخت فصل دوم هر دو این سریال‌ها در سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، "احمد معظمی" کارگردان «سرجوخه»، درباره این سریال، اظهار کرد: «سرجوخه» حاصل تحقیق و پژوهش اتاق فکری است که ما همزمان که «خانه امن» را کار می‌کردیم درگیر متن آن بودیم. حسین امیرجهانی زحمت نگارش سریال را کشیدند و طی جلساتی با ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده در نظر داشتیم این سریال با کارهای قبلی‌مان تفاوت داشته باشد؛ در عین حال پیام آن مثل کارهای قبلی‌مان یعنی «سارق روح»، «ترور خاموش» و «خانه امن» باشد.

وی افزود: «سرجوخه» در اوج دوران کرونا ضبط شد و لوکیشن‌ها و بازیگران زیادی داشت. فقط ۳۵۰ نفر بازیگر مهمان داشتیم که این کار را برای تیم کارگردانی و تولید سخت می‌کرد. حتی برای اجاره لوکیشن در دوران کرونا مشکل داشتیم. اما تیم همراهی داشتیم و همه برایشان مهم بود کار با کیفیتی تولید شود، برای همین چیزها بود که از سریال استقبال شد.

این کارگردان یادآور شد: بعد از قسمت آخر سوار مترو شده بودم که شنیدم چند نفر با حالت ناراحتی می‌گفتند «سرجوخه» تمام شد و دیگر پخش نمی‌شود. این کار بین مردم دیده شده و هیچ چیزی از این لذت‌بخش‌تر نیست و خستگی را از تن عوامل درمی‌آورد.

معظمی با بیان اینکه ژانر اکشن و جاسوسی در همه جای دنیا طرفدار دارد، ادامه داد: جزئیات در این فیلمنامه‌ها حرف اول را می‌زند و البته به نسبت کارهای آپارتمانی انرژی و هزینه و وقت بیشتری می‌طلبد. تهیه‌کننده‌ای که چنین کاری را قبول می‌کند همه چیز را به جان خریده است. ما به نسبت «خانه امن» برای اجاره پنج ـ شش برابری فقط برای لوکیشن‌ها مواجه بودیم. هزینه ضبط کار در کشورهای خارجی هم سرسام‌آور بود. سه قصه در این سریال داشت موازی جلو می‌رفت و من احساس می‌کردم دارم سه سریال همزمان می‌سازم. ولی با تدبیر و حمایتی که آقای صفری داشت، این قطار از حرکت نایستاد.

موافق شعارزدگی سریال نیستم

معظمی که مهمان برنامه «سریالیست» بود، در واکنش به نقد شاهین شجری کهن، منتقد «سریالیست» اظهار کرد: اولین بار بود که در تلویزیون سه قصه موازی به هم ربط پیدا کردند؛ من کار مشابهی در تلویزیون ندیدم. ما درباره موضوعی صحبت می کردیم که نو بود و سختی‌های خودش را داشت. ایراداتی هم داشتیم، شاهین درباره اجرا که به من لطف داشت، درباره فیلمنامه هم همیشه ممکن است ضعف وجود داشته باشد اما به نسبت کارهای قبلی‌ام احساس می‌کنم «سرجوخه» از یک پختگی برخوردار است چه به لحاظ فیلمنامه و چه اجرا. ولی موافق شعارزدگی سریال نیستم.

وی درباره نمایش استفاده از مشروبات الکلی برای مشخص کردن شخصیت‌های منفی گفت: کیان اصلا شخصیت منفی نیست یا مهندس کشمیری که قربان نجفی نقش او را بازی می‌کرد خاکستری است. در بین نقش‌های منفی از خانم سوپیلنیاک تا دیگر بازیگران، همیشه خودم مخالفم برای نقش منفی از چهره‌ای استفاده کنم که صورت منفی دارد. قربان نجفی با قیافه خاصش را در نظر بگیرید، او به جز اینکه فیلمساز خیلی خوبی است، بازیگر اعجوبه ای است. او شخصیتی را بازی کرد که زحمت زیادی برای آن کشید.

بعضی وقتها شعار هم خوب است

این کارگردان درباره شعارزدگی توضیح داد: شاید بعضی از صحنه‌ها گل درشت بوده است، اما ایرادی ندارد و بعضی وقت‌ها شعار هم خوب است. ما همیشه سعی می‌کنیم در کارهای جدید ضعف‌های کارهای قبلی را بپوشانیم. دکوپاژ این سریال هم نسبت به آثار قبلی متفاوت بود و هر کاراکتر دکوپاژ خودش را داشت.

معظمی گفت: خیلی ها درباره سری دوم «خانه امن» و «سرجوخه» سوال می کنند. فصل دوم هر دو را سال دیگر می سازیم.

سریال سرجوخه,فصل دوم سریال سرجوخه

خیلی از هنرپیشه‌های طراز اول سینما در «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» معرفی شدند

وی درباره تیم بازیگران سریال و اینکه آیا معرفی چهره های جدید در آن ریسک محسوب نمی شد، گفت: همه خیلی زحمت کشیدند و تلاش کردند. من از زمانی که «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را کار می کردم سیاستمان این بود که چهره های جدید معرفی کنیم و این اتفاق در آن مجموعه افتاد. اکنون خیلی از هنرپیشه‌های طراز اول سینما از آن مجموعه آمده اند. بعد از «ترور خاموش» که پرستاره بود و همچنین «خانه امن» دوست نداشتم کاری بسازیم که سراغ بازیگران خیلی چهره برویم، بلکه سراغ بازیگرانی برویم که سالها است کار کرده‌اند اما هنوز آن اتفاق برایشان رقم نخورده.

خیلی از کارگردان‌ها ریسک کار با بازیگران غیرچهره را نمی‌پذیرند

این کارگردان تصریح کرد: این ریسکی بود که خیلی از کارگردان‌ها آن را نمی‌پذیرند. یک جورهایی جرأت می خواهد. ولی من معتقدم در وهله اول قصه حرف اول را می‌زند، بعد هم انتخاب درست بازیگر برای آن نقش. حضور تک تک بازیگرانی که برای مجموعه انتخاب شدند، از سامان صفاری و حمید محمدی تا آرش آصفی که در فیلم «روز رساخیز» نقش اول را بازی می کرد و در «خانه امن» نقش منفی برایمان بازی می کرد، اینجا یک نقش کاملا مثبت بازی کرد، موفق بود. یا نازنین کیوانی که چند کار نمایش خانگی داشته اما دیده نشده و اینجا درخشید. هژیرسام احمدی و رضا نصاری هم همینطور.

معظمی یادآور شد: حمید محمدی هم برای نقش غلامرضا زحمت کشید. من همیشه می گویم کارگردان وظیفه مواظبت از بازیگر را دارد و خود من پشت مانیتور که می نشینم هیچوقت به بازیگر نمی گویم چه کار کن، می گویم این کار را نکنی بهتر است. این تجربه از سالهای گذشته می آمد و با همراهی تهیه کننده که این ریسک را قبول کرد، خداراشکر جواب گرفتیم. فکر کنم این بچه ها هر کدام ۵، ۶ پیشنهاد رل یک کارهای خانگی را داشته باشند و دیگر نمی شود با آنها کار کرد چون دستمزدهای خوبی خواهند گرفت! باید به فکر ۷، ۸ نفر دیگر باشیم!

کارگردان «سرجوخه» در پاسخ به اینکه آیا به خاطر کاهش هزینه‌ها سراغ بازیگران غیرچهره نرفتید؟ گفت: اصلا. من جلوی سامان صفاری می‌گویم، تمام بازیگرانی که در سریال ما بازی کردند دستمزد استانداردشان را گرفتند. اصلا اینگونه نبود که بگوییم ما داریم این فرصت را به شما می‌دهیم و شما باید پول اندکی از ما بگیرید، حتی به بازیگران یک سکانسی هم آن چیزی که عرف بوده پرداخت شده و حتی پاداش‌هایی هم داده شده است. هیچ فرقی بین عوامل و بازیگران گذاشته نشده و دستمزد همه پرداخت شده است.

سریال سرجوخه,فصل دوم سریال سرجوخه

قهرمان سریال‌های ما خانواده ها هستند

وی درباره شعار سریال مبنی بر اینکه «نیمی از آنچه در این سریال می بینید واقعیت و نیم دیگر حقیقت است» اظهار کرد: این متن قبل از تیتراژ می‌آید. ما در سریال درباره پرونده هایی می گوییم که از واقعیت می آیند و باید آنها را بپذیریم. قهرمان سریال‌های ما خانواده ها هستند. در «سارق روح» درباره فرق‌ ها به عنوان یک سم مهلک بحث می کردیم که خانواده پادزهر این سم است. در «سرجوخه» هم بحث خانواده را بُلد کردیم. کسی که از خانواده ترد می شود ممکن است وارد جریاناتی شود که با آنها تضادهایی داشته است.

معظمی تاکید کرد: ما در «سرجوخه» شخصیت‌های غلامرضا و کیان را نشان دادیم که چطور موساد آنها را به دام می اندازد و این دو شخصیت بدون عمد و آگاهی وارد بازی آنها شدند. عشق به خانه و خانواده است که تغییرات شگرف عجیبی درباره این دو شخصیت رقم می زند. در همه کارهای ما خانواده بحث اصلی ما است.

این کارگردان درباره نقدی مبنی بر اینکه «سرجوخه» سریال اجتماعی است که آخرش امنیتی می‌شود و بین ژانرها سردرگم است، تصریح کرد: این را قبول ندارم. ما باید شخصیت‌های این چنینی مثل پسری از پایین شهر، گنگی از بالای شهر، یک مهندس و... را نشان بدهیم و اگر از ابتدا بخواهیم بحث را امنیتی کنیم شاید بیننده سخت ارتباط بگیرد. در «خانه امن» به ما ایراد گرفتند که چطور نیروهای امنیتی از ابتدا تا انتهای سریال به همه چیز اشراف دارند حالا اینجا برعکس می‌گویند. «سرجوخه» نتیجه عینی محتوای سریال «سارق روح» است.

سریال سرجوخه,فصل دوم سریال سرجوخه

کار درجه یک نداریم، همه کار درجه دو را به خوبی می‌سازیم

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: با احترام به همه بازیگران چهره، آنها واقعا چنین فرصتی را ندارند که دو ماه دورخوانی بگذارند، نهایت یک هفته برای دورخوانی یک سریال زمان بگذارند. ولی ما روزی ۱۰ ساعت دورخوانی با حضور بازیگردانی داشتیم که با بچه‌ها کار می کرد. اینکه بچه ها با این انگیزه کار می کنند مشخص است که نتیجه کارشان قابل قبول است. در گردونه سریال‌سازی قرار نیست ما کار درجه یک آنچنانی بسازیم، چون چنین چیزی وجود ندارد. ما همه‌مان کارهای درجه دو را به خوب می سازیم. اینکه کسی بگوید من دارم یک کار درجه یک می‌سازم که می‌خواهم با آن دنیا را فتح کنم، چنین چیزی در این گردونه وجود ندارد. در هرصورت کسی مثل سامان صفاری که تجربه چند سینمایی و نقش اول سریال دارد، در دورخوانی‌ها شرکت و نقش را زندگی می کند.

 «سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود.

  • 11
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش