دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۲۰:۳۵ - ۰۲ آذر ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۹۰۲۱۹
رادیو و تلویزیون

سریال 'آزادی مشروط' به کارگردانی مسعود ده نمکی؛ مانیفستی از جنس لودگی

سریال آزادی مشروط,نقد سریال آزادی مشروط از ده نمکی
سریال "آزادی مشروط" به کارگردانی مسعود ده نمکی که معتقد است چهار کار اولش باید در گینس ثبت شود، با واکنش منفی مخاطبان تلویزیون مواجه شده و در ردیف سایر آثار بی کیفیت این روزهای صداوسیما قرار گرفته است. ده نمکی "آزادی مشروط" مانیفست کارهای خود می داند و بنا بر اعلام وی، فعلا ترجیج می دهد حرفهایش را در مدیوم تلویزیون بزند. بر اساس گزارش دیده‌بان ایران نتیجه اصرار او برای جوک گفتن از قاب تلویزیون، تولید و تکرار مجموعه هایی است که نه براساس نیاز و سلیقه مخاطب، بلکه بر مبنای دغدغه های همیشگی شخص کارگردان ساخته شده است.

به گزارش دیده‌بان ایران، صداوسیما در هفته های اخیر با پخش سریال "آزادی مشروط" از شبکه یک، تلاش کرد مخاطب گریزان خود را پای تلویزیون نشانده و کام تلخش را با شوخی های نخ نما شده و دست چندم شیرین نماید! شبکه یک و ساعت ده برای بسیاری از مخاطبان این رسانه، یادآور آثار فاخری همچون "در چشم باد" اثر مسعود جعفری جوزانی است که این روزها برای چندمین بار از شبکه آی فیلم درحال پخش است. اگر بخواهیم به تولیدات پربیننده تلویزیون اشاره ای گذرا داشته باشیم کیف انگلیسی، مختارنامه، یوسف پیامبر، مدار صفر درجه، پایتخت و ... در زمره آثار پربیننده ای بوده اند که در روزگاری نه چندان دور از این شبکه پخش شده اند، تولیداتی که در زمان خود رضایت مخاطب را فراهم آورده و حتی در بازپخش نیز مورد استقبال قرار گرفتند.

پخش سریال آزادی مشروط که به لحاظ ساختار و محتوا، فرسنگها از سریالهای الف ویژه سیما فاصله دارد و حتی به اندازه یک سریال متوسط هم در جذب مخاطب موفق نبوده است، این سوال را برای مخاطب ایجاد کرده است که آزادی مشروط براساس کدام متر و معیار برای پخش در یکی کنداکتورهای جاافتاده شبانه سریالهای تلویزیونی انتخاب شده است؟ مجموعه ای که در قالب طنز به خورد مخاطب داده شده است اما دریغ از یک کمدین شناخته شده یا یک سکانس و دیالوگ ماندگار که بیننده را به وجد آورده و در حافظه اش ماندگار شود.

مسعود ده نمکی که معمولا با سه گانه اخراجیها نزد "مخاطب عام" شناخته می شود، در تلاشی ناموفق برای خلق سریالی پرمخاطب با ساخت "آزادی مشروط"، اثر کم ارزش دیگری به کارنامه خود و صداوسیما افزوده است. عبور از خط قرمزها در اخراجیها که از جمله دلایل موفقیت این فیلم در گیشه بوده است، مدتهاست که به واسطه تغییر ذائقه مخاطب، اثرگذاری خود را از دست داده است و در نبود این عنصر تاثیرگذار، شوخی های متوالی دم دستی توسط مجموعه ای از کاراکترهای همیشگی شامل مردم ساده اندیش، روحانی دلسوز، بسیجی آگاه، دانشجوی فریب خورده و... به اصلی ترین ویژگی آثار ده نمکی بدل شده است. اگر به تمام کلیشه های رایج، شعارهای مشهور ایام جنگ و موسیقی مورد علاقه کارگردان را اضافه کنیم، با با چشمان کاملا بسته هم می توان حدس زد که مخاطب با اثری از مسعود ده نمکی بر صفحه تلویزیون یا پرده سینما روبروست.

"آزادی مشروط" با موضوع کرونا و توصیه مکرر به استفاده از ماسک و الکل، بیش از آنکه موجب خنده مخاطب شود، یادآور پیکهای مرگبار کرونایی در نبود واکسن است، ایام تلخی که به لطف مسئولین هرگز فراموش نخواهد شد. ده نمکی "آزادی مشروط" را مانیفست کارهای خود می داند و به گفته خود ترجیح می‌دهد فعلا با مدیوم تلویزیون حرف‌هایش را بزند چراکه برای زدن حرف‌هایی از این جنس بستر تلویزیون را بهتر دیده است. او با علم به این مساله که کف مخاطب تلویزیون در بهترین حالت برابر با سقف مخاطب سینماست از دویست و چهل بازیگر "تازه کار" و "پیشکسوت" برای جذب مخاطب در آزادی مشروط بهره برده است. چهره هایی که بعضا و در ماههای اخیر از سریالی به سریالی دیگر می روند و بدون کمترین تلاشی برای ایفای یک نقش متفاوت، مدام در قاب تلویزیون تکرار می شوند و تازه کارهایی که امتحان خود را، پیش از این و در سایر آثار تلویزیون همچون بچه مهندس، پس داده اند. "آزادی مشروط" که به گفته کارگردان قرار بوده است با زبان طنز "مخاطب عام" را پای تلویزیون بنشاند با توسل به شوخی های تاریخ مصرف گذشته، لودگی، شعارهای مورد علاقه کارگردان و... حتی از آوردن لبخندی کوچک بر لبان همان "مخاطب عام" نیز عاجز بوده است چه رسد به قهقهه زدنهای از ته دل و کمیاب این روزها که عکس العمل عادی مخاطب در برابر آثار کمدی است.

"آزادی مشروط" نشان داد که ده نمکی در فضای آموخته های پیشین خود درجا زده است

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون در گفتگویی با دیده بان ایران، ضمن انتقاد از مسئولین صداوسیما درخصوص پخش آثار بی کیفیت، "آزادی مشروط" را اثری سطحی و شعارزده دانست و به دیده بان ایران گفت: مسعود ده نمکی برای آنکه بتواند در نمای کارگردان و سینماگر بایستد، مسیر پرسنگلاخی را طی کرده و کمابیش توانسته است به مقداری از دانش و تخصص در ساخت فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی نائل شود. از ده نمکی در سینما فیلم پراستقبال اخراجیها را دیدیم، فیلمی که جزو پرمخاطب ترین آثار سینما و تاریخ سینما بود و به زمانه خود حرف تازه ای را در سینمای دفاع مقدس بیان می کرد. در تلویزیون نیز سریال "دارا و ندار" را دیدیم که با توجه به مضمون و ساختار به نسبت جمع و جورش، مخاطب خوبی داشت اما از همین کارگردان که در بعضی آثار سینمایی و تلویزیونی اش گاه شعارزدگی و سطحی نگری پررنگ می شود، مجموعه "آزادی مشروط" را شاهد بودیم که این مجموعه از نظر مضمون و محتوا که به موضوع کرونا پرداخته بود، حرف تازه ای نداشت و نگاه به این مقوله تازه و نو نبود. پیش تر هم در بعضی از سریالها به موضوع کرونا و پیامدها و عوارض آن پرداخته شده بود و دستکم این انتظار وجود داشت ده نمکی با نگاهی نو و پرداختی مناسب تر، بتواند مخاطب را با خود همراه کند.

سریال آزادی مشروط,نقد سریال آزادی مشروط از ده نمکی

او افزود: "آزادی مشروط" چه به لحاظ معنایی و چه به لحاظ محتوایی نزدیکی فکری بیشتری با مضمون اخراجیها دارد اما ساختار هنری آن اصلا قوی نیست. "آزادی مشروط" نه به عنوان یک سریال اجتماعی، نه به عنوان یک سریال خانوادگی و نه به عنوان طنز در هیچکدام از این قالبها و ژانرها به توفیق نرسیده است و کاستیهای فراوانی در این سریال مشاهده می شود. این ضعفها باعث شده است پیام اصلی مجموعه که در واقع قدردانی از مدافعان سلامت است، چندان مورد عنایت مخاطبان قرار نگیرد چرا که پیام ها در قالب آثار هنرمندانه، متعهدانه و با ارزش، بهتر شنیده می شوند. ""آزادی مشروط" نه فقط نشان دهنده آن است که ده نمکی نتوانسته درعرصه هنر قابلیتهای خود را رشد دهد، بلکه به نوعی در فضای آموخته های پیشین خود درجا زده است، در حالیکه ده نمکی می توانست با پرهیز از سطحی نگری، شعارزدگی و استفاده از هنرمندان حرفه ای از زاویه ای دیگر به این مساله بپردازد.

یکی از بزرگترین معضلات آثار ده نمکی، نبودن ویژگیها و مولفه های آثار طنز و کمدی است

آذین در پایان تاکید کرد: استفاده از بازیگران پیشکسوت و تازه کار در "آزادی مشروط" امتیاز تلقی نمی شود بلکه نقطه ضعف کار است. یکی از بزرگترین معضلات آثار ده نمکی، نبودن ویژگیها و مولفه های آثار طنز و کمدی است. اثر کمدی باید موضوع و سوژه اش طنز باشد، فیلمنامه آن هم کاملا کمدی باشد و تمام مولفه های آثار کمدی که در قالب کلامها، دیالوگها، موقعیتهای خنده دار یا خنده ساز هستند، باید در فیلمنامه آورده شود. در کنار مواردی که ذکر شد، حضور یک کمدین حرفه ای و توانا در آثار طنز لازم و مهم است. مهم تر از همه این موارد، تخصص و تبحر سازنده و کارگردان است. اینکه کارگردانی یک سریال یا یک فیلم موفق در کارنامه و پرونده هنری خود داشته باشد، دلیل بر آن نیست که در ساخت آثار کمدی هم به توفیق برسد.

  • 17
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۱۴
جدیدترین
قدیمی ترین
یکی از اکسل کننده ترین وبی کیفیت ترین سریال های تلویزیونه واقعا تاسف باره
حقیقتش اینقدر این سریال مبتذل است که آدم را از صدا و سیما پاک مأیوس می کند
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش