دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۳:۱۱ - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۱۲۶۰۰
رادیو و تلویزیون

چرا «نون خ ۴ » با قبلی‌ها فرق داشت؟

حذفیات «نون. خ» و سانسور,«نون خ ۴ »
تهیه‌کننده سریال «نون خ» همزمان با پخش قسمت‌های پایانی این سریال، ضمن بیان روایتی از بحران ساخت این سریال در شرایط خاص کشور، ناگفته هایی از روند ساخت آن را مطرح و در عین حال اعلام کرد که رئیس صدا و سیما شخصا برای ساخت فصل پنجم این سریال سفارش داده است.

مهدی فرجی- تهیه کننده سریال «نون خ» در گفت‌وگویی با ایسنا از حساسیت‌ها و دشواری‌های ساخت این سریال در شرایط خاص سیاسی اجتماعی کشور در سالی که گذشت، سخن گفت و به موضوعاتی از جمله، شوخی‌هایی که دست «نون خ» را باز گذاشت، کاهش مخاطبان تلویزیون، حذفیات «نون. خ» و سانسور در تلویزیون، بودجه ساخت این سریال نیز پرداخت.

این تهیه کننده ابتدا مطرح کرد: از زمانی که پیش تولید فصل چهارم را آغاز کردیم، شرایط کار برای تولید سریال شرایط دشواری شد. ما هم از قاطبه‌ی مردم جدا نبودیم و طبیعتا شرایط شرایط سختی برای ما بود و همچون شرایط فصل‌های قبل برای ما نبود. حساسیت‌های زیادی وجود داشت، در کشور التهاباتی وجود داشت و همین کار را برای هنرمندان ما که طبیعتا باید در یک شرایط خیلی طبیعی و نرمال تمرکزشان را نسبت به کارشان داشته باشند و بتوانند به بهترین شکل توانایی‌های هنری شان را بروز بدهند، این التهابات موجب شده بود که مجموعا این کار کار دشواری شود، به ویژه اینکه واستان مربوط به خطه کردستان بود و ما تقریبا هر چند روز یک بار ما هم تحت تاثیر جامعه یک بحران داشتیم اما خب خدارا شکر این هم پشت سر گذاشته شد و فیلمبرداری کار به سرانجام رسید و روی آنتن قرار گرفت.

شوخی هایی که دست «نون خ» را باز گذاشت

فرجی در ادامه درباره شوخی‌های مطرح شده این فصل از سریال «نون خ» در پاسخ به این که تا چه میزان برای مطرح کردن آنها از سوی صدا و سیما دستشان باز گذاشته شده بود؟ توضیح داد: از رئیس محترم سازمان در این خصوص تشکر می‌کنم که خیلی از ما حمایت کردن و در پخش سریال «نون خ» حقیقتا از حمایت‌های رئیس سازمان، معاون سیما، معاون سیمافیلم برخوردار بودیم و حتی همین طور گروه فیلم و سریال. اما به طور کلی «نون خ» بدون نقدهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی معنی نداشت و ما در همه این فصل ها این شوخی‌ها را داشتیم. ما در فصل سوم در مورد بورس حرف زدیم و شوخی‌های جدی هم با مقوله بورس انجام دادیم. بنابراین این شوخی‌ها از ابتدا بوده و قبول دارم امسال کمی انعکاس آن در فضای مجازی بیشتر بود چرا که فضای مجازی توسعه ی بیشتری کرده است و بیشتر وارد زندگی‌های مردم شده است؛ بنابراین تلقی این است که این شوخی‌ها و نقدهای سیاسی زیاد شده در حالیکه اینگونه نیست و ما در سال‌های گذشته هم همین روال را داشتیم و خیلی تفاوتی نداشت. امسال حساسیت‌هایی وجود داشت اما به مردم وخواسته‌ها و مطالبات مردم پرداخته شد از طرفی هم بخش‌هایی از حرفها در قالب کمدی زده شد که سازمان صدا و سیما هم در ارتباط با این موارد با سعه صدر برخورد کرد و شما شاهد این نقدهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی بودید.

بینندگان صدا و سیما کاهش پیدا کرده است/صدا و سیما پیوست رسانه ای جذابی برای خودش تعریف کند

فرجی در پاسخ به اینکه تلویزیون در نبود برندهایش چه  خروجی داشت و آیا توانست از همزمانی دو مناسبت نوروز و رمضان بهره ببرد؟ اظهار کرد: واقعیت این است که «نون خ» در بازه ای که برای عید امسال صدا و سیما طراحی شد، یکی از  بخش‌های کوچک پازل‌اش بود که خوشبختانه مورد توجه مخاطب قرار گرفت. با توجه به اینکه برندی است که چندسال است در حال تولید است، اما برنامه های دیگری هم بودند که دوستان ما زحمت کشیدند و واقعا می‌دیدم که مردم آنها را هم دنبال می‌کردند. از سریال «آتش و باد» تا برنامه «محفل» شبکه سه سیما و همچنین برخی از برنامه‌های دیگر که در شبکه‌های دیگر بود کم و بیش توسط مردم دیده می شد. البته اینکه ما فکر کنیم مثل سابق مردم ساعت‌های زیاد پای تلویزیون می‌نشینند، اینطور نیست به این دلیل که سبک زندگی مردم تغییر کرده و اساسا بخش زیادی از مردم پای گوشی‌ها و فضای مجازی هستند وطبیعتا یک بخش‌هایی از بینندگان صدا و سیما کاهش پیدا کرده است.

بازگشت فرزاد جمشیدی اتفاق مهم رسانه‌ای بود!!

وی  درباره ی خروجی برنامه‌های تلویزیون در ایام نوروز و رمضان معتقد است: در این ایام من خودم پای بسیاری از فیلم های سینمایی بودم و فیلم‌های جذابی داشت که دیدم و همچنین شخصا سریال «آتش و باد» را دنبال می‌کنم و می‌بینم که مخاطبان جاهایی این سریال را می‌بینند. همچنین برنامه «محفل» که دور از انتظار توانست به ویژه جامعه متدین و مذهبی را به برنامه‌های تلویزیون خوشبین کند. برنامه سحر رمضان به ویژه برنامه سحر شبکه دو سیما و بازگشت فرزاد جمشیدی هم به اعتقاد من کار مهم و اتفاق مهم رسانه‌ای بود که صورت گرفت و مخاطبان زیادی را پای آنتن کشاند.

به گفته  وی، اساسا سازمان صدا و سیما برای اینکه برنامه‌هایش بهتر دیده شود باید پیوست رسانه‌ای خوب  جذابی برای خودش تعریف کند. هر برنامه‌ای موطف باشد پیوست فضای مجازی اش را بدهد و آنهایی که ۲۴ ساعته پای گوشی هستند و با آن زندگی می‌کنند، برای آنها تعریف شده باشد که چگونه این برنامه‌ها را دنبال کنند و ببینند.

جزئیاتی از سفارش رئیس صدا و سیما برای ساخت «نون خ» ۵

وی در ادامه در باره ی ادامه دار بودن سریال «نون خ» نیز توضیح داد: به نظر من سبکی که سعید آقاخانی برای ادامه «نون خ» طراحی کرده است به این شکل است که در این سریال یک روستا قهرمان قصه هستند. آدم های روستا قهرمان هستند و ما یک قهرمان نداریم. بنابراین همچنان می‌شود قصه‌های مختلف برای آنها نوشته شود. نویسنده خوب ما آقای وفایی با ذوقی که دارند می‌توانند قصه‌های متعددی برای «نون خ» طراحی کنند و به اعتقاد من ظرفیت همچنان برای ادامه ی «نون خ» جود دارد. رئیس سازمان صدا و سیما دستور ساخت فصل جدید را داده‌اند اما با توجه به اینکه آقای آقاخانی ایران نیستند باید برگردند تا صحبت کنیم و ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد و ما به چه جمع بندی می‌رسیم. هم من و هم آقای آقاخانی علاقه‌مند به ساخت ادامه «نو خ» هستیم و باید ببینیم چه پیش می‌آید.

شروع قصه «نون خ» مواجهه با روستای گرگ زده بود/پرداخت به موضوعات مهم ملی

تهیه کننده سریال «نون خ» درباره موضوعاتی که در فصل چهارم این سریال به آن پرداخته شد در کنار شخصیت‌های جدیدی که اضافه شدند، در پاسخ به اینکه تا چه میزان تلاش کرده اند نوآوری‌هایی داشته باشند تا در فصل جدید از پرداخت کهنه به کار بپرهیزند؟ توضیح داد: شروع قصه ما در «نون خ» مواجهه با روستای گرگ زده بود. مسیر آن نیز با کشته شدن گاو شخصیت سلمان تغییر می‌کند و او با فاز جدیدی از قصه وارد می‌شود.بحث ارتباط بین روستای دِه بالا و دِه پائین و قصه‌های دیگری که اضافه می‌شوند. موضوع مهم بحث جمعیت، جوانی و پیری و کاهش جمعیت موضوعات مهمی است که زده شد. پرداختن به موضوعاتی از جمله تسهیلاتی که باید برای ازدواج، زایش و زادآوری که کشور باید به آنها فکر کند. به بحث مهاجرت هم پرداختیم. معمولا «نون خ» به موضوعات مهم ملی می پردازد و همچنان که در این قسمت هم پرداخت و نمی‌خواهم قصه را لو دهم در انتها هم می‌بینید که اهالی روستا چگونه پشت هم می‌ایستند و با تهدیدی مقابله می‌کنند.

حذفیات «نون. خ» چقدر بود؟ / به سانسور در تلویزیون عادت کردیم

فرجی درباره حذفیات این سریال و در پاسخ به اینکه آیا منجر به آسیب آن شد؟ نیز توضیح داد: در تلویزیون چند دوره‌ای که با سعید آقاخانی کار کردیم به این روال عادت کردیم. اینها ممیزی‌هایی است که همیشه در تلویزیون وجود دارد، برخی از آنها به اقتضاء شرایط روز است و طبیعی است. ما در سریال «حکم رشد» نیز تابع چنین حذفیاتی شدیم و در حالی که پیش‌بینی نمی‌کردیم، این اتفاق افتاد و حذفیاتی صورت گرفت. بنابراین این سانسورها رول معمولی است که در تلویزیون وجود دارد و خب ما هم که با تلویزیون کار می‌کنیم این موضوعات را پذیرفتیم و خیلی مسئله غیرعادی نمی‌دانیم.

حمایت مالی خاصی از «نون خ» صورت  نگرفته

وی در پاسخ به اینکه مطرح می‌شود حمایت ویژه‌ای از سریال «نون خ» وجود داشته عنوان کرد: اسفند ۱۴۰۰ سفارش ساخت «نون خ» به ما داده شد و نسبت به کار محبت داشتند و کار با دستور و حمایت ایشان تولید شد اما، اما اینکه فکر کنید حمایت مالی خاصی صورت گرفته واقعا اینطور نبوده و براورد ما واقعا روال عادی داشت و با کارهایی که در تلویزیون ساخته می‌شود هیچ تفاوتی نداشت. با وجود اینکه سریال برندی هستیم و فصل چهارم را ساختیم ولی هیچ تفاوتی با سریال‌های معمولی که در تلویزیون ساخته می‌شود، نداشتیم. چه بسا امکانات مالی برخی از آنها بهتر از ماست.

سعید آقاخانی کارگردان دقیق و ریزبینی است

وی درباره همکاری‌اش با سعیدآقاخانی نیز گفت: سعید آقاخانی کارگردان دقیق و ریزبینی است و نسبت به کارش حساس است و از هیچ چیزی برای بهتر شدن کار نمی‌گذرد، اساسا برای مردم خیلی احترام قائل است و این برایش خیلی مهم است که به مردم احترام بگذاریم و برای کار کم نگذاریم، حتی اگر شده باشد موردی ۱۰ بار تکرار شود، بسیار فرد خوش ذوق و با انگیزه است و خیلی خوب کار را می‌شناسد. در کنار ایشان ما نویسنده خوبی هم داریم؛ آقای وفایی در طنز نویسی واقعا کم نگذاشتند و همچنین تعامل عوامل و بازیگران همه باعث شد، سریال مورد اقبال مردم قرار بگیرد و امیدوارم شرایطی ایجاد شود که در تلویزیون آثاری تولید شد که شرایط دیده شده چند ده میلیونی را داشته باشد. واقعیت این است که خیلی لذتبخش است سریالی بسازید که ببینید چند ده میلیون نفر  مخاطب دارد این امتیاز خیلی بزرگی است و آرزوی هر هنرمندی است در این سطح آثارش دیده شود.

سریال های طنز اصلا قابل شمارش نیست نه در تلویزیون و نه شبکه نمایش خانگی

وی با اشاره به کاهش ساخت سریال های طنز نیز توضیح داد: نه تنها تلویزیون، شبکه نمایش خانگی را هم ببینید، کارهای طنز اصلا قابل شمارش نیست و بسیار اندک شده. یک بخش آن به این دلیل است که ما نویسندگان طنزپرداز و کمدی نویس کم داریم و یک بخش دیگر کارگردانانی که با فضای طنز و کار کمدی آشنا باشند و آثاری ساخته باشند کمتر داریم. بنابراین در این حوزه هم در صدا و سیما و هم در نمایش خانگی باید سرمایه گذاری‌هایی صورت بگیرد و به اعتقاد من طنز بسیار مورد نیاز جامعه است و برای مفرح کردن جامعه این آثار می‌توانند موثر باشند، امیدواریم شرایطی به وجود بیاید که ما شاهد تولید آثار بیشتری در این زمینه باشیم.

ساخت سریال جدید در شبکه نمایش خانگی

وی از پیشنهادهایی در حوزه نمایش خانگی و هم تلویزیون برای ساخت سریال خبر داد.

فرجی درباره ی فعالیت خود در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی توضیح داد: گفت‌وگوهایی صورت گرفته هم در تلویزیون و هم شبکه نمایش خانگی اما هنوز درباره جزئیات آن نمی‌توانم صحبت کنم.

  • 9
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش