جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۳۷ - ۲۰ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۴۹۶۷
رادیو و تلویزیون

خانواده‌های پرجمعیت به آنتن برمی‌گردند

اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون,سریال تلوزیونی
با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش جمعیت، یکی از اولویت‌های اصلی رسانه ملی، برنامه سازی در زمینه ترویج سیاست فزونی نفوس است. وقتی درباره خانواده صحبت به میان می‌آید از یک سه وجهی یاد می‌شود؛ پدر، مادر و فرزند.

به همین دلیل بیشتر برنامه‌های خانواده‌محور تلویزیونی و رادیویی همچون عصر خانواده، به خانه برمی‌گردیم، خانواده یک، کام شیرین و‌... با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 

 

در این برنامه‌ها اثرات و برکات افزایش جمعیت بر خانواده و سلامت روانی افراد جامعه به صورت علمی مورد توجه و واکاوی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر به این موضوع هم پرداخته می‌شود که اضافه شدن حضور یک فرزند به اعضای خانواده چه تاثیراتی می‌تواند بر ارکان آن داشته باشد. الزامات و چگونگی ترسیم یک خانواده پر جمعیت و موفق و انعکاس اثرات و تبعات مثبت آن بر کل جامعه در رسانه ملی و تولیدات رادیویی و تلویزیونی بهانه این گزارش است.

 

شیرینی فرزندآوری

معصومه آشتیانی‌زاد، مدیر گروه خانواده شبکه دو در پاسخ به این سوال که برنامه سازان باید از چه راهکارهایی بهره ببرند تا تصویر یک خانواده بزرگ و خوشبخت را بدرستی به تصویر بکشند به جام‌جم گفت: برنامه‌های متفاوتی در قالب‌های گوناگون در رسانه ملی در حوزه خانواده تولید و پخش می‌شود.

 

برنامه‌سازان از ساختارهای نمایشی و غیر‌نمایشی در این حوزه بهره می‌برند، اما به نظرم قبل از این که ابعاد خانوار را مطرح کنیم که بحث بسیار جدی ای هم است، باید در رسانه ملی برای بازنمایی مفهوم خانواده ایرانی کاری کنیم تا خانواده‌‌ای کارآمد، با نشاط و سرزنده را نشان بدهیم. مسلما اگر به مردم، خانواده ایرانی را خانواده‌ای کارآمد نشان بدهیم، می‌توانیم انگیزه ازدواج ایجاد کنیم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر سن ازدواج بالا رفته و این مساله دلایل مختلف دارد. به همین دلیل تاکید دارم باید خانواده‌ای کارآمد را نشان بدهیم که مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارند، اما با یک روحیه خوب و با نشاط. طبیعی است قالب‌های برنامه سازی در ذهن مخاطب ماندگار می‌ماند.

 

این مدیر گروه عنوان کرد: اگر ما در قالب نمایش، یک خانواده ایرانی را به عنوان نهادی نشان بدهیم که مرتب مشکل دارند و پدر و مادر نسبت به هم پرخاشگری می‌کنند، مسلما تاثیر منفی روی مخاطب می‌گذارد. حال فکر کنید چنین موضوعی در یک سریال درام یا طنز به تصویر کشیده شود، طبیعی است جوان ایرانی وقتی این مشکلات را می‌بیند دیگر به ازدواج تمایل ندارد. بنابراین ما باید خانواده ایرانی را به عنوان یک خانواده کارآمد و با نشاط به تصویر بکشیم و بعد از آن روی ابعاد خانوار کار کنیم.

 

آشتیانی زاد با اشاره به این که رسانه ملی در بحث فرزندآوری نقش بسیار موثری دارد، توضیح داد: ما باید در مرحله بعد، بچه داری و فرزندآوری را امری با نشاط نشان بدهیم که به طور مسلم بچه‌ها در خانواده عامل نشاط و تکامل هستند. نباید در فیلم‌ها و سریال‌ها بچه‌ها را به عنوان موجود مزاحم نشان بدهیم یا این که آنها را در حال گریه و شیون به تصویر بکشیم.

 

در واقع باید کودک را در خانواده به‌عنوان کسی نشان بدهیم که منجر به شیرینی و نشاط در زندگی می‌شود. در این صورت تمایل به فرزندآوری زیاد می‌شود. بنابراین در مرحله اول باید روی خانواده شاد و کارآمد کار کنیم و در مرحله دوم فرزندی را نشان بدهیم که به زندگی، شیرینی و لذت می‌بخشد. با این اقدام، تشویق به ازدواج و فرزندآوری در ضمیر ناخودآگاه مخاطب می‌نشیند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در برنامه‌های عصر خانواده و کام شیرین شبکه دوی سیما به این موضوعات می‌پردازیم و اصلاح رفتارها در زندگی را به مردم آموزش می‌دهیم. همچنین مسابقه خانوادگی هم طراحی شده که در صورت تامین بودجه تولید خواهد شد. قصد داریم قطعات نمایشی کوتاه با محوریت خانواده با نشاط را تولید کنیم و نشان بدهیم چطور می‌توان گره‌های کور زندگی را با مدیریت و با نشاط حل کرد. رسانه ملی کم‌کم در حوزه خانواده مسیر خودش را شفاف تر کرده است و گام‌های مثبت‌تری برمی دارد.

 

قانع کردن خانواده‌ها

مریم جلالی، کارشناس فرهنگی و برنامه‌ساز اعتقاد دارد در این مساله متغیرهای زیادی دخیل است. قبل از این که رسانه ملی روی خانواده پرجمعیت کار کند، باید نقاط تاریک و کور را در ابعاد خانوارها پیدا و بعد در این باره برنامه‌ریزی کند. بنابراین تبلیغات صرف در این مساله تاثیر اصولی نخواهد گذاشت، بلکه باید خط مشی روشنی را پیش‌رو داشته باشیم و خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کنیم.

 

وی ادامه داد: ما ابتدا باید خانواده‌ها را قانع کنیم بچه‌های بیشتر نه‌تنها منجر به مشکلات نمی‌شوند، بلکه به داشتن یک خانواده بانشاط کمک می‌کنند و حتی در تربیت بچه‌ها هم تاثیرگذار است.

 

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: بنابراین باید در حوزه جمعیت روی خرد عمومی کار کنیم و این نیازمند خلاقیت و برنامه‌ریزی است. ضمن این که در این حوزه باید سازمان‌های مرتبط و مسئول دیگر همچون دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و‌... به کمک رسانه ملی بیایند.

 

باید زمینه‌های تبلیغاتی در این حوزه از پشتوانه تحقیقاتی برخوردار باشد تا به دنبال راهکارهای بهتر باشیم. در ضمن، بعد از قانع کردن مردم نباید آنها را رها کنیم، بلکه با تکرار می‌توان این موضوع را نهادینه کرد. جلالی عنوان کرد: بچه‌دار شدن یک تشخیص خانوادگی است. ما باید ابتدا روی این متغیرها کار کنیم که چرا سن ازدواج بالا رفته است. اگر این متغیر را اصلاح کنیم بقیه موارد حل می‌شود.

 

داستان خانواده در همه کشورها

مصطفی شریفی، تهیه‌کننده برنامه خانواده یک معتقد است: همه کشورهای دنیا، از کشورهای پیشرفته گرفته تا در حال توسعه روی داستان خانواده کار می‌کنند تا خانواده‌ای شاد، با نشاط، مدیر و مدبر را به تصویر بکشند. از سوی دیگر رهبرمعظم انقلاب همیشه بر مساله فرزندآوری تاکید کرده‌اند و باید این مهم را عملیاتی کرد.

 

وی ادامه داد: اگر کشور ما در حال حاضر به سمت کوچک‌سازی و تک‌فرزندی حرکت می‌کند، به این دلیل است که دو دهه روی این موضوع کار کرده‌ایم که فرزند کمتر، زندگی بهتر. حال می‌خواهیم روی موضوع فرزندآوری بیشتر کار کنیم. بنابراین، این مساله نیازمند فرهنگ‌سازی است. ما در برنامه خانواده یک به موضوع اقتصاد خانواده می‌پردازیم که

 

چطور می‌توان از یک درآمد کم، نهایت استفاده را کرد تا زندگی بانشاط داشت. در واقع یاد می‌دهیم درآمد بیشتر خوشبختی نمی‌آورد، بلکه مدیریت درست اقتصادی در خانواده منجر به زندگی خوب می‌شود. ضمن این که روی تفاوت‌های خانواده‌های کوچک و بزرگ کار می‌کنیم.

 

این تهیه کننده عنوان کرد: همچنین به این موضوع می‌پردازیم که وجود خواهر و برادر چه تاثیراتی روی دیگر فرزندان می‌گذارد. به‌نظرم بهتر است در کنار برنامه‌های رسانه ملی، مجموعه‌ای از دستگاه‌های فرهنگی روی این مساله کار کنند تا شاهد اتفاقات خوب باشیم.

 

خطر پیر شدن کشور

فرزندآوری یک مجاهدت بزرگ است. ما با خطاهایی که داشتیم، با عدم دقت‌هایی که از ماها سر زده، یک برهه‌ ای در کشور ما متاسفانه این مساله مورد غفلت قرار گرفت و ما امروز خطراتش را داریم می‌ بینیم؛ که من بارها این را به مردم عرض کرده‌ ام.

 

پیر شدن کشور، کم شدن نسل جوان در چندین سال بعد، از همان چیزهایی است که اثرش بعدا ظاهر خواهد شد؛ وقتی هم اثرش ظاهر شد، آن روز دیگر قابل علاج نیست؛ اما امروز چرا، امروز قابل علاج است. (رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان در سالروز ولادت حضرت زهرا(س)، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲)

 

 

 

  • 11
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش