جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۷:۲۲ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۳۶۰۲
رادیو و تلویزیون

گفتگو با کارگردان اولین سریال شبکه نسیم

اولین سریال شبکه نسیم,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
پرداختن به امر سریالسازی می‌توانست ایده‌ای نو در شبکه نسیم باشد و مخاطبان شبکه نسیم را چند برابر کند. اولین سریال شبکه نسیم به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌کنندگی سعید کمانی و عباس اکبری ۹بهمن ماه روی آنتن می‌رود.

به گزارش صبا،حدود چهار سال از افتتاح شبکه نسیم می‌گذرد و شبکه نسیم در این مدت کم توانسته با ارائه برنامه‌های شاد و طنز ره صد ساله را در یک شب، طی کند؛ طی این چهارسال تنوع برنامه‌ها، پخش ‌مسابقه‌های مختلف و سرگرم‌کننده در این شبکه به قدری زیاد بود که هرگز جای خالی سریال در آن دیده نشد اما پرداختن به امر سریالسازی نیز می‌توانست ایده‌ای نو در این شبکه باشد و مخاطبان شبکه نسیم را چند برابر کند.

 

اولین سریال شبکه نسیم به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌کنندگی سعید کمانی و عباس اکبری ۹بهمن ماه روی آنتن می‌رود. گودرزی با اشاره به این مجموعه و طرح اولیه آن به «صبا»گفت: «سفر در خانه» فیلمنامه‌ای از علی مسعودی است که به سفارش شبکه نسیم نوشته شد. شبکه نیز تصمیم گرفت باتوجه به حال‌وهوای مفرح و کمدی‌ای که این سریال دارد از کارگردانی که در سینما و در این عرصه به زعم خودشان خوب است استفاده کنند و کارگردانی کار زمانی به من سپرده شده بود که بخشی از کار نوشته شده بود که بخش دیگر فیلمنامه در پیش‌تولید نوشته شد و ادامه آن در زمان فیلمبرداری کامل شد. درحال حاضر نیز حدود ۷۰درصد از کار پیش رفته و تا اوایل شهریور ماه به پایان می‌رسد و ۹شهریور‌ماه نیز روی آنتن خواهد رفت.

 

شبکه نسیم پیش‌تر هیچ سریالی نداشت و اغلب شاهد پخش برنامه‌هایی با محتوای سرگرمی از آن بوده‌ایم. گودرزی با بیان این موضوع و در پاسخ به این سوال که آیا سریال «سفر در خانه» با مخاطبانی به اندازه سایر برنامه‌های شبکه نسیم مواجه خواهد شد یا خیر، به «صبا» گفت:‌ این روزها در هر جایی از بیمارستان و درمانگاه گرفته تا سوپرمارکت همه تلویزیون‌ها روی شبکه نسیم است. شبکه نسیم به‌دلیل محتوا و تنوع برنامه‌هایش برای مردم بسیار جذاب است و اگر باکس سریال آن نیز مانند برنامه‌هایش با رویکرد و فضای کمدی همراه باشد قطعا دیده خواهد شد. البته به‌نظرم یک کار موفق در هر جایی که باشد دیده خواهد شد. ضمن این‌که «سفر در خانه» به سفارش خود شبکه ساخته شده و این امکان وجود نداشت تا این طرح را به شبکه دیگری داد. این طرح در مرکز نمایش سیما و شبکه نسیم به‌طور خاص برای این شبکه تصویب شده و این‌طور نیست که در ابتدا ساخته شود و بعد تصمیم بگیرند در کدام شبکه می‌توانند آن را پخش کنند.

 

گودرزی ادامه داد:‌ این مجموعه حدودا ۱۸ قسمتی است؛ و این درحالی که ساختن سریال زیر سی تا چهل قسمت برای تهیه‌کننده هم از لحاظ اقتصادی توجیهی ندارد. اما ساختن سریال در ۱۸ قسمت بنا بر این ایده بوده که سریال به فصل دوم هم برسد. قصه «سفر در خانه» این قابلیت را دارد تا از جایی که تمام می‌شود دوباره با یک فتح باب دیگر ادامه پیدا کند. صحبت‌هایی درباره این مسئله شده ولی همه چیز منوط بر این است که ما فصل اول را تمام کنیم.

 

کارگردان فیلم سینمایی «شیش و بش» با اشاره به مضمون داستان سریال جدیدش، گفت: قصه سریال درباره خانواده‌ای است که سبک زندگی‌شان خیلی سالم است. پدر خانواده سال‌ها کار کرده و هیچ‌وقت از مرخصی‌اش استفاده نکرده است. وقتی او بازنشسته می‌شود، پاداش سفری خانوادگی به آن‌ها داده می‌شود. از طرفی، این‌که آن‌ها با چه وسیله‌ای و چطور به این مسافرت بروند خودش دغدغه‌ای محسوب می‌شود تا درنهایت ماشینی را به امانت می‌گیرند و از لحظه‌ای که آن را به امانت می‌گیرند اتفاقات غیرمترقبه و جذابی برایشان می‌افتد که سفرشان را دچار سکته می‌کند.

 

مجموعه تلویزیونی «سفر در خانه» لوکیشن‌های متعددی در خارج از تهران دارد که گودرزی در این باره گفت: این سریال کار پرلوکیشنی است و در واقع یک کار جاده‌ای محسوب می‌شود زیرا از زمانی که آن‌ خانواده از تهران بیرون می‌آید تا به مشهد برود در طول سفر اتفاقات زیادی برای اعضای خانواده می‌افتد. ما از اطراف تهران و از جاهای مختلفی از جمله مشهد، سواد کوه و... تصویربرداری کرده‌ایم. لوکیشن‌های این سریال زیاد است و باعث می‌شود که کار ریتم، تمپوی بالا و متنوعی داشته باشد. من برای خروجی سریال «سفر در خانه» خیلی امیدوارم و فکر می‌کنم کار جذابی باشد.

 

وی در پایان درباره متوقف شدن ساخت سریال «چرتکه»، گفت: «چرتکه» دیگر به هیچ‌جا نرسید و ساخت آن کاملا منتفی و در شورای شبکه دو‌سیما رد شد. دیگر منتظر ساخت سریال «چرتکه» نباشید.

 

علی مسعودی؛ طنزپرداز خوب کشورمان که بیشتر او را به‌واسطه اجرای استند‌آپ کمدی‌هایش در برنامه «خندوانه» می‌شناسیم نوشتن سریال «سفر در خانه» را به عهده دارد. علی مسعودی پیش از این داستان سریال‌هایی مانند «آقا و خانم سنگی»، «سه دو سه دونگ»، «راه طولانی»، « ارث بابام» و... را برای تلویزیون نوشته است. «صبا» به بهانه سریال «سفر در خانه» با علی مسعودی، گفت‌وگویی داشته است که در ادامه پاسخ‌های او را با حذف سوالات ما می‌خوانید.

 

هیچ ماست‌بندی نمی‌گوید ماست من ترش است

در ابتدا سعید کمانی؛ تهیه‌کننده سریال «سفر در خانه» به من پیشنهاد نوشتن یک سریال را برای شبکه نسیم داد و من نیز آن را پذیرفتم. من نیز فکر می‌کنم این سریال کار خوبی باشد به‌هر حال هیچ ماست‌بندی نمی‌گوید ماست من ترش است و هر کسی از کارش تعریف می‌کند. می‌توان گفت این سریال مجموعه‌ای در حد «سه دنگ سه دنگ»، «سه در چهار» و «قرارگاه مسکونی» است. از ابتدا قرار بود کارگردانی این کار به عهده من باشد اما به‌دلیل تداخل آن با سریال «آرمان دو» و عجله سعید کمانی برای تولید «سفر در خانه» کارگردانی به بهمن گودرزی سپرده شد. گودرزی تنها کسی است که مقداری به خودم نزدیک بود و چند فیلم سینمایی را با هم کار کرده بودیم.

 

«اجاره‌نشین‌ها» طنزی فاخر دارد

در سینمای ایران اگر بخواهیم از اثری با ویژگی طنز فاخر نام ببریم می‌توانیم به فیلم «اجاره نشین‌ها» اشاره کنیم. البته در میان سریال‌ها موردی به ذهنم خطور نمی‌کند تا بگویم به‌عنوان الگوی فاخر در کار طنز محسوب می‌شود ناگفته نماند در فیلم‌ها و سریال‌های طنز بازیگران ۷۰ تا ۸۰ درصد کار را طبق فیلمنامه جلو می‌برند و گاهی هم بداهه‌گویی می‌کنند، از این رو نمی‌توان گفت کاری که بداهه در آن است اصلا کاری فاخر نیست. اما تمام سعی‌مان را کرده‌ایم تا «سفر در خانه» بتواند به‌عنوان اولین سریال شبکه نسیم مخاطبان زیادی را جذب کند. من به‌همراه بهمن گودرزی و سعید کمانی، بازیگران را انتخاب کردیم. البته همیشه نمی‌توان به کست ایده رسید و آن چیزی که می‌خواهیم صددرصد نمی‌شود. شاید برخی از بازیگرانی که ما دوست داشتیم در این کار حضور داشته باشند در پروژه دیگری بودند و یا از لحاظ قیمتی با آن‌ها به توافق نمی‌رسیدیم.

 

شرکت‌‌کننده‌های «خنداننده شو» منصفانه بالا آمدند

در فصل جدید «خندوانه» به‌عنوان داور حضور ندارم به‌دلیل این‌که درگیر ساختن سریال «آرمان دو» و فیلم سینمایی «خیلی با حالیم» بودم و اکنون هم در پروژه «سفر در خانه» هستم و واقعا ‌زمان کافی برای حضور در مسابقه «خنداننده شو» را نداشتم. تقریبا می‌توان گفت حدود چهار ماه است که در «خندوانه» اجرا نکرده‌ام. اما برنامه «خنداننده شو» را دنبال می‌کنم و مجید افشاری و میثم درویشان‌پور را دوست دارم و به‌نظرم خیلی خوب هستند البته خانم‌ها هم خوب بودند. به‌نظرم شرکت‌کننده‌ها، استانداردهای استندآپ کمدی را رعایت می‌کنند و منصفانه بالا آمده‌اند که باید از آن‌ها حمایت شود و نباید رهایشان کرد. مثلا شبکه سه‌سیما برنامه‌ای به‌نام «زمانی برای خندیدن» داشت که چند جوان در آن استندآپ کمدی اجرا کردند و رفتند. مهم‌ترین بخش این کار این است که از آن‌ها حمایت شود. اگر هم از آن‌ها حمایتی صورت می‌گیرد نباید این تصور برایشان ایجاد شود که می‌توانند از قالب خود بیرون بیایند؛ مانند یکی از شرکت‌کنندگان که فکر می‌کرد چون چند قسمت برنامه اجرا کرده است پس می‌تواند هر طور دلش بخواهد حرف بزند. 

 

 

 

  • 11
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش