چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۱۵:۳۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۷۰۶۷۸۳
رادیو و تلویزیون

«با ما بیا» دعوت بچه‌ها برای زندگی بهتر

برنامه با ما بیا,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

چندسالی هست که با تخصصی‌تر شدن شبکه‌های مختلف سیما، هر موضوع به شبکه‌ای واگذار شده است و شبکه‌های گوناگون تلویزیونی می‌کوشند برنامه‌هایی همسو با اهداف تعریف شده روی آنتن بفرستند. بر همین اساس تولید برنامه‌های مختص گروه‌های سنی کودک و نوجوان هم عموما به شبکه‌ها و کانال‌های تازه‌تاسیس پویا، نهال و امید واگذار شده و کار برنامه‌سازی برای این مخاطبان کوچک را به‌عهده گرفته‌اند. با این حال سنت برنامه‌سازی برای کودکان در دو شبکه یک و دوی سیما هم رویکردی است که از گذشته‌های دور وجود داشته و به نوعی به بارزه خاطره‌بخش این دو شبکه تبدیل شده است.

 

این روزها شبکه دوی سیما، برنامه‌ای مفرح و پرنشاط با نام «با ما بیا» را روی آنتن می‌فرستد؛ برنامه‌ای که ساعت ۱۳ و ۵۰ دقیقه روزهای پنجشنبه، جمعه و نیز مناسبت‌های تعطیل روی آنتن می‌رود.

 

حضور ۲ مجری مهربان

عمو مهربان و خاله رویا، زوج تلویزیونی محبوبی هستند که چندسالی است مهمان نگاه کودکان ایرانی شده‌اند و برنامه‌های متفاوت و شادی را طی این مدت از شبکه دوی سیما روانه آنتن کرده‌اند. «موتور امداد» و «یک لقمه خنده» از جمله برنامه‌های پیشین این زوج در تلویزیون است؛ سید مجتبی ظریفیان و آزیتا رضایی که در زندگی واقعی هم با یکدیگر زوج هستند و هم در زندگی و هم برنامه‌سازی، تفاهم و درکی مشترک دارند.

 

ظریفیان یا همان عمو مهربان بچه‌ها در تعریف برنامه با ما بیا به جام‌جم می‌گوید: با ما بیا بعد از برنامه موفق یک لقمه خنده شکل گرفت. در آن دوران شرایط برای ساخت برنامه‌ای جدید با دکور بزرگ و حضور بچه‌ها در صحنه و مواردی از این دست برایمان فراهم نبود؛ فقط یک فضای خالی یک و نیم متری در استودیوی پخش شبکه دوی سیما در اختیارمان قرار دادند و از آنجا که همیشه گفته‌اند محدودیت خلاقیت می‌آورد، به این نتیجه رسیدیم که در چنین فضای محدودی مدام پشت‌صحنه کارمان را به صورت رایانه‌ای عوض کنیم و از این راه موجب تنوع شویم. ضمنا به تعریف داستان‌هایی کوتاه با استفاده از عکس روی آوردیم که به‌اصطلاح داستان‌های عکس‌نوشته نام گرفت و مدتی هم برنامه را با این روال ادامه دادیم؛ اتفاقی که بعد از ما در برنامه‌های دیگر هم رواج یافت.

 

وی درخصوص ساختار اصلی این برنامه هم می‌افزاید: با ما بیا در اصل قابی برای پخش کارتون‌های مختلف در شبکه دوی سیماست؛ ما هر بار آیتمی را جلوی دوربین می‌بریم، بعد یک کارتون به نمایش درمی‌آید، دوباره ما جلوی دوربین برمی‌گردیم و نوبت کارتون بعدی می‌شود.

 

به گفته ظریفیان، با ما بیا از سال ۹۲ روی آنتن است و تاکنون شش سری مختلف از آن برای مخاطبان کودک پخش شده است. ظریفیان می‌گوید: ما همیشه به دنبال تغییر بوده‌ایم و می‌کوشیم در سری‌های جدید برنامه از حضور خردسالان استفاده کنیم.

 

داستان‌هایی رنگارنگ و کودکانه

از جمله آیتم‌های نمایشی موفق ساخته شده توسط این زوج بازیگر و مجری، مجموعه کوتاه «جیب جیب» است که داستان دختر بچه‌ای با لباسی پر از جیب را به تصویر می‌کشد. هر بار از داخل جیب‌های این لباس وسیله‌ای بیرون می‌آید و بهانه روایت قصه در آن قسمت می‌شود. به گفته ظریفیان، جیب جیب رئال انیمیشنی است که تعریفی کاملا متفاوت با دیگر ساخته‌هایشان دارد.

 

او توضیح می‌دهد: جیب جیب برنامه‌ای است که به طور مشخص برای گروه سنی خردسالان تولید شده است و در عین حال می‌تواند خانواده‌هایشان را هم درگیر کند. این آیتم نمایشی کودکان را به متفاوت دیدن دعوت می‌کند و مفاهیم دشوار و پیچیده را به شکلی ساده برایشان نمایش می‌دهد. آزیتا رضایی توضیح می‌دهد: موضوعاتی که برای گروه سنی خردسال انتخاب می‌شوند، عموما ساده هستند.

 

لامسه، بینایی، طبیعت، محیط‌زیست، آب، آلودگی و مواردی از این دست که باید از همان اوایل کودکی برای کودکان گفته شوند. آنچه از خردسالی برای کودک گفته شود در وجود او نهادینه می‌شود و در آینده‌اش هم تاثیر خواهد داشت. لذا ما هم سعی کردیم بااهمیت‌ترین موضوعات را انتخاب کنیم و بعد به چگونگی روایت کردنشان اندیشیدیم تا در بیشترین حد ممکن فانتزی باشند.

 

عمو مهربان بچه‌ها هم تصریح می‌کند: انجام این سبک از انیمیشن کار دشواری بود و ساخت ۵۲ قسمت آن حدود چهار سال به طول انجامید. جیب جیب، حرکتی کاملا ایرانی است و تمام ایده‌هایش توسط خودمان شکل گرفت.

 

خاله رویا هم می‌افزاید: جیب جیب، مفاهیمی جهانی دارد و لذا می‌تواند از هر شبکه‌ای پخش شود. امیدواریم اتفاقی بیفتد که سازمان صداوسیما بتواند این اثر را به کشورهای دیگر بفروشد و بچه‌های دیگر نقاط دنیا هم از این نگاه و نگرشمان استفاده کنند و یاد بگیرند.

 

دور از فضای نصیحت

رضایی با اشاره به همکاری مشترکش با ظریفیان در امر برنامه‌سازی می‌گوید: پس از این‌همه سال کار کردن، دیگر می‌دانیم چه اتفاقی قرار است در برنامه‌هایمان رخ بدهد و باید از هم چه توقعاتی داشته باشیم؛ با این حال بارها شده است که غافلگیر شده‌ام و عمو مهربان حرفی کاملا متفاوت از تمرین‌هایمان را جلوی دوربین گفته است! البته اینها از لذت‌های اجرای مشترک است. معمولا شخصیت عمو مهربان در برنامه، بار شوخی‌ها و شیطنت‌ها را بر دوش دارد و من کسی هستم که اشتباهاتش را تصحیح می‌کنم و شخصیتم به نوعی عاقل‌تر است.

 

وی تاکید می‌کند: همیشه سعی کرده‌ایم از نصیحت دوری کنیم. دلمان می‌خواهد کسی در انتهای داستانمان تأدیب نشود، بلکه در همان فضای کودکانه داستانمان را تعریف و سعی می‌کنیم نتیجه اتفاقات داستان به آگاهی‌بخشی به آنها منجر شود.

 

انعکاس موضوعات روز با زبان کودکانه

آذرمیدخت آذرهوش، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دوی سیما در توضیح ضرورت ساخت برنامه‌هایی چون «با ما بیا» در این شبکه می‌گوید: در حال حاضر با ما بیا فقط برنامه زنده گروه کودک و نوجوان است که به منزله قابی برای پخش مجموعه‌های کارتونی است و علاوه بر پخش در روزهای پنجشنبه و جمعه، دیگر مناسبت‌های ملی و مذهبی شاد را هم پوشش می‌دهد و در روزهای تعطیل روی آنتن می‌رود. بینندگان این برنامه، مخاطبان گروه سنی خردسال و کودک هستند و هر دو گروه می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

آذرهوش با اشاره به رویکرد شادی و امیدبخشی با ما بیا توضیح می‌دهد: در این برنامه موضوعاتی مطرح می‌شود که بچه‌ها را به امید داشتن و تلاش برای به دست آوردن یک زندگی بهتر دعوت کند. با ما بیا، تعامل با خانواده را تشویق می‌کند و کوشیده‌ایم تمام مسائلی که رسانه وظیفه انتقال دادنشان را به مخاطب به‌عهده دارد، از این برنامه با زبان کودکانه بگوییم.

 

به عنوان مثال در بحث اقتصاد مقاومتی بارها به بچه‌ها گفتیم کالای داخلی بخرند تا پدران دوستانشان بتوانند سر کارشان باقی بمانند و مسائل دیگری از این دست. اگر می‌خواهیم تغییری در رفتار جامعه ایجاد کنیم، باید آموزشش را از دوران خردسالی آغاز کنیم و بعد تاثیرات مفید آن را در آینده ببینیم.

 

 

 

jamejamonline.ir
  • 16
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش