جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۱۲:۴۶ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۰۱۶۹
رادیو و تلویزیون

رقابت داغ تلویزیون‌های اینترنتی

تلویزیون های اینترنتی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

بحث ها در شبکه های اجتماعی در مورد تعطیلی سایت «تاینی موویز» همچنان داغ است و خیلی ها دنبال دلیل این ماجرا هستند که چرا از ادامه کار این سایت دانلود فیلم ناگهان جلوگیری شد؟ البته این سایت دانلود از مدت ها قبل فیلتر بود اما با توجه به دارا بودن سامانه اشتراک و واریز پول توسط کاربران، مسلما رهگیری مدیران این سایت کاملا امکان پذیر بود اما دستگیری آنها همزمان شد با افزایش فعالیت ها و تبلیغات تلویزیون های اینترنتی.

 

همین موضوع گمانه زنی ها را افزایش داد که شاید پای تلویزیون های اینترنتی در میان باشد و آنها برای آن که بتوانند کاربران بیشتری را به سمت خود جلب کنند تصمیم گرفتند این رقیب غیرمجاز خود را به صورت کامل حذف کنند. 

 

چند مورد عجیب

۱. این سایت برای اشتراک ماهانه مبلغ ۴ هزار تومان از کاربران خود دریافت می کرد و آنها به حساب مدیران این سایت مبالغ خود را واریز می کردند بنابراین رهگیری مدیران این سایت در چهار، پنج سال گذشته چندان کار سختی به نظر نمی رسد.

 

 

۲. این سایت بسیاری از فیلم ها را دوبله می کرد. دوبله ها همگی در استودیوهای ایران و با صدای دوبلورهای آشنا صورت می گرفت. شنیده می شود تاینی موویز برای دوبله هر فیلم مبلغی حدود ۵ میلیون تومان به تیم دوبله ها داده و آنها در مدت یک هفته کار را تحویل می دادند.

 

۳. برخی از فیلم هایی که آن سایت دوبله کرده بود تا به حال از شبکه نمایش پخش شده است!

 

۴. در ماه های اخیر سایت ها و اپلیکیشن های مجاز زیادی که همگی متعلق به سازمان ها و شرکت های مختلف هستند عرضه شده و در حال رقابت جدی هستند. بسته شدن آن سایت آیا ارتباطی با رقابتی که در چند ماه گذشته شدید شده، دارد؟

 

۵. ماجرا باز هم جالب تر می شود. همان صداهای آشنا که فیلم های آن سایت را دوبله می کردند حالا مشغول دوبله فیلم های سایت ها و اپلیکیشن های مجاز تازه وارد هستند!

 

تلویزیون های اینترنتی چیست؟

فعلا شش تلویزیون اینترنتی در کشور راه اندازی شده که می توان گفت دوتا از آنها بیشتر از بقیه فعال هستند. یکی از آنها «لنز» است که به «ایرانسل» تعلق دارد و دیگری «آیو» که برای بانک «پاسارگاد» است. تلویزیون اینترنتی «فام» متعلق به «همراه اول» و تلویزیون اینترنتی «شیما» متعلق به صدا و سیما نیز در حال تست های نهایی هستند. 

 

دو تلویزیون اینترنتی دیگر یعنی «تیوا» و «تی وی نت» در مرحله پیش تولید هستند. سوال اساسی اینجاست تلویزیون اینترنتی با اپلیکیشن ها و سایت هایی مانند «آنتن»، «فیلیمو»، «آپارات» و ... چه تفاوتی دارند؟ تلویزیون اینترنتی همان تلویزیون تعاملی یا IPTV است یعنی در آن کارهای بیشتری نسبت به عوض کردن کانال یا کم و زیاد کردن صدا می توانید انجام دهید.

 

در شکل جهانی و بین المللی مخاطبان تلویزیون از طریق اینترنت به بانک اطلاعاتی شبکه مورد نظر دست می یابند و هر کاربری خود تعیین می کند که چه چیزی را چگونه می خواهد ببیند. همچنین کاربر می تواند زمان پخش یک برنامه را تغییر داده یا برنامه دلخواه خود را رزرو کند و بعد با پیغامی که داده می شود از زمان پخش آن برنامه باخبر شود یا این که کاری کند که برنامه به طور خودکار برای او ذخیره شود ... در واقع مهم ترین ویژگی های IPTV تولید محتوای اختصاصی و پخش آن از طریق اینترنت است. مثلا سریال های مشهوری مانند «گیم آو ترونز» و ... از همین بستر پخش شده اند.

 

در ایران IPTV فعلا به دنبال محدودیت ها و مقررات که تولیدات باید منحصرا در دست صدا و سیما باشد، فعالیت های خود را به صورت دیگری ادامه می دهند. مثلا فیلم های خارجی روز را دوبله می کنند، برنامه های صدا و سیما را به صورت زنده پخش می کنند، فیلم های داخلی شبکه های نمایش داخلی را در آرشیو خود می گذارند و ... یکی از قوانین مهم این است که این شبکه ها به هیچ عنوان محتوای خود را برای دانلود نمی گذارند و همه چیز باید به صورت آنلاین دیده شود. اینجاست که بحث هزینه تماشای آنلاین فیلم به میان می آید.

 

در ایران پهنای باند هزینه بالایی دارد و تماشای فیلم به صورت آنلاین هزینه زیادی به کاربران تحمیل می کند. بنابراین شرکت های مختلف به ترفندهای خاصی روی آورده اند تا مخاطبان خود را از دست ندهند. مثلا لنز که متعلق به ایرانسل است، تماشای فیلم های این IPTV از طریق اینترنت ایرانسل را رایگان کرده است یا آیو با شرکت های مختلف اینترنت پر سرعت قرارداد بسته تا تماشای فیلم ها برای کاربران هزینه نداشته باشد و خودشان هزینه پهنای باند را به شرکت ها می پردازند. در نتیجه کاربران فقط باید هزینه اشتراک ماهانه را به این شرکت ها پرداخت کنند.

 

سایر سایت های پخش فیلم چیست؟

اپلیکیشن ها و سایت هایی مانند «آنتن»، «فیلیمو»، «آپارات» و ... نیز این روزها به شهرت فراوانی رسیده اند اما به صورت تخصصی به آنها IPTV گفته نمی شود. این بسترها مانند «آنتن» و «فیلیمو» بیشتر به پخش خاصی از فیلم ها مشغول هستند. آنتن فقط فوتبال پخش می کند.

 

افرادی که چنین ادعایی می کنند برای تایید ادعای خود دست روی این نکته می گذارند. شبکه سه دیگر لیگ برتر انگلیس را که پرطرفدارترین لیگ در ایران است پخش نمی کند و در عوض آنتن به پخش آن روی آورده است. بنابراین طرفداران این لیگ مجبور هستند برای تماشای بازی محبوب خود به سایت و اپلیکیشن آنتن روی بیاورند. «فیلیمو» نیز که به سایت آپارات تعلق دارد فقط به دوبله و پخش فیلم های خارجی روی آورده است. سایت آپارات نیز در واقع مجموعه ای برای بارگذاری فیلم ها توسط کاربران است، چیزی شبیه به یوتیوب.

 

ناظری به نام صدا و سیما

در زمانی که IPTV ها راه اندازی شد، قرار شد وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد مسئولیت این کار را مستقیما به عهده بگیرند. بنابراین فیلم ها و مطالب بارگذاری شده در این شبکه ها توسط وزارت ارشاد بازبینی و مورد نظارت قرار می گرفت. صدا و سیما اما به این موضوع اعتراض داشت و با استناد به قانون که مجری انحصاری صوت و تصویر در ایران فقط صدا و سیماست، این مجوز را گرفت که این سازمان نیز روی محتوای این شبکه ها نظارت داشته باشد. یعنی در حال حاضر IPTV ها هم نظارت وزارت ارشاد را اعمال می کنند و هم نظرات صدا و سیما را!

 

شنیده شده صدا و سیما مبلغی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان از هر IPTV به عنوان وثیقه به ضمانت گرفته تا در صورتی که این شرکت ها به تذکرات صدا و سیما تن ندهند، از آن مبلغ وثیقه کسر شود. همچنین فعلا نیز فشارهای مختلفی از سوی صدا و سیما اعمال می شود. مثلا ممکن است اگر فیلمی ایرانی متعلق به ۱۰ سال پیش نیز ناگهان در این شبکه ها بارگذاری شود، صدا و سیما آنها را به دلیل رعایت نکردن حق کپی رایت جریمه کند.

 

آیو: کار ما نبود!

همان طور که در ابتدای گزارش گفته شد، در زمان بسته شدن تاینی موویز بسیاری از کاربران انگشت اتهام را به سوی IPTV ها دراز کردند. در این میان «آیو» بیشتر در معرض اتهام قرار گرفت. کاربران چند دلیل عمده داشتند؛ اولا این بسته شدن همزمان شد با تبلیغات گسترده آیو در فضای شهر و دوما یکسان بودن اکثر دوبلورهای این IPTV با دوبلورهای تایتی موویز. در نتیجه در فضای مجازی و خصوصا توئیتر همه کاربران سایت آیو را مقصر می دانستند که احتمالا از مدیران سایت تاینی موویز شکایت کرده تا پخش فیلم ها به انحصار خود در بیاید.

 

«هفت صبح» پس از پیگیری های فراوان توانست از مسئولان این سایت در مورد این اتفاق بپرسد. «احمدرضا دانش» مدیر روابط عمومی آیو می گوید: «چنین موضوعی را قویا تکذیب می کنیم. ما خودمان از شبکه های اجتماعی متوجه تعطیلی سایت تاینی موویز شدیم. ما هیچ شکایتی از این سایت نکرده ایم.»

فرید عطارزاده

 

۷sobh.com
  • 13
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش