چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
۱۸:۰۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۲۳۵۶
رادیو و تلویزیون

سینمای ایران از منظر روانشناسی

دکتر فربد فدایی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
 دکتر فربد فدایی، متخصص روان‌شناسی، نویسنده و استاد دانشگاه می‌گوید اگر نمره فیلم‌های سینمایی در نشان دادن شخصیت‌های روانی را ۱۰۰ در نظر بگیریم، به عنوان مثال «شاید وقتی دیگر» بهرام بیضایی ۱۰۰ می‌گیرد و «طعم گیلاس» کیارستمی صفر.

به گزارش خبرآنلاین، شامگاه گذشته ،چهارشنبه هشتم آبان، اکبر نبوی، مجری-کارشناس سینمایی «چشم شب روشن»، میزبان فربد فدایی، متخصص روان‌شناسی، نویسنده و استاد دانشگاه شد.

 

فدایی در این برنامه در پاسخ به پرسش نبوی که آیا سینمای ایران در جایگاهی قرار دارد که به عنوان یک روانپزشک تحلیلی روی آن داشته باشید، عنوان کرد: «سینما یک هنر کامل است و بینایی انسان مهمترین کارکرد را در ارتباط با محیط اطراف خود دارد. زمانی که صدا به آن اضافه شود، تبدیل به رسانه کامل‌تری می‌شود. روانپزشکان همیشه علاقمند بودند از ظرفیت‌های سینما برای طرح مسائل اجتماعی- روانی استفاده کنند تا بیماری‌های روانی کاهش پیدا کند.» 

 

او با اشاره به این که همراه همکاران خود پژوهش‌هایی در خصوص سینمای ایران انجام داده است، افزود: «پژوهشی درباره میزان واقع‌گرایی در بازنمایی روانپزشکی در سینمای داستانی ایران از سال ۵۷ تا ۷۵ انجام دادیم. در این بازه زمانی سعی کردیم به تمام فیلم‌های تولید شده در ایران دسترسی داشته باشیم و حدود ۷۷۰ حلقه فیلم داستانی تولید شده بود و از این میان ۲۳ مورد به مسائل روانپزشکی پرداخته بودند که این مقدار کمی (برابر با ۳ درصد) است.»

 

این روانپزشک ادامه داد: «از این ۲۳ فیلم، ۱۱ مورد به طور مستقیم و ۱۲ مورد به طور غیرمستقیم با مسائل روانی سر و کار داشتند؛ یعنی یا قهرمان اصلی داستان دچار مشکل روانی بود یا قصه در یک بیمارستان روانی می‌گذشت. ضوابطی برای میزان واقع‌گرایی در نظر داشتیم که یکی از آن‌ها این بود که آیا آن‌چه به عنوان بیماری روانی در فیلم مطرح شده است، با واقعیت تطابق دارد یا نه؟»

 

نمره «هامون»، «شاید وقتی دیگر» و «پرده آخر»

فدایی تاکید کرد: «اگر نمره ۱۰۰ را برای این واقع‌گرایی کامل در نظر بگیریم، اکثر فیلم‌ها نتوانستند این نمره را به دست بیاورند و این جدا از مسائل هنری مربوط به فیلم است. به عنوان مثال، در فیلم «پرده آخر» واروژ کریم‌مسیحی، هیچ ضوابط تشخیصی در خصوص بیماری روانی وجود نداشت و از نمره ۱۰۰ صفر گرفت. فیلم شناخته شده «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی در این بررسی نمره ۵۰ گرفت. آقای مهرجویی گفته بودند هامون نمونه یک فرد روشنفکر ایرانی است، اما با توجه به نشانه‌هایی که دیده می‌شد، هامون مبتلا به بیماری شدید روانی بود. کسی که بیماری شدید روانی دارد، نمی‌تواند زندگی معمولی داشته باشد و به همین علت نمره ۵۰ را دریافت کرد.»

 

این استاد دانشگاه تأکید کرد: «یکی از فیلم‌هایی که نمره ۱۰۰ گرفت، «پول خارجی» بود و شاید بینندگان ما این فیلم را ندیده باشند، اما تمام ضوابط تشخیصی را برای مسأله روانیِ عنوان شده، داشت. فیلم «شاید وقتی دیگر» به کارگردانی بهرام بیضایی داستان پیچیده‌ای دارد و مسائل متعددی در آن مطرح می‌شود که همه با واقعیت‌های روانپزشکی وفق داده شدند و این فیلم هم نمره ۱۰۰ گرفت. فیلم «روانی» داریوش فرهنگ و «معجزه خنده» صفر گرفت. هیچ گاه روانپزشک با بیمار خود دوست نمی‌شود تا از این راه به او کمک کند. علاوه بر این، وارد مسائل شخصی طلاق و ازدواج نمی‌شود و باید اجازه دهد که افراد درباره زندگی شخصی خود تصمیم بگیرند.»

 

رابطه سینماگران با روانپزشکان

این متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: «فیلم «طعم گیلاس» نیز در بازنمایی بیماری روانی صفر گرفت. مرحوم کیارستمی در مصاحبه خود گفته بود که خواستم فردی دچار افسردگی را در فیلم نشان دهم، اما فردی که نشان داده می شود اصلا نشانه‌های افسردگی را نمی‌گیرد. «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده نمره ۴۰ و «هنرپیشه» و «پری» نمره ۱۰۰ گرفتند. معمولا آقای مهرجویی وقتی از آثار نویسندگان اقتباس می‌کنند، موفق هستند. در فیلم «پری» هم با خانواده‌ای روبروییم که پسر خانواده اسکیزوفرنی و بقیه افراد هم رگه‌هایی از این بیماری را دارند.» 

 

او با اشاره به موضوع دیگری که در این فیلم‌ها مطرح شده است، خاطرنشان کرد: «از نظر فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان، بیماری روانی در اثر با یک ضربه شدید روحی به وجود می‌آید و با یک ضربه روانی بهبود پیدا می‌کند، اما واقعیت این نیست. خوشبختانه در سال‌های اخیر سینماگران ما بیشتر از نظر روانپزشکان و جامعه‌شناسان استفاده می‌کنند و البته خلاقیت هنری در برخی مواقع با ضوابط خشک پزشکی تطابق ندارد، اما دوست داریم مردم با بیماری‌های واقعی روانی آشنا شوند.»

 

پرخاشگری در جامعه و سینمای ایران

نبوی در ادامه این بحث با طرح پرسشی گفت: «گفته شده افسردگی و پرخاشگری در جامعه ایرانی بالا است. میزان حساسیت‌های ما در واکنش‌های تند خیلی زیاد است. به عنوان کسی که پیگیر سینمای ایران است، به نظر شما سینمای ما در کاهش یا افزایش بیماری‌های روانی چه نمره‌ای می‌گیرد؟»

 

فدایی پاسخ داد: «سینما هم از جامعه خود تغذیه می‌شود و هم جامعه را تغذیه می‌کند. می‌دانیم فیلم‌های پرخاشگرانه در جامعه آمریکا و به موازات آن پرخاشگری زیاد است. موافق نیستم مردم ایران افسرده‌تر از دیگر مردم دنیا هستند و پژوهش‌هایی که انجام دادیم این را نشان نمی‌دهد، اما مردم ایران مقداری تهدیدپذیر و پرخاشگرند. دلیلش شاید این باشد که میزان فشارهای روانی روی مردم در بازه‌های زمانی مختلف مثل جنگ تحمیلی زیاد بوده است. خطر زلزله، کمبود آب و آلودگی هوا باعث افزایش پرخاشگری می‌شود. ضرباهنگ زندگی در گذشته خیلی آرامتر و جایگاه هرکس مشخص بود، اما همه تلاش می‌کنند جایگاه خود را تغییر دهند یا سریع به خواسته خود برسند. سینمای ایران تا حدودی توانسته این موضوعات را مطرح کند، اما کامل نیست.» 

 

فیلم‌های هندی، مسکن دردهای مردم

این استاد دانشگاه با اشاره به فیلم‌های هندی توضیح داد: «معمولا به فیلم‌های هندی می‌خندیم و آن‌ها را سطح پایین در نظر می‌گیریم، اما این فیلم‌ها هم کارکرد خود را دارند. درست است که شبیه کارخانه رویابافی است، اما این ذهنیت را به وجود می‌آورند که ما هم یک روز به خواسته‌های خود می‌رسیم و ثروتمند می‌شویم. بنابراین، با مسائل متناقضی روبرو هستیم، از طرفی نمی‌توانیم فیلم هندی بسازیم، اما از طرف دیگر می‌دانیم این فیلم‌ها می‌توانند تأثیرگذار باشند.»

 

فدایی در پاسخ به این که آیا فیلم‌های اجتماعی توانسته‌اند موضوعات مختلف اجتماعی و روان‌شناسی را حلاجی کنند یا خیر، گفت: «از نظر علمی قادر به پاسخگویی به این سوال نیستم. چون ابتدا باید یک متغیر را بررسی کنیم و بعد از وارد عمل شدن متغیری دیگر، میزان آن را بسنجیم. فیلم‌ها می‌توانند بر حسب موضوع خود روی روحیه مردم تأثیر بگذارند. وقتی فیلمی روحیه خوش‌بینی را نشان دهد، روی مردم هم تأثیر می‌گذارد. در گذشته وقتی مردم فیلم‌های بروسلی را می‌دیدند و از سینما خارج می‌شدند، بدون فاصله شروع به تقلید حرکات او می‌کردند و نوعی همانندسازی به وجود می‌آمد. اگر فیلمی با موضوعات افسردگی‌آور باشد، روی مردم تأثیر می گذارد.» 

 

حاتمی‌کیا و تجزیه و تحلیل دقیق مسائل اجتماعی

او افزود: «برخی فیلم‌ها هم مسائل اجتماعی را تجزیه تحلیل می‌کنند و آن قدر این کار را ماهرانه انجام می‌دهند که بیننده متوجه این روند نمی‌شود، اما تأثیرگذاری زیادی دارد. یکی از این کارگردانان ابراهیم حاتمی‌کیاست. فیلم «آژانس شیشه‌ای» زمانی ساخته شد که تحولاتی در وضعیت اجتماعی و اقتصادی ایران به وجود آمد و جنگ به پایان رسیده بود و دوران دیگری شروع شده بود و عقاید و دیدگاه‌ها به چالش کشیده می‌شد. در فیلم «بادیگارد» به طور مجدد این موضوع را در شکل و شمایل دیگری می‌بینیم. به طور کلی، سینمای ما به همه نوع فیلمی احتیاج دارد و مردم وقتی با زبان طنز موضوعی را ببینند، احساس راحت‌تری دارند. نشان دادن علنی خشونت خوب نیست و باعث افزایش پرخاشگری می‌شود. چندسال پیش پژوهشی در خصوص بیماران اسکیزوفرنیا داشتیم و فیلم‌های کمدی به آن‌ها نشان دادیم و میزان افسردگی آن‌ها در قیاس با بیمارانی که فیلم‌های خنثی می‌دیدند، کاهش پیدا کرد. دیدن فیلم در کنار یکدیگر باعث افزایش عواطف مثبت و تقویت سیستم ایمنی می شود.»

 

این روانپزشک در پاسخ به این سوال نبوی که با توجه به مزایا و معایب اخلاقی جامعه ایرانی کدام گونه‌های سینمایی می‌توانند به ترویج آرامش و انرژی مثبت کمک کنند، گفت: «این مسأله دو جنبه دارد؛ یعنی وقتی جامعه مدتی طولانی در آرامش باشد، خود مردم دنبال فیلم‌های هیجان‌انگیز هستند. کشور ما نیازمند فیلم‌هایی است که در آن امید به زندگی و کنار آمدن با مسائل مختلف نشان داده شود. کنار آمدن با طبیعت و محیط زیست هم از جمله موضوعات دیگر است. مردم به فیلم‌های پلیسی و کارآگاهی نیاز دارند و این می‌تواند آن‌ها را سرگرم کند.»

 

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح‌علا، شنبه تا چهارشنبه‌ها هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

 

 

 

 

  • 16
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش